پارس ناز پورتال

جلوگیری از مرگ افراد هنگام ایست قلبی

جلوگیری از مرگ افراد هنگام ایست قلبی

جلوگیری از مرگ افراد هنگام ایست قلبی 

وقتی فردی سکته یا ایست قلبی می‌کند، احتمال مرگ در وی بسیار بالا هست، همانطور که میدانیم تعداد زیادی از اشخاص میباشند که در هنگام سکته جان خود را از دست می‌دهند. ایست قلی یکی از پرکاربردترین ترکیبات در ادبیات رسانه اي هست. روزی نیست که خبر مرگ چهره سرشناسی با ایست قلبی منتشر نشود.

 

هادی نوروزی، عارف لرستانی و علی معلم از مشهور ترین آدم هایي بودند که در یکی دو سال قبل روزنامه روزنامه نگارها با ترکیب اسمشان و ایست قلبی تیتر زدند.به جز این، آمارها هم نشان می‌دهد شایع ترین علت مرگ در کشور، ایست قلبی هست. به دلیل همین هست که این ترکیب کلماتی روزمره چندان گفته و شنیده می‌شود.

 

ایست قلبی سن و سال نمی شناسد و همۀ آدم ها با هر جنسیت و هر سنی میتوانند انتخاب بعدی برای بروز ایست باشند. در این مقاله قرار هست یاد بگیریم اکثر مراقب خود ما و قلبمان باشیم.

 

چه کسانی اکثر در معرض ایست قلبی میباشند؟
تیر سیگار در قلب شما

ایست قلبی خبر نمیکند و خیلی ناگهانی اتفاق میوفتد. کسانی که با ایست قلبی می میرند، معمولا علائم نخست اي ندارند و مرگ سریع به سراغشان می‌آید. با وجود سریع بودن علائم نخست و همۀ گیر بودنشان، حتی ممکن هست در خواب قلب شما از تپش بایستد. با وجود این باز هم کسانی میباشند که اکثر از بقیه در معرض خطرند. پس اگر جزء یکی از این گروه ها هستید، اکثر مراقب باشید.

 

چکار کنیم که از ایست قلبی نمیریم؟

فشار خون بالا: یکی از دلایل ایست قلبی بسته شدن رگ هاي قلب هست. کسی که فشار خونش بالا هست، احتمال بیشتری دارد که ریتم قلبش از بین برود. فشان خون بالا به جز اینکه ممکن هست رگ هاي خونی تان را ببندد، باعث ضخیم شدن عضلات قلبتان هم می‌شود. همه ي این‌ها می‌تواند قلب شما را از کار بیندازد.

 

چاق ها: چاقی یکی از دلایل نخست ایست قلبی هست. اگر چاقید و از اضافه وزن رنج میبرید، سریع در نزدیک ترین باشگاه بدن سازی نزدیک منزل ثبت نام کنید و رژیم بگیرید. چاقی بیش از حد باعث می‌شود رگ هاي قلبتان بگیرد و خون به قلب نرسد، همین مسئله قلب شما را از حرکت نگه می دارد. کمتر فست فود بخورید. قند، کلسترول و چربی هاي اشباع شده فست فودها شما را به ایست قلبی نزدیک تر میکند.

 

سیگاری ها: اگر سیگار میکشید، اکثر از دیگران احتمال دارد که ریتم قلبتان نامنظم شود و دچار ایست قلبی شوید. با دود کردن هر نخ، خود را اکثر به مرگ نزدیک می‌کنید. به جز سیگار، بقیه مواد مخدر مانند کوکایین و تمام مواد مخدر تزریقی هم می‌توانند شما را دچار ایست قلبی کنند.

 

بیماران قلبی: اگر قبلا حمله قلبی را تجربه کرده اید و سکته زده اید، اکثر مراقب باشید. قلب شما از بقیه بیمارتر هست و احتمال ایستادنش هم اکثر هست، چون قبلا عملکرد قلب شما دچار اختلال شده، باز هم ممکن هست، اختلال ایجاد شود. اگر قبلا سکته کرده اید، باید پروسه طولانی تشخیص ایست قلبی را انجام دهید.

 

تست ورزش، اکو، نوار قلبی و آنژیوگرافی از کارهایی هست که برای تشخیص و جلوگیری باید انجام دهید. برترین کار این هست که دستبند یا گردن بندهای بیماران قلبی را هم همراه داشته باشید، تا اگر قلبتان ایستاد، سریع به دادتان برسند.

 

بیماران مادرزادی: عموما جوانانی که ایست قلبی میکنند از این گروه اند. اگر در خانواده شما کسی مریضی قلبی دارد یا کسی بر اثر ایست قلبی مرده هست، شما هم باید به دکتر قلب مراجعه کنید و تحت نظر باشید.

 

چه غذاهایی بخوریم

سبز و سفیدهای خوردنی

علت هر دو، سکته قلبی و پس از آن ایست قلبی، گرفتگی عروق و کارنکردن ریتم قلبی هست. پس برای اینکه قلبمان نگیرد، ساده ترین راه این هست که بدانیم باید چه چیزهایی بخوریم.

 

سبزی بخورید: هر گیاه سبزی می‌تواند در پیش گیری از حمله قلبی به شما کمک کند. کلم، کاهو و هویج را فراموش نکنید. از آنتی اکسیدان ها هم بهره گیری کنید، آویشن، رزماری و پونه به جز اینکه طعمی جادویی به غذای شما می‌دهند، به قلبتان هم کمک میکنند تا بهتر کار کند.

 

میوه بخورید: اگر اهل میوه خوردن نیستید و یادتان نمی‌آید که آخرین سیب را کی گاز زده اید، لطفا سبک زندگی تان را تغییر دهید. سیب، مرکبات و توت فرنگی برترین میوه ها برای قلب ضعیف شماست. از میوه هایي با فیبر چندان بهره گیری کنید تا به پایین آمدن کلسترول خونتان کمک کند.

 

دانه بخورید: تمام دانه هاي گیاهی، حبوبات و غلات می‌توانند گزینش هاي مناسبی برای بازشدن قلبتان باشند. از نان هاي سبوس دار مانند سنگک و نان جو بهره گیری کنید. برنامه خوراکی خود را طوری بچینید که در سه وعده حتما یک وعده حبوباتی در آن دیده شود. از گردو و بادام بهره گیری کنید. این دانه هاي روغنی به جز اینکه کلسترول خونتان را پایین می آورد، چربی غیراشباع هم دارد که میتواند برای جلوگیري به کمک تان بیاید.

 

سفید بخورید: سفیدها در مریضی هاي قلبی نقش زیادی دارند. همانطور که سه سفید، نمک، شکر و دود سیگار برای قلب شما زیان آور هست، سفیدهایی هم میباشند که برای قلبتان مفیدند. تا دلتان می‌خواهد سفیده تخم مرغ بخورید. سفیده تخم مرغ کم کالری هست و وزنتان را چندان نمی‌کند و برای تقویت قلب هم مفید هست. گوشت سفید، مرغ و ماهی، از سفیدهای دیگری میباشند که برای تقویت قلبتان مجاز به بهره گیری از انها هستید.

 

روغنی نخورید: روغن هاي جامد و غذا هاي چرب را از برنامه خوراکی خط نزنید. برترین کار این هست که از روغن زیتون و هسته انگور بهره گیری کنید که جزء روغن هاي غیراشباع میباشند و باعث بسته شدن رگ هاي خونی تان نمیشوند. هر چیز چربی مناسب نیست، برای اینکه قلب سالم تری داشته باشید، مجاز به بهره گیری از لبنیات پرچرب و کره نیستید.

 

چه کارهایی باید انجام داد؟

فرشته نجات باشید

اقدامات نخست در مواجهه با کسی که دچار ایست قلبی شده، خیلی مهم میباشند. با تصمیم گیری درست و عملکرد قابل قبول، شما می‌توانید یک نفر را از مرگ حتمی نجات دهید.

 

به 115 زنگ بزنید: نخستین کار در مواجهه با کسی که دچار ایست قلبی شده، تماس با اورژانس هست. تا ماموران امداد برسند، از پشت تلفن به شما دستورالعمل هایي میدهند. پس خونسردی خود را حفظ کنید و دستورالعمل ها را اجرا کنید، چون شما مامور نجات یک انسان هستید

 

احیا کنید: بدن کسی راکه غش کرده در اوضاع راحت قرار دهید. تا گروه امداد بیرسند، شما باید CPR یا احیای قلبی- ریوی را انجام دهید اما اگر احیای قلبی را نمی‌دانید و موقع توضیحات استاد در دانشگاه حواستان جای دیگری بوده، به بیمار دست نزنید، با اینکار شما کار ملک الموت را راحت می‌کنید.

 

اگر بلد نیستید کسی را احیا کنید و در جای شلوغ مثلا مترو یا در خیابان هستید، از کسانی که احیای قلبی بلد میباشند، کمک بگیرید. «گلدن تایم» یا تایم نهایی یک بیمار ایست قلبی، تنها سه تا چهار دقیقه هست، بنابراین فکرکردن را کنار بگذارید و سریع دست به کار شوید.

 

چطور بفهمیم کسی دچار ایست قلبی شده هست؟

دردی که می پیچد

هر شخصی در هر سن و سالی ممکن هست قلبش از حرکت بایستد، معمولا هم ایست قلبی خبر نمیدهد با وجود این باز هم ممکن هست برخی علائم نخست اتفاق بیفتد.

 

علائم شما: درد نخستین علامت هست، گرچه درد در همه ي کسانی که دچار ایست قلبی شده اند احساس نمیشود. اما اگر درد شدیدی در ناحیه قفسه سینه احساس کردید و این درد شتابنده بود؛ به طوری که به پشتتان هم می زد، حتم داشته باشید که شما در معرض ایست قلبی هستید. دردهای لحظه اي که درد یر قفسه سینه احساس میشود، دردهای معده اند، احتمال شما باید خود را به یک وعده خوراکی مهمان کنید.

 

دقت کنید که دردهای قلبی ممکن هست گستردگی چندان داشته باشند و از ناف تا حتی به زیر چانه و دندانهای شما هم برسند. اگر درد به دست چپ تان سرایت کرد، به طوری که شما نتوانستید دستتان را تکان دهید قلب شما در حال ایستادن هست. نشستن عرق سرد بر پیشانی و اختلال در نفس کشیدن، می‌تواند از دیگر هشدارهایی باشد که به شما می‌گوید، باید از دیگران کمک بگیرید و سریع خود را به دکتر برسانید.

 

علائم دیگران: اگر دیدید مسافری که در اتوبوس در کنار شما ایستاده، مدتی منگ هست و کنترلی بر حرکات خود ندارد، فکر نکنید که از قرص هاي روان گردان بهره گیری کرده هست. وقتی همسفرتان غش کرد و نقش بر زمین شد، احتمالا دچار ایست قلبی شده هست. سریع نبضش را چک کنید، اگر نبض و تنفسش قطع شده، به طور حتم، قلب همسفرتان ایستاده هست، چون وقتی کسی غش میکند، نبض دارد و قفسه سینه اش بالا و پایین می‌رود.

 

در ایست قلبی پوست آبی- سفید می‌شود و اگر به جز رنگ پوست آواتاری، دیدی که مردم چشمش گشاد شده، حتم داشته باشید که رگ قلب اش گرفته هست.

 

• مردها برنده اند!: آقایان اکثر از خانم ها در معرض خطر ابتلا به ایست قلبی میباشند.

 

• ایست قلبی یعنی چه؟: وقتی عضلات قلب هیچ انقباضی نداشته باشند، گردش خون متوقف میشود. ایست قلبی از همین ریتم نداشتن عضلات قلب شروع می‌شود.

 

• 30 تا 40: متوسط سن کسانی هست که بر اثر ایست قلبی می میرند.

 

* با تشکر از دکتر شهاب الدین توحیدنیا و دکتر یونس قلیچ، متخصص قلب و عروق