پارس ناز پورتال

روش های جلوگیری از مسمومیت با کربن مونوکسید

روش های جلوگیری از مسمومیت با کربن مونوکسید

روش های جلوگیری از مسمومیت با کربن مونوکسید 

با فرا رسیدن فصل زمستان و آمدن بخاری ها به خانه ها انتشار گاز کربن مونوکسید و  افزایش شمار قربانی هاي خفته در خواب نیز چندان خواهد شد.هم زمان با سرد شدن هوا اکثر افراد از وسایل گرمایشی در خانه و محل کار بهره گیری می کنند, اما رعایت نکردن نکات ایمنی سبب مسمومیت شدید با گاز و در بسیاری مواقع بُروز مرگ شود.

 

هر ساله در دنیا خبر‌هاي تلخی از مرگ و مسمومیت افراد بر اثر استشمام گاز کربن مونوکسید منتشر می شود اما با رعایت نکات ایمنی می توان از بروز مسمومیت پیشگیری کرد و به کسانی که دچارمسمومیت شده اند کمک‌هاي آغاز ضروری را ارائه داد.

 

کربن مونوکسید «CO» گازی بی رنگ و بی بو هست و اکثر افراد در ابتدا منتشر شدن آن را احساس نمی کنند.از جمله خطرناکترین منبع‌هاي فرآوری این گاز می توان, اجاق گاز, آبگرمکن, چراغ‌هاي گازی خوراک پزی, دیزل‌هاي ساخت برق خانگی در زمان قطع برق, بخاری گازی,

 

شومینه و حتی روشن بودن ماشین درمحیط بسته پارکینگ خانه را اسم برد.افزون برگاز, وسایلی هم چون بخاری هیزمی و شومینه نیزمی توانند بر اثر سوخت ناقص و وجود نداشتن تهویه مناسب هوا, سبب فرآوری گاز مونوکسید کربن و مسمومیت در افراد شوند.

 

در محیط‌هاي سربسته مثل اتاق, آپارتمان, قایق و چادرمسافرتی به خصوص زمانی که راه‌هاي خروج هوا و تهویه آن بسته شدنه باشد خطر مسمومیت با گاز به شدت افزایش می یابد.در گام آغاز با مشاوره با متخصص امن‌ترین شیوه گرمایش خانه و محل کار را انتخاب کنید و درصورتی که قصد دارید از وسایل گرمایشی گازی بهره گیری کنید برای نصب از افراد کارشناس بهره بگیرید.

 

وجود راه تهویه ایمن و استاندارد, دودکش از جنس بدنه و کلاهک مورد تایید از جمله اصلی‌ترین نکته‌ها درمحافظت از سلامتی شما و خانواده هایتان هست.از جمله مهم‌ترین علامت‌هاي مسمومیت با گاز مونوکسید کربن موارد, زیرا میتوان اسم برد که در صورت وجود یک یا چند مورد از این علامت‌ها به سرعت باید به مراکز درمانی مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

 

برای پیش گیری از بروز مسمومیت راه حل‌هاي زیر توسط کارشناسان پیشنهاد می شود;

 

* بررسی تمام وسایل گرمایشی به طور هرروز و اطمینان از تندرست بودن سوپاپ, لوله, اتصالات و تعمیر سریع هرنوع صدمه و نقص تا خطر مسمومیت به دست کم برسد.

 

* بررسی دودکش و محل تهویه هوای خانه و محل کار, بهره گیری از کلاهک دودکش مناسب, دست زدن به بدنه دودکش «درصورتی که بخاری گاز روشن باشد و بدنه دودکش سرد باشد نشان دهنده مسدود بودن دودکش و خطربروز مسمومیت هست», درصورت امکان خاموش کردن

 

وسایل گرمایشی گازی در زمان استراحت شبانه, بازگذاشتن در و پنجره برای ایجاد جریان هوا در زمان بهره گیری از وسایل گرمایشی گاز سوز و بهره گیری از حسگر اعلام انتشار گاز مونوکسید کربن که توسط کارشناس می تواند بر روی دستگاه‌ها نصب شود همگی از راهکارهای مراقبتی و پیشگیرانه از مسمومیت با کربن مونوکسید با هست.

 

* خبررسانی به رفقا و اقوام درخصوص بهره گیری از این وسایل, تا درصورت بروز مسمومیت به سرعت به کمک شما بیایند و روشن نگذاشتن اتومبیل درمحیط پارکینگ سربسته می تواند سبب ایمنی و پیشگیری از مسمومیت با این گاز مرگبار شود.

 

* در زمان بروز باد, باران و یا بارش برف شدید امکان صدمه مشاهده کلاهک دودکش وجود دارد, همین طور برخی از پرنده‌ها به علت گرم بودن این مکان برروی آن آشیانه درست میکنند که می تواند سبب مسدود شدن دودکش و بروز مسمومیت در افراد شود.

 

اگر با افراد دچار مسمومیت با گاز مونوکسید کربن مواجه شدید;

 

در گام اول پنجره‌ها و درب‌ها را باز کنید تا هوای تازه در فضا جریان پیدا کند, تماس فوری با اورژانس پزشکی و آگاهی رسانی از پیشامد کاری هست که باید به سرعت انجام دهید, اگر امکان جابه جایی افراد را دارید انها را به فضای باز ببرید, شیر گاز یا وسیله گرمایشی را ببندید و آن را خاموش کنید.

 

با حوله نمناک جلوی دهان و بینی خود را بپوشانید تا دچار مسمومیت نشوید و با یک حوله نمناک دیگر هوای داخل محیط بسته را به سمت در یا پنجره هدایت کنید تا هوای تازه با آن جایگزین شود.افراد مسموم را به روی زمین قراردهید تا راه تنفسی انها مسدود نشود, علائم حیاتی آن ها شامل تپش قلب, واکنش مردک چشم, سطح هوشیاری, قدرت حرکت و مواردی از این قبیل را بررسی کرده به کارشناس اورژانس تا گذشته از رسیدن کادر پزشکی آگاهی دهید.

 

اگر شدت نشت گاز بسیار شدید هست از محیط خارج شده چشم براه بمانید تا کارشناسان آتش نشانی و اورژانس در محل آماده شوند.بر اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست, این ماده وارد جریان خون می شود و به جای اکسیژن وارد ارگان‌هاي حیاتی بدن چون قلب, مغز و شش‌ها می شود و به این ترتیب باعث مرگ افراد میشود.

 

مسمومیت با این گاز برای نوزادان, زنان حامله, افراد مبتلا به مریضی‌هاي تنفسی, چون آمفیزم و بیماران قلبی بسیارخطرناک هست و حتی تنفس درصد بسیار کمی از این گاز می تواند به سلامت آن ها صدمه برساند.با رعایت پیشنهاد‌هاي بالا میتوانید ایمنی و سلامت خود را در فصل‌هاي سرد سال حفظ کنید و از محیط گرم لذت ببرید.