پارس ناز پورتال

این گونه جلوی ایجاد سوء تفاهم را بگیریم

این گونه جلوی ایجاد سوء تفاهم را بگیریم

این گونه جلوی ایجاد سوء تفاهم را بگیریم 

ایجاد سوء تفاهم می تواند بدترین چیز در روابط افراد باشد و باید فورا رفع گردد چون همه چیز آن گونه به واقعا به نظر می رسد نبوده است. بنظرم علت های سوء تفاهم، ممکن است ناشی از درک معانی گوناگون از یک واژه باشد. سوء تفاهم اصلا حس خوبی نیست.

 

چگونه از سوء تفاهم اجتناب کنیم؟
در ارتباطات روزمره، سوء تفاهم بسیار متداول است. دعوای بر سر عنب و انگور، ضرب المثلی است که در همین زمینه بیان شده است. بسیاری از اختلافات نه تنها بین انسان ها بلکه بین جوامع، دولت ها و حتی ادیان هم ممکن است ناشی از سوء تفاهم باشد.

 

شاید وجود همین سوء تفاهم هاست که اجازه نداده جامعه جهانی،بصورت واحد و عاری از نزاع شکل گیرد. گاهی اوقات سوء تفاهم به قدری شدید است که طرفین گفتگو احساس می کنند که در حال صحبت با دو زبان مختلف هستند.

 

به خصوص واژه هایی که دارای بار احساسی هستند مانند آزادی. علت دیگر ممکن است به کار گیری منطق متفاوت باشد مثلاً یکی از منظر ارزشی درباره یک موضوع صحبت کند و دیگری از منظر کاربردی. برای کنار گذاشتن سوء تفاهم، کارهای زیر می تواند مفید واقع شود:

 

۱- اگر با کسی اختلاف پیدا کردیم اول از همه مطمئن شویم که این اختلاف ناشی از سوء تفاهم نیست.

 

۲- آنچه از صحبت های طرف مقابل فهمیدیم را با او چک کنیم. مثلاً بگوییم که من از صحبت های شما فهمیدم که …آیا این درک من صحیح است؟ اگر درک ما با آنچه که منظور مخاطب است، یکی نباشد بررسی کنیم که دلیل این سوء تفاهم؛ در تلقی متفاوت از واژه هاست یا داشتن منطق و نقطه نظر متفاوت.

 

۳- شنونده فعال باشیم نه منفعل؛ یعنی در حین شنیدن، واژه ها و مفاهیم مهم را استخراج کرده و از خود بپرسیم که منظور مخاطب از به کار بردن این واژه ها و مفاهیم چیست.

 

۵- گاهی اوقات علت سوء تفاهم، نداشتن اطلاعات و اخبار یکسان درباره یک موضوع است. بنابراین اطلاعات خود را با مخاطب به اشتراک گذارده و از مخاطب نیز بخواهیم که چنین کند

 

۶- اگر ذهن در وضعیت طبیعی نباشد، مثلاً گرفتار نگرانی و یا اضطراب باشد، نمی تواند اطلاعاتی را که در معرضش قرار می گیرد، به درستی تحلیل و تفسیر نماید. بنابراین برای اجتناب از سوء تفاهم، زمان مناسبی را برای گفتگو و ارتباط انتخاب کنیم

 

۷- و… گاهی وقت ها نمی توان با گفتگو به رفع سوء تفاهم ها اقدام کرد. در این اوقات باید به همدلی رجوع کرد زیرا همدلی می تواند بسیاری از سوء تفاهم ها را در خود حل کند.