پارس ناز پورتال

درباره جمع شدن سم در بدن چه می دانید؟

درباره جمع شدن سم در بدن چه می دانید؟

درباره جمع شدن سم در بدن چه می دانید؟ 

آیا می دانستید ممکن است در بدن شما چندین نوع سم تجمع کرده باشد؟بله این حقیقت دارد و انسان باید مراقب سلامتی خود باشد. دنیای اطراف ما به دلایل متعددی پر از انواع سموم است، اما می توانیم کارهایی انجام دهیم تا اثر این سموم بر بدن مان کمتر شود.

 

بر خلاف باورهای رایج، التهاب به خودی خود مضر نیست. در حقیقت التهاب، واکنش بدن سالم نسبت به آسیب فیزیکی است؛ به این التهاب، التهاب حاد می گویند. التهاب حاد، یک واکنش ضروری است که به بدن اجازه می دهد بعد از یک حادثه ی فیزیکی خودش را درمان کند، مثل شکستگی استخوان، بریدن انگشت. التهاب از این نوع، مواد مضر و مشکل ساز را در دام می اندازد تا از سیستم بدن حذفشان کند.

 

التهاب مزمن، آسیب رسان است

دانشمندان و محققان، التهاب مزمن را به طیفی از بیماری ها مانند دیابت، آلزایمر و حتی ریزش مو مرتبط می دانند. چیزی که مسئله را پیچیده می کند این است که تشخیص و شناسایی التهاب مزمن بدون آزمایش خون، فراگیر کار دشواری است. با این وجود، علائم جسمی هستند که می توانند بیانگر التهاب مزمن باشند، مانند موارد زیر:

 

درد همیشگی شکم

التهاب می تواند دردهای مکرر شکم را در برداشته باشد، زیرا روده نسبت به موادی که محرک التهاب هستند حساس می شود.این دردها معمولا شامل دوره هایی از اسهال و یبوست است. ضمنا عدم تحمل گلوتن (بیماری سلیاک) نیز می تواند درد شکمی ایجاد کند.

 

علائم افسردگی

افسردگی و علائم آن بسیار پیچیده هستند، زیرا عوامل زیادی منجر به این حالت می شوند. التهاب مزمن، یکی از این عوامل است. بسیاری از پزشکان با بررسی این موضوع به این نتیجه رسیده اند که بیماران افسرده ای که بیماری هایی چون مشکلات قلبی و سرطان پوست دارند، میزان التهابشان بالاتر است.

 

خستگی مزمن

پژوهشگران عقیده دارند التهاب، دلیل اصلی خستگی مزمن است. ارتباط بین التهاب و سیستم عصبی مرکزی، می تواند مکانیسم شبانه روزی مغز را تغییر دهد؛ یعنی بخشی از مغز که مسئول چرخه ی خواب و بیداری است.

 

بی خوابی

بین بیخوابی و التهاب مزمن ممکن است ارتباطی وجود داشته باشد که در نهایت در سیکل خواب و بیداری دخالت می کند. حتی ممکن است سموم در بدن تدریجا افزایش پیدا کرده و شرایط را بدتر کنند و در نتیجه بیخوابی، همیشگی و پایدار شود، مثلا ارتباط بیخوابی و مشکلات کبدی شناخته شده است.

 

به همین علت بسیاری از پزشکان توصیه می کنند یک دوره پاکسازی کبد جهت کمک به برطرف شدن بیخوابی و مشکلات کبدی انجام شود.

 

مشکلات پوستی

آنهایی که زیاد استرس دارند، مواد التهابی بیشتری نسبت به سایرین در بدنشان تولید می شود. از آنجایی که پوست ما، اولین نشاندهنده ی وضعیت سلامت ماست، عجیب نیست که این مواد ناشی از استرس بتوانند مشکلات پوستی را ایجاد و یا تشدید نمایند، مثل آکنه و پسوریازیس.

 

سردردهای مکرر

سردردهای مزمن، علائم بالقوه ی تجمع سموم زیاد در بدن هستند. بنابراین، دور از ذهن نیست که فرض کنیم سردردهایی که تکرارشان هم تدریجا بیشتر می شود می تواند نشانه ی گویای مسمومیت بدن باشد. سردرد، محصول جانبی تمایل غریزی بدن به سم زدایی و علامت مستقیم این است که شاید تغذیه نادرست و ناکافی، ریشه ی این سردردها باشد.

 

رنگ پریدگی زبان

به غیر از پوست، زبان ما نشانگر بعدی میزان مسمومیت بدن ماست. غذاهایی که حاوی مواد سمی هستند، مثلا کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های ناسالم، موکوس یا لعاب سیستم گوارش را تغییر می دهند و موجب رنگ پریدگی زبان می گردند. وقتی چنین حالتی اتفاق می افتد، معمولا زبان، سفیدی غیرطبیعی پیدا می کند و یا به زردی می زند.

 

چربی زیاد شکمی

در مطالعه ای که نتایج آن در نشریه ” چاقی ” منتشر شد، محققان دریافتند بین سموم محیطی و چربی زیاد شکمی ارتباط وجود دارد.این اولین بار نیست که چنین رابطه ای آشکار می شود. این باور وجود دارد که سموم خاصی می توانند روی چگونگی ذخیره چربی در بدن تاثیر بگذارند و این سموم، واکنشی فیزیولوژی ایجاد می نمایند که سبب تجمیع نامناسب چربی در ناحیه شکم می گردد.

 

راه های غلبه بر التهاب مزمن

حالا که برخی از نشانه های التهاب مزمن را دانستیم، ببینیم چطور می توانیم بر این شرایط غلبه کنیم. البته توجه داشته باشید تمام توصیه هایی که ارائه می شود، نیازمند چیزی جز تغییر سبک زندگی نیست، به همین سادگی!

 

مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را به حداقل برسانید و یا حذف کنید

برای اینکه بتوانید در مبارزه با التهاب مزمن موفق باشید، غذاهایی را که حاوی این عناصر هستند، بسیار محدود و یا کلا حذف نمایید، چون این عوامل باعث رهاشدن مواد التهابی در بدن می شوند. رایج ترین غذاهایی که میزان بالایی از کربوهیدرات های تصفیه شده را دارند: نان، کلوچه، نوشیدنی های شیرین و پاستا.

 

مصرف امگا ۳ را بیشتر کنید

اسیدهای چرب امگا ۶، برانگیزاننده ی واکنش های التهابی هستند، در حالیکه اسیدهای چرب امگا۳ دارای خواص ضدالتهابی می باشند. بیشتر ما، ۳۰ برابر امگا ۳، از امگا ۶ استفاده می کنیم که ابدا نسبت متعادلی نیست. برای ایجاد تعادل مناسب باید تنها از نوع ارگانیک چربی ها و روغن ها استفاده کنیم.

 

فعال و پرتحرک باشید

آمار چاقی رو به افزایش است که رویه ای مشکل ساز می باشد. سلول های چربی، مقادیر زیادی مواد التهابی تولید می کنند. پس حداقل سه بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید. می توانید به پیاده روی تند بروید و یا دوچرخه سواری کنید.