پارس ناز پورتال

جنابت زنان در چه مواقعی قطعی است؟

مجموعه : مذهبی
جنابت زنان در چه مواقعی قطعی است؟

جنابت زنان در چه مواقعی قطعی است؟ 

جنابت در زنان هنگام دخول مرد قطعی است. اما در مواقعی هم هنگام ملاعبه و بازی جنسی با همسر رطوبت در خانم ها دیده می شود. 

 

پرسش:چه موقع غسل جنابت بر زن واجب می گردد؟ زمانی که بر اثر بازی کردن خیس شود غسل جنابت واجب می شود؟

 

پاسخ اجمالی:
حصول جنابت در بانوان به دو طریق است: الف) دخول و همبستری از طرف جلو و یا پشت، ب ) خروج منى. البته هر مایعى که از زنان خارج شود، منى نیست. تنها ترشحاتى که در اوج لذت جنسى خارج مى‏گردد، حکم منى را دارد. گاهى پس از ملاعبه (یعنى بازى و شوخى‏هایى که به تحریک غریزه جنسى انجام مى‏گیرد

 

و موجب احساس خوشایندى و لذت جنسى مى‏گردد.) مایع سفید رنگى خارج مى شود، که آن مایع گر چه از روى شهوت و احساس لذت خارج شده، ولى مادامى که علائم منى را نداشته باشد (مذى) نامیده مى‏شود و پاک است و هیچ یک از احکام منى بر آن مترتب نمى‏شود.

 

بنابراین ترشحاتى که با اندکى شهوت و خوشایندى خارج مى‏شود پاک است و غسل ندارد ولى مایعى که همراه با اوج شهوت (ارگاسم) از زن خارج مى‏شود حکم منى را دارد و موجب جنابت است ولی به طور کلی هر وقت یقین پیدا کردید آنچه از شما خارج شده منی بوده نجس است و غسل جنابت واجب می شود و اما هر وقت یقین ندارید، غسل واجب نمی شود و اجتناب از آن رطوبت نیز لازم نیست.

 

پاسخ تفصیلی

 

تعریف جنابت:
جنابت در اصل،اسم مصدر از اجناب و به معنای دوری است و در اصطلاح، به حالت نجاست باطنی گفته می‌‏شود که پس از نزدیکی یا خروج منی حاصل می‏‌شود.انسان جنب، از آن جهت که بدون طهارت و غسل، از نزدیک شدن به نماز منع و نهی گردیده« جنب » نامیده شده است.

 

طرق جنابت:

حصول جنابت در بانوان به دو طریق، صورت می‌پذیرد:
۱-دخول و آمیزش جنسی از طرف جلو و یا پشت(ولو اینکه منی هم خارج نشود).

 

۲-بیرون امدن منی(از آلت تناسلی زن و مرد)، چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی‌شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار. [۱] [۲] [۳] [۴]

 

هر یک از دو مشخصه‌ی یاد شده، به تنهایی باعث وجوب غسل جنابت می‏‌گردد. بنابراین، ممکن است مرد با همسر خود، نزدیکی کند و منی از او بیرون نیاید که در این صورت نیز بر هر دوی آنان غسل واجب شود

 

شرایط جنابت در زنان:
ازانجاکه نظر مراجع،اندکی متفاوت است نظرات بزرگواران به طور جداگانه در زیر می‌آید؛

 

الف) همه مراجع(غیر از آیت الله بهجت و آیت الله تبریزی و آیت الله نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می‌‏شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن، سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی‌‏شود، مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است. [۵] [۶] [۷] [۸] [۹]

 

ب) آیت‏ الله بهجت: خروج ترشّحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می‏‌شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن‌ها را نداشت، حکم به منی نمی‌‏شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است. [۱۰]

 

ج) آیت الله تبریزی و آیت الله نوری: خروج ترشّحات زن اگر همراه با شهوت خاصی (اوج لذت جنسی) باشد و بدن، پس از آن سست شود، حکم به منی می‏‌شود و اگر هیج یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی‏ شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است. [۱۱]

 

تشخیص منی در زنان:
«منی» به مایع غلیظی گفته می شود که از غدد تناسلی مرد، به وسیله نزدیکی یا احتلام و یا استمنا بیرون می آید. بانوان مانند مردان، منی ندارند، ولی مایعی که همراه با اوج لذت جنسی است اگر از زن خارج شود حکم منی را دارد و موجب جنابت می شود. این مایع، در اوج شهوت (ارگاسم) خارج می شود و به دنبال آن، بدن سست می شود و انسان لذت می برد.

 

تعریف حالت ارگاسم:
حالت ارگاسم(اوج لذت جنسی یا اوج شهوت)؛ مانند سرفه کردن که یک واکنش غیر عادی در ریه‌ها است، یک واکنش غیر عادی است که در حالت اوج لذت جنسی در اندام جنسی انسان پدید می‌آید و همراه با شهوت و لذت بسیار و احساس آرامش است که به دنبال انقباض تمام عضلات بدن،

 

نوعی سستی عمومی، تمام بدن را فرا می گیرد. دراین حالت، ترشحات غدد جنسی در ناحیه مهبل افزایش می یابد، ضربان قلب بسیار زیاد می شود، گرمای شدید و تعریق و… مجموعه این حالات زنجیره‌ای را ارگاسم می نامند که جنابت، حاصل می شود ولی اگر صرفا چند تکان عضلانی باشد و سستی بدن در کار نباشد، لذت و شهوت جنسی زیاد به همراه نداشته باشد، ارگاسم نیست و جنابت، حاصل نشده است.

 

کسانی که این تجربه را دارند به راحتی وقوع این حالت را درک می کنند و می دانند که به اوج لذت جنسی رسیده و جنب شده‌اند. علامت ارگاسم معمولا سست شدن بدن یا به تعبیر دیگر رعشه، اوج لذت جنسی و خروج مایع است.

 

قاعده کلی:
تا زمانی که یقین به خروج منی و یا رسیدن به آن حالت نهایی نباشد حکم جنابت جاری نمی‏‌گردد. بنابراین به مجرد اینکه رطوبتی از بدن خارج شد و یا هیجانی در بدن به وجود آمد جنابت نیست. بنابراین غسل هم واجب نمی‌شود.

 

نتیجه گیری:
ترشحات و رطوبت‌‏های زنانه‌ای که غالبا هنگام برانگیختگی مختصر جنسی مانند دیدن برخی صحنه های محرک فیلم‌ها یا بازی و ملاعبه با همسر و… خارج می‏ شود پاک است و به آن اصطلاحا مذی می‌گویند. [۱۲]

_______________________
پی نوشت ها:
۱٫ ↑ توضیح المسائل(آیت ‏الله وحید)، م ۳۵۱.
۲. ↑ اجوبهالاستفتائات(آیت الله خامنه‌ای)،ج۱، م۵۴.
۳. ↑ توضیح المسائل(آیت‌ الله نوری)، م ۳۴۶.
۴. ↑ توضیح المسائل مراجع، م ۳۴۵.
۵. ↑ توضیح ‏المسائل مراجع، م ۳۴۶.
۶. ↑ توضیح‏ المسائل(آیت‏ الله وحید)، م ۳۵۲.
۷. ↑ تعلیقات علی العروه(آیت‌ الله سیستانی)،ج۱، ص۲۱۰.
۸. ↑ اجوبه الاستفتاءات(آیت ‌الله خامنه‌ ای)،ج۱، ص۵۴.
۹. ↑ هدایهالعباد(آیت‌ الله صافی)،ج۱، ۳۰.
۱۰. ↑ توضیح‏ المسائل مراجع، م ۳۴۶.
۱۱. ↑ استفتائات(آیت‏ الله تبریزی)، س ۲۴۸.
۱۲. ↑ سایت پرسمان،واژه‌ی جنابت بانوان.

 

منابع:
سایت حوزه
سایت پرسمان
ویکی فقه