پارس ناز پورتال

جوان انگلیسی بعد از کما زبان اسپانیایی بلد بود

جوان انگلیسی بعد از کما زبان اسپانیایی بلد بود

جوان انگلیسی بعد از کما زبان اسپانیایی بلد بود 

جوان انگلیسی که از کما به هوش آمد می توانست به راحتی به زبان اسپانیایی سخن بگوید و تعجب همه را برانگیزد. پزشکان و بسیاری از افراد در بیمارستان از این معجزه شگفت زده شده بودند. زندگی «روبن سیموه» در ماه های اخیر با رویدادهای ناخواسته و عجیب فراوانی همراه بوده است.

 

داستان از این قرار است که او در بازی فوتبال دچار آسیب جدی می شود و پس از آن توان تمرکز و جمع کردن حواس خود را از دست می دهد. در آن زمان بخشی از نگرانی وی این بوده که آیا می تواند دوباره به ورزش مورد علاقه خود بپردازد یا خیر. اما عجیب تر از همه این بوده که بی مقدمه و به طرز عجیبی توان صحبت کردن

 

به زبان اسپانیایی را پیدا کرده و همانند یک اسپانیایی اصیل با لهجه صحیح به این زبان صحبت می کرده!سیموه یک پسر ۱۶ ساله سیاهپوست بوده و در سال دوم کالج به تحصیل مشغول است. در ماه گذشته در طول بازی فوتبال، ضربه سنگینی به مغز وی وارد می شود که به موجب آن به کما می رود.

 

 به گزارش پارس ناز اما زمانی که به هوش می آید، شروع به انجام کاری می کند که تا پیش از آن هرگز انجام نداده: مکالمه به زبان اسپانیایی آن هم با لهجه کاملا صحیح.والدین وی در این رابطه گفته اند که او به صورت دست و پا شکسته با زبان اسپانیایی آشنا بوده اما هرگز نمی توانسته به این زبان مکالمه کند. نکته عجیب تر دیگر اینکه، به تدریج زبان مادری وی برگشته و توان حرف زدن به اسپانیایی را از دست داده.

 

رویدادهای نادر جهان
سندرم لهجه بیگانه، از جمله نادرترین رویدادهای جهان محسوب می شود که مغز در اثر آسیبی که می بیند الگوهای زبانی فرد را تغییر داده و لهجه و زبانی دیگر به او می دهد.نخستین باری که چنین سندرمی گزارش شد، به سال ۱۹۴۱ میلادی باز می گردد؛ هنگامی که یک زن نروژی در اثر صدمات وارده از گلوله های انفجاری به مغزش در طول بمباران آلمان، زبانش برگشته و با لهجه آلمانی صریح صحبت می کند.

 

پس از آن نیز موارد مشابهی در طول تاریخ مشاهده و ثبت شده. به طور مثال، می توان به یک مرد استرالیایی اشاره کرد که راننده اتوبوس بوده و در اثر یک تصادف بزرگ، کمر و فک وی دچار شکستگی جدی می شوند. هنگامی که وی از حالت بیهوشی بیرون می آید، شروع به صحبت به زبان فرانسوی می کند؛ زبانی که اصلا به آن آشنا نبوده.

 

در ابتدای همین سال جاری میلادی هم یک زن تگزاسی که تحت جراحی فک قرار گرفته بود پس از به هوش آمدن با لهجه بریتانیایی حرف می زدهو در آخر هم بد نیست بگوئیم که دکتر کارن کروت که متخصص سندرم لهجه خارجی است در این رابطه اظهار داشته: «این اتفاق در نتیجه آسیب به مرکز کنترل صورت می گیرد.

 

حرف زدن مقوله بسیار پیچیده ای به شمار می رود و نقاط گوناگونی در مغز با هم همکاری می کنند تا سخن به زبان فرد جاری شود. اگر یکی از تمامی این بخش ها به هر دلیلی دچار آسیب بشود، ممکن است روی سرعت، لحن، کشش یا حتی زبانی که فرد به آن حرف می زند تاثیر گذاشته و آنها را تغییر دهد.»