پارس ناز پورتال

دلایل جوش زدن کمر و راه درمان آن

دلایل جوش زدن کمر و راه درمان آن

دلایل جوش زدن کمر و راه درمان آن 

جوش زدن کمر کم و بیش برای همه ي ما پیش آمده هست،جوش هایي که همراه با سوزش میباشند و موجب آزار افراد مي گردند.امروزه تعداد زیادی از مردم درگیر آکنه میباشند. اما در حالیکه اکثر تمرکز روی پیشگیري و درمان جوش هاي روی صورت هست، جوش هاي پشت کمر به حاشیه رفته اند و چندان توجهی به انها نمیشود.

 

قسمت کمر و شانه ها را مي توان به سادگی پوشاند اما با این حال باز هم برایمان ایجاد مشکل مي کنند و مخصوصا در خانم ها باعث آسیب رسیدن به اعتماد بنفس مي شود. همین طور متاسفانه اکثر کسانی که از آکنه صورت رنج مي برند این مشکل را با کمر و شانه ها نیز دارند.

 

دکتر رز، پری متخصص پوست مي گوید: جوش پشت کمر برای مراجعین مي تواند بسیار کسل کننده باشد چون پوست کمر مثل پوست صورت معمولا در معرض ساخت بیش از حد سبوم قرار ندارد و این جوش ها بعنوان مشکلی خارج از نظارت در قسمت هاي بزرگتر دیده مي شود.در ادامه آن چه باید درمورد جوش هاي کمر و پشت شانه ها بدانید را به شما مي گوییم:

 

1- جوش هاي کمر و شانه ها تا حدود زیادی به علت استرس و هورمون ها هست

دکتر رز پری مي گوید چرب بودن بیش از حد پوست کمر مي تواند نشانه اي از افزایش سطح تستوسترون باشد. از دیگر عوامل بالقوه مي تواند استعداد ژنتیکی به آکنه باشد، یک فرد ممکن هست متوجه شود پدرش، مادرش یا خواهر و بردارش از همین مشکل رنج مي برند.

 

استرس یکی از شایع ترین تحریک کننده هاي داخلی آکنه هست چه جوش هاي صورت چه آنهایی که روی بدن خود را نشان مي دهند. افراد ممکن هست پس از تجربه یک دوره طولانی مدت استرس متوجه ساخت بیش از حد سبوم توسط پوست شوند که باعث تحریک آکنه مي شود.

 

2- گرم شدن و عرض کردن در باشگاه و هنگام ورزش مي تواند علتش باشد

اگر معمولا به باشگاه مي روید و در کل چندان ورزش مي کنید ممکن هست در بعضی نقاط شانه ها و کمر پیوسته دچار آکنه شوید.دکتر آنجالی ماهتو، متخصص پوست و سخنگوی بنیاد پوست انگلیس مي گوید: با این که علت جوش زدن پشت کمرمی تواند درست مثل جوش صورت باشد اما ورزش کردن نیز باعث افزایش دما و عرق کردن مي شود همین طور گاهی بافت لباس ها مي تواند باعث انسداد منافذ پوست شود.

 

دکتر رز پری مي گوید ورزش هاي با شدت بالا مخصوصا مي توانند یکی از شایع ترین عوامل تحریک کننده باشند. این ورزش ها باعث مي شوند پوست برای مدت زمانی طولانی در معرض عرق قرار بگیرد که باعث به دام افتادن سبوم اضافی و به وجود آمدن فضایی ایده آل برای ساخت مثل باکتریها مي شود.

 

بنابراین ورزشکاران معمولا ممکن هست متوجه شوند قسمت هاي کمر و شانه دچار آکنه مي شود. بهره گیری از استروئیدها نیز ممکن هست باعث شود بدن اکثر متمایل به آکنه شود.

 

3- جوش کمر و شانه ها بعضی را اکثر از دیگران تحت تاثیر قرار مي دهد

بعضی افراد ممکن هست این جوش ها را به صورت خفیف و کوتاه مدت تجربه کنند در حالیکه بعضی دیگر ممکن هست دچار آکنه شدید شوند کیست هاي ملتهبی که ممکن هست فرد ماه ها یا حتی سال ها درگیرشان شود. دکتر رز پری مي گوید دلیلش مشکلات ریشه اي هست:

 

” جوش هاي مربوط به استرس مدتی پس از این که عامل استرس از بین رفت محو مي شوند. اما استعداد ژنتیکی به آکنه یعنی این مشکل مي تواند تا مدت ها گریبانگیرتان باشد. مخصوصا اگر درمانش نکنید. “حدود نیمی از کسانی که مبتلا به آکنه میباشند متوجه مي شوند کمر و پشت شانه هایشان هم تحت تاثیر قرار گرفته. به نظر مي رسد آکنه کمر و شانه ها در آقایان اکثر از خانم ها متداول باشد.

 

4- تنها مشکل نوجوانان نیست

تعداد زیادی از مردم آکنه زدن را با نوجوانی مرتبط مي دانند. اما باید گفت جوش یکی از مشکلات اصلی افراد بالغ نیز هست. حدود 20 درصد از خانم ها و 8 درصد از آقایان از آکنه بزرگسالان رنج مي برند. دکتر ماهتو مي گوید: ما در کلینیک ها تعداد زیادی افراد بزرگسال را مي بینیم که به علت مشکل آکنه مراجعه کرده اند. اما علت اصلی این مشکل همچنان ناواضح هست.

 

دکتر رز پری مي گوید: یکی از دلایل شایعی که آکنه در دوران بزرگسالی فرد را درگیر خود مي کند استرس هست. او مي گوید:” دوران بزرگسالی با گذراندن مقدار زیادی موقعیت هاي استرس زا همراه هست چون مسئولیت ها نیز بزرگتر شده هست. شغل، روابط، موقعیت هاي خانوادگی و غیره. تمام این‌ها مي تواند برای یک فرد دوران سختی را به وجود بیاورد.

 

برنامه خوراکی ضعیف و سبک زندگی نیز از دیگر عوامل میباشند و این‌ها را نیز مي تواند به استرس ربط داد چون تعداد زیادی از افرادی که دچار استرس مي شوند سعی مي کنند با خوردن غذاهایی که اغلب نا سالم میباشند خود را آرام کنند و همین طور میل افراد به ورزش هنگام استرس کاهش مي یابد. “

 

5- در سکوت رنج نبرید

اگر از جوش کمر و پشت شانه ها رنج مي برید سعی کنید مشکل را از ریشه درمان کنید، دکتر رز پری مي گوید:” درمان آکنه بدن مي تواند دشوار باشد. نخستین گام این هست که علت ریشه اي مشکل مشخص شود. اگر علت اصلی مشخص باشد مي توان مستقیم به سراغ مشکل رفت و امید داشت آکنه بهبود بیابد. در غیر اینصورت پیشنهاد مي کنم

 

به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا او علت را تشخیص دهد. بهره گیری از دارو به طور کلی یکی از برترین گزینش ها برای درمان آکنه هست. “دکتر ماهتو پیشنهاد مي کند از شستشو دهنده هاي موضعی حاوی گلیکولیک و اسید سالیسیلیک، بنزوئیل پراکسید، زینک و نیاسینامید بهره گیری کنید. اگر جوش هاي کمر و پشت شانه ها همچنان به قوت خود باقی ماند تجویز داروهای موضعی یا خوراکی از طرف متخصص پوست مي تواند کمکتان کند.

 

6- به جلوگیري مثل درمان فکر کنید

اگر به باشگاه مي روید کارهای زیادی هست که مي توانید برای به حداقل رساندن احتمال جوش زدنتان انجام دهید. بعد از ورزش بلافاصله دوش بگیرید و با همان لباسی که ورزش کرده اید ننشینید. اگر مي دانید نمی‌توانید دوش بگیرید با خود دستمال مرطوب هایي ببرید که حاوی اسید سالیسیلیک باشند تا عرق را از روی صورت، کمر و قفسه سینه پاک کنید.

 

تثبیت سبک زندگی سالم نیز کمک مي کند. مقدار زیادی میوه و سبزیجات وارد برنامه خود کنید، آب بدن را فراهم سازی کنید و به جای نوشیدنی هاي گازدار آب بنوشید، بعلاوه ورزش مرتب نیز مي تواند کمکتان کند. این کارها برای بهبود سلامت پوست پیشنهاد مي شود اما افرادی که از آکنه رنج مي برند نیز مي توانند آن ها را مورد بهره گیری قرار دهند.

 

7- مقدار دریافت لبنیات خود را در نظر بگیرید

برای گروه کوچکی از افراد ممکن هست لبنیات نیز در گسترش مشکل آکنه شان نقش ایفا کند. اگر مکمل هاي پروتئینی مصرف کنید که حاوی پروتئین وی « پروتئین شیر گاو » باشند، شاید بهتر باشد به سراغ برنامه اي بروید که در آن سبزیجات بیشتری به کار رفته باشد.

 

8- از وسوسه فشار دادن جوش ها بپرهیزید

مهم نیست چقدر وسوسه انگیز باشد فشار دادن و خالی کردن یک جوش به بهتر شدن شرایط کمکی نمی‌کند. متخصصان تغذیه پیشنهاد مي کنند جوش در هر نقطه اي از بدن که باشد بهتر هست آن را فشار ندهید چون باعث ایجاد زخم و التهاب روی بدن مي شود.

 

همینطور که جلوی وسوسه ترکاندن جوش را مي گیرید در برابر داروهایی که در اینترنت معرفی مي شوند نیز استقامت کنید. پزشکان هر روز بیمارانی را ویزیت مي کنند که تلاش کرده اند از درمان هاي معجزه آسا بهره گیری کنند اما نتیجه بدتر شدن وضعیت بوده.

 

9- اگر جوش ها همچنان سر جای خود باقی بمانند کمک بگیرید

 به گزارش پارس ناز اگر جوش ها دردآور بودند از داروهایی که پزشکتان تجویز مي کند کمک بگیرید. دکتر رز پری مي گوید این مي تواند نشانه اي از آن باشد که مشکل آکنه شما شدید هست. در صورتی که جوش زدن کمر روی کیفیت زندگی یک فرد تاثیر بگذارد نیز او باید به دنبال کمک باشد برای مثال تاثیر منفی روی اعتماد به نفس فرد و یا حتی گزینش لباسش.

 

دکتر ماهتو مي گوید:” اگر داروهای بدون نیاز به نسخه پس از چند هفته بهره گیری تاثیر نگذاشتند ارزشش را دارد تا سری به دکتر بزنید و او برایتان داروهای موضعی و خوراکی تجویز کند. اگر همچنان مشکل ادامه داشت دیگر باید به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید و کاملا معاینه شوید. “