پارس ناز پورتال

این حرف ها مصداق بی ادبی در مصاحبه شغلی هستند

این حرف ها مصداق بی ادبی در مصاحبه شغلی هستند

این حرف ها مصداق بی ادبی در مصاحبه شغلی هستند 

حواستان باشد اگر برای مصاحبه شغلی به جایی مراجعه نمودید باید دقت کنید که سخنان زیر را بر زبان نیاورید چون شما را بی ادب جلوه می‌دهند. مطمئنا دوست ندارید در گفت و گو‌ي شغلی‌تان بی‌ادب و گستاخ جلوه کنید. یکی از بدترین جاهایی که میتوانید بی‌ادب باشید، مقابل یک مدیر هست که به دنبال استخدام فرد مناسبی هست.

 

حتماً دوست دارید خوشگل باشید و فرد گفت و گو کننده را تحت تاثیر قرار دهید نه اینکه با رفتار بد وی را نسبت به خود دلسرد کنید.در ادامه رفتارهایی را می گوییم که باید در هر گفت و گو‌‌ي شغلی از آن ها اجتناب کنید.چیزهایی که باعث میشود در یک گفت و گو‌ي شغلی بی‌ادب به نظر برسید

 

۱. خیلی چشم براه ماندم!

احتمالا می خواهید ناراحتی‌تان را بابت اینکه شما را چشم براه نگه داشته‌اند اعلام کنید اما مطمئنا بابت این شکایت و غر زدن‌تان، امتیازی از رئیس کسب نمیکنید. گرچه یک شرکت یا سازمان خیلی خوب و معتبر نباید با چشم براه نگه داشتن افراد، وجهه‌اش را خراب کند اما شما برای اینکه پل‌هاي پشت سرتان را خراب نکنید بهتر هست این موضوع را به روی‌شان نیاورید!

 

۲. میدانم خیلی دیر کردم، اما …

بله درست هست، همان طور که نباید برای گفت و گو، خیلی چشم براه بمانید شما هم نباید فرد گفت و گو کننده را چشم براه نگه دارید. حتماً از گذشته جوری برنامه ریزی کنید که به موقع سر ِ قرار برسید حتی اگر شده کمی هم زودتر.اگر هم دیر کردید، کوشش نکنید با بهانه آوردن و ذکر علت دقت فرد مقابل‌تان را به این موضوع جلب کنید، یعنی لازم نیست به این مساله بپردازید؛ فورا یک عذرخواهی کوچک بکنید و این موضوع را رها کنید.

 

۳. شما ازدواج کرده اید؟ فرزند دارید؟ چند ساله‌تان هست؟ و … 

لطفا حرفه‌اي عمل کنید! هرگز از فرد گفت و گو کننده هیچ سوال شخصی نپرسید یا هر سوالی که میتواند ناخوشایند باشد، چون حتماً فضول و چندش‌آور به نظر خواهید رسید. یکسری از سوالات هم واقعا توهین آمیز میباشند، مثلا اینکه فرد گفت و گو کننده خانمی باشد که حامله به نظر برسد و بخواهید از او بپرسید که آیا آبستن هست!

 

۴. در محل کار چه کسی هست که بهتر هست با او ارتباطی نداشته باشم؟

هنوز پا به محل اخیر کارتان نگذاشته خودتان را آشفته‌ و درگیر مسائل همکاران نکنید. چون آدم کوته‌فکر و کم‌ارزشی جلوه خواهید کرد. گفتن چنین حرف‌هایي باعث می شود مدیر یا فرد استخدام کننده به شما شک کند که ممکن هست یک آدم خبرچین و دورو باشید. معمولا افراد شایعه‌ساز و شایعه‌پراکن در اداره‌ها

 

دردسرساز و دشوار‌باریکلا میباشند چون اطلاعات درست و غلط را به همکاران سو‌ءاستفاده‌چی میرسانند. پس جوری حرف نزنید که فرد گفت و گو کننده فکر کند شما قرار هست برای سازمان، دردسر ایجاد کنید.

 

۵. تحت هیچ شرایطی از الفاظ زشت بهره گیری نکنید

خشمگین شدن و فحش دادن و بهره گیری از الفاظ زشت حتی برای کسی که آنجا حضور ندارد، قطعا باعث شکست‌تان خواهد شد. حتی حرف‌هایي که بیانگر نژادپرستی، توهین به قومیتی خاص، جانبداری از یک ایده یا … باشند هم می‌‌توانند همین نتیجه را داشته باشند. به هیچ چیز و هیچ کسی بی‌حرمتی نکنید.

 

لعن و لعنت کردن، ناسزاگویی و کسی یا چیزی را باعث مصیبت عنوان کردن، نسبت به هر چیز و هر شخصی که باشد، رفتاری کاملا غیرحرفه‌اي و زننده و عوامانه و گستاخانه هست. ضمنا تحقیقات علمی نشان داده کسانی که از الفاظ رکیک بهره گیری می کنند، از هوش کمتری برخوردارند.

 

۶. «ببخشید، من باید به این تماس پاسخ بدهم»

حتماً حین گفت و گو موبایل‌تان را سایلنت کنید تا مجبور نشوید از این جمله بهره گیری کنید. اما ممکن هست فراموش کنید و هنگام گفت و گو و صحبت، موبایل‌تان زنگ بخورد، ابدا پاسخ ندهید چون بی‌ادبی نسبت به فرد مقابل محسوب میشود، حتی اگر به صفحه نگاه کنید تا مثلا پیامک «بعدا با شما تماس می گیرم را ارسال کنید. به جای اینکار، فورا عذرخواهی کرده و موبایل‌تان را سایلنت کنید.

 

۷. «من فقط به یک کار نیاز دارم»

حتماً اشتیاق و هیجان خود را مهار کنید. گرچه طبیعی هست که مشتاق استخدام شدن باشید اما بهتر هست نزد فرد گفت و گو کننده، معترف به این اشتیاق نباشید. وقتی می خواهید برای گفت و گو بروید، حتماً از گذشته خودتان را برای این سوال حاضر کنید: «چرا مایل هستید این جا کار کنید؟»

 

اشتیاق، رغبت و انرژی برای کسی که دنبال یک کار خوب هست، بسیار کمک کننده و خوب هست اما باید هیجانات خود را بازرسی کنید و هنگام گفت و گو، عجول و هیجان‌زده به نظر نرسید. خود را حاضر کنید که درباره اهداف بلندمدت خود صحبت کنید و علاقه‌تان را نسبت به کار در آن کمپانی نشان دهید

 

و اینکه بسیار مایلید در مهارت‌هاي حرفه‌اي خود ترقی کنید. بی‌تفاوت نشان دادن خودتان، قطعا نتیجه‌ي خوبی ندارد اما اگر احساسات خود را نیز بازرسی نکنید ممکن هست حرف‌هاي نسنجیده‌اي به زبان بیاورید که شرایط‌‌‌ تان را خراب کند.

 

۸. ببخشید، من خیلی شتاب دارم

برای چه چیزی شتاب دارید؟ باید سر یک قرار حاضر شوید؟ فرقی نمی کند کجا و چرا می خواهید زودتر بروید، به هر حال کوشش کنید برنامه‌تان را جوری تنظیم کنید که روز گفت و گو، شتاب‌زده نباشید. احتمالاً فکر کنید می توانید خودتان را بازرسی کنید و شتاب داشتن خود را بروز ندهید اما معمولا تحت چنین شرایطی، زبان بدنی‌تان و استرسی که دارید ناخودآگاه این شتاب را لو خواهد داد.

 

۹. «این شرکت آنطور که فکر می کردم نیست»

شما تنها بعنوان یکی از نامزدهای استخدام نشسته‌اید، نه بعنوان یک منتقد! به این اشاره نکنید که ناامید شده‌اید یا این شرکت نتوانسته‌ هست دقت شما را جلب کند.

 

۱۰. «هی پسر، عزیزم،

اینکار جوری ریسک کردن هست. برخی از افراد به طور کلی نسبت به اینکه «جناب» و «عزیزم» و «پسر» و … خطاب شوند بی‌تفاوتند، اما عده‌اي هم واقعا آزرده می شوند. بهتر هست جانب احتیاط را رعایت کنید تا مبادا بی‌ادب و عامی جلوه کنید.به طور کلی بهره گیری از واژه‌هاي عامیانه یا زبان غیررسمی و صمیمی در چنین موقعیت‌هایي درست نیست، مگر اینکه مطمئن باشید این جور چیزها با تیپ و فرهنگ آن سازمان جور درمی‌آید. به هر حال در صمیمی شدن زیاده‌روی نکنید.

 

۱۱. «ولی من به اینکار عادت ندارم

اگر شروع کنید به صحبت در مورد اصول و مبانی کار جدیدتان، اینجور به نظر خواهد رسید که فکر می کنید بهتر از هر کس دیگری می دانید. نقد و بررسی روال کار سازمان، قطعا باعث خواهد شد فرد گفت و گو کننده از شما ناراضی بشود. ضمنا مطالعات نشان می دهد، افراد قابل و بسیار باهوش، «انعطاف‌پذیر بوده و می توانند در اساس‌هاي مختلفی مهارت‌هاي خود را رشد دهند.»چسبیدن به عادات و شیوه‌هاي قدیمی خودتان میتواند شما را کوته‌فکر و لجوج و بدقلق جلوه بدهد.