پارس ناز پورتال

حسادت ویران کننده زندگی مشترک همسران

حسادت ویران کننده زندگی مشترک همسران

حسادت ویران کننده زندگی مشترک همسران 

حسادت در زندگی مشترک می تواند آغازی باشد بر بر هم خوردن تفاهم و هموار شدن راه جدایی زن و شوهرها که واقعا زیان آور هست. کمی حسادت، ذات بشر هست و همه ي وقت هم به این معنی نیست که اگر حسادت کردیم، رخداد خیلی بدی افتاده. گاهی حسادت نشان می دهد که واقعا عاشق طرف مقابل‌مان هستیم

 

و دوست نداریم ببینیم ارتباط‌مان مورد تهدید قرار گرفته. اما اگر حسادت چیزی فراتر از یک تفکر گذرا باشد چگونه؟ اگر جزو آنهایی هستید که حسادت را مدام در وجود خود احساس می کنید هشدارهایی برای‌تان داریم.در ابتدای زندگی مشترک، زن و مرد معمولاً نسبت به هر چیز متفاوتی بی‌نهایت احساس حسادت می کنند.

 

هر شخصی تقریباً می داند که چه چیزی اکثر باعث برانگیخته شدن احساس حسادتش می شود. جنسیت شما هم می تواند تعیین کند که چه نوع رفتارهایی حسادت‌تان را برانگیخته میکند. زن‌ها وقتی که حس کنند همسر یا مرد مورد علاقه‌شان از نظر عاطفی به آن ها خیانت می کند، شدیدا احساس حسادت می کنند،

 

اما مردها اکثر نسبت به خیانت جسمی حسود میباشند. اگر همسرتان پیشینه‌ي خیانت داشته باشد، حسادت شما توجیه پذیرتر خواهد بود. اما اگر حسادت شما اکثر اساس‌ي پارانویا داشته باشد تا واقعیت چگونه؟

 

افکار وسواسی و غیرمنطقی دارید

وقتی همسرتان را در حال گفتگو با یک نفر دیگر میبینید، طبیعی هست که در درون‌تان کمی احساس حسادت کنید. اما اگر این افکار، جنبه‌ي وسواس به خود بگیرند و اکثر از حد طبیعی خود طول بکشند چگونه؟ اگر چنین شرایطی داشته باشید، ممکن هست بر اساس همین افکار مزاحم رفتار کنید و واکنش نشان دهید، حتی وقتی که می دانید کاملا غیر منطقی میباشند.

 

آیا مدام تلفن همراه همسرتان را چک میکنید یا پیام‌هاي صفحات اجتماعی‌اش را دنبال می کنید؟ این نشاندهنده‌ي ریشه دواندن حسادت در وجود شماست.

 

برای این که اثبات کنید حق با شماست خودتان را به هر دری می زنید

حسادت بیمارگونه، فریبنده هست. زمان‌هایي ممکن هست بدانید و آگاه باشید که رفتارتان غلط و غیرعاقلانه هست، اما گاهی هم ممکن هست به هر آب و آتشی بزنید و تقلا کنید که اثبات کنید همسرتان یک خائن هست. ممکن هست احساس کنید لازم هست اثبات کنید حسادت شما مورد تائید و توجیه پذیر هست.

 

این می تواند شامل تعقیب هر حرکت همسرتان شود و یا حتی رویارویی با کسی که فکر می کنید همسرتان با او به شما خیانت می کند. اگر هم پیشینه‌ي مورد خیانت مواقع شدن در قبل یا گول خوردن را داشته باشید، خیلی اکثر از این افکار و رفتارها زجر خواهید برد.

 

اعتماد بنفس پایینی دارید

حسادت، ریشه در ناامنی و بی اعتمادی دارد، که بعداً میتواند به شکل تمایل به در تملک گرفتن طرف مقابل، محدود کردن آزادی او یا بازرسی رفتارهایش دربیاید که خیلی زود باعث خودبراندازی خواهد شد. اگر افکارتان شدیدا حسادآمیز هست باید بررسی کنید اخیرا چه تغییرات استرس برانگیزی در زندگی‌تان روی داده هست، برخی از این نوع تغییرات میتواند برای آنهایی که اعتماد بنفس پایینی دارند، حسادت برانگیز باشد.

 

اضطراب روانی دیگری دارید

حسادت بیمارگونه، به خودی خود یک اضطراب روانی نیست، بلکه اکثر علامتی از یک مسئله‌ي بزرگ‌تر هست. شمار زیادی از کسانی که دچار اسکیزوفرنی یا اضطراب توهم میباشند، شدیدا حسود میباشند. اگر احساس میکنید حسادت شما کم کم در حال افزایش هست و ارتباط‌ي زناشویی و زندگی مشترک‌تان را تحت تاثیر قرار داده، حتماً به مشاور یا روانپزشک مراجعه کنید.

 

رفتارتان خشونت آمیز شده

حسادت بیمارگونه می تواند از نظر روحی و عاطفی به شما و همسرتان صدمه بزند، اما این احتمال بسیار چندان هست که با شدت گرفتن حس حسادت، رفتارهای‌ خشونت آمیز و خطرناکی از شما سر بزند. شمار زیادی از آدم کُشی‌ها و جنایت‌ها از حسادت افرادی ناشی می شوند که همسرشان را متهم به خیانت میکنند.

 

حتی اگر به این مرحله هم نرسد، خشونت‌هاي خانگی در منزل‌هایي که یکی از همسران به شدت حسادت می‌ورزد، متعارف میباشند که می‌تواندعواقب بسیار ناخوشایندی برای تمام اعضای خانواده داشته باشد.

 

چه میتوانید بکنید

احتمالاً نسبت به رفتارهای حسادت آمیز خود آگاه باشید یا همسرتان چیزهایی به شما گفته باشد که شما را نسبت به رفتارهای غیرقابل قبول‌تان با خبر کرده باشد. به هر صورت واقعیت این هست: اگر تغییری ایجاد نکنید، به راحتی میتوانید همسرتان را از خود دور کرده و زندگی‌ مشترک‌تان را تباه کنید.

 

رفتار درمانی شناختی در درمان حسادت بیمارگونه بسیار کارساز هست. این درمان شامل شناسایی افکاری که اکثر از هر چیزی حسادت‌تان را برمی انگیزد، به بحران کشیدن این افکار و ارائه‌ي استراتژی‌هایي برای جلوگیري از بروز دوباره در آینده می شود. زمانی که بتوانید ریشه‌هاي مخفیانه راکه افکار حسادت آمیزتان را تغذیه می کنند پیدا کنید، مطمئنا ارتباط‌اي تندرست‌تر و شاداب‌تر خواهید داشت.