پارس ناز پورتال

ایجاد حس دلسردی در در بین زوج ها و راه رفع آن

ایجاد حس دلسردی در در بین زوج ها و راه رفع آن

ایجاد حس دلسردی در در بین زوج ها و راه رفع آن 

حس دلسردی بین همسران بدترین چیزی هست که زیر یک سقف برای دونفر میتواند بوجود آید که تدریجی منجر به طلاق عاطفی خواهد شد. 

 

سوال: پس از چند سال زندگی مشترک احساس می‌کنم علاقه و عشق بین من و همسرم کم شده هست، چه راهکارهایی را توصیه میکنید؟

 

پاسخ حجت الاسلام یوسف وند:

تعداد زیادی از زوجین با عشق و علاقه اي فراوان زندگی مشترک خود را آغاز می‌کنند ولی پس از گذشت چند سال از زندگی زناشویی‌شان به تدریج رابطه عاطفی بینشان کم رنگ میشود و گاهی دچار طلاق عاطفی می‌شوند.

 

دل زدگی و سردی روابط زناشویی در چند سال بعد از زندگی مشترک امری متداول هست و نباید بدین معنا تلقی شود که فقط زندگی شما دچار این مشکل شده و نا امیدانه به زندگی نگاه کنید، باید قبول کنید که پس از چند سال شما وارد فصل جدیدی از زندگی مشترک شده اید که اقتضائات خاص به خود را دارد. با رعایت نکات و تکنیک هاي ساده میتوانید رابطه با همسرتان را بیش از پیش گرم و صمیمی کنید.

 

افزایش محبت با هدیه

نخستین مهارت این هست که بتوانید از تکنیک هدیه دادن بهره گیری کنید. نیاز نیست که هدیه بزرگ باشد، یا حتما آن را خرید کرده باشید، گاهی یک نوشته چند خطی از ابراز محبت می‌تواند همسرتان را شاد و غافلگیر کند. از علاقه به همسرتان بنویسید. با ظرافت و غافلگیری می‌توانید صحنه زندگی را متفاوت کنید، تنوع بخشی باعث نشاط فزاینده در زندگی شماست.

 

در آغاز زندگی مشترک انواع تنوع ها باعث لذت بردن از زندگی هست، به همسرتان نشان بدهید که زندگی با وی را دوست دارید، هدیه دادن راهی هست که زندگی را تنوع می بخشد. با هدیه همسرتان را غافلگیر و هیجانزاده کنید، گاهی یک آغوش و یک بوسه پس از رسیدن زن و شوهر به هم در روز حتی بدون بهانه و مقدمه برترین هدیه هست، چرا باید این رفتارها را از هم دریغ داشت؟!

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: هدیه دادن مرد به همسرش موجب زیادی عفّت او خواهد گشت.

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: هدیه دادن مرد به همسرش موجب زیادی عفّت او خواهد گشت. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): هبة الرجل لزوجته تزید فی عفّتها (من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 273).

 

امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود: هدیه دادن موجب ایجاد محبّت می‌گردد. قال أمیرالمؤمنین (علیه السلام): الهدیة یجلب المحبّة (غرر الحکم).

 

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: به همدیگر هدیه دهید، زیرا هدیه دادن موجب از بین رفتن کدورتها و دشمنیها میگردد. قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): تهابوا. فإنّ الهدیة تسلّ السخائم و وتجلی ضغائن العداوة و الأحقاد (الکافی ج 5 ص 143).

 

از تکنیک گوش کردن غافل نشوید

میباشند زنان و مردانی که درد دل ها وگفتگوی صمیمی خود را با دوستانشان در بین می گذارند و با انها راحتتر از همسرشان میباشند. همین باعث می‌شود تدریجی زمان محبت و تکیه گاهشان یعنی همسرشان را از دست بدهند و به آرامش لازم هم نرسند. در این میان خانم ها بیش از آقایان از این اوضاع گلایه مند میباشند

 

که ارتباط کلامی خوبی با شوهرشان ندارند. آقایان به جای این که به سخنان همسرشان گوش کنند اکثر به دنبال علت تراشی برای امور میباشند تا نظر خودشان را مطرح کنند اما خانمها فقط می‌خواهند کسی حرف آن ها را با دقت گوش کند، در مقابل اگر آقا شروع به صحبت می‌کند نیازی به نصیحت خانم یا راهنمایی فلسفی او ندارد!، اکثر میخواهد محبت و به نوعی دلسوزی خانم را ببیند.

 

مهم ترین مهارت در برقراری ارتباط موثر بین زوجین گوش دادن هست که موجب افزایش صمیمیت بین زن و شوهر میشود. یکی از شاخصه هاي مهم پیغمبر صلی الله علیه و آله همین روحیه گوش دادن به صحبت هاي مخاطبین خود بوده هست. قرآن کریم می فرماید:«یَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌۭ ۚ قُلْ أُذُنُ خَیْرٍۢ لَّكُمْ» سوره توبه،آیه 61. [منافقین]میگویند: «او فردی گوش کننده (خوش باور) هست!» بگو: «گوش کردن (خوش‌باوری و حسن ظن) او به نفع شماست!.

 

این آیه به خوبی یکی از خصیصه هاي پیامبر مهربانی اشاره می‌کند که با آرامش و متانت صحبت مردم را گوش نموده و پس از آن راهنمایی لازم را می کرده اند، گرچه پیغمبر در برابر گناه محکم برخورد می کرده اند که بحث دیگری هست. گاهی انسان مثلا توانایی مالی حل مشکلات مردم را ندارد اما با صرف دقایقی برای گوش کردن به درد دل مردم به انها احترام و امید را القاء می‌کند.

 

زن و شوهر حتی اگر مشکلات زندگی هم چندان باشد و نتوانند آن را حل کنند اما با روی گشاده و در کنار هم بودن میتوانند برترین لحظات را رقم بزنند. با قرار دادن هرروز دقایقی برای گوش دادن به صحبت هاي همسرمان از نیاز و خواسته هایش آگاهی پیدا می‌کنیم و از تلنبار شدن موضوعات روی هم جلوگیري می‌کنیم، روز افزون شدن مشکلات جمع شده سبب فشارهای فکری و عصبی در اهل خانه خواهد شد

 

که اگر از راه درست ارضا و حل نشود افراد از طریق راههای نادرست به دنبال حل این مشکلات میگردند و این درحالی هست که نتنها مشکل حل نمی‌شود گاهی اساس خوبی هست که در دام شیادان هم قرار بگیرند اما با دقایقی کوتاه در کنار هم بودن میتوان بزرگ ترین انرژی و امیدها را به زندگی القاء نمود.

 

صحبت بایدمودبانه و محترمانه و حتما همراه با بهره گیری از کلمات عاشقانه باشد. نه تنها از زبان و حرف بلکه از زبان بدن هم برای گفتگو بهره گیری کنید، با اشاره دست، با لباس مفید و ظاهر آراسته بهتر می‌توانید صحبت کنید. گرچه نباید فراموش کرد که خواسته هاي ما از همسر باید منطقی و معقول و در حد توان او باشد. زیاده خواهی هاي ما سبب میشود که همسر ما از حرف زدن با ما فرار کند و خود را به امور گوناگون مانند شبکه هاي مجازی، تلویزیون و …

 

مشغول کند تا مستقیم با این خواسته ها مواجه نشود. پس محتوای گفتگوها را نیز باید دقت کرد، گاهی بسیار بد گفتن یا بسیار تعریف بی جا از دیگران همانند پُتکی هست که بر سر همسر وارد میشود تا از صحبت با شما فرار کند. زنی که همواره از خانواده همسرش بد میگوید یا موفقیت هاي فلان مرد در فامیل را به رخ شوهرش میکشد و به او به اصطلاح سرکوفت می‌زند نباید انتظار داشته باشد که شوهرش عاشقانه پای صحبت هاي او بنشیند!.

 

احترام لازمه زندگی عاشقانه

در محیط خانه هر کدام از زن و مرد باید جایگاه خود را مفید بشناسند و به جایگاه و نقش طرف مقابل هم احترام بگذارند. مردی که میخواهد تمام امور را خودش به دست بگیرد و در ریز و درشت زندگی نظر بدهد، یا زنی که اجازه تصمیم گیری را از همسرش میگیرد، تمام این افراد در معرض شکست هاي بزرگ عشقی قرار خواهند گرفت!.

 

مرد باید بداند اگر از سر کار و فعالیت سخت هرروز بر میگردد و نیاز به استراحت دارد، نباید نقش خانم در خانه راکه ساعتها با بچه ها سرو کله زده و خسته شده هست را نادیده بگیرد و فقط خود را مستحق استراحت و احترام بداند.

 

هرگاه حریم احترام جای خود را به تحقیر و توهین داد باید منتظر پس لرزه هاي بی محبتی باشیم!، باید منظر طوفان بی مهری ها باشیم. باید منتطر باشیم سیلابهای جدل ها و بهانه گیری هاي بی جهت آغاز شود، حال از این زندگی چه باقی خواهد ماند؟!.

 

هرگاه حریم احترام جای خود را به تحقیر و توهین داد باید منتظر پس لرزه هاي بی محبتی باشیم!، باید منظر طوفان بی مهری ها باشیم. باید منتطر باشیم سیلابهای جدل ها و بهانه گیری هاي بی جهت آغاز شود، حال از این زندگی چه باقی خواهد ماند؟!. باید یادبگیرید که همسر شما قبل از این که به محبت شما نیاز داشته باشد به احترام شما نیاز دارد تا صدای محبت شما را بشنود. شما میلیونها تومان هم هزینه زندگی کنید

 

اما همسر شما در فامیل و حتی در بین فرزندان کوچکترین احترام و ارزشی نداشته باشد، این همۀ هزینه کردن ها به چشم نخواهد آمد!. هر جا که هستید باید احترام همسر را حفظ کنید، باید فرزندان یاد بگیرند به مادر یا پدرشان احترام بگذارند، گاهی در بین جمع همسر شما از شما چیزی را می‌خواهد، با احترام سریع برای او انجام بدهید.

 

گاهی در مسافرت خانم اشاره میکند که برای جمع نوشیدنی یا چیزی بخرد، شما خساست را کنار بگذارید و از جمع مفید پذیرایی کنید همۀ این‌ها جایگاه همسر شما در جمع را بالا می‌برد تا به شما افتخار کند.

 

با یک احترام و محبت کوپک به همسر می‌توان بالاترین پاداش هاي الهی را دریافت کرد. پیامبر صلى الله عليه و آله : إنَّ الرَّجُلَ لَیُؤجَرُ في رَفعِ اللُّقمَةِ إلى فِی امرَأتِهِ . پیامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه به طرف دهان همسرش لقمه اى بالا برد پاداش برد. المحجّة البيضاء : 3/70 .

 

صداقت و عمل کردن به وعده ها را همۀ وقت سر لوحه کارتان داشته باشید

صداقت در زندگی باعث میشود همسر شما عاشق شما شود، عمل به وعده ها باعث ایجاد حس اعتماد در زندگی شماست. اگر تاخیری در رسیدن به خانه داشتید، تماس بگیرید و اطلاع بدهید بی تفاوت نباشید. وعده هاي خودتان را فراموش نکنید، اگر نتوانستید انجام بدهید حداقل عذر خواهی کنید اما پشت گوش نیندازید. از انجام رفتارهایی که سبب سوء ظن به شما شود خودداری کنید از صداقت به دور هست.

 

در اشتباهات، گذشت داشته باشید

از برچسب زدن به یکدیگر اجتناب کنید و در صورت رفتار اشتباه همسر از محکوم کردن هویت و شخصیتش خودداری کنید زیرا موجب از بین رفتن اعتماد و صمیمیت بین زن و شوهر می‌شود. بدتر از این حالت آنست که شما در زندگی قبل همسرتان سرک بکشید و به دنبال نقظه هاي مبهم آن ایام باشید تا از او گرو کشی نمایید.

 

هنگام جر و بحث و جدل کوتاه بیایید، یعنی صبر کنید!، شما که فرصت دارید و با هم هستید چه نیازی هست در همان لحظه حرف حق خودتان را به کرسی بنشانید پس از فروکش کردن می‌توانید با هم صحبت کنید.

 

تغییر سبک زندگی

دقت به نیازهای روحی و جنسی همسر برای تحول بخشی به زندگی نقش اساسی دارد. تعداد زیادی از زوجین تکنیک هاي ارتباطات زناشویی را مفید بلد نیستند و همین باعث ایجاد دلسردی هاست.با تغییر سبک زندگی میتوانید زندگی را از یکنواختی خسته کننده خارج کنید و روح جدیدی در زندگی بدمید. دقت به نیازهای روحی و جنسی همسر برای تحول بخشی به زندگی نقش اساسی دارد.

 

تعداد زیادی از زوجین تکنیک هاي ارتباطات زناشویی را مفید بلد نیستند و همین باعث ایجاد دلسردی هاست. گاهی یک لباس زیر خوش رنگ، گاهی یک عطر مورد علاقه همسرتان، گاهی تغییر فضای خانه و اتاق خواب تعداد زیادی از مشکلات را بر طرف می‌کند یا یک دوش گرفتن پس از یک روز پر کار باعث آرامش فکر و راغب شدن زوجین به هم میشود.

 

زوجین میتوانند با کشف ابعاد ناشناخته و دقت به ویژگی ها و علایق یکدیگر از سردی روابط زناشویی خود پیش گیری کنند و با یادگیری مهارت هاي ارتباط موثر، رابطه عاشقانه شان را گرمی و حرارت بخشند. مهم‌ترین عامل برای تغییر سبک زندگی داشتن اعتقاد و عمل به دین و دینداری هست، قطعا کسی که حضور خداوند متعال را در زندگی خود می بیند

 

بهتر و عاشقانه تر از سایرین زندگی خود را مدیریت خواهد کرد. اکثر وقت خود را برای خانواده خرج میکند. پیامبر صلى الله عليه و آله : جُلوسُ المَرءِ عندَ عِيالِهِ أحَبُّ إلى اللّه ِ تعالى مِنِ اعتِكافٍ في مَسجِدِی هذا /تنبيه الخواطر : 2/122 .. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : نشستن مرد نزد زن و فرزندش ، نزد خداى متعال محبوبتر هست از اعتكاف او در اين مسجد من .

 

عبادت پروردگار و روحیه دینداری عامل مهمی هست که خواسته هاي کاذب و انتظارات بی جا را از بین می‌برد و امید به زندگی و نشاط را افزایش دهد. مومنی که در تمام لحظات زندگی نام و یاد خدای متعال را بر لب و در عمل دارد، به راحتی برای خدا تعداد زیادی از ناملایمات را تحمل و در هر کاری رضای خداوند را می بیند. مومن می‌داند

 

که رضای خدا و اهل البیت علیهم السلام در رضایت خانواده هست در آرامش خانواده هست، مومن می‌داند هر تلاشی برای زندگی عبادت محسوب میشود و دارای اجر و ثواب می باشد. پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : : لا یَخدُمُ العِيالَ إلاّ صِدِّيقٌ أو شَهيدٌ أو رَجُلٌ یُرِيدُ اللّه ُ بهِ خَيرَ الدنيا و الآخِرَةِ . بحار الأنوار : 104/132/1 .

 

به زن خود خدمت نكند، مگر صدّيق، يا شهيد، يا مردى كه خداوند خير دنيا و آخرتِ وی را بخواهد .اگر روحیه دینداری از خانواده ها رخت بندد، پایه هاي عشق و محبت متزلزل و آمار طلاق درآن جامعه فراوان خواهد شد چون هر شخصی به دنبال خواسته دل خویش هست، دنبال لذات زود گذر خودش هست و به خانواده کمترین توجهی را نخواهد داشت. هر تلاشی برای حضور پر رنگ دین در خانواده اثر مستقیمی بر روحیه و نشاط زوجین و رفع دلزدگی و دلسردی خواهد داشت.