پارس ناز پورتال

حقایقی که نشان می دهند تنبلی مفید است

حقایقی که نشان می دهند تنبلی مفید است

حقایقی که نشان می دهند تنبلی مفید است 

شمار زیادی از دلایل وجود دارند که می‌گویند تنبلی خوب هست و افراد تنبل در زندگی خود سرانجام به موفقیت هاي زیادی رسیده اند. چه کسی گفته که جهان به شخصیت‌هاي تیپ A اکثر نیاز دارد؟! هر شخصی که تیپ شخصیتی‌اش اکثر به نوع L یا همان تنبلی «!» نزدیک هست، باید بداند که خصوصیت‌هاي بسیار خوبی دارد. به هر حال پذیرفتن این خصوصیت‌ها از تغییر کردن که آسان‌تر هست!

 

آیا تا اکنون به این فکر کرده اید که جامعه‌ي امروز ما چقدر وسواس و نگرانی اختراع و ساخت و اراده را دارد؟ مثلاً کلمه‌ي «productivity» یا همان اختراع و ساخت را در آمازون «amazon.com» جستجو کنید؛ نزدیک به ۸۵۰۰۰ نتیجه دریافت خواهید کرد، از کتاب گرفته تا انواع مکمل‌ها. اما کافیست کلمه‌ي «laziness» یا همان تنبلی را جستجو کنید؛ نتایجی که خواهید دید همگی مربوط به راهکارهایی میباشند که غلبه بر تنبلی را به شما یاد می دهند.

 

چرا بابت «هیچ کاری نکردن» اینهمه جبهه گیری می شود؟ در مورد خلاقیت و کارآمدی و … مبالغه شده اما اکنون باید درباره تنبلی حرف بزنیم! در ادامه، چند علت به شما ارائه می دهیم تا متقاعد شوید که باید تنبلی را یک حُسن بدانید

 

۱. تنبل‌ها واقعا پُربازده‌اند!

نقل قول مشهوری هست که می گوید: «من برای انجام یک کار سخت، یک آدم تنبل را انتخاب می کنم. چون کسی که تنبل هست حتماً راهی ساده برای انجام آن کار پیدا خواهد کرد.» این درست هست؛ چرا با راهها و تلاش‌هاي غیرضروری، وقت را تلف کنیم؟ اگر کسی شما را متهم به تنبلی کرد فقط بگویید: «من مطمئنم که منظور تو این هست که من بسیار کارآمد و لایقم!»

 

۲. چُرت زدن، کلید خلاقیت هست!

نه تنها نیویورک تایمز ادعا کرده که خوابیدن، علامت‌ي شان و اعتبار هست، بلکه مطالعه‌اي که در دانشگاه میشیگان انجام شده هم دریافته که چُرت زدن در محل کار، می تواند قدرت بردباری و کارآمدی را بالا ببرد. آیا اعداد و ارقام روی برگه‌هاي دوروبرتان با وجود این که ساعت‌ها روی‌شان کار کرده اید،

 

باز هم اعصاب‌تان را خُرد کرده‌اند؟ به جای این که خشمگین شوید، چُرت بزنید! اگر کمی بخوابید، هم از کلافگی و خستگی‌تان کم میشود و هم بعد از بیدار شدن، انرژی بیشتری برای حل مسئله خواهید داشت.

 

۳. اکثر باهوش‌ها معمولاً تنبل میباشند!

این خبر را به گوش هر شخصی که بابت تنبل بودن‌تان، هوش و زکاوت شما را زیر سوال برده هست برسانید. طبق مطالعه‌اي که نتایج آن در نشریه‌ي Health Psychology منتشر شده، کسانی که در فعالیت‌هاي بدنی بیشتری شرکت میکنند، تمایل کمتری به وارد شدن به کارهایی که نیازمند تفکر هست دارند.

 

هر چند در مطالعه‌ي انجام شده، تفاوت بین دو گروه در روزهای تعطیل هفته، عمده قابل دقت نبود اما به نظر میرسد گذراندن روزهای تعطیل در استراحت و آرامش و به دور از فعالیت، برای قدرت مغز بسیار خوب هست؛ که این هم خبر خوبی هست برای آنهایی که دوست دارند در روزهای تعطیلی‌شان، به استراحت بپردازند!

 

۴. تنبل بودن یعنی واقع گرا بودن!

تنبلی افسردگی نیست و لزوما چیز بدی هم نیست. یقین بکنید یا نه، تنبلی که می تواند یکی از علائم افسردگی باشد، یک مزیت هست. مطالعه‌اي که جدیداً انجام شده عده‌اي از افراد مبتلا به افسردگی را در شرایط بازرسی شده‌ي آزمایشگاهی با یکسری مسائل روبرو کردند،

 

این افراد برای مسائل حل نشدنی، کمترین زمان را صرف کرده بودند، یعنی خودشان را درگیر مسائلی که قابل حل شدن نبودند نکردند. توانایی رها کردن مسائلی که راه حلی برای‌شان نیست، مهارتی هست که در زندگی یک موهبت به حساب می آید.

 

۵. تنبلی ابزاری رایگان برای آرامش گمان!

اجازه دهید ذهن‌تان در بیخیالی پرسه بزند! در گفت و گو‌اي که نشریه‌ي Independent با پزشک ایزابل موریو انجام داد، او گفته هست: «تنبلی یک کُنش تخیلی هست. آنهایی که برچسب تنبل بودن روی‌شان هست، فقط ممکن هست با ایده‌ها و باورها جامعه سازگار نباشند. جوامع گوناگون،

 

طی دوره‌هاي گوناگون، نگرش‌هاي متفاوتی نسبت به مقوله‌ي تنبلی دارند. تنبلی لزوما بد یا اشتباه نیست. در دوران روشنگری قرن هجدهم، آریستوکرات‌ها یا کسانی که از طبقه‌ي ممتاز بودند، به تنبلی خود سربلندی می کردند و آن را نشان اعتبار میدانستند.»

 

۶. تنبلی یعنی این که به شما خوش می‌گذرد!

خیلی از افراد ترجیح می دهند شب‌هاي تعطیل‌شان را با لباس راحتی، روی کاناپه لم بدهند و برنامه‌ي مورد علاقه‌شان را تماشا کنند تا این که لباس و کفش غمگین بپوشند و پول زیادی هم هزینه کنند و در رستوران یا کنسرت و …، معذب بنشینند! این که در صبح یک روز تعطیل،

 

آلارم ساعت‌تان خاموش باشد، فهرستی از کارهایی که باید انجام دهید نداشته باشید و در حالی که جدول حل می کنید، غذایی دوست داشتنی‌تان را بخورید یعنی به شما خوش می‌گذرد!

 

۷. تنبلی یک جور مدیتیشن یا یوگای مخفی هست!

تنبلی یعنی ساکت نشستن و کاری نکردن! بنابراین تنبل بودن مثل مدیتیشن کردن هست! و همانگونه که میدانید مدیتیشن فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. کاهش فشار خون، کاهش اضطراب، تسکین درد و بهبود کیفیت خواب چند همانند از این فواید هست. یوگا هم همینطور؛ شما تشویق می شوید که به بدنتان گوش دهید و سرعت حرکات‌تان بسیار آرام باشد. حتی اگر سرعت شما به اندازه‌ي یک حلزون باشد هم خوب هست!

 

۸. یک کار انجام دادن بهتر از هم زمان چند کار انجام دادن هست

این که در یک زمان فقط یک کار انجام دهید به شما امکان تمرکز داشتن و عملکرد بهتر را می دهد ولی اگر کوشش کنید هم زمان چند کار را انجام دهید، کیفیت کارتان حتماً پایین خواهد آمد. مطالعه‌اي دیافته که حتی یک حواس‌ پرت‌کن کوچک هم میتواند موجب اضطراب در کار و افکار فرد شود.

 

این بار اگر احساس کردید همه ي‌ي آن کارهایی که باید انجام‌شان دهید گیج و مضطرب‌تان کرده، به جای این که غرق در کار شوید، به خودتان استراحت بدهید و کمی تنبل باشید. مطمئن باشید بدن و ذهن‌تان بابت این تنبلی به جا، ممنون‌تان خواهد بود.