پارس ناز پورتال

حقایق عجیب درباره زندگی کروکودیل ها

حقایق عجیب درباره زندگی کروکودیل ها

حقایق عجیب درباره زندگی کروکودیل ها 

کروکودبل ها به عنوان حیوانات وحشی همۀ وقت} در دل انسان ها ترس ایجاد می‌ کنند. حیواناتی که دهانی بزرگ با قدرت چندان دارند. کروکودیل، بزرگترین دوزیست خزنده روی کره زمین هست و تمامی مناطق گرمسیری از آفریقا و آسیا گرفته تا کشور آمریکا و استرالیا زیستگاه اصلی این حیوان آبزی را تشکیل می دهند.

 

بافت بدن تمساح ها، دندان ها، نحوه شکار و روش هایي که برای کمین کردن بهره گیری میکنند به قدری خوشگل هست که سالانه میلیون ها گردشگر برای تماشای این صحنه ها از نزدیک، به مراکز پرورش و نگه داری از کروکودیل ها می روند.ابهت و جذبه ای که چهره این حیوان دارد مورد دقت افراد زیادی در سراسر دنیاست.

 

اگر شما هم جزو دوستداران کروکودیل هستید شاید بد نباشد با چندین واقعیت دیدنی در مورد این حیوان آشنا شده و بیش از پیش به این موجود علاقه مند شوید.

 

کروکودیل ها با این که دندان دارند، اما هرگز غذای خود را نمی جوند

یکی از دیدنی ترین واقعیت ها در مورد تمساح ها این هست که اغلب آنها ۲۴ دندان بسیار تیز و گرچه وحشتناک دارند، اما هرگز طعمه خود را نمی جوند. در موارد بسیار نادر، ممکن هست از دندان خود برای خرد کردن غذا بهره گیری کنند.کروکودیل برای نگه داشتن طعمه در دهان خود از دندان هایش بهره گیری میکند و در اکثر مواقع، غذای خود را درست می بلعد. این حیوانات می توانند سنگ را نیز خورده و به راحتی آن را هضم کنند.

 

دم تمساح بسیار پرقدرت هست

شاید دیدنی باشد بدانید که دم این حیوان بسیار شگفت انگیز هست؛ تمساح ها قادر میباشند با بهره گیری از این عضو از بدن خود با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت شنا کنند. همین طور می توانند به مدت حداکثر سه ساعت روی دم خود به صورت عمودی بایستند.گرچه باید اشاره کنیم که همین دم در خشکی هیچ کاربردی برای تمساح ندارد و در اکثر مواقع، فقط برای حرکت هاي کوتاه از آن بهره گیری می شود.

 

تمساح ها اندازه هاي مختلف دارند

اندازه کروکودیل ها با هم بسیار فرق دارد؛ آنها نمونه هاي کوتوله دارند که کوچک ترین سایز تمساح محسوب می شود و بزرگترین انها در آب هاي شور زندگی می‌کنند.تمساح هاي کوتوله به طور میانگین ۱٫۵ متر اندازه دارند و در بیشترین و بزرگترین اندازه ممکن، ۱٫۹ متر درازا برایشان گزارش شده هست.

 

اما سایز کروکودیل هاي غول پیکر از ۶٫۳۰ متر شروع شده و تا ۷۰ متر ادامه دارد. وزن این نمونه ها عموما بین یکهزار تا یکهزار و ۲۰۰ کیلوگرم هست.شایان ذکر هست که تمساح هاي ماده اغلب کوچک تر میباشند و طول انها از ۳ متر تجاوز نمی کند.

 

کروکودیل ها قلب هاي بزرگی دارند

برخلاف دیگر حیوانات، قلب تمساح ها همانند ارگان سه جداره و همانند دیگر خزنده ها رفتار می‌کند. فعالیت هاي این حیوان روی عملکرد قلب او تاثیری ندارد به همین خاطر هست که می تواند برای ساعات طولانی زیر آب بماند.

 

چرا دهان خود را باز نگه می دارند؟

دهانِ باز کروکودیل نشانه خشم یا عصبانیت آن نیست. این صحنه اکثر در روزهای تابستان دیدن می شود و علت آن گرمای هواست. این موجود برای خنک نگه داشتن دمای داخلی بدن خود، دهانش را باز نگه می دارد زیرا غدد مولد عرق ندارند.

 

آیا می‌تواند از روی عکس زیر، تمساح و کروکودیل را از هم تمیز دهید؟

تمساح و کروکودیل تقریبا نمونه هم میباشند اما در ظاهر تفاوت هاي بسیار کوچکی با هم دارند. تنها تفاوت انها در شکل آرواره و دندان هایشان هست. تمساح ها آرواره عریض تر و U شکل دارند در حالیکه پوزه کروکودیل به شکل V هست.

 

هنگامی که دهان انها بسته باشد، این طور به نظر می رسد که کروکودیل ها دندانهای تیز خود را به نمایش گذاشته اند. اغلب دندان چهارم این موجودات در هر دو طرف آرواره، به لب بالایی انها چسبیده هست. اما در تمساح ها، فک بالا عریض تر از پایینی هست، به همین خاطر وقتی دهان خود را می بندند، دندانهای پایینی انها پنهان می شود.

 

آیا می توان دهان کروکودیل را لمس کرد؟

آیا می دانستید وقتی این حیوان دهان خود را می بنند، انسان می تواند با دست خالی آن را بسته نگه دارد؟ علت این امر این هست که عضله هایي که به کروکودیل کمک می‌ کنند تا دهان خود را باز نگه دارد، در حالت بسته بودن بسیار ضعیف می شود و امکان باز کردن دوباره آن برایش دشوار خواهد بود.

 

آیا پیشنیه کروکودیل به دایناسورها می رسد؟

دیدنی هست بدانید بر زمینه شواهد تاریخی موجود، گفته می شود که اولین بار، ۲۴۰ میلیون سال پیش موجودی شبیه کروکودیل روی زمین دیدن شده که همزمان با حیات دایناسورهاست. گرچه این سند تاریخی، کروکودیل را با ۹۱٫۵ سانتی متر طول و دو دست به جای چهار دست و پا، نشان می دهد. اندام جلوئی نمونه هاي کنونی نیز کوچک تر از تمساح هاي نخست هست.

 

آیا تاکنون نوزاد کروکودیل را دیده اید؟

تمساح هاي ماده در هر زمان تخمگذاری، بین ۲۰ تا ۸۰ تخم می گذارند و به مدت سه ماه از آنها محافظت می‌ کنند. یکی از واقعیت هاي دیدنی در مورد نوزاد این موجودات این هست که بچه کروکودیل ها می توانند پیش از شکستن تخم، از خود صدا ایجاد کنند.گرچه، متاسفانه ۹۰ درصد از تخم ها، پیش از تولد، طعمه حیواناتی همانند کفتار، شیر، ببر و … می‌ شوند.

 

کروکودیل قادر نیست زبان خود را بیرون بیاورد

دیدنی هست بدانید که زبان کروکودیل به سقف دهان آن چسبیده؛ یعنی درست برعکس بقیه حیوانات که زبانشان در کف دهانشان قرار دارد. به همین خاطر قادر نیستند زبان خود بیرون بیاورند.

 

محل اصلی زندگی این موجودات کجاست؟

رودخانه ها و دهانه جنگل هاي انبوه، زیست گاه اصلی کروکودیل ها را تشکیل می دهند. این حیوانات در تمامی مناطق گرمسیری همانند آفریقا، آسیا، استرالیا و بخش هایي از کشور آمریکا حضور دارند. این حیوانات خونسرد بوده و در جنگل هاي انبوه زندگی می‌ کنند زیرا توانایی ساخت گرما ندارند. به همین علت از خورشید گرمای لازم را دریافت میکنند.

 

دید در شب آنها بی نظیر هست

 به گزارش پارس ناز شب هنگام فقط در صورتی می‌ تواند حضور کروکودیل را تشخیص دهید که چشمان آن باز باشد. چشمان این حیوان در شب، نور قرمز متصاعد میکند. با این که این نقطه هاي قرمز نورانی، دید در شب را برای تمساح ممکن می سازد، اما باعث دیده شدن آن نیز شده و به این ترتیب در معرض خطر قرار می گیرد.پیش از تولد می توان جنسیت تمساح را تشخیص داد

 

یکی از دیدنی ترین و عجیب ترین واقعیت هاي موجود در رابطه با کروکودیل ها این هست که می توان پیش از تولد جنسیت انها را از روی دمای تخم ها تشخیص داد. اگر گرمای تخم ۳۱٫۵ درجه سانتی گراد باشد یعنی نوزاد، نر هست. اگر اکثر یا کمتر از این درجه باشد، ماده خواهد بود.