پارس ناز پورتال

حملات عصبی تشنج را بیشتر بشناسید

حملات عصبی تشنج را بیشتر بشناسید

حملات عصبی تشنج را بیشتر بشناسید 

وقتی کسی در اطراف ما دچار تشنج می گردد باید چه اقداماتی انجام دهیم؟دانستن درباره حمله های عصبی تشنج برای همه ما ضروری است. تشنج چه نوع عارضه ای است این بیماری عصبی با چه نشانه ها و علائمی در بدن افراد مبتلا ایجاد می شود حملات آن چه تاثیراتی بر بدن مبتلایان میگذارند توصیه های مختلف پزشکان به این افراد چیست آیا این بیماری نوعی بیماری ارثی و ژنتیکی به شمار می آید ؟

 

تشنج یک فعالیت غیرطبیعی مغز است که می تواند به صورت لرزش بدن ،سفت شدن بدن ،خیرگی چشمها،پرش اندام ها،زمین خوردن های مکرر،کاهش سطح هوشیاری و یا شل شدن بدن خودش را نشان دهد.

 

روش تشخیص تشنج چیست؟
مهم ترین روش تشخیص ابتدا شرح حال بیمار است و برای قطعی کردن نوع تشنج یا شرایط بیمار ،نوار مغز و یا تصویر برداری مغزی به روش های ام آر آی یا سیتی اسکن و یا آزمایشات خون انجام می شود و یا بررسی مایع مغزی نخاعی لازم است.

 

آیا تشنج حالت فامیلی و یا ارثی دارد؟
در بعضی مواقع تشنج حالت ارثی دارد ولی گاهی هم تشنج می تواند علت های غیر ارثی مثل مشکلات ساختاری مغز داشته باشد.

 

اگر در خانه کودک دچار تشنج شد چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده ،کودک را به پهلوی راست یا چپ می خوابانیم .اگر زبان بین دندان هایش گیر افتاده است،آن را آزاد می کنیم در غیر این صورت سعی در باز کردن دهان کودک نمی کنیم. اگر تشنج در کمتر از پنج دقیقه قطع شد که در فرصت مناسب به بیمارستان مراجعه شود ولی اگر تشنج ادامه یافت سریعاً کودک را به بیمارستان می رسانیم.

 

آیا می توانیم داروئی را در هنگام تشنج در منزل به کار ببریم؟
بله ،بعد از اینکه کودک به پهلو خوابانده شد در صورتی که تشنج بیشتر از پنج دقیقه طول بکشد از دیازپام مقعدی(رکتال) استفاده می شود و کودک را به بیمارستان می رسانیم .البته در موارد نادری خطر ایست تنفسی وجود دارد که در این صورت اگر کودک در هنگام استفاده از شیاف دیازپام دچار وقفه تنفسی شد باید به وی تنفس دهان به دهان داد ولی در صورت تنفس خود به خود فقط کودک را به پهلو می خوابانیم.

 

آیا رژیم غذائی خاصی جهت بیماران تشنجی وجود دارد و آیا غذائی باعث بدتر شدن تشنج می شود؟
در اغلب بیماران ،غذای خاصی که باعث تشنج شود وجود ندارد و اغلب تصورات اشتباه که غذاهای سرد مثل لبنیات ،خیار و … آن را تشدید می کند ،منبع علمی ندارد البته در بعضی مواقع رژیم های غذائی خاصی وجود دارد که بیمار زیر نظر متخصص تغذیه انجام می دهد که به عنوان یک درمان ضد تشنج می باشد. از این رژیم ها می توان به رژیم کتوژنیک و یا رژیم با میزان نمایه قند پائین (LGIT ) اشاره کرد.

 

چه مواردی تشنج را تشدید می کند؟
اغلب تشنج ها با بی خوابی ،خستگی مفرط تشدید و تحریک می شوند و از علت های دیگر تشدید می توان به بعضی از داروها مخصوصاً داروهای افزایش دهنده تمرکز و گاهی مواجه شدن با نورهای شدید ،اشاره کرد.

 

آیا کودک تشنجی محدودیت های خاصی در زندگی دارد ؟
بهتر است کودک از رفتن به جاهای بلند مثل کوه نوردی ،انجام کارهائی که عدم تمرکز باعث آسیب می شود مثل دوچرخه سواری ،رانندگی با ماشین و ورزش هائی که احتمال ضربه به سر وجود دارد منع شود و بهتر است کودک هیچ گاه تنها گذاشته نشود و حتی هنگام استحمام در را از داخل قفل نکند و هیچ گاه از وان استفاده نکند.

 

در ضمن در صورتی که تمایل به رفتن به استخر دارد ،بهتر است در قسمت های عمیق نرود و حتماً یک فرد با نظارت مستقیم داشته باشد.