پارس ناز پورتال

خاصیت های مفید دارچین در طب سنتی

خاصیت های مفید دارچین در طب سنتی

خاصیت های مفید دارچین در طب سنتی 

دارچین خاصیت هاي بسیار زیادی دارد کـه می توانیم در طب سنتی هم خواص آنرا بخوانیم. سعی کنید همیشه از دارچین استفاده کنید. دارچین طبع گرمی دارد و مصرف آن در فصول سرد مانند پاییز بسیار مناسب اسـت. مصرف دارچین برای کاهش سرفه‌هاي خلط دار و آبریزش بینی مفید اسـت. از این ادویه مفید غافل نشوید

 

دارچین یا “دارچینی” و یا “دارصینی” هم گفته شده اسـت. خاصیت این گیاه تا 15 سال باقی می ماند.مزاج این ماده گرم اسـت و برای فصل سرد مثل پاییز بسیار مفید اسـت. درجه گرمی آن بین دو و سه اسـت.بهمین دلیل نیز بـه صورت چاشنی در غذاها و خوراکی‌هاي مردم ایران استفاده میشود.

 

بهترین دارچین بوی خوش و تندی دارد و بر بوی سایر مواد موجود در غذا غالب اسـت و وقتی انسان آنرا می‌چشد زبان را اذیت نمی کند.گرمی بخش اسـت و یکی از نوشیدنی‌هاي خوب برای فصل سرد، دمنوش دارچین اسـت. اصولا در طب سنتی گیاهانی کـه مزاج گرم دارند مفتح هستند.

 

چون گرما موجب فاصله انداختن میان مولکول‌هاي اجزای جسم و انبساط آن می شود کـه در قدیم میگفتند مفتح اسـت. دارچین ضد عفونت بوده و میکروب‌کش اسـت.بنابر این دراین فصول سرد هم بـه صورت دمنوش و هم بـه صورت بخور برای کاهش باکتری‌ها و میکروب‌ها مفید اسـت.همراه عسل هم می توان آنرا استفاده کرد. لطیف اسـت و آسان در بدن جذب میشود و سنگینی و غلظت را دفع می کند.

 

بهمین دلیل در غذاهایی کـه سنگین «مثلاً دارای گوشت» هستند موجب لطافت غذا می شود یعنی باعث می شود غذا بـه اسانی در بدن بشکند.میتوانیم دم کرده دارچین راکه اندکی ولرم شده باشد روی جوش‌ها یا دمل‌‌هاي سرسفید زیرپوستی بمالیم کـه بـه رفع این جوش‌‌ها کمک مي نماید.

 

البته افراد قبل از این کـه در منطقه صورت اینکار را انجام دهند، در مناطق دیگر کـه پوست مقاوم‌تری دارند امتحان کنند ودر صورتی کـه حساسیتی «خارش و سرخی شدید» نداشتند، برای صورت و مناطق حساس بدن استفاده کنند.برای برخی انواع زکام، خلط ته حلق و سرفه مفید اسـت. بدیهی اسـت کـه منظور بیشتر، زکام‌ها و خلط‌هایي اسـت کـه بدلیل رطوبت بدن باشد.

 

اتفاقا افراد گرم مزاج نباید از این ماده استفاده کنند چون ممکن اسـت موجب تحریک شده و آبریزش انها را بیشتر کند.در گرم مزاجان نیز ممکن اسـت در فصل‌هاي سرد، سیستم ریوی حساس شده باشد کـه دراین صورت، استفاده در حد کم و معقول برای ایشان نیز می تواند خوب باشد.

 

برای رفع سرفه‌هاي خلط دار و آبریزش بینی میتواند بسیار مفید باشد. روغن دارچین را میتوان روی قفسه سینه و گلو ماساژ داد تا با نفوذ بـه داخل، اثرات مفید خودرا روی سیستم تنفسی اعمال نماید.این روغن تحلیل برنده اسـت و چربی‌هاي زائد را رفع میکند.

 

افرادی کـه چاق هستند می توانند روغن یا محلول دم کرده دارچین را در ناحیه‌اي «شکم، باسن، ران» کـه دارای چربی اضافه هست بمالند و روی آنرا سلفون بکشند و سپس محکم با پارچه یا شال بسته و ورزش یا ماساژ تند نمایند.اینکار بـه صورت موضعی موجب رفع چربی و لاغری آن ناحیه می شود.

 

مصرف دارچین ممکن اسـت موجب سنگینی سر شود. در همه ی آن گونه نیست و البته یک خاصیت هم دارد کـه رطوبت‌‌هاي زائد سر را رفع میکند.در برخی سنگینی سر می دهد ودر برخی رطوبت سر را از بین میبرد. این موضوع را باید دکتر تشخیص دهد.

 

با تشخیص و زیر نظر دکتر، برای تسکین درد گوش می توان روغن دارچین را در گوش چکانید یا روی استخوان پشت گوشت مالید کـه موجب التیام برخی دردهای گوش می شود.برای بینایی نیز مفید اسـت و موجب التیام چشم می شود. در قدیم از این ماده دارویی درست میکردند کـه برای چشم مفید بود.

 

در افرادی کـه سیگار می کشند خلط‌ها در مجاری هوایی مانده و سفت می شود و دارچین موجب میشود این خلط‌ها نرم شده و دفع شوند. برای رفع دمل‌ها و باز کردن مجاری کبد و تقویت معده مفید اسـت.میتوان پودر دارچین رابا روغن زیتون و زرده تخم‌مرغ مخلوط کرد و خمیری ازآن درست کرد.

 

ضماد کردن این خمیر در ناحیه پهلوها ودر سمت چپ و راست پایین شکم «لگن»، برای رفع درد کلیه و تخمدان‌ها میتواند مفید باشد.مخصوصا در کسانی کـه در ناحیه سردسیری هستند و اصطلاحا میگویند شکم و کلیه چاییده اسـت، با گرم کردن محل و رفع اسپاسم باعث التیام مشکلات میشود. بسیار مفید اسـت. دارچین نیز برای دفع ادرار و عادت ماهانه مفید اسـت.

 

دارچین برای دور کردن حیوانات موذی مفید اسـت و حتی گفته می شود بعنوان پادزهر برای زهر عقرب میتوان استفاده کرد.اگر در جایی بودید کـه حشره‌کش هم نبود میتوانید برگه‌هاي دارچین را در اطراف خانه قرار دهید یا این کـه آنرا دود دهید و دودش در خانه بپیچد و ملایم بسوزد تا حشرات دفع شوند.

 

برای تقویت انواع قوای بدن مفید اسـت. هم قوای مغزی هم قوای گوارشی و هم قوای قلبی را تقویت می کند. کسانی کـه گرم مزاج هستند ممکن اسـت در اثر استفاده از دارچین دچار سردرد شوند.بنابر این این ها همه ی دارو هستند و نباید بی‌دلیل استفاده شوند.

 

وسواس طبق معمول در افرادی کـه دارای مزاج سرد و تر و یا سرد و خشک دارند ایجاد میشود.در فصل پاییز نیز ممکن اسـت زیاد ‌شود. دارچین برای رفع این حالت هم خوب اسـت.