پارس ناز پورتال

خاصیت های مفید گیاه دارویی خار مریم

خاصیت های مفید گیاه دارویی خار مریم

خاصیت های مفید گیاه دارویی خار مریم 

گیاه دارویی خار مریم را شاید بارها در مناطق بیابانی یا دشت ها دیده باشید،این گیاه ماشین خواص دارویی خوب بسیاری دارد. خار مریم گیاهی هست که در ۲ هزار سال پیش توسط انسان ها کشف شده و یکی از اصلی ترین گیاهان دارویی در طب سنتی محسوب میشود.

 

خار مریم توسط پزشکان همه ي وقت پیشنهاد شده هست ولی متاسفانه با آمدن داروهای شیمیایی دیگر مصرف گیاهان دارویی کمتر پیشنهاد میشود و علتش هم کسات نشدن بازار کارخانه هاي دارو سازی هست.در ادامه سایت پارس ناز به ما گیاه خار مریم را معرفی می‌کنیم.

 

گلهای گیاه خار مریم بین ۴ تا ۱۲ سانتی متر ارتفاع دارند و رنگ آن بنفش رنگ هست. از همه ي قسمتهای این گیاه میتوان بهره گیری کرد. دانه هاي این گیاه مهم‌ترین قسمت آن هست که حاوی سیل مارین هست، ترکیبی که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. برگهای این گیاه را میتوان دم کرد و به شکل چای مصرف کرد، در حال حاضر مکمل هاي آن نیز در بازار موجود هست.

 

تاریخ کوتاه گیاه خار مریم

گیاه خارمریم تاریخ کوتاه طولانی دارد. بیش از ۲۰۰۰ سال هست که بشر از این گیاه بهره گیری می‌کند. در یونان باستان از این گیاه برای درمان گزش مار بهره گیری می‌کردند. در قرون وسطی از این گیاه برای درمان مریضی هاي کبد بهره گیری می‌کردند. در قرن ۱۶ اروپایی ها از این گیاه برای درمان مشکلات روحی و روانی بهره گیری میکردند. در قرن ۱۷ گیاه شناسان کشف کردند که این گیاه می‌تواند در درمان مریضی یرقان موثر باشد.

 

فواید گیاه خارمریم

۱- گیاه خار مریم برای درمان جوش صورت

افراد تعداد زیادی از ابتلا به جوش صورت رنج میبرند و برای درمان آن از راهکارهای بسیاری بهره گیری میکنند. یکی از موثرترین گیاهان برای درمان آکنه یا همان جوش صورت گیاه خارمریم هست. این گیاه باعث ترشح صفرا شده و ساخت هورمون تستوسترون که عاملی برای آکنه به حساب می‌آید را مهار کرده و نقش موثری در درمان آکنه دارد. اضافه بر این سیلی مارین موجود

 

در دانه هاي این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان هست که با رادیکالهای آزاد مبارزه می‌کند و نقش مهمی در درمان آکنه و شادابی پوست دارد.گرچه ممکن هست پوست بعضی از افراد به این گیاه حساسیت نشان دهد و بهره گیری از این گیاه برای درمان جوش هاي صورت انها مناسب نباشد.

 

۲- گیاه خار مریم برای جلوگیری و درمان سرطان

روز به روز به شمار افرادی که از سرطان رنج میبرند اضافه میشود. گیاه خار مریم به تسکین عوارض جانبی ناشی از شیمی درمانی کمک می نماید و همین طور این گیاه مانع از آسیب کبد در افرادی که تحت شیمی درمانی میباشند، می‌شود. بهره گیری موضعی از این گیاه می‌تواند در پیشگیري از سرطان پوست موثر باشد. تحقیقات نشان داده هست این گیاه رشد سولهای سرطانی را مهار می‌کند.

 

۳- گیاه خار مریم برای درمان مریضی هاي کبدی

امروزه مریضی هاي کبدی افراد زیادی را درگیر کرده هست. مریضی هایي نظیر هپاتیت، مصرف الکل و مصرف بعضی از داروها باعث آسیب کبد شده. در کنار رژیم خوراکی سالم، ورزش مناسب، کنار گذاشتن مصرف الکل بهره گیری از این گیاه در ترمیم سلولهای کبدی نقش موثری دارد و از این گیاه برای درمان طبیعی مریضی هایي نظیر سیروز کبدی،

 

التهاب کبد، هپاتیت و کبد چرب بهره گیری میکنند. با قطعیت میتوان گفت که اثرات آنتی اکسیدانی این گیاه چندین برابر از ویتامین E اکثر هست. بنابراین این گیاه باعث مهار رادیکالهای آزاد شده و عملکرد کبد را در بیماران مبتلا به سیروز کبدی تا حدودی افزایش میدهد.

 

۴- گیاه خار مریم و درمان مریضی دیابت نوع ۲

تحقیقات نشان داده هست که بهره گیری از گیاه خار مریم باعث کاهش قند خون و کاهش کلسترول خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. همین طور این گیاه باعث بهبود مقاومت سلولها نسبت به هورمون انسولین میشود. گرچه بهتر هست گذشته از مصرف آن با دکتر مشورت نمایید زیرا ممکن هست با دارو هاي کاهنده قند خونتان تداخل ایجاد کند.

 

۵- گیاه خار مریم و مریضی هاي قلبی و عروقی

گیاه خارمریم باعث کاهش کلسترول بد یا LDL خون میشود و به این ترتیب ریسک مریضی هاي قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد گرچه برای ثابت اثرات جلوگیري کننده این گیاه در برابر مریضی هاي قلبی و عروقی تحقیقات بیشتری نیاز هست.

 

۶- گیاه خار مریم و تسکین علائم یائسگی

گیاه خارمریم باعث کاهش و تسکین علائم دوران یائسگی میشود.

 

۷- گیاه خار مریم و پیش گیری از آلزایمر

گیاه خارمریم باعث جلوگیري از بروز مریضی آلزایمر میشود.

 

مقدار دور مصرفی گیاه خارمریم

مصرف ۲۸۰-۴۵۰ میلی گرم در روز از این محصول برای ۴۱ ماه در بزرگسالان بلامانع هست ولی هنوز مطالعه اي که نشان دهد مصرف دوز هاي بالاتر از این گیاه بی خطر هست، صورت نگرفته هست.

 

عوارض جانبی گیاه خار مریم

در بین گیاهان گیاه خارمریم جز گیاهانی هست که عوارض جانبی کمی دارد. گیاه خار مریم جز گیاهان خانواده راگوید طبقه بندی میشود، امکان وجود حساسیت و آلرژی به آن وجود دارد. سایر عوارض جانبی این گیاه عبارتند از سردرد، دل درد، نفخ، اسهال و افت قند خون هست.

 

تداخلات دارویی گیاه خارمریم

گیاه خارمریم ممکن هست با داروهای ضد بارداری تداخل ایجاد کند و اثر انها را کاهش دهد، بهتر هست زنانی که از این داروها بهره گیری میکنند گذشته از مصرف این گیاه با دکتر مشورت نمایند.

 

موارد احتیاط

یکی از اثرات این گیاه در بدن ما افزایش سطح هورمون استروژن هست. یعنی به نوعی ترکیبات فعال موجود در این گیاه در بدن ما عملکرد فیزیولوژیکی استروژن را تقلید میکنند. به همین علت بهتر هست این گیاه در بیماران مبتلا به سرطان سینه، سرطان دهانه رحم آندومتریوز مصرف نشود.