پارس ناز پورتال

با خاصیت های مفید کلم برگ یا کلم سفید آشنا شویم

با خاصیت های مفید کلم برگ یا کلم سفید آشنا شویم

با خاصیت های مفید کلم برگ یا کلم سفید آشنا شویم 

کلم برگ سرشار از سلولز هست که برای هضم غذا برترین مورد می‌باشد, کلم برگ یا کلم سفید بهره گیری زیادی در خانواده هاي ایرانی دارد. کلم که به دلیل شباهت ظاهری با کاهو در این دسته بندی قرار میگیرد در حقیقت از خانواده کلم‌هاست. سبزیجاتی هم چون کلم, کلم پیچ و بروکلی جزو مواد مغذی برای بدن محسوب میشوند.

 

اگر کوشش دارید رژیم خوراکی خود را بهبود ببخشید باید خرید کلم را در فهرست مواد خوراکی مورد نیاز بگنجانید. همانگونه که میدانید کلم رنگ‌هاي گوناگونی هم چون سبز, قرمز و صورتی دارد و برگ‌هاي آن نرم و ترد هست. این گیاه لذیذ تنها 20 کالری وارد بدن می کند .

 

خواص کلم سفید برای سلامتی:
مصرف انواع گوناگونی از میوه‌ها و سبزی ها میتواند خطر ابتلا به مریضی‌ها را کاهش دهد. مطالعات انجام شده نشان میدهد که مصرف گیاهانی هم چون کلم خطر چاقی, دیابت و مریضی‌هاي قلبی را کاهش میدهد و می تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد.

 

کلم برای حفاظت از اشعه درمانی«پرتودرمانی»:
ترکیبی که در کلم و سایر سبزی ها قرار گرفته در خانواده کلم‌ها یافت میشود بعنوان ۳٬۳-دی‌ایندولیل‌متان« DIM » شناخته شده هست و می تواند در مقابل اثرات زیان آور اشعه درمانی از بدن محافظت کند. در یک مطالعه انجام شده در دانشگاه جورج تاون, موش‌ها در معرض دوز کشنده‌اي از تابش زیان آور قرار گرفتند.

 

برخی از این موش‌ها به صورت درمان نشده رها شدند و برخی نیز با تزریق هرروز DIM درمان شدند. تمامی موش‌هاي درمان نشده مردند اما بیش از ۹۰ درصد از موش‌هایي که با DIM درمان شده بودند زنده ماندند. موش‌هایي که با DIM درمان شده بودند گلبول‌هاي قرمز و سفید بالاتری در خون خود داشتند .

 

این گلبول‌ها معمولاً در اثر تابش درمانی کاهش پیدا می کند. به خوبی مشخص شده هست که DIM دارای اثر محافظتی در مقابل سرطان هست. دانشمندان امیدوارند از این ماده برای محافظت از سلول‌هاي تندرست در طی پرتودرمانی سرطان بهره گیری کنند.

 

پیشگیری از ابتلا به سرطان با مصرف کلم سفید:
ترکیب دیگری که در برگ کلم یافت می شود سولفورافان هست . این ترکیب میتواند با سرطان مبارزه کند. تحقیقات انجام شده در طول سی سال قبل نشان می دهد که مصرف منظم سبزیجاتی هم چون کلم میتواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. تحقیقات جدید نیز توانایی این ترکیب حاوی سولفور را تایید کرده هست. .

 

نتایج امیدوار کننده نشان می دهد انواع گوناگونی از سرطان هم چون مری, پروستات و پانکراس با مصرف این ماده بهبود ‌یابد. محققان دریافته‌اند که سولفورافان توانایی مهار آنزیم مضرهیستون داستیلاز را دارد. این آنزیم در گسترش و ترقی سلول‌هاي سرطانی نقش مهمی دارد. ماده طبیعی دیگری که در کلم, جعفری و کرفس یافت می شود آپی ژنین هست.

 

این ترکیب میتواند اندازه تومور را در سرطان‌ سینه کاهش دهد. محققان ادعا میکنند که یافته‌هاي آنان نشان می دهد آپی ژنین توانایی کافی برای درمان سرطان را دارد . کلم قرمز حاوی یک آنتی اکسیدان نیرومند به اسم آنتوسیانین هست که می تواند سرعت تکثیر سلول‌هاي سرطانی را کم کند, سلول‌هاي سرطان تشکیل شده را از بین ببرد و از ایجاد تومورهای جدید پیش گیری کند.

 

خواص برگ کلم برای سلامت قلب:
آنتوسیانین موجود در کلم قرمز میتواند التهاب را سرکوب نماید . همین فرمایش موجب می شود ابتلا به مریضی‌هاي قلبی- عروقی نیز کاهش پیدا کند. مطالعات جدید نشان میدهد که مصرف غذا هاي غنی از فلاونویید هم چون کلم میتواند خطر مرگ ناشی از مریضی قلبی را کاهش دهد. محتوای بالای پلی فنول در کلم ممکن هست بتواند خطر مریضی‌هاي قلبی –عروقی را با کاهش گردهمایی پلاکت و فشارخون کاهش دهد.

 

کلم برای بهبود سیستم ایمنی و گوارش:
یکی از متعارف ترین روش‌ها برای مصرف کلم, حالت تخمیر شده آن هست. غذا هاي تخمیر شده یکی از برترین روش‌هاست که میتواند سیستم ایمنی و گوارش را تقویت کند. میکروب‌هاي تندرست و خوب, محیطی اسیدی ایجاد می کنند که جذب ویتامین و مواد مغذی در این شرایط بهتر خواهد بود. محتوای فیبر و آب در کلم نیز به پیشگیری از یبوست کمک میکند

 

و باعث میشود سیستم گوارش تندرست تر باشد. مصرف منظم فیبر برای دفع سموم از بدن ضروری هست. مطالعات جدید نشان میدهد که فیبر موجود در غذاها ممکن هست نقش مهمی در تنظیم سیستم ایمنی و التهاب بازی کند و در نتیجه خطر ابتلا به شرایطی هم چون سرطان, دیابت و چاقی نیز کاهش پیدا می کند.

 

اطلاعات تغذیه‌اي برگ کلم:
بر زمینه تحقیقات انجام شده نصف پیمانه از کلم « ۷۵ گرم» ۱۷ کالری,۴ گرم کربوهیدرات و یک گرم پروتئین دارد. مصرف نصف پیمانه کلم پخته شده می تواند ۴۷ درصد از نیاز هرروز شما به ویتامین C را رفع کند.هم‌چنین ۱۰۲ درصد از ویتامین K , ۸ درصد از منگنز , ۶ درصد از فولات نیز فراهم سازی‌میشود.

 

کلم حاوی مقادیر کمی از ویتامین B6 , کلسیم, پتاسیم و تیامین هست. کلم حاوی آنتی اکسیدان کولین, بتا کاروتن, لوتئین, زیگزانتین و نیز فلاونوئیدها, کامفرول , کوئرستین و آپی ژنین هست.

 

چطور کلم سفید را در رژیم خوراکی خود بگنجانیم؟
کلمی را گزینه کنید که اندازه متوسطی دارد. مطمئن شوید که برگ‌هاي آن محکم و تازه هست. میتوانید آن را در یخچال به مدت ۲ هفته نگه دارید.کلم را می توان به صورت خام, بخار پز, تفت داده شده و سرخ شده مصرف کرد. کوشش کنید کلم را بیش از اندازه نپزید. اگر مزه و مزه آن را دوست ندارید از ترفندهای زیر برای بهبود مزه آن بهره گیری کنید:

 

کوشش کنید کلم را با روغن زیتون, فلفل سیاه و سیر تفت دید
کلم خرد شده را به سالاد خود اضافه نمایید.
کلم را به سوپ یا اش اضافه کنید.

 

خطرات احتمالی برگ کلم برای سلامتی:
در اوایل سال ۱۹۵۰ رژیمی در بین افراد متعارف شد که در آن از سوپ کلم برای کاهش وزن بهره گیری می‌شد. اگرچه این روش نتیجه خوبی دارد اما باید به یاد داشته باشید که بعد از قطع مصرف آن, مجدد وزن به حالت قبلی بر می گردد. اگر نمی خواهید بقیه عمر خود را به خوردن سوپ کلم بپردازید بهتر هست

 

اصلا به سراغ این رژیم نروید. در عوض بر روی رژیمی تمرکز کنید که حاوی غذا هاي تندرست هست. اگر از رقیق کننده‌هاي خون هم چون وارفارین بهره گیری میکنید باید در مورد مصرف این گیاه با دکتر خود مشورت نمایید. ویتامین K موجود در کلم نقش مهمی در انعقاد خون بازی میکند..

 

داشتن یک الگوی تغذیه‌اي کامل برای پیشگیری از مریضی ها و دست یافتن به سلامت کلی بدن خوب هست. به جای این که تنها بر روی یک ماده خوراکی تمرکز کنید بهتر هست در رژیم خوراکی خود از انواع گوناگون مواد بهره گیری کنید.