پارس ناز پورتال

خانم ها و خظر احتمال ابتلا به بیماری ایدز

مجموعه : بهداشت زنان
خانم ها و خظر احتمال ابتلا به بیماری ایدز

خانم ها و خظر احتمال ابتلا به بیماری ایدز 

مریضی که بعنوان مهلک ترین کشنده قرن لقب گرفته هست و تا کنون هیچ درمانی نیز برای آن یافت نشده هست، نکات زنانه برای مریضی ایدز را در ادامه می‌خوانید. عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران با بیان آنکه نرخ عفونت اچ آی وی با سرعت بیشتری نزد زنان در مقایسه با مردان در حال افزایش هست

 

و درمیان زنان هم زنان جوان، اکثر در معرض خطر قرار دارند گفت: انچه نگرانی ها را در مورد ایدز در کشور جمهوری اسلامی ایران افزایش میدهد نسبت به سرعت رو به رشد تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در مقایسه با سایر روش‌هاي انتقال ویروس هست که با آغاز “موج سوم ایدز” در ایران شناخته شده هست.

 

شیرین احمدنیا در نشست «ایدز، مادری و آسیب پذیری مضاعف زنان» که به همت انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد افزود: مریضی ایدز سالهاست که در سراسر دنیا در حال گسترش هست و در بین مردمی که نسبت به خطر آن به اندازه کافی آگاهی نداشته‌اند، به صورت روزافزونی قربانی می گیرد.

 

وی در ادامه با بیان آنکه این مریضی به سرعت به چهارمین علت مرگ و میر در دنیا امروز تبدیل شده هست اظهار کرد: علی رغم اینکه مردان در ابتدا بیشترین قربانیان این مریضی بوده اند، اما نرخ عفونت اچ آی وی«ایدز» با سرعت بیشتری نزد زنان در مقایسه با مردان «بعنوان مثال در نتیجه تماس با شرکای جنسی مبتلا به ویروس» در حال افزایش هست؛ این درحالیست که درمیان زنان هم، زنانِ جوان، اکثر در معرض خطر قرار دارند.

 

این عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران ادامه داد: آن چه نگرانی ها را در مورد ایدز در کشور جمهوری اسلامی ایران افزایش می‌دهد نسبت به سرعت رو به رشد تعداد موارد ابتلا از طریق ارتباطات جنسی محافظت نشده در مقایسه با سایر روشهای انتقال ویروس هست که با آغاز “موج سوم ایدز” در ایران شناخته شده هست.

 

احمدنیا تصریح کرد: تفاوتی در نحوه ابتلای به این ویروس در ایران دیده می شود و آن نسبت بالاتر انتقال از طریق سرنگ آلوده «در بین معتادان و افراد زندانی» بوده؛ این درحالیست که انتقال از طریق تماس جنسی در نتیجه رفتارهای پرخطر نیز به سرعت رو به افزایش هست.

 

نسبت متفاوت ابتلا به ایدز بین زنان و مردان

وی افزود: در بین زنان، نسبت قابل توجهی را مبتلایانی تشکیل میدهند که در چارچوب روابط زناشویی و در کانون خانواده مبتلا شده اند یعنی از طریق همسرشان و در چارچوب ایفای نقش همسری و مادری بیمار شده‌اند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: در سالهای جدید در آلبوم تلاش هایي که برای مقابله با گسترش اچ آی وی«ایدز» صورت می گیرد بیش از پیش به مسئله تفاوت هاي جنسیتی دقت شده هست، زیرا این شناخت به تدریج حاصل شده هست که زنان و مردان به نسبت هاي متفاوتی در معرض ابتلای ایدز قرار دارند و مبتلا می شوند.

 

احمدنیا در ادامه عنوان کرد: علی رغم اینکه در تعداد زیادی از نقاط دنیا، به ویژه در جوامع پیشرفته تر امیدواری در باب تثبیت و بازرسی روند گسترش ایدز به وجود آمده هست، با این حال همچنان در بعضی مناطق دنیا نظیر آفریقا، نسبت هاي گسترش این مریضی در بین زنان و مردان بسیار نابرابر رشد کرده هست.

 

وی در ادامه افزود:د ر جنوب افریقا زنان رقمی در حدود 58 تا 62 درصد ابتلا به اچ اي وی مثبت را به خود اختصاص داده اند؛ این درحالیست که نگاهی به آمارهای جدید نشان می‌دهد که در بعضی مناطق جنوب آفریقا بیش از یک نفر از هر سه زن، در محدوده ي سنین 25 تا 34 سالگی، اکنون با ویروس اچ آی وی به حیات خود ادامه میدهند.

 

زنان سریعتر از مردان به ایدز مبتلا میشوند

این عضو عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران افزود: در روند رو به گسترش ایدز در دنیا، همۀ در معرض ابتلا قرار دارند، اما تهدید ایدز برای زنان در مقایسه با مردان بالاتر هست.احمدنیا در خصوص چرایی این مسئله تصریح کرد: از لحاظ شرایط بیولوژیک تفاوت هاي دستگاه تناسلی زنان و مردان، زنان را در اوضاع ابتلاپذیری و آسیب پذیریِ بالاتری قرار داده هست به طوریکه سطوح مخاطی بیشتری در معرض آلودگی به ویروس قرار دارد.

 

وی افزود: این درحالیست که پایگاه اقتصادی اجتماعی نازل‌تر زنان در مقایسه با مردان، و وابستگی هایي که به مردان زندگی‌شان پیدا می‌کنند نیز، منجر به فرودستی اکثر آنان و فرصت هاي محدودترشان برای بازرسی شرایطی می شود که آن ها را معرض خطر ابتلا قرار می‌دهد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه افزود: همین طور آنکه وابستگی اقتصادی زنان به شرکای زندگی شان، باعث آسیب پذیری اکثر آن ها می شود زیرا از قدرت تصمیم گیری برای محافظت از خود در مقابل مخاطره ابتلا به ویروس اچ آی وی برخوردار نیستند.

 

احمدنیا ادامه داد: این نابرابری در روابط جنسیتی منجر به برقراری هنجارهای رفتاری متفاوتی در بین مردان و زنان می شود، به این ترتیب که در جایی که از زنان انتظار میرود پایبند به شرایط تک همسری باشند و وفادار به همسران خود باشند، شوهران شان از سوی جامعه با عمده ممانعتی

 

« در خصوص وارد شدن شان به روابطی خارج از چارچوب زناشویی – که حتی در مواقعی در چارچوب کاملاً شرعی نیز صورت می گیرد، مثلا در قالب ازدواج موقت» روبرو نیستند.

 

وی افزود: این درحالیست که در تعداد زیادی از فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها، اقشار اجتماعی، مقاومت و عدم تمایل برای بهره گیری از کاندوم وجود دارد و زنان از قدرت لازم برای وادار یا تشویق کردن همسران شان به کاربرد آن در جهت مقابله با ویروس اچ آی وی به منظور محافظت از خودشان، برخوردار نیستند.

 

احمدنیا ادامه داد: ملاحظات و محدودیتهای فرهنگی باعث می شود که زنان و مردان اطلاعات و آگاهی هاي لازم را در اساس رابطه زناشویی سالم دریافت نکنند و در تعداد زیادی از موارد پورنوگرافی تبدیل به منبع کسب اطلاعات غلطی که حیات جنسی سالم در کانون خانواده را نیز خدشه دار می‌کند، میشود و به این ترتیب الگوهای ناسالم اساس را برای اعمال خشونت و بی تدبیری برای جلوگیري از ایدز و سایر مریضی هاي مقاربتی گسترش می‌دهد.

 

وی افزود: در حال حاضرخشونت و پرخاشگری در خانواده، بروز رفتارهای پرخطر، عدم رعایت حقوق بهداشت باروری، انتظارات و حریم خصوصی متقابل همسران، و … از جمله مسائل و مشکلات متعارف در اساس ارتباطات سالم و سلامت اجتماعی همسران هست که زنان را آسیب پذیرتر می‌کند؛ به ویژه زنانی که از پایگاه اقتصادی اجتماعی پایینی برخوردار باشند و نتوانند در یک چانه زنی معقول و منطقی در مقابل تحمیل شرایط نامطلوب ایستادگی کنند.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: افراد اچ آی وی مثبت همواره به قربانیان تبعیض و انگ منفی ایدز تبدیل می شوند و اضافه بر اینکه ناچارند با مشکلات و چالش هاي مبارزه با خود مریضی دست و پنجه نرم کنند، بار اضافی طرد از سوی افراد خانواده یا دوستان را نیز متحمل می شوند و گاه از منزل ، از محل تحصیل یا کار، حلقه هاي دوستی شان و… رانده می شوند و قربانی انواع خشونت و طرد و تبعیض میباشند.

 

احمدنیا تاکید کرد: این طرد اجتماعی، افراد مبتلا را تا حد زیادی حتی از کسب حمایت هاي اجتماعی که برای بهبود هر نوع مریضی ضرورت می باید محروم میکند.

 

وی در ادامه افزود: در بعضی از موارد این بیماران از ساده ترین حقوق اجتماعی، امکان ازدواج، ورود به اشتغال، حفظ موقعیت هاي شغلی یا تحصیلی، سکونت در بعضی محله ها و حوزه هاي همسایگی و برخورداری از امکانات رفاهی یا حتی پزشکی و درمانی به علت وجود واکنش هاي نادرست سایرافراد جامعه و حتی پرسنل پزشکی و بهداشتی نهادهای ارائه دهنده خدمات درمانی و بهداشتی محروم می شوند.

 

انگ و برچسب منفی مرتبط با شیوه‌هاي ابتلا به ایدز در زنان اکثر از مردان هست

این عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه خاطرنشان کرد:زنان نیز مثل مردان در معرض مشکل استیگما یا برچسب و انگ منفی به علت ابتلای شان به این مریضی قرار دارند، هر چند مشاهدات نشان میدهد که حتی در این اساس نیز، زنان به نسبت هاي بالاتری در مقایسه با مردان، از انگ و برچسب منفی مرتبط با شیوه هاي ابتلا به این ویروس رنج میبرند.

 

احمدنیا تصریح کرد: جامعه همواره مدارای بیشتری نسبت به مردان مبتلا روا داشته، زیرا تصور بر این هست که زنان مبتلا از دایره نجابت خارج شده یا زنانی بی مسئولیت و بی بند و بار بوده‌اند و بنابر این فشار و عذاب ناشی از باورهای غلط و برچسب زنی علیه مبتلایان به این ویروس، برای زنان به شکلی مضاعف تجربه می شود؛

 

این درحالیست که به واسطه موقعیت نابرابر زنان در سطح جامعه و مسائلی همچون فقر و هویت وابسته آنان شاهد رفتارهای تلافی جویانه و انتقام گیرانه هم بوده‌ایم.وی در ادامه با تاکید برآنکه مبارزه با انگ و برچسب هاي ناخوشایند مرتبط با ایدز که ادامه حیات را برای مبتلایان بسیار دشوار می سازد، کمابیش به همان اندازه فراهم سازی و تدارک مراقبت هاي درمانی

 

موثر برای مقابله با مریضی اهمیت و ضرورت دارد گفت: با دقت به اینکه مبارزه با نگرش‌هاي منفی و تغییر نگرش نسبت به مبتلایان به ایدز و ریشه کن کردن اینگونه برچسب زنی‌ها در بین مردم کار آسانی نیست، لازم هست که به دنبال اقداماتی برای بهبود شرایط و کیفیت زندگی مبتلایان به این ویروس باشیم.

 

 به گزارش پارس ناز این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: یافته‌هاي پژوهشی حکایت از این داشته که بعضی از اقدامات مداخلاتی همچون اطلاع رسانی گسترده، ارائه خدمات مشاوره‌اي، آموزش مهارت هاي مقابله و تماس و معاشرت مستقیم مردم با افرادی که با این ویروس زندگی میکنند «مقابله با مخفی کاری ناگزیر» در این اساس موثر واقع شده‌اند.

 

احمدنیا ادامه داد: از سوی دیگر میتوان به مداخلات خوب دیگری نیز همچون آنکه افراد مبتلا به ویروس اچ آی او را در خصوص حقوق انسانی بنیادین شان آموزش و انها را با شیوه پیگیری و احقاق این حقوق، از طریق فرایندهای قانونی و حقوقی آشنا کنیم نیز در دستور کار قرار گیرند.

 

وی در پایان با بیان آنکه در صورت ابتلا به این مریضی فرد طرد ، تبعیض و محرومیت تحمیلی را تجربه می‌کند گفت: در چنین شرایطی ضرورت آگاه سازی و حساس سازی از طریق بسیج نیروهای اجتماعی و راه اندازی انجمن هاي حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی در جهت گسترش حمایت هاي اجتماعی نسبت به مبتلایان به این مریضی بیش از پیش ضرورت دارد.