پارس ناز پورتال

چرا خانم ها قبل از مراسم های مهم جوش می زنند؟

چرا خانم ها قبل از مراسم های مهم جوش می زنند؟

چرا خانم ها قبل از مراسم های مهم جوش می زنند؟ 

اگر توجه کرده باشید اکثر بانو ها گذشته از رفتن به مراسم هاي مهم معمولا با جوش های صورت مواجه می شود که بسیار غمگین کننده هست. وقتی که ناگهان با آکنه روی پوست خود ما مواجه میشویم، باید نقش استرس را هم در نظر بگیریم. استرس در این اوضاع، سطح هورمون‌هاي کورتیزول و تستوسترون را افزایش میدهد و درنتیجه بر فرآوری چربی‌هاي بدن نیز تاثیر می گذارد

 

چطور از پوست خود در مقابل استرس محافظت کنیم
آیا شما هم همه ي وقت گذشته از فرارسیدن مراسم‌هاي مهم یا رویدادهای خاص با جوش‌هاي عجیب و غریب روی صورت مواجه میشوید؟ یا این‌که همه ي وقت بعد از اضافه‌کاری و بردباری استرس شدید، تشدید خشکی پوست را تجربه می کنید؟ یا حتی در مواقع خستگی و بی‌حالی، احساس میکنید که چین‌وچروک‌هاي پوستی‌تان عمیق‌تر میشوند؟

 

پزشک لیندا پاپادوپولوس «روان شناس» می گوید که یک علت مهم برای این رویدادها وجود دارد:‌ افکار ما و سلامتی ما با هم مرتبط میباشند. اصطلاح سایکودرماتولوژی «psychodermatology» به شاخه علمی نوظهوری اشاره دارد که تعامل‌هاي ذهن و بدن را از تمامی جنبه‌ها در رابطه با شروع و ترقی انواع اختلالات پوستی بررسی می کند.

 

درواقع، رابطه‌هاي گوناگونی بین روان و پوست انسان ها وجود دارد. پوست و سیستم عصبی مرکزی از قسمت مشابهی در دوره رشد جنینی به‌وجود می آیند. این دو قسمت مهم از بدن حتی هورمون‌ها، انتقال‌دهنده‌هاي عصبی و گیرنده‌هاي گوناگونی را با هم به اشتراک میگذارند. قسمت‌هاي انتهایی عصبی در پوست هم دائما با مغز رابطه دارند و درنتیجه استرس می تواند در عملکرد سیستم ایمنی تداخل ایجاد کند و به قابلیت پوست برای التیام خودش صدمه برساند.

 

استرس مزمن، یکی از عواملی هست که می تواند عملکرد لایه‌هاي دفاعی پوست را مختل کند. این لایه‌ها در حالت عادی باید عناصر زیان آور را از پوست دور نگه دارند و اجازه ندهند که آب موجود در لایه‌هاي سلولی پوست تحلیل برود. بنابراین، وقتی که ناگهان با آکنه روی پوست خود ما مواجه میشویم، باید نقش استرس را هم در نظر بگیریم.

 

استرس در این اوضاع، سطح هورمون‌هاي کورتیزول و تستوسترون را افزایش می دهد و درنتیجه بر فرآوری چربی‌هاي بدن نیز تاثیر میگذارد. این روند، شانس انسداد منافذ پوستی را اکثر می کند و درنهایت به شکل‌گیری جوش‌هاي آزاردهنده منجر می شود.برای این‌که تاثیر اوضاع ذهنی و عاطفی خودتان بر پوست را درک کنید، باید با ۵ نکته مهم آشنا شوید:

 

حواس‌تان به چرخه‌هاي باطل باشد
مطالعات متعددی نشان میدهند که در بعضی از دشواری های و مریضی‌هاي پوستی، پتانسیل نهفته‌اي برای شکل‌گیری چرخه‌هاي باطل وجود دارد. در این موارد، هرچه اوضاع ظاهری پوست بدتر می شود، فرد استرس بیشتری را تجربه می کند، و هرچه با استرس بیشتری مواجه می شود،

 

اوضاع ظاهری پوستش نیز حالت بدتری به خود می گیرد. بنابراین، پادرمیانی‌هاي بیرونی با کمک درمان‌هاي موضعی کافی نیستند، بلکه باید پادرمیانی‌هاي باطنی با کمک مدیریت استرس و مراقبت از خود را هم در نظر بگیرید.

 

به پوست خودتان گوش کنید
یک دفترچه یادداشت بردارید و یکی از صفحات آن را از وسط به دو بخش تقسیم کنید. در یک سمت، تمام مواقعی که دشواری های پوستی‌تان تشدید میشود را ثبت کنید و در طرف دیگر، اتفاقاتی راکه در زندگی روزمره تجربه میکنید «مثل میزان مشغله کاری،‌ احساسات باطنی، میزان پریشانی، استرس و…». با این ترفند، الگوهای احتمالی‌اي که اوضاع باطنی شما را با دشواری های پوستی مرتبط می کنند، پیدا میکنید.

 

زندگی خودتان را متوقف نکنید
 به گزارش پارس ناز برای برگشتن به زندگی عادی و مد نظر، لازم نیست تا بهبودی کامل اوضاع پوستی‌تان صبر کنید. شما نباید اجازه بدهید که پوست‌تان، زندگی و دنیا شما را محدود کند. درواقع، صرف نظر از اوضاع پوست‌تان باید به زندگی طبیعی ادامه بدهید و تاثیرات ناشی از دشواری های پوستی بر زندگی روزمره را به دست کم برسانید. این روند در درازمدت، استرس شما را به دست کم میرساند.

 

استراتژی داشته باشید
یکی از سخت‌ترین مسائل در رویارویی با دشواری های پوستی،‌ مجبور بودن فرد به سازگار کردن خودش در مواجهه با تغییرات ظاهری و اصلاح عکس ذهنی از بدنش هست. بنابراین، باید برای عبور از این مسائل، دو نوع استراتژی داشته باشید: ‌استراتژی کوتاه‌مدت «مثل شیوه‌هاي مخفی کردن دشواری های پوستی با کمک لوازم آرایش یا پیگری درمان‌هاي پوستی» و استراتژی بلندمدت «مثل همکاری در فعالیت‌هاي لذت‌بخش و گفتگو کردن با عزیزان درمورد احساسات باطنی».

 

شما مساوی با دشواری های پوستی خودتان نیستید
برخلاف دیگر مریضی‌ها، دشواری های و مریضی‌هاي پوستی معمولا قابل دیدن میباشند و درنتیجه فرد مریض احساس می کند که این دشواری های بر هویت او تاثیر می گذراند. با این‌حال، هویت هیچ فردی براساس مریضی‌اش تعیین نمیشود و هیچ فردی مجبور نیست به سوالات دیگران درمورد این دشواری های توضیح بدهد.