پارس ناز پورتال

در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببرید

در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببرید

در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببرید

همیشه ما عطرها را از فروشگاه ها تهیه می کنیم و این ترکیبات شیمیایی را فقط استفاده کرده ایم اما اکنون ما به شما می گوییم که چطور خودتان عطر درست کنید. تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه عطر مخصوص خودتان را با مهر و هنر سلیقه خودتان در خانه تهیه كنید یا اینكه با هنرمندی خاص یك هدیه بسیار ارزشمند به یكی از عزیزان‌تان تقدیم كنید كه اتفاقا امضای خودتان پای كار باشد.

 

درباره تهیه عطر خانگی حرف می‌زنیم. موضوعی كه صرفا آگاهی از مهارت ساخت آن و كمی دقت به خرج دادن كافی است تا از پس كار بر بیایید؛ به خصوص كه ما ایرانی‌ها در سرزمین چهارفصل زندگی می‌كنیم و گوشه‌گوشه خاك‌مان پر است از عطر گل و گیاهان معطر و البته انواع میوه‌های خوشبو كه در نهایت می‌توانند

 

برایمان به بهترین عطرهایی كه تا به حال داشته‌ایم تبدیل شوند. اگر پای این كار هستید و قصد دارید چنین كاری را تجربه كنید، این مطلب مختصر و البته جامع را از دست ندهید.
در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببریدتركیب‌های عطر را می‌شناسید؟
حالا شما با تشخیص انواع نوتزها ( بوی عطر) و اطلاع از آنها می‌توانید تركیب خودتان را انتخاب كنید. یادتان باشد عطر شما باید از سه بوی مختلف تركیب شود؛ بنابراین وقتی عطرها را با هم تركیب می‌كنید، اول با نوتز یا عطر پایه شروع كنید و سپس نوتز میانی را اضافه كنید.

 

در مرحله آخر باید نوتز ابتدایی را با دو عطر دیگر تركیب كنید. یادتان باشد نوتز ابتدایی همان بویی است كه برای 10 تا 15 دقیقه می‌ماند و البته عطر تندی دارد. بهترین نسبت برای تركیب نوتزها، 30 درصد نوتز پایه، 50 درصد نوتز میانی و 20 درصد نوتز ابتدایی است.نكته: می‌توانید برای برخی عطرها از چهار الی پنج نوتز هم استفاده كنید.
در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببرید

عطار شوید!

یك عطر از تركیب چند عطر مختلف به وجود می‌آید كه همین بوها نوتز (notes ) نامیده می‌شوند. به این ترتیب وقتی شما عطر را روی لباس یا بدن‌تان اسپری می‌كنید، مرحله به مرحله هر كدام از این نوتزها به مشام خواهد رسید.

 

اولین نوتز، همان بوی قوی و شاید تندی است كه در ابتدای عطر زدن به مشام شما می‌رسد. این بوی اولیه معمولا در فاصله زمانی 10 تا 15 دقیقه از بین می‌رود.نوتز میانی، بعد از ناپدید شدن بوی اولیه به مشام شما می‌رسد. این بو معرف و البته برگرفته از اسانسی است كه عطر شما به آن تعلق دارد؛

 

مثلا بوی جنگل، بوی شرقی (گیاهان معطر خاور دور ) یا اسانس گل‌ها.نوتز نهایی، تكمیل كننده و تاكید كننده بر نوتز میانی است كه معمولا 4 الی 5 ساعت باقی می‌ماند.

 

بوی محبوب شما كدام است؟

باید ببینید كدامیك از این نوتزها، بوی محبوب شما هستند؛ البته نوتزهای ابتدایی که معمولا در یكی از عطرها خلاصه می‌شوند، ریحان، ترنج، اسطوخودوس، لیمو، نعنا، بهار نارنج و رزماری است. عطر پرتقال شیرین هم می‌تواند در بین نوتزهای ابتدایی باشد. حالا بروید سراغ نوتز میانی كه می‌تواند

 

شامل یكی از این عطرها باشد؛ فلفل سیاه، ‌بابونه، دارچین، میخك، گل یاسمن، درخت كوهی، گور گیاه، بهارنارنج، جوزهندی، گل رز و رز جنگلی. نوتزهای پایه شامل این عطرها می‌شوند: سرو، سرو جنگلی، زنجبیل، نعنای‌هندی، عطر درخت كاج، صنوبر، چوب و وانیل.
در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببریددستور اولیه تهیه عطر:

برای درست كردن عطری كه مهر خودتان پای آن خورده باشد شما صرفا به نوتزهای ابتدایی، میانی و پایه احتیاج ندارید. شما در همین راستا به مواد اولیه دیگری احتیاج دارید كه بهتر است با نمونه‌هایی از آن آشنا شوید:
شما به یك روغن حامل احتیاج دارید. این روغن می‌تواند جوجوبا ، ‌روغن بادام (شیرین) یا روغن هسته انگور باشد.
در مرحله بعدی باید نوتزهای پایه، میانی و ابتدایی را آرام‌آرام به روغن اضافه كنید.

 

حالا باید ماده‌ای را اضافه كنید كه كمك می‌كند نوتزها و روغن كاملا در هم تركیب شوند. الكل می‌تواند بهترین گزینه باشد چون علاوه بر اینكه خیلی سریع تبخیر می‌شود، كمك می‌كند تا نوتزها خیلی سریع به اطراف پخش شود.

 

دستور تهیه عطر شما!
یك ظرف شیشه‌ای تمیز تهیه كنید. (ترجیحا بطری شكل)
دو قاشق چایخوری از روغن حامل ‌را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید.

 

حالا اسانس‌ها – نوتزها – را اضافه كنید. قاعدتا باید 30 قطره از اسانس اضافه كنید. از اسانس پایه یا همان نوتز پایه شروع كنید. سپس اسانس میانی و در نهایت هم اسانس ابتدایی. بهترین نسبت، 30 درصد پایه و 20 درصد ابتدایی است.

 

به بوهایی كه اضافه می‌كنید دقت كنید. اگر یكی از آنها خیلی قوی‌تر از بقیه است، مقدارش را كمتر كنید.
حالا باید اجازه بدهید كه عطر شما برای حداقل 48 ساعت كنار بماند. در ظرف را محكم ببندید و بگذارید عطر شما برای این زمان در گوشه‌ای قرار بگیرد. حتی می‌توانید برای 6 هفته بطری را كنار بگذارید تا بوی آن قوی‌تر شود. در طول این مدت بطری را چك كنید تا ببینید به بوی دلخواه شما رسیده است یا خیر.

 

وقتی كه عطر شما به بوی دلخواه‌تان نزدیك شد، آب معدنی را در مقداری معین به آن اضافه كنید.
حالا در این مرحله بطری عطر را باشدت تكان بدهید.
در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببرید

متد استفاده از گیاهان

گیاهان، برگ‌ها و گلبرگ‌های خشك شده را خیلی آرام بسایید. ساییدن گیاهان خشك اجبار نیست اما ممكن است باعث ایجاد مواد اولیه بیشتری شود. فقط كافی است آنها را با یك قاشق چوبی آرام خرد كنید و بسایید.
به مقدار بسیار كم از روغن مورد نظر را داخل ظرف بریزید. همین قدر گیاهان خرد شده را بپوشاند.

 

حالا مواد اولیه را كه شامل همان گیاهان ساییده شده هستند داخل ظرف مورد نظر بریزید تا با روغن تركیب شوند. در ظرف را ببندید و مطمئن شوید كه در ظرف سفت و كیپ بسته شده است.

 

حالا اجازه بدهید ظرف عطر شما برای یك الی دو هفته در فضایی خنك و تاریك باقی بماند.
اگر بعد از مدت مورد نظر رایحه عطر شما آن طور كه دلتان می‌خواهد قوی نیست می‌توانید گیاهان را خارج كنید و گیاه جدید را با همان دستورات داخل ظرف و به روغن اضافه كنید.

 

برای هر چه قوی‌تر شدن بوی روغن كه همان رایحه عطر شماست، شاید مجبور شوید دو، سه باری گیاهان را با تازه‌ترش عوض كنید تا در نهایت روغن شما همان بوی مورد نظرتان را بگیرد. مراقب باشید در این پروسه روغن را دور نریزید چون روغن باید همانی باشد كه بار اول استفاده كردید؛ بنابراین شاید این پروسه حتی یكی، دو ماه طول بكشد تا از روغن بوی مورد نظر شما ساطع شود.

 

وقتی كه بالاخره از بوی روغن راضی شدید می‌توانید آن را با یكی، دو قطره از روغن ویتامین E تركیب كنید یا اینكه بروید سراغ روغن هسته انگور. به این ترتیب عمر عطرتان را طولانی‌تر كرده‌اید

 

برای داشتن اسانس شخصی:
ابتدا مواد اولیه خود را تهیه كنید. این مواد شامل موارد زیراست:
2 قاشق چایخوری روغن حامل (جوجوبا، بادام یا روغن هسته انگور)
6 قاشق چایخوری الكل

 

2/5 قاشق چایخوری آب معدنی
30 قطره از اسانس‌های مورد نظر (حداقل یكی از اینها: پایه، ‌میانی یا ابتدایی)
فیلتر قهوه
قیف
در خانه خودتان عطر بسازید و لذت ببرید