پارس ناز پورتال

چگونه خبر بد را به دیگران منتقل کنیم؟

چگونه خبر بد را به دیگران منتقل کنیم؟

چگونه خبر بد را به دیگران منتقل کنیم؟ 

اگر میخواهید خبر بدی را به دیگران دهید بهتر هست بدون هیچ مقدمه چینی و حاشیه رفتن آن را به وی منتقل کنید زیرا این راه استرس و نگرانی ها را کم میکند. به قول‌ي محققان, خبر بد را باید بدون شاخ و برگ دادن بدهید؛ این چیزی هست که طرف مقابل‌تان ترجیح میدهد.

 

همۀ‌ي ما به احتمال چندان زمانی در زندگی‌مان ناچارا مجبور میشویم خبر بدی را به کسی برسانیم. خبر طلاق, اخراج شدن از کار, رد یک خواهش و یا نتیجه‌ي یک آزمایش که حاکی از یک مریضی سخت هست, خبرهایی از این قبیل چیزهایی میباشند که بدبختانه گاهی وظیفه‌ي رساندن‌شان را به مخاطب خواهیم داشت.

 

وقتی در چنین شرایطی قرار می گیریم همه ي وقت این سوال مطرح میشود که چگونه باید این خبر را بدهیم. آیا باید مستقیما بگوییم یا در لفافه و با کلماتی تسلی بخش کوشش کنیم تا جاییکه امکان دارد طرف مقابل را مضطرب نکنیم؟

 

تحقیقات اخیر در دانشگاه بریگم یانگ و دانشگاه آلابامای جنوبی میگوید, برترین کار این هست که خبر ناخوشایند را به سرعت بدهیم, حداقل این چیزی هست که فرد مقابل ترجیح می دهد!

 

پژوهشگران, 145 نفر راکه با سناریوهای گوناگون از خبرهای بد مواجه شده بودند, تحت بررسی قرار دادند. این سناریوها مکتوب, کلامی و یا بصری بودند. در هر مورد, این افراد با دو نوع رویکرد متفاوت روبرو شدند; خبر بد, مستقیما و بدون حاشیه به انها داده شد و در نوع دیگر هم, کوشش شده بود خبر بد, ظاهری خوشایندتر داشته باشد و در لفافه بیان شود.

 

کوشش نکنید خبر بد را در لفافه قرار دهید

از افراد شرکت کننده خواسته شد, هر پیام منفی را بر زمینه شفافیت, میزان ملاحظات و تا چه حد مستقیم بودن, تاثیرگزار بودن, صادقانه بودن و خاص بودن‌شان رتبه بندی کنند. همین طور از انها خواسته شد تشخیص دهند کدام یک از این راه‌هاي دریافت خبر بد, برای‌شان از همۀ مهمتر بوده هست. شفافیت و مستقیم بودن, نسبت به سایر ارزش‌ها در آن شرایط پرتنش و بحرانی, بیشترین امتیازها را گرفتند.

 

محققان دریافتند خبرهای منفی مربوط به روابط اجتماعی باید مستقیما اما با حالتی ملایم بعنوان اشاره‌اي از ادب و دقت نسبت به فرد دریافت کننده منتقل شوند. اما خبرهای بد در مورد مریضی یا مرگ یا آتش گرفتن منزل را بهتر هست مستقیما و بدون مقدمه و حاشیه برسانید. این نوع خبرها نیاز به اقدام فوری دارند و اطلاعات باید تا حد ممکن سریع و با کمترین حاشیه منتقل شوند.