پارس ناز پورتال

چگونه خجالتی بودن را از خود دفع کنیم؟

چگونه خجالتی بودن را از خود دفع کنیم؟

چگونه خجالتی بودن را از خود دفع کنیم؟ 

افراد خجالتی معمولاً در زندگی خود تنها میباشند و نمیتوانند با محیط پیرامون رابطه برقرار کنند, شمار زیادی از خجالتی ها کوشش در ترک این خصلت دارند اما برایشان بسیار سخت هست. خجالت واقعا گاهی اوقات میتواند افراد را از زندگی باز دارد; بخشی از آن به این علت هست که افراد خجالتی از حضور در موقعیت‌هاي اجتماعی اجتناب کرده

 

و حرفشان را نمی زنند و بخشی از آن به این علت هست که این افراد میزان زیادی پریشانی مزمن را تجربه میکنند. اگر شما هم خجالتی هستید بد نیست بدانید که از هر 10 نفر 4 نفر خودشان را خجالتی میدانند. اما خبر مفید این هست که با گذاشتن وقت, تلاش و تمایل برای تغییر, میتوان بر خجالتی بودن غلبه کرد.

 

اگر خجالتی بودن شما خیلی شدید باشید احتمالاً به کمک یک دکتر یا مشاور احتیاج داشته باشید, اما بیشتر افراد خودشان میتوانند این دشوار را حل کنند.می توانید نخستین قدم‌هایتان را با دقت به این 12 تکنیکی که برایتان عنوان می شود بردارید.

 

۱.به کسی نگویید

اصلا لازم نیست که خجالتی بودن‌تان را همۀ جا جار بزنید. کسانی که به شما نزدیک میباشند خودشان از این موضوع خبر دارند و کسانی که نزدیک نیستند هم احتمالا اصلا آن قدر با شما تعامل نداشته باشند که این موضوع را متوجه شوند. خجالتی بودن‌تان به این توی چشمی هم که خودتان فکر می کنید نیست.

 

۲. آرام باشید

اگر دیگران بحث خجالتی بودن شما را پیش کشیدند خیلی معمولی باشید. اگر لازم شد راجع به آن گفتگو کنید اصلا نقطه ضعف نشان ندهید.

 

۳. گاهی خودتان را توجیه کنید

مثلاً اگر در شرایط غمگین و معذب صورت‌تان سرخ میشود سریع به خجالتی بودن ربطش ندهید; می تواند این طور باشد که« من همۀ وقت} صورتم زود سرخ میشه.»

 

۴. از برچسب زدن اجتناب کنید

به خودتان برچسب خجالتی بودن یا هر چیز دیگری نزنید. خودتان را بعنوان فردی خاص طبقه بندی کنید نه یک نفر که حتماً صفتی بد و آزاردهنده دارد.

 

۵. دست از حال گیری خودتان بردارید

گاهی اوقات ما واقعا بدترین دشمن خود ما هستیم. نگذارید انتقاد کردن خودتان از خودتان به حدی برسد که مخل کار و زندگی‌تان شود.

 

۶. نقاط قوت خود را بشناسید

فهرستی از تمام خصوصیت‌هاي مثبت خود تهیه کنید و حتی اگر لازم شد از رفقا و خانواده‌تان کمک بگیرد و هر موقع که احساس ناامنی کردید این فهرست را بازبینی کنید. بگذارید یادتان بیاید که چقدر نکات مثبت دارید.

 

۷. روابط‌تان را آگاهانه گزینه کنید

افراد خجالتی روابطی کمتر اما عمیق‌تر دارند که این یعنی باید بیشتر در انتخاب دوست و شریک‌ زندگی‌تان دقت کنید. وقت‌تان را در زندگی برای کسانی که قدرشناس, خودمانی و دلگرم کننده میباشند صرف کنید.

 

۸. از کسانی که دیگران را دست می اندازند و آزار می کنند اجتناب کنید

همه ي وقت چند نفری میباشند که دوست دارند بی‌رحم باشند و الکی دیگران را آزار می کنند و برایشان مهم نیست که چه رفتاری درست هست و چه رفتاری نیست و حتی آسیب زدن به احساسات و روح و روان دیگران ذره‌اي برایشان اهمیت ندارد. کوشش کنید به طور صحیح فاصله‌تان را با این افراد حفظ کنید.

 

۹. با دقت نگاه کنید

بعضی از ما فکر میکنیم که وضعیت‌مان خیلی خراب هست و بقیه از ما خیلی بهترند. این جور وقت‌ها بد نیست با دقت نگاهی به دیگران بیندازید تا مشاهده نمایید انها هم دشواری های شخصیتی و ناامنی‌هاي خودشان را دارند و شما در این بین تنها نیستید.

 

۱۰. به یاد داشته باشید که یک لحظه‌ي بد به معنای یک روز بد نیست

گاهی اوقات در یک موقعیت, خیلی خجالتی می شوید یا حتی بعضی وقت‌ها آن صحنه را مدام در ذهنتان بازبینی می کنید و بیشتر و بیشتر اعصاب خودتان را خرد کرده و روزتان راخراب میکنید. اما این همه ي جدال لازم نیس. آن لحظه هرچه بوده پایان یافته پس بهتر هست که کوشش کنید از بقیهٔ روزتان لذت ببرید.

 

۱۱. گمان بافی نکنید

افراد خجالتی گاهی احساس عدم تایید یا ردشدگی می کنند, حتی زمان‌هایي که این موارد اصلا درست و حقیقی نیستند. مردم احتمالا بیش از انچه که شما فکر می کنید شما را دوست دارند و برایتان اهمیت قائلند, پس الکی برای خودتان خیالات منفی نبافید.

 

۱۲. فهرست درست کنید

فهرستی از تمام وحشت‌ها و نگرانی‌هایتان تهیه کنید. آن ها را اسم ببرید و برنامه ریزی کنید که چگونه میخواهید آن ها را از بین ببرید و به جلو حرکت کنید.خجالتی بودن نباید شما را از رسیدن به موفقیتی که میخواهید باز دارد و چه شما خجالتی هستید چه نه, می توانید از شگرد‌هاي گفته شده بهره ببرید.