پارس ناز پورتال

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

روش های خشک کردن گل طبیعی «8 روش کاربردی و آسان»

 

در اینبخش روشهای خشک کردن گل طبیعی رابه شـما می آموزیم. گل ها مظهر زیبایی هستند و بعضی از انها هم حاوی دنیایی از خاطرات اند، می‌توانیم با خشک کردن گل ها مدت زمان زیادی از آن ها نگه داری کنیم. از گل هاي خشک می توان در دکور خانه استفاده کرد، همچنین می توانید گل هاي خشک شده را در باکس گل قرار داده و دوستان تان هدیه دهید. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

روش خشک کردن گل طبیعی

می توانید انواع گل‌ها را بیاویزید، پرس کنید، و حتی در مایکروفر خشک کنید. گل رابا هر جور دکوراسیونی می شود تطبیق داد و بـه زیبایی خانه افزود، اما گل‌هاي رنگارنگ تنها چند روز یا نهایتاً یک هفته سرزنده می مانند. خشک‌کردن راهی عالی برای حفظ گل اسـت. گل‌هاي خشک را می توان در گلدان یا داخل قاب قرار داد و خانه رابا آن‌ها تزئین کرد.

 

چه زمانی برای خشک‌ کردن گل‌ ها بهترین زمان است؟

برای این‌کـه از حفظ رنگ گل‌ها مطمئن شوید، قبل از این‌کـه کاملاً باز شوند آن‌ها را ببرید. همچنین، گل‌ها را باید در محیطی تاریک و خنک خشک کرد تا نور خورشید رنگ آن‌ها را نبرد. اگر میخواهید دسته‌گلی را خشک کنید «مثلا دسته‌گل عروسی را»، بهترین کار این اسـت کـه فوراً بعد از مراسم اینکار را انجام دهید، چون بـه‌احتمال خیلی زیاد حداقل یک روز از بریدن آن‌ها از شاخه می‌گذرد.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

اگر کسی برای‌تان دسته‌اي گل سرخ بیاورد، ممکن اسـت وسوسه شوید کـه تا بازشدن همه ی‌ي گل‌ها آنرا در گلدان بگذارید. اما اگر واقعاً بـه دلایل احساسی می خواهید گل‌ها را همیشه بـه یادگار داشته باشید، باید قبل از این‌کـه گل‌ها کاملاً باز شوند خشک‌ شان کنید.

 

خشک کردن گل با اتو کردن

از روش اتو کردن برای سریعتر خشک کردن گل ها استفاده کنیم. دراین روش گل را در میان دستمال کاغذی قرار می‌دهیم ودر زیرو روی آن چند روزنامه قرار می‌دهیم و با اتو خشک میکنیم.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

برای خشک کردن سریع گل‎ها از دی هیدراتور« خشک کننده موادغذایی » ، فر یا مایکروویو استفاده می کنند تا در عرض تنها چند ساعت گل ها کاملا خشک شوند.

 

خشک کردن گل ها در محلول گلیسیرین و آب داغ

برای خشک کردن گل ها با این روش یک قسمت گلیسیرین رابا دو قسمت آب و مقداری نمک مخلوط می‌کنیم و شاخه ها را در آن فرو می‌کنیم برای دانستن این‌کـه مقدار کافی گلیسرین بـه گل ها رسیده اسـت باید برگ ها مقداری رطوبت داشته باشند. با استفاده از این روش برگ ها نرمی و لطافت خودرا حفظ می کنند.

 

آویزان کردن برعکس گل در اتاقی تاریک

یکی از ساده ترین روش‌هاي خشک کردن گل رز، آویزان کردن شاخه یا دسته گل رز، در مکانی تاریک و خشک بـه صورت برعکس اسـت. برای بهتر خشک شدن و حفظ رنگ گلها، تا زمانی کـه گل‌ها تازه هستند، برای خشک کردن آن‌ها اقدام کنید. اگر می‌ خواهید دسته گلی را خشک کنید، برگ‌هاي زرد و پ‍ژمرده را دسته گل جدا کنید و آن رابه همان صورت بـه طنابی وصل ودر مکانی تاریک بـه صورت برعکس آویزان کنید.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

اگر یک شاخه گل اسـت می توانید آن رابا گیره لباس یا چسب بـه صورت برعکس از جایی مانند انتهای کمد لباس‌ها آویزان کنید تا بـه مرور گل شـما خشک شود. تقریباً دو تا سه هفته طول میکشد تا شاخه‌هاي رز کاملا خشک شوند. دقت کنید کـه گل‌هاي خشک شده بـه شدت ترد و شکننده هستند، بنابر این هنگام جابه جایی و انتقال آن‌ها بـه گلدان، مراقب باشید کـه برگ‌هاي گل جدا نشده و خرد نشوند.

 

استفاده از تافت مو یا اسپری ثابت کننده

استفاده از تافت مو یا اسپری‌هاي ثابت کننده آرایشی از دیگر روش‌هاي خشک کردن گل رز اسـت. بـه این منظور شاخه‌هاي اضافی، بدرنگ و پژمرده را جدا کنید ودر فضای آزاد بـه گل خود تافت مو بزنید. بـه طوریکه تمام سطح گل آغشته شود.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

استفاده از این اسپری‌ها بـه خشک شدن سریع‌تر گل و حفظ حالت طبیعی آن کمک میکند. بعد ازآن گل رابه صورت برعکس در مکانی تاریک و خشک آویزان کنید تا گل کاملا خشک شود.

 

خشک کردن گل رز با استفاده از مایکروویو

یکی از راه‌هاي سریع کـه شـما می توانید برای خشک کردن گبرگ‌هاي رز ازآن استفاده کنید، قرار دادن گلبرگ‌ها داخل مایکروویو اسـت.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

گلبرگ‌هاي سالم گل رز را جدا کنید و آن‌ها را روی یک دستمال کاغذی داخل سینی مایکروویو قرار دهید و روی آن رابا یک دستمال دیگر بپوشانید. دستگاه رابا حرارت بالا بـه مدت دو دقیقه روشن کنید. سپس گلبرگ‌ها را بررسی کرده و اگر هنوز مرطوب هستند آن‌ها را از طرف دیگر قرار داده و مجددا دستگاه را روشن کنید.

 

استفاده از سیلیکا ژل

استفاده از سیلیکا ژل از دیگر روش‌هاي خشک کردن گل‌هاي طبیعی اسـت. دراین روش رنگ گل و حالت آن همانند حالت اولیه حفظ میشود. سیلیکا ژل ماده‌اي اسـت رطوبت‌گیر کـه معادل ۴۰‌‌درصد وزن خود، قابلیت جذب آب را دارد. احتمالا شـما بیشتر بسته‌هاي کوچک آنرا در خرید وسایلی کـه رطوبت باعث آسیب بـه آن می شود دیده‌اید.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

برای خشک کردن گل رز بـه این روش سطلی را از این ماده پرکنید و گل خودرا داخل آن بگذارید بـه طوریکه سطح گل بطور کامل با سیلیکاژل پوشانده شود. همچنین میتوانید گل‌ها را درون ظرف قرار داده و با استفاده از یک قاشق غذاخوری، سیلیکاژل رابه دور گل‌ها بـه گونه‌اي بریزید کـه در زیر هریک از گلبرگ‌ها بدون اعمال وزن اضافی سیلیکاژل پر شود.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

در سطل را ببندید و آنرا در مکانی خشک و خنک دور از معرض کودکان قرار دهید. حدوداً سه روز طول می کشد تا گل‌ها بـه این روش خشک شوند. توجه داشته باشید برای خشک کردن گل رز بـه این روش حتماً آن رابه صورت سربالا و با فاصله از یکدیگر، داخل سیلیکاژل بگذارید.

 

استفاده از شن و ماسه

با استفاده از شن و ماسه ریز نیز می توانید گل‌هاي رز خودرا خشک کنید. مقداری شن یا ماسه تمیز و خشک را داخل ظرف یا جعبه‌اي مانند جعبه کفش بریزید.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

گل را روی شن‌ها قرار دهید و روی آنرا مجددا با شن و ماسه پر کنید، بـه طوریکه کاملا سطح گل را بپوشاند و آنرا در مکانی خشک و تاریک بگذارید. سه تا چهار هفته طول می کشد تا گل‌هاي شـما کاملا خشک شوند.

 

خشک کردن گل ها با کتاب سنگین و قطور

شـما می توانید شاخه هاي گل طبیعی رابا استفاده از کتاب خشک کنید، برای این‌کـه گل ها آسان تر بین برگه هاي کتاب جا شوند بهتر اسـت ساقه هاي گل ها را ببرید. برای این‌کـه رطوبت گل ها نوشته روی کتاب را رنگی و یا خراب نکنند یک صفحه کاغذ مثل روزنامه قرار درون برگه کتاب بگذارید سپس 1 الی 2 گل را درون این برگه ها قرار دهید و بـه آهستگی کتاب را ببندید.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

وقتی گل ها را درون کتاب قرار دادید، روی آن چندین کتاب سنگین بگذارید تا گل ها، تحت پرس شدید قرار بگیرند. فشار اضافی بـه زودتر خشک شدن و حفظ فرم گل ها کمک می کند . اجازه دهید کـه گل ها تا دوهفته دراین حالت باقی بمانند تا کاملا خشک شوند. سپس گل ها را درون یک قاب عکس بزرگ قرار دهید.

 

برای چسباندن گل هاي خشک درون قاب نیاز بـه چسب دارید پس از آغشته کردن گل ها بـه چسب، انها بـه آرامی درون قاب قرار دهید و چند ثانیه در آن حالت نگه دارید سپس قاب رابه مدت 2 الی 3 ساعت دریک محیط باز بگذارید تا گاز هاي تولید شده از چسب از محیط قاب خارج شده و چسب بـه خوبی خشک شود. سعی کنید رنگ حاشیه قاب با رنگ گل خشک شده شـما متناسب باشد.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

توجه داشته باشید هنگامیکه شـما گل‌هاي رز خود راخشک می کنید، بعد از خشک شدن هرگونه عیب و اشکالی در گل شـما برجسته‌تر بنظر خواهد رسید، بنابر این حتماً قبل از خشک کردن آن، برگ‌هاي بدرنگ، سوخته و گل‌هاي بدشکل را از گل جدا کنید و سپس اقدام بـه خشک کردن آن‌ها نمایید. بـه ویژه حتماً زمانی اینکار را انجام دهید کـه گل‌هاي شـما هنوز تازه و با طراوت هستند.

 

بهترین مکان برای نمایش گل‌ های خشک کجا است؟

اگر قصد دارید گل‌ها را طولانی‌مدت نگه دارید، حواس تان باشد کـه آن‌ها را دور از پنجره یا هر جای دیگری کـه آفتاب مستقیم می خورد بگذارید. همچنین، گل‌ها را دور از اجاق گاز، شومینه، هیتر، و دریچه‌ي سیستم گرمایشی مرکزی قرار دهید. اساساً، گل‌ها باید در مکانی سر باشند تا رنگ‌شان نپرد.

 

کدام گل‌ ها برای خشک‌ کردن بهتر از همه هستند؟

گل سرخ محبوب‌ترین «و احساس‌برانگیزترین» گزینه برای یادگاری نگه داشتین اسـت، اما گونه‌هاي زیر «کـه در آن‌ها چند گیاه دارویی گل‌دار نیز وجوددارد» هم برای حفظ و نگه‌داری بصورت خشک‌شده مناسب هستند.

= گچ‌دوست «Gypsophila»

= میخک قرنفلی «carnation»

= اکیناسیا «Echinacea»

= گل دگمه‌اي «Globe amaranth»

= گل ادریسی «Hydrangea»

= زبان پس‌قفا «Larkspur»

= اسطخودوس «Lavender»

= سوسن «Lily»

= گل صدتومانی «Peony»

= گل جاوید «Strawflower»

 


 

باکس گل | کدام باکس را برای قرار دادن گل ها انتخاب کنیم؟

 

بهترین و زیباترین نوع باکس گل برای هدیه دادن باکس گل اسـت. از نماد‌هاي مختلف گل ها میتوان بـه نماد شهادت و عشق آسمانی اشاره کرد. گل در مصر باستان نماد تقوی و پاک دامنی اسـت ودر عهد یونان نشان مقدس بودن و رومی‌ها آنرا نماد فتح و پیروزی میدانستند.

 

باکس گل ساده

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

دراین جعبه‌ها، گل‌ها را درکنار یک درگیر قرار میدهند و بـه سادگی آنرا تزئین می کنند. این هدیه از ساده ترین و همیشگی‌ ترین‌ها در بازار اسـت کـه هنوز کاربرد دارد. در هر نوع باکس و جعبه ایی کـه مد نظرتان اسـت میتوانید این ایده را داشته باشید، از جعبه‌هاي مقوایی تا سبد‌هاي چوبی این ایده را در بر میگیرند.

 

باکس گل و هدیه

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

این باکس‌ها جذابیتی فرا‌تر از مورد قبلی دارند، زیرا تلفیق هدیه و گل‌هاي خوب، زیبایی را دو چندان می کند. می توانید هدیه را یک قسمتی از جعبه قرار دهید و کنار آنرا گل آرایی کنید یا این‌کـه هدیه را زیر گل‌ها پنهان کنید.

 

باکس رز حروف

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

ایده‌اي جدید کـه بازار این روز‌ها رابه دست خود گرفته اسـت. می توانید باکس حرف اول اسم فردی کـه هدیه متعلق بـه اوست را انتخاب کنید و از فرد گل فروش بخواهید آن رابا گل‌هاي انتخابی شـما آرایش کند. یا یک باکس ساده را درنظر بگیرید و با کمک اسفنج حرف ابتدای اسم مورد نظر را ایجاد کنید و بخواهید آنرا برایتان بیارایند و آنرا داخل باکس مدنظر قرار بدهید.

 

باکس گل و شکلات

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

جعبه‌اي زیبا و البته خوشمزه کـه همه ی را مجذوب خود میکند. ترکیب شکلات و گل یکی از بهترین ترکیب‌ها برای هدیه اسـت. بجای شکلات میتوانید از شیرینی‌هاي خوشمزه و زیبا برای تکمیل این باکس زیبا اقدام کنید.

 

باکس با طرح گل نویسی

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

بـه عکس نگاه کنید تا منظور حرف را کاملا متوجه شوید. می توانید سن فرد، نام فرد یا حتی مانند تصویر یک جمله کاربردی رابا آرایش زیبای گل‌ها بی آفرینید. این ایده نیز یکی از زیباترین‌ها برای ترکیب رنگ گل‌ها کنار یکدیگر اسـت.

 

باکس مناسب با تم تولد

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

اگر برای تولدی دعوت شده اید و برای این تولد در تدارک هدیه هستید بـه این گزینه بیشتر فکر کنید. یک باکس کـه با کمی خلاقیت و البته تغییر بـه تم تولد و محیط آن شبیه شده اسـت هدیه‌اي جالب و زیباست کـه کمتر کسی آنرا اجرا کرده اسـت.

 

باکس گل متفاوت و ویژه

برای تولد افراد خاص زندگی‌تان دنبال ایده‌هاي ناب و ویژه باشید. با پیشرفت علم و تغییر ابزار ساخت باکس‌هاي مختلف گل مخصوصا برای هدیه‌ها، ایده‌هایي نو و جدید بـه بازار گل فروشان وارد شد.

روش های خشک کردن گل طبیعی (8 روش کاربردی و آسان)

یکی از این ایده‌هاي جالب کـه در تصویر آنرا مشاهده میکنید نوشتن متن و یا یک بیت شعر با فلز و ساخت جعبه با آن اسـت. تلفیق ادبیات پارسی با گل‌ها هدیه‌اي شکوهمند و ویژه برای افراد خاص اسـت کـه فرد دریافت کننده هدیه را بیش از پیش خوشحال و هیجان زده میکند.