پارس ناز پورتال

خشک کردن گوجه فرنگی با این ترفند

خشک کردن گوجه فرنگی با این ترفند

خشک کردن گوجه فرنگی با این ترفند 

گوجه فرنگی خشک شده کاربرد زیادی در آشپزخانه برای کدبانو دارد. شما می‌توانید با استفاده از آموزش زیر گوجه فرنگی را بـه بهترین نحو خشک کنید. گوجه‌فرنگی‌هـای رسیده را میتوان بـه راحتی بـه گونه‌ای خشك كرد كه طعم و بافت خود را از دست ندهند. برای این منظور:

 

حدود 3 كیلوگرم گوجه‌فرنگی در اندازه متوسط را بشوئید و از وسط دو نیم كنید. در وسط هر یك از تكه‌ها با چاقو یك علامت ضربدر بگذارید و بعد با فشار انگشتان كمی وسط برش را بالا بكشید تا گوشت بیشتری از گوجه‌فرنگی بیرون بزند.

 

نیمه‌هـای گوجه‌فرنگی را كنار هم روی پنجره سیمی بچینید و بعد آن را در سینی فر بگذارید. روی گوجه‌فرنگی‌ها كمی نمك بپاشید. بگذارید چند دقیقه بماند تا نمك آب گوجه‌فرنگی را بیرون بكشد. حالا گوجه‌فرنگی‌ها را برگردانید. اكنون سینی را در فر با دمای 60- 80 درجه سانتیگراد یا 150- 175 درجه فارنهایت بـه مدت 8-12 ساعت قرار دهید.

 

در فر را كمی باز نگه دارید. وقتی كه گوجه‌فرنگی‌ها حدود نصف حجم اولیه می‌شود آماده‌اند، اما هنوز هم نرم هستند. حالا وقت آن رسیده است كه آن‌ها را از فر خارج كنید و بگذارید در همان حالت روی پنجره سیمی سرد شوند. گوجه‌فرنگی‌هـای سرد شده را داخل ظرف‌هـای استریلیزه بگذارید و در آنها را ببندید و ظرف‌ها را داخل یخچال بگذارید.

 

برای استفاده طولانی مدت میتوان ظرف‌ها را داخل فریزر نگه‌داری كرد. فقط برای فریز كردن گوجه‌فرنگی‌ها از ظرف‌هـای كوچك‌تر استفاده كنید و بعد روی هر یك كمی روغن زیتون بریزید و بگذارید مدت 1 هفته در یخچال بمانند، سپس داخل فریزر بگذارید.

 

با این روش می‌توانید 3 كیلوگرم گوجه‌فرنگی متوسط را بـه مدت 2 هفته در یخچال و 12 ماه در فریزر نگه داری كنید. 10 دقیقه زمان برای تدارك كارها بـه اضافه زمان كافی برای خشك و سرد شدن گوجه‌فرنگی‌ها مورد نیاز است. 2-3 قاشق چایخوری نمك دریایی نیز لازم دارید.

 

نوعی دیگر

در كشورهای مدیترانه‌ای، روش خشك كردن گوجه‌فرنگی با استفاده از نورخورشید، بسیار متداول است. انها كمتر از فر برای خشك كردن گوجه‌فرنگی استفاده می‌كنند و روش طبیعی را ترجیح می دهند. قند موجود در گوجه‌فرنگی، باعث می شود كه بـه خوبی با این روش خشك شوند.

 

در دمای 32 درجه سانتیگراد و روزهای خشك و گرم برای این منظور مناسب‌ترند. پنجره سیمی كه گوجه‌فرنگی‌ را روی آن گذاشته‌اید را كمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید تا هوا بـه خوبی در همه ی ي قسمت‌هـای آن جریان داشته باشد. خشك كردن گوجه‌فرنگی در برابر نورخورشید 2-4 روز طول می‌كشد، البته باز هم این مسئله بـه میزان گرمای هوا در این چند روز بستگی دارد.

خشک کردن گوجه فرنگی با این ترفند