پارس ناز پورتال

خطرات استفاده از هدفون به صورت طولانی مدت

خطرات استفاده از هدفون به صورت طولانی مدت

خطرات استفاده از هدفون بصورت طولانی مدت 

باید بدانید که بهره گیری از هدفون و هندزفری به صورت طولانی مدت میتواند بسیار زیان آور باشد، برای سلامت شنوایی باید نکاتی را دقت کنیم. اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که از هدفون به صورت طولانی مدت بهره گیری می‌‌کنید، شما را به مطالعه عوارض ناشی از بهره گیری از هدفون، دعوت می‌‌کنیم.

 

در کنار مزایای بی‌شمار هدفون‌ها که گوش دادن به موزیک و صداها را در هر مکان، لذت بخش‌تر کرده‌اند، این دستگاه‌ها می‌‌توانند صدمات جدی زیادی را برای بدن و گرچه اطرافیان ما ایجاد کنند؛ به خصوص که اخیرا بهره گیری از هدفون، در بین نوجوانان گستردگی بیشتری پیدا کرده هست.

 

اگر شما نیز از آن دسته از افرادی هستید که از هدفون به صورت طولانی مدت بهره گیری می‌‌کنید، شما را به مطالعه عوارض ناشی از بهره گیری از هدفون، دعوت می‌‌کنیم.

 

1- افزایش ریسک تصادف حین عبور از خیابان
زمانی که مشغول گوش دادن به موزیک هستید و از خیابان و معابر عمومی عبور می کنید، کاملا از دنیای اطراف خود بی‌خبر می شوید و متوجه هشدارهای رانندگان گوناگون هنگام عبور از خیابان نمیشوید.پیشنهاد میشود هیچ‌گاه هنگام عبور ازخیابان، از هدفون بهره گیری نکنید.

 

2- احتمال تصادف در ریل قطار
نمونه دیگر از خطرات بهره گیری از هندزفری، گوش دادن به موزیک با هدفون و حرکت در مسیر ریل قطار هست. بد نیست بدانید هرساله ساله} هزاران نفر به همین علت در ایستگاه‌‌هاي راه آهن قربانی میشوند.

 

3- تجمع باکتری‌ها در سری هدفون و ابتلا به مریضی
بعد از بهره گیری مداوم از هدفون‌‌ها، سری هدفون به‌خصوص اگر اسفنجی باشند، باکتری‌هاي گوش و تمام مواد زائدی که به واسطه تصفیه هوا در گوش خارجی تجمع یافته هست، به داخل گوش منتقل می‌‌کند که تنها یک مورد از ضررها هندزفری برای گوش می‌باشد، بنابراین پیشنهاد میشود سری هدفون هر دو ماه یکبار عوض شود.

 

4- افزایش عفونت‌‌هاي گوش حین بهره گیری مشترک از هدفون
شاید گوش دادن به موزیک با یک هدفون و به صورت مشترک با دوستان و همراهانتان، لذت بخش‌تر باشد؛ اما اینکار، احتمال انتقال باکتری و عفونت‌‌هاي گوش میانی را افزایش می‌‌دهد و بهتر هست اگر مجبورید از یک هدفون به صورت مشترک بهره گیری کنید، حتما سری هدفون را با دستمال کاغذی یا هر چیز نمونه بپوشانید و سپس از آن بهره گیری کنید.

 

5- کاهش سطح شنوایی گوش و ایجاد مزاحمت!
گوش دادن به صدای بلند به موزیک و با بهره گیری از هدفون، به صورت طولانی مدت، سبب عارضه‌هاي مختلفی از جمله کاهش سطح شنوایی گوش به صورت موقت یا دائم می شود.همین طور بعد از مدتی برای گوش دادن به هرچیز حتی بدون هدفون، مجبور به افزایش ولوم یا صدا هستید و این برای افرادی که در همجواری شما میباشند، آزار آور هست.

 

6- بهره گیری از هدفون در هواپیما و آسیب به بخش‌‌هاي دیگر بدن
مطالعات اثبات کرده هست که بهره گیری از هدفون یا مطالعه کردن در وسایل نقلیه‌اي نظیر هواپیما و یا اتوبوس که آلودگی صوتی اطراف آن ممکن هست چندان باشد، نه تنها برای گوش، بلکه برای سایر ارگان‌هاي بدن زیان آور هست.آلودگی صوتی سطح دسیبل در گوش را افزایش می دهند و سبب می شوند که شما با صدای بلندتری به گوش دادن موزیک بپردازید.

 

7- تاثیر منفی روی گوش و حلق در صورت بهره گیری مداوم
در صورتی که از هدفون به صورت مداوم بهره گیری می‌‌کنید و معمولا فیلم و برنامه‌هاي دلخواه خود را با صدای بلندتر و به وسیله هدفون تماشا می‌‌کنید، هر ۱ ساعت، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه به گوش‌هاي خود استراحت بدهید.هدفون به علت انتقال صدا به صورت مستقیم و بی‌واسطه، روی سیستم شنوایی و حلق تاثیر گذار هست.

 

در صورتی که از هدفون روی کامپیوتر بهره گیری می‌‌کنید، می‌‌توانید از تمرین‌‌هاي کاهش خستگی چشم که قبلا در ازنل وب معرفی کرده‌ایم نیز بهره گیری کنید.

 

8-آسیب به عصب شنوایی با هدفون‌‌هاي توگوشی
هدفون یا هندزفری‌‌هاي توگوشی که تمرکز صدا را روی مجرای شنوایی اکثر می‌‌کنند، عوارض بیشتری نسبت به سایر هدفون‌‌ها دارند و عصب شنوایی را تحت تاثیر قرار می‌‌دهند.

 

9- صرف مدت زمان چندان جهت بازکردن گره هدفون
یکی دیگر از مصائب و ضررها بهره گیری از هندزفری یا هدفون، گره خوردن سیم‌‌هاي آن می‌‌باشد.وسایل جانبی زیادی وجود دارد که می‌‌توانید سیم‌‌هاي هندزفری را دور تا دور صفحاتی ببندید و مدت زمان کمتری مشغول بازکردن سیم‌‌هاي آن باشید!

 

10- سردردهای مزمن با بهره گیری از هدفون‌‌هاي ساده
هدفون‌‌هاي ساده به علت تمرکز صدا روی مجرای گوش، با بالاترین کیفیت، موزیک را منتقل می‌‌کنند و بعد از مدتی، این امواج صوتی سردرد را تشدید می‌‌کنند. پیشنهاد میشود که برای جلوگیري از سردرد‌هاي مزمن، از هدفون‌هاي صداگیر بهره گیری کنید که صداهای اضافی اطراف را حذف می‌‌کنند.

 

11- ایجاد سرگیجه حین بهره گیری از هدفون
بعضی از افراد به صورت عجیبی با قرار دادن هدفون داخل گوش، دچار سرگیجه می شوند و افراد معمولی نیز بعد از بهره گیری مکرر و طولانی مدت از هدفون، این سرگیجه‌‌ها را تجربه خواهند کرد.

 

12- کاهش تمرکز روی کار و فعالیت‌‌هاي هرروز
تحقیقات انجام شده نشان می‌‌دهد افرادی که عادت به گوش دادن به موزیک حین کار کردن، مطالعه و درس خواندن دارند، تمرکز کمتری روی کار دارند و دچار حواس پرتی بیشتری میشوند، این یکی از خطرات خاموش بهره گیری از هندزفری هست.

 

13- افزایش خطرات احتمالی حین راه رفتن
 به گزارش پارس ناز هنگام راه رفتن تنها چیزی که باید توسط یک فرد عادی شنیده شود، صدای راه رفتن و قدم گذاشتن خود و اطرافیان هست.بهره گیری از هدفون، شما را از اطراف غافل می‌‌کند و گاهی سبب سواستفاده سارقین میشود.

 

در نهایت پیشنهاد‌ می‌‌کنیم برای پیش گیری از مریضی‌هاي گوش و آسیب‌‌هایي که هدفون و هدست به بدن شما میزنند، انها را به شکل زیر داخل گوش خود قرار دهید و اگر تا به حال نحوه قرار دادن هدفون داخل گوش شما تفاوت داشته هست، طرز بهره گیری خود را از هدفون اصلاح کنید.