پارس ناز پورتال

خطرات بارداری زنان در سنین بالای 40 سالگی

خطرات بارداری زنان در سنین بالای 40 سالگی

خطرات بارداری زنان در سنین بالای 40 سالگی 

تخمک هایي که در سنین بالای 40 سال آزاد میشوند معمولا سالم نیستند و بارداری خانم ها را با خطرات جدی مواجه می‌کنند. گاهی شغل شما بعنوان یک خانم بسیار مهم هست و تصمیم می گیرید دیرتر باردار شوید. هنگامی که به همۀ هدف هاي کاری خود میرسید چهل ساله شده اید.اما نگران نباشید. درست هست که بارداری در سن چهل سالگی و پس از آن دشوار هست اما امکان پذیر هست.

 

احتمال بارداری در چهل سالگی

در سال هاي اول پس از چهل سالگی احتمال بارداری بیست درصد هست و این مسئله به پریودی شما بستگی دارد. با رسیدن به اواسط دهه چهلم احتمال بارداری به پانزده درصد کاهش می یابد.بعد از چهل و پنج سالگی احتمال بارداری کاهش می یابد. تعداد تخمک ها شروع به کاهش می‌ کنند و سرعت باروری کم می شود. باروری شما نه تنها به تعداد تخمک ها بستگی دارد بلکه به کیفیت آنها نیز بستگی دارد.

 

پس از چهل سالگی تخمک هاي آزاد شده از تخمدان به طور کامل سالم نیستند و ناهنجاری هاي کروموزومی دارند. این ناهنجاری ها در تخمک باعث افزایش احتمال سقط جنین و نقص تولد می شود. این مشکلات در خانم هاي مسن تر اکثر هست.

 

مزایای بارداری در سن چهل سالگی:

با اینکه سرعت باروری شما با افزایش سن کاهش می یابد، مزایایی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد:

 

ثبات اقتصادی

یکی از مزایای بارداری در سن چهل سالگی ثبات اقتصادی شما هست بنابراین می‌ تواند مسئولیت فرزند را به خوبی به عهده بگیرید. همین طور میتواند خانواده خود را از نظر مالی به خوبی حمایت کنید.

 

رشد کودک در محیطی مثبت

هنگامی که زمان بیشتری با همسر خود زندگی کرده باشید بهتر یکدیگر را می شناسید. همین طور رابطه احساسی شما قوی تر هست و ثبات زندگی شما اکثر هست بنابراین کودک در فضایی امن بزرگ می شود.والدین جوان اکثر بحث و جدل می‌ کنند زیرا مشکلات اقتصادی بیشتری دارند. گاهی این مشکلات به جدایی و طلاق ختم می شود که بر کودک تاثیر منفی می گذارد.

 

تصمیمات عاقلانه و بالغانه
 با دقت به سن، شما تصمیمات عاقلانه تر و درست تری می گیرید.

 

معایب بارداری در سن چهل سالگی:
در بارداری پس از چهل سالگی مشکلاتی وجود دارد. اگر در سن بالا باردار شوید باید تحت مراقبت باشید. مشکلاتی که در بارداری در سن چهل سالگی اتفاق میوفتد عبارتند از:

 

مریضی ها:
هنگامی که در چهل سالگی باردار می شوید مریضی هاي زیادی به سراغ شما می آیند بعنوان مثال دیابت بارداری، پره اکلامپسی، جدا شدگی جفت، فشار خون بالا و پایین بودن جفت.در چهل سالگی پریودی شما نامنظم هست و مشکل باروری دارید. در این حالت با دکتر خود صحبت کنید تا این مشکلات پریودی شما را رفع سازد.

 

برای حل این مشکل دکتر شما را به متخصص باروری معرفی می‌ کند.پس از چهل سالگی تخمک هاي آزاد شده از تخمدان به طور کامل سالم نیستند

 

مشکلات بارداری:

مشکلاتی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد که عبارتند از سزارین، وزن کم نوزاد، زایمان زودرس و موقعیت نامناسب جنین. روشهای پیشگیري از زایمان زودرس در مطلب ای دیگر ذکر شده هست.در سن چهل سالگی، تخمک ها مشکلات کروموزومی دارند که موجب سقط جنین و وزن کم نوزاد می شود.

 

چه چیزی باعث کاهش باروری با افزایش سن می شود؟
در سن چهل سالگی خانم ها مشکلات تخمدان دارند که باعث ناباروری می شود. با درمان این مشکلات، تخمدان به قابلیت کافی برای بارداری سالم می رسد. بعلاوه ترشحات هورمون در سن چهل سالگی در خانم ها کاهش می یابد. فرایند طبیعی تخمدان کاهش می یابد و سرعت باروری نیز کاهش می یابد.

 

نکات مهم برای افزایش سرعت بارداری در سن چهل سالگی:
با تغییر عادات زندگی میتواند سرعت بارداری را در سن چهل سالگی افزایش دهید. نکات زیر را رعایت کنید:

 

با متخصص زنان مشورت کنید:
بهتر هست با متخصصی با تجربه مشورت کنید تا آزمایشات لازم برای باروری را انجام دهد.دکتر روشهای درمانی را به شما معرفی می‌ کند تا احتمال باروری در سن چهل سالگی افزایش یابد.از دکتر بپرسید چگونه می‌ تواند به صورت طبیعی احتمال باروری را افزایش دهید. همه ي وقت با دکتر راحت حرف بزنید و سابقه پزشکی خود را به او بگویید.

 

اگر دکتر شما را از خوردن قرص و داروهای گیاهی منع می‌ کند به حرفش دقت کنید.دکتر به شما توصیه می‌کند واکسیناسیون انجام دهید.

 

پیش از بارداری مریضی هاي خود را درمان کنید:
 اگر مشکل یا مریضی خاصی دارید سعی کنید پیش از بارداری خود را درمان کنید.اگر وزن شما خیلی چندان هست سعی کنید با ورزش کردن و مصرف غذا هاي مقوی وزن خود را کم کنید.قرص هاي مناسب برای مریضی هایي مثل فشار خون بالا و تیروئید مصرف کنید.

 

عفونت ها و مریضی هاي مقاربتی باعث کاهش احتمال باروری می شود. بنابراین به دکتر خود درمورد این مشکلات بگویید و سعی کنید مریضی ها و عفونت هاي خود را بلافاصله درمان کنید.اگر مشکلی مثل کم کاری تیروئید داشته باشید دکتر آزمایش خون توصیه می‌ کند. اگر نتیجه آزمایش نشان دهد مریضی شما تحت بازرسی هست می‌تواند باردار شوید. اما در این حالت نیز باید تحت مراقبت دکتر باشید.

 

وجود هرگونه مریضی احتمال باروری طبیعی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر هست با دکتر درمورد مریضی هاي خود صحبت کنید. در این صورت دکتر درمان مناسب را توصیه می دهد.

 

رژیم خوراکی سالم:
 اگر می خواهید سرعت باروری را افزایش دهید باید عادات نادرست زندگی خود را تغییر دهید و مثبت زندگی کنید. سعی کنید مشروب و سیگار را ترک کنید تا سرعت باروری افزایش یابد.برای کاهش استرس، سعی کنید ورزش هایي مثل یوگا، دوچرخه سواری، شنا، دویدن و راه رفتن را تجربه کنید.

 

 بخوابید. استراحت کافی باعث کاهش مواد سمی بدن می شود و استرس را کاهش می دهد.رژیم خوراکی خود را تغییر دهید و غذا هاي سالم بخورید. میتواند سبزیجات تازه، غلات، غذا هاي غنی از فولات، حبوبات و مرکبات بخورید. برای افزایش پروتئین بدن سعی کنید تخم مرغ، لبنیات، ماهی و گوشت بدون چربی بخورید.  مشکلاتی در بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد که عبارتند از سزارین، وزن کم نوزاد، زایمان زودرس

 

روشهای درمانی باروری:

بارداری طبیعی بعد از چهل سالگی کار دشواری هست بنابراین با بهره گیری از روشهای باروری می توان سرعت باروری را افزایش داد. با دکتر خود درمورد قرص ها و روشهای درمانی صحبت کنید.ممکن هست دکتر قرص هاي خوراکی مثل کلوپیفن توصیه کند. این قرص ها سرعت تخمک گذاری و سرعت باروری را افزایش می دهند. اما این قرص ها احتمال بارداری چندقلو را نیز افزایش می دهند.

 

ممکن هست دکتر توصیه کند تزریق هورمون گنادوتروپین را انجام دهید تا سرعت باروری افزایش یابد. در این حالت نیز احتمال باروری چند قلو افزایش می یابد.اگر سیستم ساخت مثل شما آسیب دیده باشد و بر باروری تاثیر گذاشته باشد دکتر عمل جراحی را توصیه می‌کند. عمل جراحی باعث افزایش احتمال باروری می شود.

 

وزن مناسب:
 چاقی بیش از حد باعث کاهش احتمال باروری می شود.از مصرف غذا هاي نامناسب بپرهیزید. ورزش هاي مناسب برای کاهش وزن انجام دهید.مکمل هاي هورمونی برای کاهش وزن مصرف نکنید. این مکمل ها بر هورمونهای تحریک فولیکول تاثیر می گذارند و باعث کاهش احتمال باروری می‌ شوند.ورزش هایي مثل یوگا احتمال باروری را افزایش می دهد. زیرا باعث افزایش جریان خون در اندام هاي تناسلی خانم می شود.

 

اهدای تخمک:
در این سن، توانایی باروری به صورت طبیعی بسیار پایین هست. بنابراین میتواند از اهدای تخمک بهره گیری کنید.احتمال باروری با تخمک هاي اهدایی بسیار اکثر هست.همین طور می‌تواند خانمی سالم گزینه کنید تا جنین شما را حمل کند.

 

روشهای خانگی افزایش احتمال بارداری در سن چهل سالگی:
روشهای خانگی زیادی برای افزایش احتمال بارداری در سن چهل سالگی وجود دارد: بهتر هست زمان پریودی خود را به خوبی بدانید و روزهای باروری خود را نیز بدانید. روزهای باروری شما روز چهاردهم پریودی شروع می شود و تا ده روز دیگر ادامه خواهد داشت.

 

دمای بدن خود را اندازه گیری کنید و نزدیکی جنسی را در روزهای تخمک گذاری انجام دهید. افزایش دمای بدن شما نشان می دهد تخمک گذاری به صورت پیروز انجام شده هست و برترین زمان برای نزدیکی جنسی می باشد. می‌ تواند از کیت هاي پیش بینی تخمک گذاری بهره گیری کنید. این کیت ها روزهای تخمک گذاری پیروز را نشان می دهد و احتمال باروری را افزایش می دهد.

 

تغییرات ایجاد شده در دهانه رحم را ملاحظه کنید. این تغییرات به شما این توانایی را می دهد متوجه شوید نطفه به درستی در رحم لقاح انجام داده هست یا خیر.فعالیت هاي فیزیکی استرس زا انجام ندهید به خصوص دویدن، بالا رفتن از پله و بلند کردن سنگینی.نزدیکی جنسی را به شکلهای گوناگون انجام دهید تا احتمال باروری افزایش یابد.

 

روشهای گیاهی افزایش احتمال باروری در سن چهل سالگی:
مکمل هاي باروری سالم مثل سیر تازه، ویتامین ث و گریپ فروت باعث افزایش احتمال باروری می شود. روشهای گیاهی باعث افزایش خون ورودی به اندام هاي تناسلی و ترشح هورمونهای باروری می شود. همین طور اسیدیته بدن در حالت نرمال باقی می ماند.بارداری طبیعی بعد از چهل سالگی کار دشواری هست

 

در ادامه روشهای گیاهی طبیعی برای افزایش باروری در چهل سالگی ذکر شده هست:

 ساپلامتو: این گیاه به صورت کپسول نیز وجود دارد. این گیاه احتمال باروری را افزایش می دهد و بی نظمی پریودی را درمان میکند.

 

یونیکورن: این گیاه باعث درمان ناباروری در خانم ها می شود. این گیاه برای خانم هایي که مشکل سقط جنین داشته اند نیز مناسب می باشد.

 

شبدر قرمز: این گیاه سرعت باروری در خانم ها را به صورت طبیعی افزایش می دهد. این گیاه ناهنجاری هاي هورمونی را برطرف میکند و خون را خالی از سم می‌ کند و ویتامین هاي لازم را به بدن می رساند.

 

ماکا: این گیاه میل جنسی را افزایش می دهد و از مریضی هاي تخمدان پیشگیري می‌کند.

 

ویتکس: این گیاه بی نظمی پریودی را درمان می‌ کند و کیست تخمدان را برطرف میکند. همین طور چرخه تخمک گذاری را منظم میکند.

 

نکات مهم در خصوص بارداری در سن چهل سالگی:
 به گزارش پارس ناز آب بخورید تا بدن کم آب نشود. آب باعث کاهش هوس غذا می شود و از افزایش وزن پیشگیري می‌کند. ترشح هورمون افزایش می یابد و احتمال باروری نیز به صورت طبیعی چندان می شود.مصرف آنتی اکسیدان را افزایش دهید. آنتی اکسیدان ها رادیکال هاي آزاد را از بین می برند و از تخمک ها در برابر آسیب هاي کروموزومی محافظت میکنند.

 

استرس و نگرانی ساخت هورمونهای باروری را کاهش می دهد و خون ورودی به اندام هاي تناسلی را نیز کم میکند. سعی کنید آرام باشید و یوگا و مدیتیشن انجام دهید تا احتمال باروری شما در سن چهل سالگی به طور طبیعی افزایش یابد.