پارس ناز پورتال

درباره خطرات ناگوار عفونت و درد دندان

درباره خطرات ناگوار عفونت و درد دندان

درباره خطرات ناگوار عفونت و درد دندان 

عفونت دندان می تواند منجر به مریضی هاي دیگری در بدن شود و اول از همه ي سلامت قلب انسان را تهدید می کند بنابراین باید فورا درمان شود. آبسه دندان بدون درمان کردن, به خودی خود برطرف نخواهد شد. اگر آبسه یا همان کیسه حاوی چرک, پاره شود ممکن هست درد ناشی از آن تا حد زیادی کاهش پیدا کند, اما باز هم نیاز به درمان دارد. اگر آبسه دندان تخلیه نشود, ممکن هست عفونت به آرواره‌ها و سایر نقاط سر و گردن نیز ترویج پیدا کند.

 

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد و آبسه دندان را نیز درمان نکنید, خطر ترویج عفونت دندان به سایر نقاط بدن شما بسیار اکثر از کسی هست که سیستم ایمنی تندرست و قوی دارد.

 

آنتی بیوتیک و عفونت دندان

در بسیار از موارد, دندانپزشک برای کمک به بدن در جنگ با عفونت , آنتی‌بیوتیک تجویز میکند اما نکته مهم این هست که باید بدانیم آبسه دندان به‌خودی‌خود از بین نمی رود و نیاز به انجام اقدامات درمانی بعدی دارد.

 

آنتی بیوتیک ها به منظور پیش گیری از ترویج عفونت دندان و لثه تجویز میشوند و ممکن هست همراه با داروهای مسکن مورد بهره گیری قرار گیرند. از همانند هاي داروهای آنتی بیوتیک می‌توان به آموکسی سیلین یا مترونیدازول اشاره کرد. آنتی بیوتیک ها نباید به هیچ وجه جای مراجعه به دکتر را نمیگیرد و نباید برای به تعویق انداختن درمان مورد بهره گیری قرار گیرد.

 

عفونت دندان کشیده شده

عفونت اگر چه کمیاب هست اما گهگاهی رخداد میوفتد. دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد, ممکن هست پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی باقیمانده هست. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را می کشد تا از عفونت جلوگیري کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه, خطر کمتری دارد.

 

عوارض کشیدن دندان عفونی

اگر ناگزیر مجبور به کشیدن دندان عفونی خود شدید ممکن هست با عوارضی مواجه شوید.سوراخ خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان هست و زمانی رخداد میوفتد که در سوراخ لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته اي که تشکیل شده, کنده شود. این رخداد موجب میشود استخوان حامی و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند.

 

اغلب سوراخ خشک کاملا دردناک هست و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان رخداد میوفتد و میتواند بوی بد یا مزه بد دهان را ایجاد کند.اگر یکی از دندان هاي بالایی کشیده شود, سوراخی ممکن هست در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود مییابد اما اگر چنین نشود ممکن هست لازم باشد مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد, سوراخ دندانِ کشیده تدریجی زمان جا به جا میشود و احتمالاً ریشه نمایان شده و به تغییرات دما دلنازک میشود. به خصوص زمانی که چند دندان کشیده شده باشند, دشوار بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک هست که در نتیجه این رخداد, آسانتر می شکند.

 

عفونت دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی هست و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از بهره گیری ي داروهای ضد عفونت دشوار برطرف میشود.

 

یکی از علل عفونت و تورم بعد از عصب کشی , نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان هست که معمولا غیر قابل پیشگیری هست, و در صورتیکه پایداری بدن مناسب باشد سریع این مواد جذب و درد وعفونت بر طرف خواهد شد .

 

یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده هست, ترشحات این عفونت معمولا گذشته از عصب کشی از طریق سوراخ موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین علت این عفونت گذشته از عصب کشی خود را نشان نمیدهد

 

و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت, این ترشحات در جستجوی راهی برای خروج بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد می‌شود.

 

درمان خانگی عفونت دندان

تا زمانی که چشم براه دندانپزشک هستید, برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا دندانتان صدمه بیشتری نبیند عبارتند از:

 

چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید.
اطراف دندان صدمه‌دیده را نخ دندان نکشید.
شما میتواند برای خوردن از سوی دیگر دهانتان که تندرست هست بهره گیری کنید
از مسواک نرم بهره گیری کنید.
سیر دارای عناصر ضد تورمی و آنتی‌بیوتیکی هست.

 

میخک خاصیت ضد قارچی, آنتی‌بیوتیک, ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد دارد. این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد خوراکی دیگر مثل منگنز, امگا ۳ و فیبر هست. به این ترتیب میخک تسکین‌دهنده درد, کاهش‌دهنده تورم و از بین برنده عفونت دندان هست.

 

درمان عفونت دندان با داروی گیاهی

مصرف داروهای گیاهی تاثیرات خیلی کمی برای کاهش درد و بهبود دندان دارند اما اگر به صورت خوراکی مصرف شود تا مدتی درد را کاهش میدهد.بهره گیری از آب نمک و یا سرم نمکی در زمان درد باعث ضدعفونی کردن, کاهش محلول التهاب و آلودگی داخل دهان و دندان میشود.

 

زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد میباشند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد بهره گیری قرار دهید, چراکه هر دوی این مسکن ها, پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر, می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید.

 

میتوانید از این طریق بهره گیری کنید: میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید. بعد هم آن را درست روی دندان تان «جاییکه لثه و زبان شما به آن برخورد نکند» بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا دست کم تازمانی که طاقتش را دارید, پنبه را از دهان تان خارج نکنید.

 

درمان گیاهی عفونت ریشه دندان

آبسه دندان در صورتی به وجود می‌آید که اگر پالپ دندان پس از عفونت به وجود آمده نتواند از شرایط خود دفاع کند احتمال پدید آمدن آبسه دندانی در نوک ریشه دندان چندان میشود. این عفونت خود را از نوک ریشه دندان به قسمت لثه ها میرساند و باعث به وجود آمدن تورم می‌شود که در این حالت درمان کمی دشوار هست و حتی در برخی مواقع پیش می‌آید که دندان نیاز به کشیدن دارد.

 

با این وجود برای کاهش درد می توانید از این روشها بهره گیری کنید.

عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش ترکیب کنید . سپس این ترکیب را برای چند دقیقه در دهانتان نگه دارید و در نهایت آن را تف کنید. دست کم روزی ۳ بار این عمل را تکرار کنید تا تدریجی نتیجه را مشاهده نمایید. همین طور برای درمان عفونت دندان آب لیموی تازه و آب ولرم را روزی ۲ بار غرغره کنید. اینکار هم ورم را کاهش داده و هم بوی بد دهان را از بین میبرد. همین طور با گذاشتن ضماد زنجبیل و نمک بر روی لثه آن را تسکین دهید.

 

برای درمان عفونت دندان و درمان آبسه دندان روزی سه حبه سیر را حرد کنید تا به اندازه ماش شود. انگاه هر حبه را با یک لیوان آب یا آب عسل بخورید. اینکار باعث کاهش کلسترول هم میشود.همین طور می توانید پودر عدس , گشنیز, مورد, صندل سرخ فوفل , سماق را روی ان بپاشید تا تسکین بخشد. آب برگ تاجریزی, بارهنگ, آب برگ خرفه را در دهان بگذارید و خارج کنید. سماق را حسابی بکوبید و در گلاب حل کنید. سپس ان را مزمزه کنید.