پارس ناز پورتال

خطر آلزایمر زنان را بیشتر از مردان تهدید می کند

خطر آلزایمر زنان را بیشتر از مردان تهدید می کند

خطر آلزایمر زنان را بیشتر از مردان تهدید می کند 

آلزایمر مریضی هست که زنان را اکثر از مردان تهدید می کند در این مریضی سیستم ایمنی به سلول هاي عصبی حمله می‌کنند. رییس انجمن آلزایمر با اعلام این که حدود 700 نفر در کشور مبتلا به مریضی دمانس میباشند, گفت; ۶۰ درصد دمانس‌ها منتهی به مریضی آلزایمر و یا فراموشی‌هاي غیرقابل بازگشت می شود.

 

معصومه صالحی درمورد مریضی دمانس و آلزایمر گفت; دمانس آلبوم‌اي از علایم هست که باعث می شود افراد به دلایل گوناگون با دقت به مریضی‌هایي که مبتلا می شوند به فراموشی دچار شوند. 40 درصد از دمانس‌ها که بر اثر مریضی‌هایي از جمله کم‌کاری و پرکاری تیرویید, آنسفالیت‌ها, تومورهای مغزی, عفونت و یا مصرف برخی داروها ایجاد میشود; در صورت درمان هم قابل برگشت هست.

 

او با اشاره به این که یکی دیگر از موارد ابتلا به مریضی دمانس, افسردگی هست, خاطرنشان کرد; بدبختانه در ایران به علت این که مریضی‌هاي روانی به نوعی تابو میباشند; مردم کمتر به دنبال درمان میباشند در حالی‌که هر فراموشی باید پیگیری شود, چرا که در صورت درمان, دمانس قابل برگشت هست.

 

صالحی پافشاری کرد; معمولاً در جامعه نسبت به مریضی‌هاي روانی تابو وجود دارد, چراکه تهمت مریضی برای خانواده‌ها دشوار‌ساز هست, از همین‌رو مریض به دکتر مراجعه نمی کند و قطعا در کشورهایی مثل ایران مریضی دمانس در حداکثر 1۰ درصد افراد انجام می شود. باید این تابو شکسته شود

 

و افراد مبتلا به این مریضی در جامعه پذیرفته شوند, درست هست که این مریض به علت مریضی دچار اختلالات شخصیتی و گفتاری میشود اما جامعه نباید آن‌ها را ترد کند و باید آن‌ها را بپذیرد.رییس انجمن آلزایمر با پافشاری براینکه 6۰ درصد دمانس‌ها منتهی به مریضی آلزایمر و یا فراموشی‌هاي غیرقابل بازگشت می شود,

 

تصریح کرد; این بیماران می توانند فقط این مریضی را با مصرف دارو و غذا بازرسی کنند, گرچه در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می‌‌توان آن را با دارو و غذا درمان کرد و هر یک‌سال تشخیص زود هنگام آلزایمر باعث می شود ۵ سال معلولیت ناشی از آلزایمر به تعویق بیفتد.

 

صالحی با بیان این که در جهان سالمندی سن ۶۵ سالگی و در ایران سن ۶۰ سالگی هست, یادآور شد; مریضی آلزایمر مریضی دوران سالمندی هست, اما دمانس ممکن هست به علت افسردگی و برخی مریضی‌ها زودتر رخداد بیفتد و میتوان با تغییر روش زندگی, بهره گیری از غذا هاي خوب, انجام ورزش مثل پیاده‌روی سریع و یادگیری مسائل اخیر یا حفظ شعر و … باعث افزایش ارتباطات بین‌ سلولی مغز شده و ذخایر مغز افزایش یابد تا مانع از بروز دمانس ‌شود.

 

او با بیان این که آمار قطعی در اساس آلزایمر در کشور وجود ندارد, گفت; در حال آماده ۵۰ میلیون نفر در جهان متبلا به دمانس میباشند که ۵۸ درصد از این افراد در کشورهای با درآمد متوسط و کم میباشند کشور ما نیز با دقت به افزایش سن سالمندی و آمار جهانی تخمین زده شده که حدود ۷۰۰ هزار نفر در ایران مبتلا به دمانس میباشند.

 

رییس انجمن آلزایمر با اشاره به مرکز جامع توانبخشی قاصدک درمورد درمان مریضی دمانس گفت; این بیماران باید تحت نظر باشند و اضافه بر داورهایی که دکتر برای بازرسی سیر مریضی تجویز می کند, باید اقداماتی مثل موسیقی‌درمانی و فعالیت‌هاي فکری, یادگیری لغات اخیر و نقاشی را انجام دهند. تا حواس پنچگانه مریض تقویت و فراموشی شخص به تعویق بیفتد.

 

صالحی با اشاره به سند ملی دمانس خاطرنشان کرد; انشاالله سند ملی دمانس در کشور اجرایی و نهادینه شود و ما بتوانیم در همۀ دانشگاه‌هاي علوم‌ پزشکی کلنیک‌هایي در این اساس داشته باشیم تا افراد بتوانند آسان‌تر مراجعه کنند. همینطور با مشارکت سازمان بهزیستی غربالگری در کشور انجام شده

 

تا بیماران هر چه سریعتر تشخیص داده شوند و مریض با این تشخیص زودهنگام بتواند برای زندگی خود تصمیم‌گیری کند و امیدواریم قوانینی در سیستم قضایی کشور مدون شود تا این افراد برای آینده حق انتخاب داشته باشند.او با بیان این که هر شخصی ممکن هست به این مریضی دچار شود, گفت; دارا بودن سواد

 

و افزایش سطح تحصیلات به علت این که ذخایر مغزی اکثر می شود, ابتلا را کاهش می دهد. گرچه ۱۰ تا ۱۵ درصد این مریضی از طریق ژنتیک منتقل می شود که می توان با رعایت برخی موارد خطر ابتلاء را کاهش داد. رعایت نکاتی مثل بستن کمربند ایمنی و بهره گیری از کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه‌سواری به علت کاهش ضربه به سر می تواند خطر ابتلاء به این مریضی را کاهش دهد.

 

رییس انجمن آلزایمر با بیان این که این مریضی در زنان نسبت به مردان ۶ درصد افزایش دارد, گفت; از آنجا که امید به زندگی در بانو‌ها اکثر از آقایان هست و نسبت به انها طول عمر بیشتری دارند, دشواری های و استرس‌ها در زنان اکثر هست در نتیجه اکثر در معرض ابتلا به این مریضی میباشند.

 

صالحی خاطرنشان کرد; معمولاً مریضی دمانس در مناطقی که سالمندی در آنجا افزایش دارد, اکثر هست هم‌چنین در شهرهای صنعتی به علت هوای آلوده و وجود آلاینده‌ها در فضا و بهره گیری از فست‌فودها ابتلا به این مریضی در مناطق شهری و صنعتی افزایش می یابد. گرچه این موضوع در کشور ما هنوز بررسی نشده هست.