پارس ناز پورتال

با خواص دارویی سیر در طب سنتی آشنا شویم

با خواص دارویی سیر در طب سنتی آشنا شویم

با خواص دارویی سیر در طب سنتی آشنا شویم

برای سیر خواص زیادی در طب سنتی ذکر شده هست،سیر خاصیت ضد سرطانی دارد و بسیار فوق العاده هست که در آشپزی ایرانیان پراستفاده هست. سیر، مزاجی گرم و خشک دارد و به گفته متخصصان طب سنتی، گیاهی هست که سه نوع بیابانی، بستانی و کوهی دارد و برای درمان سردی مزاج جنسی ریزش مو مریضی هاي قلبی و فشارخون خوب هست.

 

چه کسانی از خوردن سیر بیشترین سود را می برند؟

سیر از معدود غذایی‌هایي هست که حرارت آن شبیه حرارت غریزی بدن بوده و مفرح نیز هست. این گیاه، رقیق ‌کننده خون ادرار آورنده حیض‌ آورنده و عرق‌ آورنده هست و خوردن آن با مراعات زمان و مزاج فرد و در حد اعتدال حافظ صحت بدن هست.بدین معنا که اگر فردی دارای مزاج گرم هست و در محیطی گرم زندگی میکند یا شغل وی به ‌گونه‌ای هست که در معرض هوای گرم هست مثل رانندگان تاکسی یا نانواها، بهتر هست سیر کمتری مصرف کنند.

 

اما مصرف سیر به فردی که دارای مزاج سرد هست و در محیطی سرد زندگی می کند یا فعالیت فیزیکی کمی دارد و دارای اضافه وزن هست و از سردی همۀ وقت} گله دارد، پیشنهاد می‌ شود. ضمن این که مصرف سیر به افراد میانسال بیش از نوجوانان پیشنهاد میشود و این عزیزان بهتر هست روزی یک حبه سیر مصرف کنند.

 

انواع سیر در طب سنتی و خواص آنها

سیر، سه نوع بیابانی، بستانی و کوهی دارد که نوع معمول غذایی، نوع بستانی هست وبه نوع کوهی موسیر گفته می‌ شود که اکثر از آن درتهیه ترشی بهره گیری میشود. مصلح این گیاه روغن بادام یا روغن کره هست و از دیگر مصلحات آن، پختن سیر در آب همراه با اندکی نمک هست. گرچه نوع تازه آن نسبت به کهنه خواص بیشتری دارد و مداومت در خوردن آن باعث از بین رفتن مو هاي سفید و رویش مو هاي سیاه می‌ شود.

 

بد نیست بدانید بهره گیری از سیر در غذا هاي غلیظ (مثل کله پاچه، حلیم، آش رشته) باعث رفع ضرر آنها می‌ شود.اضافه بر این ها، سیر، از بین برنده اخلاط غلیظ بدن هست و مصرف آن باعث نیکویی رنگ رخسار می‌ شود.از دیگر خواص آن، میتوان به دفع بادهای روده و شکم و همین طور دفع سنگ کلیه اشاره کرد.درضمن، برای تصفیه حلق و گرفتگی صدا، گرچه در کنار سایر گیاهان و به صورت ترکیبی کاربرد دارد.

 

سیر در طب سنتی

سیر، برای درمان سردی مزاج جنسی، ریزش مو، مریضی هاي قلبی و فشارخون خوب هست

 

سیر و سلامت قلب و عروق
سیر، از تصلب شرایین و گرفتگی عروق خونی پیش گیری می کند و نوسانات قلبی حاصل از سردی بدن را التیام می بخشد.سیر داروی خوبی برای مبتلایان به دیابت و چربی خون بالاست و قدرت سم زدایی و ضدعفونی کنندگی قوی دارد و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن هست و از بروز مشکلات پروستات در مردان و گرفتگی عضلات جلوگیري می کند.

 

سیر به علت داشتن میزان بالایی پتاسیم، تنظیم کننده فشارخون هست. مبتلایان به پرفشاری خون اگر می خواهند تنها با خوردن سیر فشارخونشان را بازرسی کنند نیز باید بدانند که این گیاه تنها یک داروی کمک کننده و مکمل درمانی هست و در نتیجه برای بازرسی مؤثر مریضی پرفشاری خون باید تحت نظر متخصص در کنار بهره گیری مرتب و منظم داروهای شیمیایی مصرف شود.

 

سردمزاج‌ها برای تقویت قوای جنسی خود «سیر» بخورند
همانطور که گفته شد از دیدگاه طب سنتی سیر طبیعت گرم و خشکی دارد و از نظر گرمی درجه سه هست یعنی گرمی خیلی زیادی دارد و فقط یک درجه با گرمی درجه چهار که منجر به سمیت محصول می شود فاصله دارد.

 

سیر برای تقویت قدرت جنسی سردمزاجان مناسب هست و در گرم‌مزاج‌ها اثر معکوس دارد یعنی باعث ضعف قدرت و افت میل جنسی این افراد می شود و مصرف چندان آن در افراد با مزاج گرم و در مناطق گرم سبب خلق و خوی ناپایدار، ناآرامی، تند و تیزی، عصبانیت و خشکی بدن می شود.

 

معجزه ماست و سیر برای رفع ریزش مو
به گزارش پارس ناز برای درمان ریزش موی سر باید کمبود ویتامین B راکه باعث آن شده رفع کرد.سبزی‌هایي مثل تره، سیر و موسیر برای تقویت مو خوب هست. برای درمان ریزش موی سر باید کاری کرد تا جریان خون در زیر پوست سر تحریک شود.همین طور می‌ توان اضافه بر بهره گیری از انواع پیاز غذایی و سبزی‌ها، موها را با ماست شست‌وشو داد چون آب ماست از ریزش مو جلوگیري می کند.

 

همین طور گفته می شود که یکی از علل ریزش مو اضافه بر کمبود ویتامین B، کمبود گوگرد در بدن هست. این ماده معدنی در پیاز نرگس، پیاز عنصل و همین طور در انواع سبزی ها مثل تره، سیر و موسیر به وفور یافت می شود.برای به جریان انداختن خون در سر می توان موها را ماساژ داد به شرطی که صابون و شامپو قلیایی نباشد. بدین منظور مقدار کمی سیر را نیز می توان رنده کرد و بعد به آن مقداری عسل اضافه و مخلوط کرد و بر سر مالید.