پارس ناز پورتال

خواص سبزی شاهی را بشناسیم

خواص سبزی شاهی را بشناسیم

خواص سبزی شاهی را بشناسیم 

شاهی در ایران بعنوان جزئی از سبزی خوردن سرسفره ها استفاده می شود.این سبزی از خانواده کلم می باشد و خاصیت های بسیاری دارد. شاهی را به عنوان نیروگاه در میان سبزیجات می شناسند ، زیرا یکی از مفید ترین سبزیجات محسوب می شود.

 

این سبزی ، که از خانواده ی کلم پیچ است ، سابقه ی زیادی در میان گیاهان دارویی برای درمان بسیاری از بیماری ها دارد و حتما شما از شاهی در سبزی خوردن و سالاد بیشترین استفاده را می نمایید. این سبزی کم نظیر در درمان بسیاری از بیماری های مزمن موثر است .

 

تاریخچه ی شاهی

به طور معمول شاهی در آب باران بهاری به عمل می آید و به عنوان یکی از بهترین و مفید ترین مواد غذایی برای قرن ها شهرت فراوانی داشته است.

 

می گویند بقراط اولین بیمارستان خود را در کنار رودی ساخت که محل رشد شاهی بود و با این کار بیماران می توانستند با این گیاه درمان شوند . همچنین سربازان یونانی قبل از رفتن به جنگ از شاهی به عنوان ماده ای نیروبخش و مفید برای تصفیه خون استفاده می کردند.

 

شاهی ، با طعمی تند و مواد مغذی بسیار ، گزینه ی بسیار خوبی برای تمام وعده های غذایی و همچنین استفاده در سوپ ، مواد طعم دار کننده ی گوشت و سالاد ، است.

 

در سال ۱۸۰۰ میلادی ، ساندویچ شاهی یکی از بخش های جدانشدنی از رژیم غذایی طبقه ی کارگر در اروپا محسوب می شد. زیرا این گیاه توانایی رشد در کنار رود و چشمه به صورت وحشی را داشت و همیشه قابل دسترس بود. اگر مردم توانایی خرید نان را نیز نداشتند ، شاهی خالی می خوردند و همین دلیل باعث معروف شدن شاهی با نام ” نان مردان فقیر” ، شد.

 

نوع سنتی شاهی سبز از مزه ای تند ، شبیه به خردل اما کاملا منحصر به فرد برخوردار است. از نظر تجاری ، شاهی در سال ۱۸۰۸ مشهور شد و این شهرت به جایی رسید که در ۱۸۶۵ یک خط آهن با نام شاهی در گرجستان ، یعنی زادگاه صنعت شاهی ، احداث کردند.

 

شاهی یک گیاه چهار فصل است که به طور طبیعی در مسیر آب روان می روید. البته علاوه بر آب فراوان ، شاهی به آفتاب خوب نیز نیاز دارد. این سبزی برگ سبز از pH قابل قبولی ( ۶.۵ تا ۷.۵) برخوردار است و وضعیت رشد این گیاه ، تا زمانی که آب کافی دارد ، در هر نوعی از خاک را می توان مناسب دانست .

 

شما هم می توانید شاهی را در باغچه ی خانه و یا حتی در گلدان و سطل ، به شرط داشتن آب کافی ، پرورش دهید. برگ و ساقه ی شاهی علاوه بر آشپزی ، برای موارد دارویی و پزشکی نیز کاربرد دارد. این گیاه در برابر سرما مقاوم بوده و می توان در سردترین موقع زمستان آن را برداشت کرد.

 

اما بعد از شکوفه ی اول به مرور گیاه شاهی طعم اولیه ی خود را از دست می دهد. احتمال وجود انگل و پاتوژن در شاهی زیاد است ، بنابراین برای استفاده خیلی خوب آن را بشویید.

 

هشدارها در رابطه با مصرف شاهی

مصرف میزان مناسبی از شاهی برای اکثر مردم بی خطر است . اما مصرف زیاد آن برای مدت طولانی می تواند موجب بروز مشکلاتی برای معده و کلیه شود.مصرف شاهی به عنوان دارو در کودکان ، خصوصا زیر ۴ سال ، توصیه نمی شود. همچنین خانم های باردار و شیرده باید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند. اگر زخم معده یا روده دارید ، در مصرف شاهی محتاط باشید.