پارس ناز پورتال

خواص شگفت انگیز زعفران طلای سرخ با ارزش

خواص شگفت انگیز زعفران طلای سرخ با ارزش

خواص شگفت انگیز زعفران طلای سرخ با ارزش 

از زعفران به عنوان طلای سرخ یاد می شود. این گیاه شگفت انگیز خواص خوب بسیار زیادی دارد که در ایران به وفور می توان آن را یافت.زعفران، ادویه‌اي متعارف و محبوب هست که از گلی به‌نام زعفران بدست می آید. اسم علمی آن Crocus sativus می‌باشد، و می توان کلاله آن را خشک کرده و طی فرایندی تبدیل به ادویه‌اي ارزشمند کرد،

 

زعفران از نظر وزنی، با ارزش‌ترین ادویه هست. این رشته‌هاي نازک، معمولا نارنجی متمایل به قرمز بوده و با دست، از گل‌هاي زعفران به توجه جدا میشوند. این گیاه معطر به‌دلیل قابلیتش برای رنگ و طعم دادن به غذا، همراه با فواید خاصش برای سلامتی، بسیار پرطرفدار هست. ترکیب ارگانیک منحصربفرد زعفران، آن را تبدیل به یک افزودنی قدرتمند

 

در رژیم خوراکی‌تان کرده هست، زیرا حاوی بیش از ۱۵۰ ترکیب متغیر شامل کاروتنوئیدها، سافرانال، کروستین، آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد بیوشیمیایی همراه با مواد معدنی و ویتامین‌ها می‌باشد که برای سلامت انسان ضروریند.متعارف ‌ترین شکل زعفران، مدل خشک شده یا پودری آن هست، اما شما میتوانید مکمل‌هاي زعفران را هم از بعضی از فروشگاه‌هاي خوراک گیاهی

 

تهیه کنید. تنها مقدار کمی از این چاشنی کافیست تا از فوایدش بهره‌مند شوید، و بیشترین میزانی که باید هرروز مصرف نمایید، بین نیم تا یک گرم از این ادویه با ارزش هست. از زعفران میتوان برای ماساژ، انواع سوپ، نوشیدنی‌هاي گرم یا داروهای تلخ بهره گیری کرد. می توانید زعفران را در اکثر فروشگاه‌هاي خوراکی ارگانیک و خواروبارفروشی‌ها پیدا کنید،

 

و قرص‌هاي مکمل آن هم در عطاری‌ها موجود هست. حالا نگاهی دقیق‌تربه این گیاه جادویی می‌اندازیم تا پرده از فواید بیشمارش برداریم.

 

سلامت سیستم ایمنی
هرچند اغلب فکر میکنیم ادویه‌ها، فواید خاصی ندارند و صرفا ابزاری برای مزه دادن به غذا میباشند، اما واقعیت این هست که ادویه‌ها، حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی خاص مثل ویتامین ث می‌باشند. اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث، برای سلامت انسان فوق‌العاده ضروری هست، چون باعث تحریک سیستم ایمنی بدن برای ساخت گلبول‌هاي سفید می شود

 

که خط مقدم دفاعی بدن در برابر مریضی‌ها بوده و همین طور برای ساخت کلاژن، ضروری هست، کلاژن هم برای ساخت سلولی در بدن جهت ترمیم زخم و جراحت، رشد عضله، ترمیم رگ‌هاي خونی و ساخت بافت، لازم هست.

 

گردش خون
زعفران می تواند به‌عنوان یک افزاینده انرژی موثر عمل کرده و با افزایش گردش خون‌تان، متابولیسم بدن‌تان را هم اکثر کند. وجود مقادیر زیادی از آهن در زعفران، یعنی این‌که این گیاه می تواند مقدار گلبول‌هاي قرمز خون‌تان را افزایش دهد و در نتیجه موجب اکثر شدن گردش خون و اکسیژن‌رسانی به سیستم‌هاي اندامی برای سوخت و ساز سالم‌تر و پیشگیری از علائم کم‌خونی شود.

 

سلامت قلب و فشارخون
به‌نظر می رسد، بهبود سلامت قلب، امروزه، یکی از اهداف اصلی درسلامت انسان هست، و یکی از راه‌هاي ساده برای فراهم سازی این هدف، افزایش مصرف پتاسیم می‌باشد. پتاسیم، به‌عنوان یک رگ‌گشا، استرس و فشار روی رگ‌هاي خونی و شریان‌ها را کاهش داده و اجازه می دهد فشارخون، تنش و فشار روی سیستم قلبی و رگی را تخفیف دهد، که در نهایت از رخ دادن مواردی چون تصلب شرایین، حملات قلبی و سکته مغزی پیشگیری می شود.

 

دیابت
مقادیر چشمگیری از منگنز میتواند به بدن در بهینه‌سازی میزان قند خون کمک کند. دیابت، یکی از خطرناک‌ترین و شایع‌ترین مریضی‌ها در دنیای امروز هست، که در کل جهان میلیون‌ها نفر را درگیر کرده‌هست. شما میتوانید با بازرسی میزان قندخون، انسولین و گلوکز، از ایجاد اساس برای دیابت نوع دوم جلوگیري کرده یا اگر از این مریضی رنج می برید، علائم آن را نظارت نمایید.

 

اضطراب و اوضاع روحی

گفته می شود که زعفران، افسردگی خفیف را فرونشانده و اوضاع روحی را در آنهایی که مدام زعفران مصرف می کنند، بهبود می دهد. ترکیبات بسیار فعال موجود در زعفران، تاثیراتی روی سیستم غدد درون‌ریز داشته و میتواند در تشدید رهاسازی هورمون‌هایي که منجر به حفظ سلامتی و شادی میشوند، موثر باشد.

 

همین تاثیر نمونه در زنان به‌عنوان عاملی برای افزایش میل جنسی عمل میکند. همین طور مطالعات فراوان نشان داده، زعفران، یک داروی ضدافسردگی طبیعی هست.

 

استحکام استخوان
بعضی از مواد معدنی و ترکیبات ارگانیک موجود در زعفران، موجب جذب اکثر و بهتر مواد مغذی به‌ویژه کلسیم میشود. با افزایش میزان کلسیمی که بدن ما می تواند از طریق غذا جذب نماید، شانس بهتری در تقویت تراکم موادمعدنی استخوان‌مان و درنتیجه پیشگیری از مریضی‌هایي چون پوکی استخوان و سایر مریضی‌هاي مربوط به بالا رفتن سن خواهیم داشت.

 

عملکرد عصبی
ویتامین‌هاي گروه ب، معمولا یکی از چیزهایی هست که در سلامت انسان مورد غفلت قرار میگیرد، اما نقشی اساسی در عملکرد اعصاب درتمام بدن دارد. حجم بالای ویتامین ب۶ یافته شده در چاشنی زعفران، می تواند به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک کرده و از بعضی از اختلالات کشنده و خطرناکی که از عملکر ضعیف سیستم عصبی ناشی می شود، پیش گیری کرد.

 

خواص ضد درد
تسکین درد، همه ي وقت یکی از خواص ارزشمند یک گیاه یا داروی طبیعی هست، و ترکیب متغیر سافرانال موجود در زعفران، به‌عنوان آرام‌بخش و مسکن برای خیلی از بیماران عمل میکند. این تاثیر آرامش‌بخشی، می تواند به تسکین درد، کاهش اضطراب و استرس، بهبود عادات خواب و به‌طور کلی آرامش ذهن و جسم کمک کند که همۀ وقت} یک اتفاق خوب هست!

 

پیشگیری از سرطان
زعفران با دارابودن بیش از صد ترکیب متفاوت، خواص آنتی اکسیدانی فراوانی از خود نشان داده هست. ترکیبات آنتی اکسیدانی متفاوتی در زعفران وجود دارد که تعداد زیادی از انها رادیکال‌هاي آزاد را در بدن پیدا کرده و خنثی میکنند، رادیکال‌هاي آزاد، تولیدان جانبی متابولیسم سلولی میباشند که میتوانند منجر به تغییر سلول‌هاي سالم یا نابودی‌شان شوند. زعفران می تواند سیستم عمومی ایمنی را تقویت کرده و در موارد خاص‌تر، از گسترش سرطان در بدن پیشگیري نماید.

 

تاثیرات گوارشی

یکی از کهن‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کاربردهای زعفران، برای دل بهم‌خوردگی و نفخ چندان هست. طبیعت ضد درد و ضد التهاب زعفران، به آرام کردن درد معده و کاهش التهاب کمک میکند و در نتیجه موجب بهبود یبوست، کاهش نفخ، قولنج و دل پیچگی و التیام مریضی‌هاي جدی‌تر مثل زخم معده میشود.

 

ورم و التهاب
کرم و روغن زعفران، به‌عنوان ابزاری متعارف در ماساژ، از ترکیبات این گل میتواند درد را در سراسر بدن نابود کرده وموجب آرامش شود. زعفران برای افرادی که از آسیب‌هاي ورزشی، آرتریت، نقرس و سایر مریضی‌هاي التهابی رنج میبرند، درمانی شگفت‌انگیز هست. همین طور، برای درمان موضعی کبودی و کوفتگی و زخم‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی سریع‌العمل موجود در زعفران، می تواند به تسریع فرایند التیام‌بخشی کمک کند.

 

کلام آخر جهت هشدار
 به گزارش پارس ناز مصرف زعفران در دوزهای بالا میتواند خطرات بالقوه داشته باشد، چون تجمع چندان عناصر بسیار فعال موجود در زعفران، میتواند طیفی از تاثیرات مختلف روی بدن داشته باشد. با این وجود، در دوزهای کمتر« مثلا در وعده‌هاي خوراکی یا به شکل قرص‌هاي مکمل»، عوارض جانبی خاص یا خصوصیات آلرژیک دیدن نشده هست.

 

بعضی از تاثیرات جانبی گزارش شده، شامل خشکی دهان، سرگیجه، تهوع، اضطراب، احساس خستگی، و تغییراتی در اشتها و ذائقه می‌باشد، اما این علائم بسیار نادر میباشند. مثل همه ي وقت، پیش از افزودن یک عامل اخیر و جدی به رژیم گیاهی‌تان، با یک دکتر یا گیاه‌شناس دانش آموخته مشورت کنید.