پارس ناز پورتال

خواص مفید خاکشیر برای درمان این بیماری ها

خواص مفید خاکشیر برای درمان این بیماری ها

خواص مفید خاکشیر برای درمان این بیماری ها 

خاکشیر خواص بسیار مفیدی دارد, این گیاه دارویی برای رفع عطش در فصل تابستان و هم‌چنین خواص گوارشی دارد. امروز شما را با خواص این گیاه دارویی آشنا می کنیم. یکی از دشواری های زندگی شهرنشینی و به طبع آن کم‌تحرکی, “یبوست” هست که بخش زیادی از مردم با آن دست به‌گریبان میباشند; در این مقاله با خواص شگفت‌انگیز “دانه‌هاي ریزی” آشنا می شوید که تنها یکی از خواص آن, درمان انواع یبوست هست.

 

همۀ ما با دانه‌هاي ریز و قهوه‌اي رنگ “خاکشیر” که اکثر در قالب شربت خاکشیر از آن بهره گیری می کنیم, آشنا هستیم اما خاکشیر دارای خواص و کاربردهای متعددی در درمان شمار زیادی از امراض و مریضی‌ها نیز هست که در ادامه به مواردی از این خواص و کاربردها اشاره شده هست;

 

درمان ضعف معده ناشی از سوء مزاج سرد با غلبه سودا
مصرف خاکشیر می تواند درمانی برای سوء مزاج سرد باشد که علامت این سوءمزاج, خشکی دهان, کم میلی به آب, بدگواری طعام, بی‌میلی به خوراک, نفخ شکم, بروز برخی رنج ها در معده, ضعف و لاغری که روز به روز اکثر می شود.

 

درمان یبوست سوداوی یا عصبی روده
علامت آن کشیدگی شکم و انقباض روده هست; به هنگام تخلیه, بخشی از روده حلقه‌وار جمع شده, مدفوع دو تکه شده و راه روده چند دقیقه بسته میشود; در این حال تکه‌اي از مدفوع خارج شده و تکه دیگر در جای خود باقی می ماند حتی با فشار نیز روده کاملاً باز و تخلیه نمیشود; اندکی از مدفوع در روده بجای باقیمانده و در نتیجه سموم و عوارض گوناگونی را موجب میشود که اغلب مردم به این ناراحتی دچار میباشند.

 

درمان یبوست دوران پیری
سالخوردگان بدنشان کم آب و خشک شده و به همین نسبت روده‌هایشان نیز خشک و کم‌آب می شود; برترین داروی طبیعی برای این افراد خاکشیر هست که باید آن را کوبیده داخل استکان آب داغ ریخته و با عسل بنوشند; بهره گیری از حب‌هاي ملین و مسهل‌ها برای این افراد زیان‌آور هست زیرا باقیمانده نم بدن آن‌ها را کشیده و میتواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

 

درمان یبوست در کودکان
در کودکانی که مبتلا به یبوست و دل‌درد شده و جوش‌هایي در بدنشان پیدا می شود, روزی یک قاشق چای‌خوری خاکشیر را بکوبند و در قندداغ ریخته و به آنان بنوشانند.

 

درمان تورم لوزه‌ها
بهره گیری از خاکشیر غالباً از بروز تورم در لوزه‌ها پیش گیری میکند.

 

درمان ضعف قوه باء
مصرف خاکشیر ترشحات رحمی ناشی از سودا را به تدریج کم و برطرف میکند; خاکشیر پرده‌اي از چربی در سطحِ بدن ایجاد کرده و موجب نرمی و لطافت پوست بدن میشود.

 

درمان خونریزی بواسیری
ازجمله عوارض سوداوی, ضعف کبد و بروز بواسیر هست که گاه با خونریزی‌ هاي پی‌ در پی عارض می شود; برترین دارو برای این دشوار, خاکشیر هست که بدن را اصلاح و مانعِ خونریزی خواهد شد همین طور خاکشیر می تواند برخی از اقسام اسهال را نیز درمان کند.