پارس ناز پورتال

از خواص مفید شوید آگاه شویم

از خواص مفید شوید آگاه شویم

از خواص مفید شوید آگاه شویم 

شوید سبزی معطر و خوشبوی پر مصرف در سبد خانوار خانواده های ایرانی است و در غذای شوید پلو و آش کاربرد فراوان دارد. از فواید این گیاه می توان به افزایش سلامت دستگاه گوارش ، کمک به بی خوابی ، سکسه ، اسهال ، اسهال خونی ، اختلالات قاعدگی ، اختلالات تنفسی و سرطان اشاره کرد.

 

این گیاه برای مراقبت از دهان نیز مفید است و سیستم ایمنی بدن شما را قدرتمند ساخته و در سلامت استخوان ها نقش بسزایی دارد. شوید یک ماده غذایی ضد التهاب است با این معنا که از ابتلا به آرتریت جلوگیری می کند. علاوه بر این شوید ضد نفخ است. در این مقاله به برخی از فواید این گیاه به تفصیل اشاره خواهیم کرد.

 

این گیاه حاوی ترکیبات آلی ، ویتامین ها و مواد معدنی است که این ها حاوی مونوترین های قوی نظیر لیمونن ، کاروون و همچنین فلانوئیدهایی نظیر ویسنین و کامفرول هستند. علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی شوید دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و ویتامین C و همچنین مقدار کمی فولات ، آهن و منگنز است.

 

گوارش : شوید به خودی خود اشتهاآور است بنابراین بطور گسترده در آشپزی مورد استفاده قرار می گیرد.روغن موجود در این گیاه سبب تحریک ترشح صفرا و شیره های گوارشی می شود.مصرف این گیاه همچنین در تحریک روده و تسهیل اجابت مزاج و رفع یبوست نیز نقش دارد.

 

بی خوابی : این گیاه دارای خواص عجیب و قدرتمند است که بطور همزمان آرام بخش و خواب آور بشمار می آید.اسانس های این گیاه استثنایی نیستند. ویتامین B و فلانوئیدها از جمله مواد موجود در این گیاه هستند و در تحریک به ترشح هورمون ها و آنزیم های آرام بخش و خواب آور نقش دارند. در نتیجه با مصرف شوید خواب آرام و راحتی را در شب تجربه خواهید کرد.

 

سلامت استخوان ها : کلسیم موجود در این گیاه بدین معناست که مصرف آن در حفاظت از استخوان های شما نقش مهمی را ایفا می کند و مانع از بین رفتن تراکم استخوان ها می شود. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است که هزاران نفر در سراسر دنیا بعلت کمبود کلسیم به آن مبتلا می شوند.کلسیم همراه با سایر مواد معدنی مهم در رشد مناسب استخوان ها و سلامت آنها نقش مهمی ایفا می کند که آنها را می توان با مصرف شوید دریافت کرد.

 

دیابت : شوید به مدت طولانی در درمان دیابت و کنترل سطح انسولین نقش داشته است.تحقیقات در این زمینه محدود است اما طبق آخرین نتایج بدست آمده شوید می تواند به کاهش نوسانات لیپیدهای سروم و سطح انسولین در دیابت القا شده با کورتیکواستروئید کمک کند.

 

ضد نفخ : شوید بعنوان یک گیاه ضدنفخ شناخته شده است پس مصرف این گیاه مانع از تجمع گاز در معده می شود. اما اگر تجمع گاز در معده ادامه پیدا کند می تواند یک حالت خطرناک باشد که به قفسه سینه فشار وارد می کند در نتیجه باید به پزشک مراجعه کنید.

 

سیستم ایمنی : شوید خاصیت ضد میکروبی دارد و ثابت شده است که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت های میکروبی در سطح بدن مفید است و تفاوتی نمی کند که این عفونت ناشی از زخم یا بریدگی باشد یا در ارگان های مختلف وجود داشته باشد.

 

سکسکه : سکسکه بنا به دلایل گوناگون رخ می دهد اما در درجه اول به علت گاز به دام افتاده در لوله غذایی اتفاق می افتد که بسمت بالا حرکت می کند.علت دوم می تواند آلرژی خاص ، حساسیت ، بیش فعالی و اختلالات عصبی باشد.

 

شوید در حقیقت می تواند به همه این موارد کمک کند. بعنوان یک ضد نفخ شوید به خروج گازهای اضافی کمک کرده و بعنوان یک آرام بخش شوید در آرام کردن سکسکه نقش خواهد داشت.

 

اسهال : اسهال بنابه دلایلی نظیر سوءهاضمه و یا وجود میکروب رخ می دهد. برای سوءهاضمه شوید می تواند بسیار مفید باشد زیرا دارای خواص گوارشی بسیار خوب است.در مرحله دوم شوید می تواند با موادی نظیر مونوترین و فلانوئید که در آن موجود است با میکروب ها بجنگد و آنها را از بین ببرد.

 

اسهال خونی : اسهال خونی در درجه اول به علت عفونت های قارچی ایجاد می شود.برای بهبود این بیماری مصرف شوید می تواند موثر واقع شود.مواد ضد عفونی کننده طبیعی موجود در این گیاه به مهار عفونت های قارچی کمک خواهد کرد.

 

آرتریت : شوید بعنوان یک گیاه ضدالتهابی شناخته شده است به این معنا که به کاهش التهاب و درد بیماری های آرتریت روماتوئید و نقرس کمک می کند.

 

اختلالات قاعدگی : فلانوئیدهای موجود در این گیاه باعث تحریک ترشح هورمون های خاصی می شود که به حفظ چرخه قاعدگی کمک خواهند کرد.