پارس ناز پورتال

خواص مفید گیاه پنج انگشتی درباره سلامت زنان

خواص مفید گیاه پنج انگشتی درباره سلامت زنان

خواص مفید گیاه پنج انگشتی درباره سلامت زنان 

فواید خوب گیاه پنج انگشتی را به شما معرفی خواهیم نمود که اضافه بر خواص فراوان در اساس سلامت زنان می‌تواند مثل معجزه عمل کند.گیاه پنج انگشتی، یکی از برترین گیاهان برای سلامت دستگاه تناسلی زنان هست. گیاه پنج انگشتی فواید بسیار زیادی دارد ولی برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید صبور باشید و مصرف آن مداوم باشد.

 

گیاه پنج انگشتی در بهبود مشکلاتی نظیر سندروم پیش از قاعدگی، کاهش سطح هورمون پروژسترون، اختلال در تخمک گذاری، سیکل قاعدگی نامنظم، آمنوره یا قطع قاعدگی مؤثر هست.این گیاه بومی کشور یونان و ایتالیا هست و در نواحی غربی از این گیاه برای درمان اختلالات باروری در زنان بهره گیری میکنند، گیاه شناسان معتقدند یکی از برترین درمان‌هاي گیاهی برای بهبود باروری بهره گیری از گیاه پنج انگشتی هست.

 

گیاه پنج انگشتی چه کاربردهای بالینی دارد؟
امروزه یافته ها نشان می‌دهد گیاه پنج انگشتی در بدن ما اثرات تنظیم کنندگی بر غدد هیپوفیز دارد. همان‌طور که میدانید غدد هیپوفیز در بدن زنان عملکرد تخمدان‌ها را بازرسی می نماید و با ترشح هورمون‌هایي تخمدان‌ها را تحریک کرده و هورمون‌هاي جنسی ترشح میشوند. مطالعات گوناگون نشان داده هست که گیاه پنج انگشتی دارای کاربردهای بالینی زیر می باشد:

 

* گیاه پنج انگشتی ترشح هورمون محرک فولیکول (FSH) را مهار می نماید و به این ترتیب با افزایش ترشح هورمون جسم زرد (LH)، ترشح هورمون پروژسترون در بدن زنان افزایش می یابد.

 

* گیاه پنج انگشتی به طولانی کردن فاز لوتئال چرخه قاعدگی کمک می نماید. گیاه پنج انگشتی فاقد هرگونه هورمون هست ولی به بدن در ترشح هورمون جسم زرد یا همان هورمون LH کمک می نماید. اگر فاز لوتئال چرخه قاعدگی طولانی شود ترشح هورمون جسم زرد افزایش می یابد و تخمک گذاری صورت میگیرد که این نکته برای خانم هایي که با مشکل اختلال در تخمک گذاری روبرو میباشند خوب هست.

 

* گیاه پنج انگشتی از پیشرفت مریضی آندومتریوز (زمانی که لایه پوشاننده داخل رحم در هر جایی به غیر از رحم پدیدار شود) پیش گیری می نماید.در کشور آلمان تعداد زیادی از متخصصین زنان از این گیاه برای درمان مریضی آندومتریوز خفیف تا متوسط بهره گیری میکنند.

 

* گیاه پنج انگشتی می‌تواند مانع از سقط جنین در دوران بارداری شود. اگر سقط جنین بر اثر کاهش سطح هورمون پروژسترون باشد، این گیاه میتواند با افزایش سطح هورمون پروژسترون مانع از سقط جنین شود. گرچه تا به حال شواهدی که نشان دهد مصرف این گیاه در دوران بارداری خطرناک هست دیده نشده هست ولی بهتر هست گذشته از مصرف گیاه پنج انگشتی در دوران بارداری با دکتر خود مشورت نمایید.

 

* گیاه پنج انگشتی در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی یا PMS مؤثر هست. تحقیقات نشان داده هست که گیاه پنج انگشتی نقش زیادی در بهبود علائمی نظیر افسردگی، حساسیت سینه ها، جوش هاي پوستی و سردرد گذشته از قاعدگی دارد. نتیجه یک مطالعه نشان داد زنانی

 

که از گیاه پنج انگشتی برای بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی بهره گیری میکردند32 درصد از آن ها در همان ماه اول بهره گیری بهبود یافتند و 84 درصد از این زنان پس از 3 ماه مصرف این گیاه بهبود کامل پیدا کردند

 

گیاه پنج انگشتی مناسب برای سندرم پیش از قاعدگی
* گیاه پنج انگشتی در درمان آمنوره یا قطع قاعدگی مؤثر هست. این گیاه با افزایش ترشح هورمون پروژسترون قطع قاعدگی را درمان میکند. در مطالعه صورت گرفته 65 درصد از زنانی که به دلایلی دچار آمنوره یا قطع قاعدگی شده بودند پس از 6 ماه مصرف این گیاه دوباره سیکل قاعدگی منظمی را تجربه کردند.

 

* گیاه پنج انگشتی در ساخت شیر در زنانی که تازه زایمان کرده اند مؤثر هست. از دیرباز مصرف گیاه پنج انگشتی برای ساخت شیر در مادران مورد بهره گیری قرار می گرفته هست. مصرف گیاه پنج انگشتی بلافاصله پس از زایمان تا 10 روز برای کمک به ساخت شیر پیشنهاد میشود.

 

نکات قابل پیشنهاد در مورد گیاه پنج انگشتی
* امروزه بعضی از کارخانجات داروسازی عصاره استخراج شده از این گیاه را به فرم کپسول و قطره هاي غذایی ساخت کرده اند، بهتر هست این گیاه یک‌بار در روز و با معده خالی و ترجیحاً 1 ساعت گذشته از صبحانه مصرف شود.

 

* همواره این نکته را مدنظر قرار دهید که برای اثربخشی اکثر گیاه پنج انگشتی، مصرف آن باید به صورت مداوم و حداقل 6 ماه صورت گیرد.

 

* اکنون عوارض جانبی خطرناکی از مصرف گیاه پنج انگشتی گزارش نشده هست، ممکن هست در تعداد کمی از مصرف کنندگان عوارضی نظیر تهوع، ناراحتی هاي گوارشی، حساسیت هاي پوستی و سردرد رخ دهد. گرچه در زنان مبتلا به افسردگی مصرف گیاه پنج انگشتی میتواند علائم مریضی‌شان را تشدید نماید.

 

*  به گزارش پارس ناز همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد به علت نقشی که گیاه پنج انگشتی در افزایش ترشح هورمون پروژسترون دارد مانع از سقط جنین میشود به همین علت گیاه شناسان عقیده دارند مصرف این گیاه در سه ماه اول بارداری بی خطر هست ولی از ماه چهارم به بعد بهتر هست مصرف آن قطع شود زیرا گیاه پنج انگشتی باعث ساخت شیر زودتر از حد موعد آن میشود.