پارس ناز پورتال

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

 

در اینبخش با بهترین خواص ویتامین B12 آشنا می‌شویم و همچنین منابع سرشار از ویتامین B12 رابه شـما معرفی خواهیم کرد. ویتامین B12 یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای بدن مـا انسانها اسـت کـه کمبود آن در تمام دنیا شایع می باشد. این ویتامین یک ماده غذایی ارگانیک اسـت کـه برای کمک بـه عملکرد سلول‌هاي قرمز خون در بدن ضروری می‌باشد. در ادامه بیشتر صحبت می کنیم.

 

مهم ترین خواص ویتامین B12 برای بدن و سلامتی

اغلب اوقات ویتامین B12 بـه پروتئینی کـه هنگام خوردن انواع خاصی از مواد غذایی دریافت میکنید متصل می شود. با این حال، این ویتامین میتواند بـه‌صورت مصنوعی نیز بـه مواد غذایی افزوده شود تا بشما کمک کند دوز توصیه شده‌ي روزانه تان از ویتامینB12 را دریافت کنید. علاوه بر این، برای کسانی کـه ویتامینB12 کافی از رژیم غذایی‌شان دریافت نمی کنند، این ویتامین بـه‌ صورت مکمل نیز موجود اسـت.

 

التیام خلق و خو و عملکرد سیستم عصبی

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

خلق و خوی بهتر یکی از بهترین خواص کوبالامین اسـت. این ویتامین علائم افسردگی را کاهش داده و بـه التیام رفتار شـما کمک می کند. همچنین اضطراب و استرس را بازرسی میکند.

 

انرژی و سرزندگی بیشتر

خستگی مزمن مشکلی اسـت کـه میلیون ها نفر را درگیر خود کرده اسـت. در تعداد زیادی از موارد، این مشکل ارتباط مستقیمی با سطح ویتامین B12 بدن دارد. بدون مقدار کافی B12 متابولیسم بدن شـما دچار اختلال میشود.

 

سیستم ایمنی قوی‌تر

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

سطح مناسب ویتامین B12 میتواند سلامت شـما را حفظ کرده و از بیمار شدن پیشگیری کند. این ویتامین با تشخیص باکتری‌هاي خطرناک کـه میتوانند بـه بیماری‌هاي جدی منجر شوند با میکروب‌‌ها و عوامل بیماری‌زا مبارزه می کند. B12 در بدن وجوددارد بنابر این می تواند مهاجمان خطرناک را در هر قسمت ازبدن متوقف کند.

 

پیشگیري از کاهش حافظه

یکی از مهمترین خواص ویتامین B12 محافظت از مغز با افزایش سن اسـت. این ویتامین با حفظ سلامت اعصاب و سیستم عصبی از از دست رفتن حافظه پیشگیری میکند. کوبالامین بـه دریافت درست سیگنال‌هاي پیام رسان‌هاي عصبی در مغز کمک می کند.

 

حفظ سلامت قلب

ویتامین B12 با پایین نگه داشتن سطح هموسیستئین بـه پایین آوردن خطر بیماری قلبی کمک می کند. همان‌گونه کـه گفته شد، هوموسیستئین یک عامل بیماری‌زاست. این ماده در گوشتی کـه میخورید وجوددارد.

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

B12 هوموسیستئین را نابود کرده ودر سطح پایین نگه می‌دارد. کوبالامین علاوه بر مهار عوامل بیماری‌زا برای کلسترول و فشار خون نیز خوب اسـت.

 

مسکن موثر

اگر بـه هر دردی دچار هستید، سطح B12 خودرا افزایش دهید. این ویتامین یک ماده مسکن محسوب میشود. B12 بـه رفع مشکلات زیادی کمک می کند. کوبالامین بـه افزایش اثربخشی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز کمک می کند.

 

خواص ضد التهابی

شکل‌هاي خاصی از کوبالامین را میتوان برای پیشگیری از ورم و درد مزمن استفاده کرد. متیل کوبالامین – بـه ویژه – بـه کاهش ورم کمک می کند. این ماده می تواند بـه درمان مشکلات مزمن مانند آرتریت روماتوئید کمک کند و باعث تسکین میشود.

 

جلوگیري از کم‌ خونی

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

کم‌خونی یکی از علائم شایع کمبود B12 اسـت زیرا این ویتامین مسئول تولید سلول‌هاي قرمز خون و هموگلوبین اسـت. خواص کوبالامین شامل تولید سلول‌هاي قرمز خون سالم و کاهش کم‌خونی مگالوبلاستیک میشود. B12 می تواند بـه تنظیم تولید این سلول‌هاي خونی کمک کند بنابر این شـما هوشیار میمانید.

 

گوارش سالم

B12 میتواند بـه سلامت دستگاه گوارش کمک کند. این ویتامین از ابتلا بـه بیماری‌هاي گوارشی مانند بیماری التهابی روده نیز جلوگیري می کند. این ویتامین بـه مهاجمین موجود در معده و روده کمک میکند تا بدن چیزهایی کـه برای فراوری آسان و بی‌خطر غذاها نیاز دارد رابه دست آورد.

 

التیام وضعیت پوست و مو

این خاصیت آرایشی ویتامین B12 فواید زیادی برای سلامتی دارد. کوبالامین بـه دلایل زیادی ضروری اسـت. درمورد مو، نقش ویتامین در تولید سلول‌هاي قرمز خون می تواند تفاوت زیادی را ایجاد کند.

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

B12 با تامین مواد مورد نیاز مو، آنرا تقویت میکند.سطح بالای این ویتامین میتواند از شکنندگی مو پیشگیري کرده و فرایند رشد را سرعت بخشد. درمورد پوست، B12 بازهم مفید اسـت چرا کـه تولید سلول را افزایش میدهد. سلول‌هاي پوست صورت دائما آسیب میبینند و بازسازی میشوند.

 

پیشگیری از سرطان

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

ویتامین B12 زمانی کـه با فولات مصرف شود می تواند احتمال ابتلا بـه عده اي از انواع سرطان را کاهش دهد. دیدیم کـه کوبالامین چگونه عده اي از بیماری‌هاي خطرناک در بدن را درمان می کند. با اینکه سرطان یک بیماری جدی تر بوده و درمان آن سخت اسـت اما ویتامین B12 نقش خودرا در پیش گیری از انتشار سرطان و آسیب رساندن بـه بدن بـه خوبی ایفا می کند.

 

پیشگیري از کمبود مواد مغذی در نوزادان

شـما باید کوبالامین کافی مصرف کنید تا از سلامت خود و جنین‌تان خاطرجمعی حاصل کنید. کمبود مواد مغذی ممکن اسـت بـه نوزاد شـما بـه ارث برسد و او حتی در زمان شیرخوارگی نیز بـه پیامد هـای آن دچار شود.

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

سطح سالمی از کوبالامین نیاز اسـت. زنانی کـه بتازگی مادر شده‌اند میتوانند مکمل مصرف کنند تا سطح B12 را در بدن خود، کودک در حال رشدشان و شیر خود بالا ببرند. افزایش سطح این ویتامین بـه تولد نوزاد شـما بدون کمبود مواد مغذی کمک میکند.

 

الگوی خواب بهتر

اگر معولا در خواب از این پهلو بـه آن پهلو میشوید، ویتامین B12 بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 


 

بهترین منابع ویتامین B12

اگر بدانید کـه ویتامین B12 در کدام مواد غذایی وجوددارد، دریافت مقدار مناسبی از این ویتامین، کار سهولت خواهد شد. هرچند ویتامین B12 می تواند بـه‌صورت مکمل غذایی مصرف شود، اما این ویتامین در غذا هاي متداول بسیاری وجوددارد، کـه بهترین منبع هم بـه حساب می آیند. در این جا چند ماده غذایی را معرفی می کنیم کـه اگر کمبود ویتامینB12 دارید، باید امتحان کنید:

 

تخم مرغ

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

بخش زرد خام تخم مرغ، حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 اسـت. تخم غاز و اردک نیز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامینB12 می‌باشند.

 

پنیر

اگر چـه تمام انواع پنیرها سرشار از ویتامینB12 نیستند، اما پنیر سوئیسی، پارمسان، موزارلا و فتا همگی حاوی ویتامینB12 هستند.

 

گوشت گاو

گوشت کمر، دنده و راسته، همگی حاوی ویتامینB12 هستند. اما شقه گوشت گاو، بیشترین مقدار ویتامینB12 را دارد.

 

گوشت بره

یک برش از شانه بره میتواند بیشتر از ۶۰ درصد دوز توصیه شده‌ي روزانه شـما از ویتامینB12 را تامین کند.

 

سخت پوستان

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

چـه بـه‌صورت خام خورده شوند چـه بخار پز یا کبابی، انواع مختلف سخت پوستان مانند حلزون یا صدف، سرشار از ویتامینB12 هستند. توجه داشته باشید کـه از نظر دین اسلام، عده اي از سخت پوستان حرام شمرده میشوند.

 

خاویار

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

هر چند طبق معمول فقط بـه عنوان یک چاشنی برای غذای بزرگ تر خورده میشود، اما تخم ماهی می تواند بیش از ده برابر مقدار ویتامینB12 موجود در تخم مرغ، این ویتامین را فراهم کند.

 

غذا هاي دریایی

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

ماهی، خرچنگ، لابستر و هشت پا، تنها تعداد معدودی از مواد غذایی هستند کـه حاوی ویتامینB12 می‌باشند. شاید آن ها غذا هاي روزمره نباشند، اما شـما کمبود ویتامینB12 دارید، باید سعی کنید راه‌هاي خلاقانه‌اي برای گنجاندن آن ها در رژیم غذایی تان پیدا کنید.

 

شیر

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

شاید شیر، ساده ترین راه برای اضافه کردن ویتامین B12 بـه رژیم غذایی‌تان باشد. شـما میتوانید با پیدا کردن یک غلات صبحانه غنی شده با ویتامین B12، با یک تیر دو نشان بزنید. اینکار، ویتامینB12 بدن شـما را تکمیل میکند و بشما کمک می کند دوز روزانه مناسب از ویتامینB12 را دریافت کنید.

 

چرا مواد غذایی حاوی ویتامین B12 اینقدر مهم هستند؟

 

کمبود ویتامین B12، یک مشکل جدی در کشور اسـت. اگر از خستگی، تمرکز ضعیف، حافظه بد، تحریک پذیری و افسردگی رنج می برید، یا نمیتوانید در موقع کارتان درست فکر کنید، ممکن اسـت دچار کمبود ویتامین B12 باشید. مشکل خواب و دوره‌ هاي هیجان شدید و روان پریشی نیز ممکن اسـت بـه علت کمبود ویتامین B12 اتفاق بیفتد.

 


 

عوارض کمبود و فقر ویتامین B12

ویتامین ب ۱۲ یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای سلامت کلی بدن اسـت ودر تولید سلول‌هاي سالم و حفظ عملکرد مناسب اعصاب نقش دارد. مهم اسـت کـه هر شخصی بخصوص زنان بـه مقادیر کافی این ویتامین را از طریق رژیم غذایی دریافت کند. با این حال از ۸ حقیقت مهم در مورد فقر ویتامین ب ۱۲ نباید چشم پوشی کرد:

 

فقر ویتامین ب ۱۲ با خستگی مدام در ارتباط است

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

اگر چـه ویتامین ب ۱۲ در تولید سلول‌هاي خونی و حمایت از عملکرد اعصاب موثر اسـت، اما نقش مهمی نیز در تبدیل مواد مغذی بـه انرژی دارد. اگر شـما مدام احساس خستگی و ضعف می کنید، وقت آن رسیده کـه ویتامین ب ۱۲ بیشتری را از راه رژیم غذایی دریافت نمایید. فراموش نکنید کـه محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ، بوقلمون، مرغ، ماهی و شیر بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ را دارند.

 

گیاه خواران آسیب پذیرتر هستند

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ در محصولات حیوانی یافت میشود و کسانی کـه تابع رژیم‌هاي غذایی گیاهی هستند، برای جلوگیري از ابتلا بـه فقر ویتامین ب ۱۲ باید مکمل‌هاي این ویتامین را دریافت کنند. خستگی و سرگیجه‌هاي مداوم از علائم اصلی فقر ویتامین ب ۱۲ در گیاه خواران اسـت.

 

بزرگسالان سالمند در دسترس خطر هستند

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

هر شخصی در هر سنی می تواند دچار فقر ویتامین ب ۱۲ شود، اما مشکلات جدی سلامتی درصورت فقر این ویتامین زمانی بیشتر می شود کـه شـما بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید. درصورت تشدید مشکل و عدم جبران فقر ویتامین ب ۱۲ از طریق غذا در بزرگسالان، بنا بـه توصیه دکتر شاید نیاز بـه تزریق این ویتامین و یا استفاده از مکمل‌ها باشد.

 

دارو‌های سوزش سر دل مقصر فقر ویتامین ب ۱۲ هستند

 

این دارو‌ها از آنجا کـه تولید اسید معده را سرکوب میکنند، جذب ویتامین ب ۱۲ را سخت‌تر می‌نمایند. اگر دارو‌هاي تجویزی برای سوزش سر دل مصرف می کنید و علائمی از قبیل ضعف، سرگیجه یا خستگی دارید، با دکتر تان درباره احتمال کمبود ویتامین ب ۱۲ مشورت کنید. مصرف منظم مکمل‌هاي این ویتامین می تواند بر غلبه بر این شرایط کمک کند.

 

ممکن است فقر ویتامین ب ۱۲ با دمانس اشتباه گرفته شود

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

نشانه‌هاي کمبود این ویتامین اغلب مشابه زوال عقل اسـت و همین مساله تشخیص کمبود ویتامین از زوال عقل را مشکل می کند بـه خصوص افرد مسن کـه در دسترس خطر هر دوی این ها هستند و غالبا شرایط شان باهم تداخل دارد. ۷۵ تا ۹۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ عوارض عصبی مانند زوال عقل دارند. ولی حتی کاهش ب ۱۲ در افراد جوان هم بطور تیپیک علایم زوال عقل را نشان میدهد.

 

زنان بیشترین نیاز به ویتامین ب ۱۲ را دارند

هرکسی بـه این ویتامین نیاز دارد، اما افراد خاصی مانند سالمندان و زنان باید بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ را دریافت کنند. میزان نیاز روزانه زنان بخصوص زنان باردار بـه این ویتامین ۲.۸ میکروگرم اسـت در حالی‌کـه این میزان برای مردان ۲.۴ میکروگرم اسـت.

 

کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث آسیب دائمی می‌شود

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

کمبود ویتامین ب ۱۲ کـه سالها ادامه داشته باشد، تشدید می شود و می تواند آسیب عصبی غیر قابل بازگشت را ایجاد کند. از دست دادن حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب‌هاي عصبی، بیخوابی، اختلال در نعوظ حتی مشکلات روده و نظارت مثانه از دیگر عوارض کمبود طولانی مدت ب ۱۲ اسـت. تعداد زیادی از این عوارض درصورت تشخیص سریع و درمان میتواند معکوس شود.

 

ممکن است کودکان هم به کمبود ویتامین ب ۱۲ مبتلا شوند

 

کمبود ویتامین ب ۱۲ در کودکان جدی اسـت و می تواند با علائمی نظیر کم خونی، مشکلات حرکتی، مشکل رسیدن بـه نقاط عطف رشد و اختلال رشد همراه باشد کـه ممکن اسـت منجر بـه مرگ شود.

بهترین خواص ویتامین B12 + منابع سرشار از ویتامین B12

کمبود ویتامین ب ۱۲ در نوزادان نادر اسـت، اما میتواند رخ دهد البته اگر کودکی تغذیه بدون غذا‌هاي حیوانی داشته باشد یا اگر شیر مادری کـه گیاهخوار اسـت را بخورد یا بعد از دوران نوزادی همان‌ گونه فقط شیر مادرش را بخورد. بر طبق یک مطالعه کـه نتیجه آن در ژورنال دکتری کودکان منتشر شده اسـت، مصرف مکمل‌هاي ب ۱۲ توسط مادران در دوران بارداری میتواند از پیش آمدن این مشکل برای نوزادان پیش گیری کند