پارس ناز پورتال

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

 

در اینبخش بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی را بررسی می‌کنیم. چای سیاه عضو ثابت هر خانواده اي اسـت. این نوشیدنی داغ و پرطرفدار خواص بسیار زیادی دارد اما این نکته را هم درنظر بگیرید کـه مصرف هر چیزی اندازه اي دارد و افراط در مصرف مطمئنا عوارض آنرا هم در بر میگیرد. امروز همچنین برخی عوارض جانبی انواع چای را هم مرور میکنیم، در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

چای سیاه چیست؟

چای سیاه با اکسید کردن برگ گیاهی بنام کاملیا سیننسیس تهیه می شود. می توان علت نام‌گذاری چای سیاه رابه رنگ این چای نسبت داد. با این حال از نظر فنی رنگ آن کهربایی تیره یا نارنجی اسـت. برای همین چینی‌ها بـه آن چای قرمز میگویند. روش تهیه‌ي چای سیاه آنرا از انواع دیگر چای‌ها، از قبیل چای سبز و چای اولونگ متمایز میکند.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

برگ‌هاي چای پس از چیده شدن خشک می شود تا رطوبت ازآن خارج شود. وقتی حداکثر میزان رطوبت برگ‌ها از بین رفت، یا بـه‌طور دستی یا با کمک دستگاه، از طریق قرار گرفتن در دسترس حرارت بالا خرد می شود. وقتی برگ‌ها کاملا اکسید شد، بر اساس اندازه‌شان ذخیره‌سازی میشود. محتوای کافئین در هر گونه چای اغلب سبب نگرانی میشود. کافئین موجود دریک فنجان چای سیاه نصف کافئین موجود دریک فنجان قهوه اسـت.

 

ریشۀ چای سیاه

منشأ چای سیاه در 1590 در اواخر سلسله‌ي مینگ و اوایل سلسله‌ي چینگ در چین اسـت. قبل ازآن چینی‌ها فقط چای سبز یا چای اولونگ می‌نوشیدند. افسانه‌ها حاکی ازآن اسـت کـه مردان نظامی هنگام عبور از استان فوجیان دریک کارخانه‌ي چای پناه گرفتند، کـه باعث شد تولید چای سبز یا چای اولونگ متوقف شود. برگ‌هاي چای در دسترس آفتاب خشک و اکسید شد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

وقتی نظامیان محل را ترک کردند، کارخانه تولید چای را دوباره آغاز کرد، ولی رنگ چای قرمز یا سیاه بودو طعم و بوی انرژی‌ بخش‌تری داشت. دراین زمان مردان نظامی بخاطر سرعت بخشیدن بـه فرآیند اکسیدسازی تصمیم گرفتند برگ چای را روی چوب کاج دود بدهند. این خاستگاه اولین چای سیاه بود کـه با نام Lapsang Souchong شناخته می ‌شد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

Lapsang بـه معنی کوه‌هاي بلند و Souchong بـه معنی برگ‌هاي کوچک درخت چای بود. اما تاجران انگلیسی و هلندی برای اولین بار اصطلاح ”چای سیاه“ را ابداع کردند. در ۱۶۱۰ هلندی‌ها چای سیاه رابه اروپا آوردند ودر ۱۶۵۸ وارد انگلستان شد. اکنون انواع چای سیاه در چین و هند پرورش داده می شود. جالب اسـت بدانید چای سیاه در چین بعلت رنگ قرمزی کـه دارد با نام چای قرمز شناخته می شود.

 

انواع چای سیاه چیست؟

می توان انواع مختلف چای مثل چای سبز، چای زرد، چای سفید، و چای اولونگ را از همان گیاه چای سیاه بـه‌دست آورد. تنها تفاوت آن ها در فرآیند تولید اسـت. با این حال هرچند انواع چای سیاه از کاملیا سیننسیس در چین تولید میشود، اما چای سیاه در هند از گونه‌ي دیگری گیاه چای بنام کاملیا اسامیکا تولید میشود.

 

فهرست انواع چای سیاه بر اساس منطقۀ تولید

این فهرستی از انواع چای سیاه بر اساس محل تولید آن اسـت.

 

= لاپسنگ سوچونگ

= فوجیان مینهانگ

= آنهویی کیمون

= یون‌نان دایانونگ

= چای سیاه دارجیلینگ

= چای سیاه آسام

= چای سیاه سیلان

= چای سیاه نیلگیری

= چای سیاه کنیایی

 

فهرست ترکیبات رایج چای سیاه

ترکیبات

 

= چای سیاه ارل گری

= صبحانه انگلیسی

= صبحانه ایرلندی

= چای ماسالا

= چای بعد از ظهر

= چای سیاه گل رز

= کاروان روسیه

 

خواص چای سیاه برای سلامتی

فواید چای سیاه برای سلامتی شامل تاثیر مفید بر تقویت سلامت قلب، اسهال، مشکلات گوارشی، فشار خون بالا، کاهش خطر ابتلا بـه دیابت نوع دوم و آسم اسـت. هم‌ چنین توجه داشته‌باشید برای بهره‌مندی از این فواید باید آنرا بدون هر گونه افزودنی مانند شیر یا قند مصرف کنید.

 

بهبود سلامت قلب با چای سیاه

قلب یکی از حیاتی‌ترین اندام‌ها اسـت. این اندام با پمپاژ خون اکسیژن‌دار بـه سایر اندام‌ها و سلول‌ها بـه از بین بردن کربن دی اکسید از اندام‌ها و سلول‌ها کمک میکند. بنابر این برای اجتناب از مشکلات سلامتی، قلب باید سالم بماند. مشاهده شده‌ اسـت کـه خواص چای سیاه بـه‌ویژه بعلت فلاون‌هاي موجود در آن سلامت قلب را التیام می‌ بخشد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

دانشمندان تایید کرده‌اند نوشیدن روزانه ۳ فنجان چای یا بیش‌تر میتواند خطر بیماری عروق کرونر را کاهش دهد. از این گذشته چای سیاه با کاهش انفارکتوس میوکارد، ایسکمی، و مرگ در اثر مشکلات عروقی در ارتباط اسـت. این از خواص چای سیاه اسـت کـه واقعا منحصر بـه فرد اسـت.

 

چای سیاه کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

سرطان یک بیماری مرگبار اسـت کـه جان میلیونها نفر را تهدید میکند. برای کاهش خطر سرطان، بـه‌ویژه سرطان تخمدان نوشیدن چای سیاه را آغاز کنید.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

تئوفلاوین‌هاي موجود در چای سیاه مانند کاتچین موجود در چای سبز میتواند مانع از تولید سلول‌هاي سرطانی تخمدان شود. طی پژوهشی کـه در موسسۀ سرطان رزول پارک در امریکا انجام شد، در بیمارانی کـه روزانه بیش از 2 فنجان چای می‌نوشیدند کاهش 30 درصدی خطر ابتلا بـه سرطان تخمدان مشاهده شد.

 

چای سیاه کاهش خطر ابتلا به دیابت

بیش از 29 میلیون نفر در امریکا بـه دیابت مبتلا هستند و حدود 30 درصد افرادی کـه در مرحله‌ي پیش دیابت هستند در عرض 5 سال مستعد ابتلا بـه دیابت نوع دوم هستند. این اختلال جدی سوخت و ساز باید در مراحل اولیه درمان شود یا حتی بهتر اسـت درصورت امکان ازآن پیشگیری شود.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

دانشمندان پی برده‌اند نوشیدن چای میتواند برای کاهش خطر ابتلا بـه دیابت نوع دوم مفید باشد، چون کاتچین و تئوفلاوین موجود در چای سیاه کمک میکند حساسیت بدن بـه انسولین بیش‌تر شود و می تواند از اختلال عملکرد سلول بتا پیش گیری کند.

 

تقویت ایمنی بدن با چای سیاه

چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان اسـت کـه برای از بین بدن رادیکال‌هاي آزاد اکسیژن مفید اسـت. رادیکال‌هاي اکسیژن می‌ توانند بدن را در حالت استرس قرار دهند. چای سیاه کمک می کند رادیکال‌هاي اکسیژن در بدن از بین برود و بـه این طریق بـه بازیابی سلول‌ها و عملکرد طبیعی بدن کمک می کند و ایمنی را بالا می برد.

 

بهبود سلامت استخوان با چای سیاه

با بالا رفتن سن مقاومت استخوان‌هاي شـما کاهش می یابد. با این حال دانشمندان مشاهده کرده‌اند کسانی کـه چای سیاه مینوشند می توانند تراکم استخوان‌هایشان رابه‌طور چشمگیری دوباره بازیابی کنند، چون چای سیاه می تواند خطر شکستگی را، کـه بعلت پوکی استخوان شایع ترین اتفاق در افراد مسن اسـت، کاهش دهد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

از این رو اگر ۳۰ ساله هستید، چای سیاه رابه بخشی از رژیم غذایی‌تان تبدیل کنید تا از کاهش تراکم استخوان، پوکی استخوان، و خطر شکستگی در آینده‌ي نزدیک پیشگیری کنید.

 

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون با چای سیاه

پارکینسون یک بیماری تخریب سلول‌هاي عصبی اسـت کـه بیش‌تر افراد مسن را تحت‌الشعاع قرار می دهد. با این حال امروزه نسل جوان‌تر نیز بعلت استرس، سبک زندگی ناسالم، ژنتیک و… تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرند.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

پژوهش‌ها حاکی ازآن اسـت کـه پلی فنل موجود در چای از مغز محافظت می کند. در پژوهشی کـه در دانشگاه ملی سنگاپور انجام شد، دانشمندان پی بردند کافئین موجود در چای سیاه با بیماری پارکینسون رابطه‌ي معکوس دارد.

 

سلامت مجرای گوارش با چای سیاه

یک روده‌ي سالم میتواند از شـما در برابر بیماری‌ها و اختلالات مختلف محافظت کند. مصرف چای سیاه میتواند برای التیام تعداد و تنوع میکروب‌هاي خوب روده مفید باشد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

دانشمندان معتقد هستند پلی فنول موجود در چای مانند پربیوتیک عمل میکند، کـه بـه افزایش باکتری‌هاي خوب روده کمک میکند. بـه علاوه این پلی فنول‌ها از رشد باکتری‌هاي مضر در روده نیز جلوگیري میکنند. هم‌ چنین چای سیاه بـه کاهش زخم معده و سرطان‌هاي مری، کولون/ معده کمک میکند.

 

کاهش کلسترول با چای سیاه

سبک زندگی و عادت‌هاي غذایی ناسالم میتواند میزان کلسترول بد را در خون افزایش بدهد. بالا بودن کلسترول LDL «کلسترول بد» می تواند بـه انباشته شدن پلاک در دیواره‌ي شریان‌ها منجر شود و بـه این طریق جریان خون را محدود کند کـه بـه حمله‌ي قلبی، سکته، حمله ایسکمیک و… می‌انجامد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

دریک پژوهش مشاهده شد چای سیاه کلسترول LDL را ۱۱. ۱ درصد کاهش می دهد. پژوهشگران ژاپنی پی برده‌اند چای سیاه چینی در انسان‌هاي چاق و مستعد بیماری قلبی تاثیر ضد هیپرکلسترولمی دارد «یعنی سبب پایین آمدن کلسترول میشود، م. ».

 

کاهش وزن با خوردن چای سیاه

چاقی علت اصلی بیماری‌هاي مختلف از قبیل دیابت، بیماری‌هاي قلبی، سندروم تخمدان پلی کیستیک، کلسترول بالا و غیره اسـت. چای سیاه نیز مانند چای سبز اگر درکنار چند تغییر در سبک زندگی مصرف شود، بشما در کاهش وزن کمک میکند. دانشمندانی از دانشکده‌ي دکتری دیوید گفن، کالیفرنیا، در امریکا پی برده‌اند:

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

چای سیاه بـه واسطه‌ي کاهش ژن‌ هاي تلقین کننده‌ التهاب، بـه کاهش چربی احشایی کمک می کند. ازآن‌جا کـه یک دوره‌ي طولانی التهاب در بدن میتواند سبب چاقی شود، شـما میتوانید با نوشیدن چای سیاه از چاقی ناشی از التهاب پیش گیری کنید. از این گذشته چای سیاه سطح تری‌گلیسیرید را پایین می‌آورد.

 

کاهش سنگ کلیه با خوردن چای سیاه

سنگ کلیه دردناک و شایع اسـت. علت تشکیل آن دفع مواد رسوب‌کننده از قبیل اگزالات، کلسیم و اسید اوریک اسـت. خوشبختانه نوشیدن چای سیاه میتواند تشکیل سنگ کلیه را تا 8 درصد کاهش دهد. با این حال پژوهشگران دراین‌باره نظرات متفاوتی دارند. بنابر این بهتر اسـت قبل از نوشیدن چای بـه منظور پیشگیری از ایجاد سنگ کلیه با دکتر مشورت کنید.

 

تسکین آسم با خوردن چای سیاه

آسم در اثر التهاب و تورم مسیر هوا یا لوله‌هاي برونش ایجاد میشود کـه دم و بازدم را دشوار میکند. چینی‌ها اعتقاد دارند نوشیدن چای سیاه و چای سبز می تواند برای تسکین آسم مفید باشد. هم‌ چنین در چند پژوهش اثبات شده کافئین موجود در چای‌ها می تواند برای عملکرد ریه مفید باشد از این گذشته فلاونوئید موجود در چای برای مبتلایان بـه آسم مفید اسـت.

 

از بین بدن رادیکال‌ هاي آزاد

رادیکال‌هاي آزاد اکسیژن در اثر سوخت و ساز یا عوامل بیرونی مانند آلودگی، استعمال دخانیات و… تولید می شود کـه بـه وجود بیش از حد این رادیکال‌هاي آزاد منجر می شود. این رادیکال‌هاي آزاد اکسیژن برای بدن سمی اسـت. و عملکرد اصلی آنتی‌اکسیدان از بین بردن این رادیکال‌هاي مضر اسـت. چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان اسـت و برای از بین بردن این مولکول‌هاي سمی مفید اسـت.

 

کشتن باکتری‌ ها با چای سیاه

میکروب‌ها همه ی‌ي جای این جهان وجود دارند. جالب اسـت! تعداد کمی از آن ها برای مـا مفید، اما بیشتر میکروب‌ها مضر اسـت. باکتری‌ها میتوانند سبب عفونت شوند و حتی بـه مرگ بینجامند. دانشمندان تایید کرده‌اند کـه آنتی‌اکسیدان‌ها و دیگر مغذی‌هاي گیاهی موجود در چای سیاه دارای خواص آنتی باکتریالی هستند. در واقع یک پژوهش نشان داده‌اسـت کـه چای سیاه حتی می تواند زهر‌زدا باشد.

 

تسکین استرس با چای سیاه

مـا در مقایسه با والدین و اجدادمان زندگی پراسترس‌تری داریم. برای همین نیاز بـه استرس‌زدایی هرروز ضروری‌تر می شود. دراین صورت چـه چیزی میتواند بهتر از یک فنجان چای باشد؟

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

بر اساس پژوهشی کـه در کالج دانشگاهی لندن انجام شد، چای می تواند هورمون‌هاي استرس را در بدن کاهش دهد و اعصاب را آرام کند. بجای استعمال دخانیات یا دست بردن بـه شیرینی «برای افزایش ناگهانی و موقتی انرژی»، یک فنجان چای بنوشید تا استرس‌تان کم شود.

 

خوردن چای سیاه برای جلوگیری از بیماری آلزایمر

آلزایمر نوعی زوال عقل اسـت کـه سبب از بین رفتن حافظه می شود و روی فرآیند رفتاری و تفکر تاثیر میگذارد. اکنون تعداد زیادی از آدم‌ها تصور میکنند مصرف چای سیاه می تواند خطر ابتلا بـه بیماری آلزایمر را کاهش دهد اما باید بشما بگویم این ادعا پشتوانه‌ي علمی محکمی ندارد. برخی پژوهش‌هاي علمی تایید کرده‌اند چای سبز خواصی دارد کـه آلزایمر را التیام می‌بخشد.

 

خوردن چای سیاه بهداشت و سلامت دهان و دندان 

اگر میخواهید از پوسیدگی دندان رنج نکشید بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی دارد. درکنار انجام دستورات دندان‌دکتر‌تان درباره‌ي چگونگی مراقبت از دندان‌ها، مصرف چای سیاه نیز می تواند برای پیشگیری از ایجاد پلاک، پوسیدگی، و ایجاد حفره‌ي دندان مفید باشد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

چای سیاه دارای خواص آنتی‌باکتریالی و آنتی‌اکسیدانی اسـت کـه از عفونت‌هاي استافیلوکوک پیشگیری میکند. بـه علاوه فلوراید موجود در چای سیاه مانع از پوسیدگی دندان می شود. از این گذشته دانشمندان هندی نیز گزارش کرده‌اند چای سیاه میتواند برای پیشگیری از لوکوپلاکی در بیماران مبتلا بـه سرطان دهان مفید باشد.

 

افزایش هوشیاری ذهنی با چای سیاه

اگر بازه‌ي توجه شـما کوتاه اسـت، شاید از نوشیدن چای سیاه فواید زیادی کسب کنید. پژوهشگران در هلند طی پژوهشی پی برده‌اند شرکت‌کنندگانی کـه چای سیاه می‌نوشیدند بازه‌ي توجه قویتر، مهارت شنیداری بهتر، و توجه دیداری بهتری داشتند. Lتیانین موجود در چای‌ها عملکردهای مغز و فرآیند توجه انسان را تعدیل میکند.

 

درمان اسهال با خوردن چای سیاه

بله، نوشیدن چای سیاه میتواند برای درمان اسهال مفید باشد. رژیم‌هاي غذایی کـه شامل چای سیاه اسـت میتواند شیوع اسهال را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. پس اینبار کـه دچار ناراحتی معده شدید، شاید نوشیدن یک فنجان چای سیاه برای تسکین و آرام کردن دستگاه گوارش‌تان مفید باشد.

 

کاهش فشار خون با خوردن چای سیاه

مصرف چای سیاه میتواند بـه کاهش فشار خون کمک کند. دانشمندانی از هلند، کشور آلمان، انگلستان، و ایتالیا آزمایشی انجام دادند کـه طی آن بـه گروهی از آدم‌ها بـه مدت یک هفته چای سیاه دادند و فشار خون سیستولیک و دیاستولیک آن ها اندازه‌گیری شد. در پایان آزمایش تایید شد شرکت‌کنندگانی کـه چای سیاه مصرف کرده‌بودند در مقایسه با گروه بازرسی فشار خون پایین‌تری داشتند.

 

عامل شادی با خوردن چای سیاه

چای سیاه می تواند برای کاهش کلسترول LDL، فشار خون، خطر ابتلا بـه سرطان، تسکین استرس و… مفید باشد. این یعنی نوشیدن چای سیاه می تواند فاکتور شادی شـما را صد برابر کند. بنابر این برای التیام کلی سلامت و روحیه‌تان چای سیاه بنوشید.

 

خواص چای سیاه برای پوست

چای سیاه بشما کمک می کند پوست سالمی نیز داشته‌باشید. فواید چای سیاه برای پوست شامل مقابله با عفونت‌هاي پوستی و لکه‌ها، بـه تعویق انداختن پیری، و درمان پف اسـت. پلی فنول و تانن‌هاي موجود چای سیاه با جوان‌سازی سلول‌هاي پوست در ارتباط اسـت. اغلب اوقات از چای سیاه در دستور هـای خانگی زیبایی استفاده می شود.

 

پیشگیری از عفونت‌ های پوستی با چای سیاه

بیشتر عفونت‌هاي پوستی در اثر تثبیت میکروب‌ها روی پوست رخ میدهد. کاتچین‌ها و فلاونوئیدهای موجود در چای میتواند برای پیشگیری از عفونت‌هاي پوستی مفید باشد. از این رو اگر مکررا از عفونت‌هاي پوستی رنج می برید، درکنار استفاده از دارو، میتوانید برای تسریع فرآیند درمان از چای سیاه استفاده کنید.

 

کاهش پف صورت با خوردن چای سیاه

پف زیر چشم یک دغدغه‌ي جدی برای زنان و مردان اسـت. پف میتواند شـما را خسته نشان دهد و شـما را در دسترس چین و چروک زودرس قرار دهد. سعی کنید هرروز کیسه‌هاي چای سیاه، یا مقداری پنبه‌ي آغشته بـه چای سیاه رابه مدت 20 دقیقه زیر چشم‌هایتان قرار دهید. شـما میتوانید فقط در عرض چند هفته کاهش پف زیر چشم را مشاهده کنید.

 

پیشگیری از پیری زودرس با خوردن چای سیاه

آنتی‌اکسیدان و پلی فنول وجود در چای میتواند پوست شـما را از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک محافظت کند. پژوهشگران طی پژوهشی کـه روی موش‌هاي آزمایشگاهی بدون مو انجام دادند مشاهده کردند کـه:

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

چای سیاه بیان ژنی راکه آنزیم تخریب کلاژن تولید می کند، کاهش می دهد. از این گذشته چای سیاه در مقایسه با چای‌هاي دیگر یک عامل ضد چروک موثرتر بودو این از خواص چای سیاه اسـت کـه واقعا منحصر بـه فرد اسـت.

 

چای سیاه برای مبارزه با سرطان پوست

چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان، و برای انواع سرطان‌ها مفید اسـت، بنابر این کاملا طبیعی اسـت کـه در برابر سرطان پوست نیز موثر باشد. دانشمندان لبنانی تایید کرده‌اند نوشیدن چای سیاه در موش‌هاي آزمایشگاهی می تواند برای پیشگیری از سرطان پوست مفید باشد. با این حال هیچ داده‌ي مهمی وجود ندارد کـه این یافته را در شرکت‌کنندگان انسانی نیز تایید کند.

 

چای سیاه برای محافظت در برابر اشعه‌ فرابنفش

اشعه‌ي فرابنفش یکی از علت‌هاي اصلی تغییر رنگ پوست، سرطان پوست، و دیگر مشکلات پوستی اسـت. پژوهشگران پی برده‌اند نوشیدن چای سیاه می تواند از پوست محافظت کند و مشکلات پوستی ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در دسترس اشعه‌ي فرابنفش را التیام ببخشد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

گذشته از فواید نوشیدن چای سیاه برای پیشگیری از آسیب پوست، می توانید برای نرمی پوست آن رابه صورت موضعی نیز استعمال کنید. این از خواص چای سیاه اسـت کـه واقعا منحصر بـه فرد اسـت.

 

چای سیاه برای ترمیم پوست را تسریع می‌کند

شگفت‌انگیز اسـت کـه پوست بعد از چند روز خودرا ترمیم میکند و زخم‌ها را التیام میدهد. اما گاهی فرآیند ترمیم خیلی طولانی می شود. دراین صورت پژوهشگران مالزیایی پی برده‌اند استعمال عصاره‌ي چای سیاه روی پوست مجروح موش‌هاي آزمایشگاهی بـه درمان سریع‌تر زخم‌ها کمک میکند.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

بـه علاوه التهاب کم‌تر و کلاژن بیش‌تری طی فرآیند وجود داشت. لطفا چای سیاه را مستقیما روی زخم نزنید چون هیچ یافته‌ي علمی تاثیر آنرا بر التیام زخم‌هاي پوستی انسان تایید نکرده‌اسـت. بجای استعمال موضعی چای سیاه، آنرا بنوشید.

 

چای سیاه برای کاهش لکه‌ ها

لکه‌ها می توانند اعتماد بـه نفس شـما را درگیر مسائل جدی کند. و برای درمان لکه‌ها، بجای استفاده از مواد و داروهای شیمیایی قوی بهتر اسـت از داروهای گیاهی استفاده کنید. دانشمندان دریافته‌اند چای سیاه روی پوست قهوه‌اي خوکچه‌ي هندی اثر روشن‌کنندگی دارد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

از این گذشته چای سیاه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد کـه میتواند سمومی راکه علت اصلی ایجاد لکه اسـت، از بین ببرد. شـما هم می توانید چای سیاه را بنوشید، هم میتوانید با کمی پنبه‌ي تمیز آنرا روی لکه‌ها بزنید تا در عرض چند هفته نتایج مطلوب را مشاهده کنید.

 

خواص چای سیاه برای مو

محتوای آنتی‌اکسیدان و کافئین بسیار زیاد چای سیاه برای سلامت موی شـما مفید اسـت. فواید چای سیاه برای مو شامل افزایش رشد مو و التیام رنگ و درخشندگی طبیعی مو اسـت. این از خواص چای سیاه اسـت کـه واقعا منحصر بـه فرد اسـت.

 

چای سیاه برای پیشگیری از ریزش مو

این بهترین خبر برای شـما اسـت! نوشیدن چای سیاه میتواند از ریزش مو پیشگیری کند. این مستقیما با این واقعیت در ارتباط اسـت کـه چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان اسـت.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

چای سیاه همچنین بـه از بین بردن رادیکال‌هاي آزاد اکسیژن و کاهش استرس دو علت اصلی ریزش موی زودرس در زنان امروز کمک میکند. بنابر این برای داشتن یک زندگی بدون استرس و پیشگیری از ریزش مو چای سیاه بنوشید.

 

چای سیاه برای تحریک رشد مو

دانشمندان ژاپنی تایید کرده‌اند کـه چای سیاه چینی، کـه با آسپرژیلوس «قارچی است که برخی گونه‌هاي آن بیماری‌زا بوده و برخی استفاده صنعتی و غذایی دارند، م. تخمیر شده‌باشد، بعد از دو هفته استعمال موضعی میتواند رشد مو را تحریک کند. بنابر این چای سیاه را در دمای اتاق به پوست سر و ساقه‌ي مو بزنید تا رشد آنرا افزایش دهید.

 

چای سیاه برای درخشش بیشتر مو

چای سیاه می تواند بـه مو هاي کدر و بی‌روح شـما درخشندگی بیش‌تری بدهد. بعد از شستن موها با یک شامپوی ملایم، از دم‌ کرده‌ي چای سیاه در دمای اتاق برای آب‌کشی نهایی استفاده کنید. اینکار رابه مدت چند هفته انجام دهید تا موهایی نرم‌ تر و درخشان‌تر از قبل داشته‌باشید.

 


 

و در ادامه عوارض جانبی چای برای سلامتی

مطالعات و پژوهش‌هاي دکتری / سلامتی نشان می دهند مصرف چای دارای برخی عوارض جانبی است که میتوانند تاثیرات مخربی بر سلامتی‌تان داشته باشند. این عوارض جانبی بالفعل‌ي چای می توانند محدوده‌اي از سرطان‌ها «مری و پروستات» تا شکنندگی استخوان ‌ها را در بر بگیرند.

 

مضرات چای برای سلامتی

چای داغ ممکن اسـت خطر ابتلا بـه سرطان مری را افزایش دهد. نتایج مطالعه‌اي در 2008 نشان داد، نوشیدن چای بسیار داغ ممکن اسـت خطر ایجاد سرطان مری را در افراد افزایش دهد. این مطالعه افرادی راکه بـه صورت معمول چای سیاه می‌نوشیدند، مورد بررسی قرار داد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

آن‌هایي کـه چای داغ 65 تا 69 درجه‌ي سانتی‌گراد یا چای بسیار داغ «بیش از 70 درجه سانتی‌ گراد می‌نوشیدند، بیش از سایرین در دسترس ابتلا بـه سرطان مری قرار گرفتند. این مطالعه هم‌ چنین دریافت، آن‌هایي کـه چای‌شان را ظرف 3 دقیقه بعد از ریختن چای در فنجان مینوشند، نسبت به آن‌هایي که قبل از نوشیدن چای اجازه میدهند، بـه مدت 4 دقیقه یا بیش‌تر، خنک شود، بیش‌تر در دسترس ابتلا بـه سرطان قرار می گیرند.

 

چای ممکن است باعث فلوئوروزیس استخوانی شود

مواردی از آدم‌هایي وجود دارند کـه با نوشیدن چای زیاد به استخوان‌هاي‌شان آسیب زده‌اند. موردی کـه در نشریه‌ي دکتری نیوانگلند منتشر شد،‌ بطور مفصل بـه شرح وضعیت زن 47 ساله‌اي پرداخت کـه در اثر نوشیدن زیاد چای دچار شکنندگی استخوان شد و تمام دندان‌هاي‌اش را از دست داد.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

این زن هرروز به اندازه‌ي 100 تا 150 چای کیسه‌اي مصرف میکرد؛ و همین عامل مصرف روزانه‌ي فلورایدش رابه بیش از 20 میلی‌گرم رساند. برگ‌هاي کهنه‌ي چای نسبت بـه برگ‌هاي جوان‌تر حاوی فلوراید بیش‌تری هستند؛ از این رو، خطر ایجاد فلوئوروزیس استخوانی ناشی از برگ‌هاي جوان‌تر چای ممکن اسـت کم‌تر باشد.

 

چای ممکن است خطر سرطان پروستات را افزایش دهد

پژوهشی در دانشگاه گلاسگو بـه ارتباط میان مصرف سنگین چای و افزایش خطر ابتلا بـه سرطان پروستات پی برد. این پژوهش نشان داد، مردانی کـه روزانه بیش از هفت فنجان چای می نوشند نسبت بـه آن‌هایي کـه هرگز چای نمی نوشند یا چای اندکی می نوشند «یعنی روزانه از ۰ تا ۳ فنجان» تا ۵۰ درصد بیش‌تر در دسترس خطر ابتلا بـه سرطان پروستات قراردارند.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

نوشیدن روزانه 4 تا 6 فنجان چای نسبت بـه نوشیدن روزانه 0 تا 3 فنجان جای افزایش قابل توجهی در احتمال ابتلا بـه سرطان پروستات ایجاد نمیکند. توجه: وجود ارتباط میان چای و سرطان پروستات بـه این معنی نیست کـه چای باعث ایجاد سرطان پروستات می شود. عوامل دیگری نیز می توانند در ایجاد این سرطان تاثیر گذار باشند، از جمله افزایش سن، رژیم غذایی، استرس، سابقه‌ي خانوادگی، و غیره.

 

چای ممکن است دارای عوارض منفی کافئین باشد

چای بطور طبیعی حاوی کافئین اسـت. با اینکه کافئین دارای فوایدی نظیر افزایش انرژی و هوشیاری اسـت، درصورت مصرف بیش از اندازه یا ابتلا بـه حساسیت بـه کافئین ممکن اسـت دچار برخی عوارض جانبی منفی آن شوید. عوارض منفی رایج کافئین عبارت هستند از دشواری در خوابیدن، افزایش ضربان قلب، افسردگی، اضطراب، حملات درد، و غیره.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

هم‌ چنین بـه یاد بسپارید کافئین ماده‌اي اعتیاد آور اسـت. اگر مصرف آنرا کاهش دهید یا آنرا کاملا از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، ممکن اسـت دچار علائم ترک کافئین «خماری» شوید؛ علائمی از قبیل سردرد، تحریک پذیری، و حالت تهوع.

 

حتما در نوشیدن چای تعادل را رعایت کنید

از مصرف بیش از اندازه‌ي چای پرهیز کنید، پیش از مصرف اجازه دهید کمی خنک شود، از مصرف چای بسیار پر رنگ خودداری نمایید، و از عدم تداخل دارویی نوع چای با داروهایی مصرفی‌تان خاطرجمعی حاصل کنید.

بهترین خواص چای سیاه برای سلامتی و زیبایی + عوارض جانبی چای

رعایت این موارد احتیاط بشما کمک میکند بدون نگرانی از عوارض جانبی چاي این نوشیدنی آرامبخش را میل بفرمایید. و برای خاطرجمعی از بی خطر بودن مصرف چای یا درصورت بروز هر گونه سوال یا مسئلة دربارۀ عوارض جانبی این نوشیدنی، حتما با دکتر مشورت کنید.