پارس ناز پورتال

خواص گیاهان دارویی گشنیز و گل گاوزبان

خواص گیاهان دارویی گشنیز و گل گاوزبان

خواص گیاهان دارویی گشنیز و گل گاوزبان 

گشنیز و گل گاو زبان می توانند برای سلامتی انسان معجزه کنند. گل گاو زبان می تواند بعنوان آرام کننده اعصاب و تقویت سیستم گوارشی بسیار مفید باشد. گشنیز دارای طبع گرم و خشک است. گشنیز سرشار از ویتامین های A، B و C است. قسمت مورد استفاده گشنیز، ساقه، برگ و میوه آن است.

 

خواص درمانی گشنیز

گشنیز مقوی معده، محلل غذا، محرک اشتها، بادبر و تنظیم کننده دستگاه گوارشی است.گشنیز با گل بنفشه و سرخ را اگر به صورت مساوی مخلوط و هم وزن آنها قند ساییده شده به آنها اضافه کنیم و بخوریم درد گوش و سردرد را درمان می کند.خوردن گشنیز لثه را قوی و خونریزی لثه ها را از بین می برد.

 

مضمضه آب گشینز جوشهای دهان را از بین برده و درد دندان کرم خورده را تسکین میدهد.تخم گشینز ضد کرم بوده و از رشد آنها در معده جلوگیری می کند.برگ گشنیز مسکن صفرا، التهاب معده و برطرف کننده عطش زیاد است. همچنین از قی کردن جلوگیری می کند.

 

گشنیز برای درمان بواسیر، بی خوابی و خونریزی های داخلی مفید است.برای نرم کردن سینه، جوشانده تخم گشنیز بسیار مفید است. همچنین اسهال خونی را برطرف می کند. .تخم گشنیز تب های نوبه ای را از بین برده و تقویت کننده قلب است.سوپ گشنیز برای برطرف کردن بوی بد دهان سودمند است.

 

مضرات گشنیز

گشنیز مضر ذهن بوده و زیاده روی در مصرف آن سبب تاری چشم می گردد.گشنیز نیروی جنسی را کاهش و سبب پریشان خوابی می گردد.گشنیز برای مبتلایان به تنگی نفس و کسانی که به آن حساسیت دارند خوب نیست.

 

درمان بیماری ها با گل گاوزبان

گل گاوزبان، گیاهی دارویی با طبع گرم و خشک است. رنگ آن سبز و رنگ پریده و دارای کرک های خیلی سخت است. گلهای آن به رنگ آبی آسمانی است که متعددند و به شکل خوشه ای در سر ساقه ها نمودار می شوند.

 

خواص درمانی گل گاو زبان

گل گاوزبان برای درمان کلسترول خون مفید، از انسداد کلیه ها جلوگیری و برای درمان فشار خون مفید است.گل گاوزبان برای درمان سرفه، درد رحم و درد کمر بسیار مفید است.گل گاوزبان برای بهبود بیماری برونشیت یا سینه پهلو و درد کلیه مفید است. برای این کار بهتر است ۲۰ تا ۴۰ گرم گل گاوزبان را در یک لیتر آب دم کنید و مصرف نمایید.

 

جوشانده گل گاوزبان رنگ رخساره را باز، تنگی نفس و درد گلو را شفا می دهد.گل گاوزبان برای کسانی که با خود حرف میزنند مفید و غم و غصه را از بین می برد.برگ های تازه آن اگر له شود و با شیر پخته شود برای ضماد روی آبسه، تسکین درد اعضاء خارجی بدن و سوختگی مفید است.جوشانده گل گاوزبان به همراه عسل برای درمان تنگی نفس بسیار مفید است.گل گاوزبان تصفیه کننده خون بوده و بی اختیاری دفع ادرار را درمان می کند.

 

مضرات گل گاوزبان

گل گاوزبان برای مبتلایان به سرسام و بیماری طحال مضر است