پارس ناز پورتال

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند 

فیلمهای تلویزیونی و سینمایی وقتی با آهنگ تیتراژشان در ذهن مردم ماندگار می‌شوند می‌توان گفت موفقیت بزرگی برای خواننده نیز رقم خورده هست. چشمانت را ببند، برو به نزدیکی ها سال‌هاي جنگ، همان سال هایي که تلویزیون هاي سیاه و سفید پس از چند دقیقه معطلی اول صدا را اکران میکرد

 

و بعد عکس را… اما عکس به کنار، همان موسیقی دلپذیر را به یاد آورید از «سال هاي دور از منزل»، «هانیکو»، «از سرزمین هاي شمالی» و بعدها «ارتش سری»، «در مقابل باد»، «عطر گل یاس»، «آینه»، «جنگجویان کوهستان» تا «جالب ها»، «هزاردستان»، «سربداران»، «دلیران تنگستان»، «دلشدگان»، «مدرسه موشها»، «بوعلی سینا» و «روزی روزگاری».

 

آن خاطره بازی‌ها اکنون تیتراژهای امروزی شده و همان شناسنامه این بار صد عمده رنگارنگ تر و با کیفیت تر شده هست. با کیفیت تر؟ احتمالا نه، احتمالاً هم آری.

 

گرچه در ذات واژگانی عنوان فرانسوی تیتراژ سه عنصر «گرافیک»، «حرکت» و «صدا» در یک ردیف تقریباً برابر قرار گرفته‌اند، اما باید بپذیریم لااقل در ایران خود ما «غیر از مواردی بسیار معدود و انگشت شمار» این موسیقی و صداست که تبدیل به مولفه اصلی تیتراژها شده هست. فضاسازی ذهنی برای تماشاگر،

 

ارایه شناسنامه از اثر سینمایی یا تلویزیونی، ترویج بازار تجاری محصول، تمرکز بر جامعه هدف برای آگاهی رسانی، پخش دیجیتالی گوشه اي از محصول سینمایی یا تلویزیونی با موسیقی در شبکه های مجازی بدون صرف خرج هاي سنگین، آشناسازی مخاطب با ژانر و محتوا، دهان به دهان گشتن در بازارهای محلی و بین المللی،

 

حضور اثر موسیقایی در موتورهای جستجو بعنوان نماینده یک کار تصویری، ارزیابی از میزان رضایت شنوندگان، ایجاد یک پیش فرض برای تهیه کنندگان از خواننده تازه‌وارد و …کارکردهای موسیقی تیتراژها در آثار گوناگون هست.نکته‌اي که در ایامی که کنسرتی در کار نیست اکثر جلب دقت می کند حضور خوانندگان مشهور و باسابقه

 

در مقام خواننده تیتراژهاست که هر کدام به فراخور تجربه شان در حوزه موسیقی میتوانند به آگاهی رسانی اکثر یک فیلم، سریال یا تئاتر کمک کنند، اما چرایی و چگونگی این حضور جای سوال دارد؛ آیا حضور یک خواننده مشهور در تیتراژ به علت جنس صدا و ملودی هاي پرطرفدارش هست

 

یا این که او توانسته منطبق با سناریوی اثر نمایشی هم بخواند؟ یا این فقط شهرت هنرمند هست که تهیه کنندگان و صاحبان آثار را برای دعوت از آن ها مجاب به صرف خرج هاي بالا برای حضور در تیتراژها می کند؟ و اساسا چرا برخی از تیتراژها آنقدر ماندگار می‌شوند که در مواردی همان تیتراژ اکثر در یادها میماند تا اثر تصویری مورد نظر؟

 

نکته‌اي که در ایامی که کنسرتی در کار نیست اکثر جلب دقت میکند حضور خوانندگان مشهور در مقام خواننده تیتراژهاست که هر کدام به فراخور تجربه شان در حوزه موسیقی می‌توانند به آگاهی رسانی اکثر یک فیلم، سریال یا تئاتر کمک کنندبا این مقدمه نیم نگاهی به فعالیت چند ماهه جدید خوانندگان مطرح موسیقی در حوزه تیتراژخوانی خواهیم داشت که مدتی هست پررنگ‌تر هم شده هست.

 

«عقیق» را با صدای علیرضا قربانی بشنوید

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

هم زمان با اکران سریال تلویزیونی «عقیق» به نویسندگی سعید نعمت الله و کارگردانی بهرنگ توفیقی، تیتراژ این مجموعه با شعر مسعود کلانتری، آهنگسازی و خوانندگی علیرضا قربانی و تنظیم کارن همایون فر منتشر شد.علیرضا قربانی از جمله خوانندگان توانمند موسیقی کشورمون هست

 

که تیتراژهای محبوب و قابل قبولی را به طرفدارانش ارائه داده و قطعه «شب دهم» به آهنگسازی فردین خلعتبری و تیتراژ سریال «پرده نشین» به آهنگسازی مهیار علیزاده از جمله ماندگارترین تیتراژخوانی‌هاي او هست.

 

همایون شجریان و تیتراژهایی که غوغا به پا کرد

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

همایون شجریان خواننده موسیقی ایرانی هم که در این چند ساله با مشارکت برادران پورناظری و تغییر در رویکرد فعالیت حرفه اي اش در موسیقی طیف گسترده اي از مخاطبان را جذب خود کرده در حوزه تیتراژخوانی و فرآوری قطعات آثار سینمایی نیز فعالیت خوبی داشته هست.

 

وی بعد از خواندن قطعه «با من صنما» برای تیتراژ فیلم سینمایی «آرایش غلیظ» که شوک عجیب تیتراژهای آن سال ها لقب گرفت، بازهم نبض مخاطب خود را نگه داشت و با خواندن قطعه هاي مردم پسندتری چون «ابر می بارد»، «آهای خبردار» و «رگ خواب» از ساخته هاي سهراب پورناظری برای فیلم سینمای «رگ خواب» هم چنان بعنوان برترین هاي این بخش، خود را معرفی می کند.

 

شجریان اخیرا هم تیتراژ فیلم سینمایی «یک گزارش حقیقی» به کارگردانی داریوش فرهنگ با عنوان «بار دگر فراموشی» به آهنگسازی فردین خلعتبری را در شبکه های مجازی منتشر کرد.

 

سینا سرلک و یک تصمیم جدی و جدید در زندگی هنری

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

سینا سرلک یکی از ممتازترین هنرمندان موسیقی ایرانی هست که طی سال هاي جدید با بهره مندی از تجربیات قبل در محضر استادانی چون محمدرضا شجریان خود را بعنوان یکی از باتکنیک ترین خوانندگان موسیقی ایرانی معرفی کرده هست.

 

او اگر چه در این سال ها با مشارکت گروه هایي چون «لوتوس» کنسرت ها و مجموعه هاي متعددی را در حوزه موسیقی ایرانی برگزار و ساخت کرده، اما با نگرشی رنسانس گونه در فعالیت هاي خود که با مشارکت در سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی نخست شد، در ابتدا قطعاتی مشترک با محسن چاوشی را برای این سریال فرآوری کرد

 

و بعد از ساخت قطعه «تنها امید زندگی» برای همین سریال که اتفاقا حاشیه هاي فراوانی را نیز برایش ایجاد کرد موقعیت خود را در بخش حرفه اي تیتراژخوانی تثبیت کرد.انتشار تیتراژهایی برای فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده و «این چه حالیست» برای برنامه تلویزیونی «هزاردستان» شبکه نسیم از جمله آثاری هست که از سینا سرلک در شبکه های مجازی منتشر شده هست.

 

سالار عقیلی، «کلنل» و دیگران

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

سالار عقیلی هم یکی از فعال ترین و پرطرفدارترین خوانندگان موسیقی کشورمون هست که در عرصه تیتراژخوانی هم حضور پرکاری دارد. گواه این ادعا نیز تیتراژ شنیدنی سریال «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی بود که ترانه زییای مرحوم افشین یداللهی، ملودی عاشقانه و حماسی

 

بابک زرین روی این قطعات، فضای کار را به سمتی برد که شمار زیادی از مخاطبان این قطعه را بارها و بارها زمزمه کردند. محبوبیت این قطعه هم به حدی بود که رسانه ملی در همه ي برنامه هاي مناسبی خود از جمله انتخابات ریاست جمهوری و مواردی از این قبیل بارها و بارها آن را اکران کرد.

 

این خواننده اکنون در تئاتر هم موسیقی فرآوری می کند، بطوری که اخیرا با مشارکت دوست آهنگسازش بابک زرین و به بهانه اجرای نمایش «کلنل» در تالار اصلی تئاتر شهر قطعه عاشقانه اي را برای این نمایش با ترانه افشین مقدم فرآوری کرده که این قطعه هم با دقت به ساختار و محتوایی که برای آن در نظر گرفته اند، با پیشباز مواجه شده هست.

 

محمد اصفهانی و حضور بی بالاخره در «هاتف»

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

محمد اصفهانی خواننده مطرح موسیقی پاپ که در حوزه تیتراژخوانی پیشینه موفقی دارد، قرار بود بعد از انصراف محسن چاوشی از سریال تلویزیونی «هاتف» به کارگردانی داریوش یاری بعنوان خواننده تیتراژ حضور داشته باشد که این موضوع میسر نشد.

 

پس از به توافق نرسیدن محسن چاوشی و تهیه‌کننده سریال «هاتف» برای اجرای تیتراژ پایانی این سریال، اعلام شد که محمد اصفهانی قطعه‌اي را برای این سریال خوانده اما قطعه اصفهانی نیز اکران نشد تا حواشی سریال مناسبتی ماه محرم شبکه یک سیما هم چنان ادامه داشته باشد. گرچه پس از چاوشی، محمد اصفهانی اعلام کرد اکران نشدن قطعه جدیدش تنها به علت عمل نکردن عوامل سریال «هاتف» به تعهدات مالی‌ بوده و او ممنوع‌الفعالیت نیست.

 

محمد اصفهانی درمورد اینکار به سایت موسیقی ما توضیح داد: «از طریق آقای آرمان موسی‌پور، آهنگساز متن سریال هاتف، با خبر شدم که رفقا قصد ارائه توصیه برای اجرای تیتراژ این مجموعه را به من دارند. ازاین‌رو با تهیه‌کننده، کارگردان و یکی از مدیران ارشد سیما فیلم درمورد اصول اجرای اینکار گفتگو و توافق کردم. در آن ایام تنها حدود چهار، پنج روز به شروع سریال زمان داشتیم و آقای موسی‌پور درگیر نوشتن و ضبط موسیقی متن بود.

 

به همراه ایشان و تهیه‌کننده سریال جلسه‌اي داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که با یک اکیپ جداگانه تیتراژ را کار کنیم. زمانی که این توافق انجام شد، مشارکت من با آقای علیرضا افکاری شکل گرفت و روی غزلی از مرحوم حسین منزوی اثری را فرآوری کردیم که به‌زعم خود ما کار زیبایی هم شد.

 

وقتی میخواستیم از طریق اینستاگرام، دموی آن را ارائه کنیم باور داشتیم به‌زودی قطعه روی آنتن خواهد رفت. اما بازهم با تهیه‌کننده این مجموعه هماهنگ کردم که آیا می توانیم اینکار را روی اینستاگرام بگذاریم یا شما تمایل دارید مردم برای نخستین‌بار آن را از طریق آنتن صداوسیما بشنوند؟ ایشان پیشباز کرد و گفت موافقم و خیلی هم مفید هست. اما بدبختانه قول و قراری که در ابتدا گذاشته بودیم از طرف تهیه‌کننده عملی نشد.»

 

«نوار زرد» و انتشار نخستین تیتراژ پرواز همای

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

تیتراژ سریال «نوار زرد» نخستین مشارکت پرواز همای با یک مجموعه تلویزیونی هست که این شب‌ها در حال اکران از شبکه دو هست. همای اضافه بر خوانندگی و شعر قطعه «دیوانه‌تر شدم»، آهنگساز و تنظیم ‌کننده آن نیز بوده هست ضمن این که نوید شاه بیگی نیز کار صدابرداری و میکس این قطعه را انجام داده هست.

 

سریال پلیسی «نوار زرد» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در ۲۵ قسمت و با مضمونی جنایی- پلیسی روی آنتن شبکه دوم سیما رفته هست.

 

رضا صادقی هم چنان فعال و پرکار

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ کشورمون نیز اضافه بر انتشار مجموعه ها و اجراهای زنده، حضور فعالی در ساخت تیتراژ دارد. او بعد از فرآوری مجموعه محبوب و متفاوت «یعنی درد…» و چند قطعه مجزا، قطعه «رنگ بارون» را به بهانه اکران برنامه تلویزیونی «حب الحسین» از شبکه پنج سیما منتشر کرده هست.

 

محسن چاوشی؛ «ابراهیم» بعد از «شهرزاد»

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

محسن چاوشی خواننده مطرح موسیقی پاپ ایران بعد از حضور در فیلم سینمایی «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی، فصل جدیدی از فعالیت هاي خود را در عرصه موسیقی نخست کرد. او بعد از محبوبیت فراوانی که از خوانندگی تیتراژ و قطعات مرتبط با موسیقی این فیلم به دست آورد، با سیل پیشنهادات تهیه کنندگان و کارگردانانی مواجه شد که از او برای حضور در تیتراژ دعوت میکردند.

 

اما چاوشی ترجیح داد بعد از سنتوری کمتر به این پیشنهادها جواب مثبت دهد، تا این که سریال «شهرزاد» به کارگردانی حسن فتحی از راه رسید و او با انتشار چندین قطعه به بهانه ساخت این مجموعه از مخاطبانش انچنان دلبری کرد که کمتر مخاطبی سریال «شهرزاد» را بدون محسن چاوشی تصور می کند.

 

گرچه بعدها پیرامون حضور مشترک محسن چاوشی و سینا سرلک در این سریال حاشیه هایي هم به وجود آمد، اما قدرت صدای هر یک از این خوانندگان در ژانری که کار می‌کنند بعید هست که بتواند خاطره شیرین قطعه هاي موسیقایی سریال «شهرزاد» را از ذهن مخاطبان پاک کند.

 

فریدون آسرایی، «صبر و قرارم» و «زنان قصه ما»

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

فریدون آسرایی خواننده موسیقی پاپ هم مدتی پیش قطعه «صبر و قرارم» را برای مجموعه تلویزیونی «زنان قصه ما» شبکه پنج سیما منتشر کرد. در این قطعه موسیقایی ابوالفضل فراز آهنگساز، نوید محمودی ترانه سرا، میثم مروستی نوازنده کمانچه گروه اجرایی قطعه را تشکیل دادند. فریدون آسرایی چندی قبلی هم همراه با فرزاد فرزین تیتراژ سریال شبکه نمایش خانگی «عاشقانه» به کارگردانی منوچهر هادی را نیز خواند.

 

بهنام بانی از «باغ ملی» دلش بی قرار شد

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

بهنام بانی خواننده پرطرفداری که مثل حامد همایون یک شبه ره صد ساله را پیمود نیز شهریور ماه سال جاری به جمع تیتراژ خوان ها ضمیمه و برای برنامه تلویزیونی «باغ ملی» قطعه «وای دل بی قرارم» را ساخت کرد. برنامه «باغ ملی» به تهیه کنندگی احسان ارغوانی یک جنگ شبانه بود که در بخش هاي اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ورزشی روی آنتن شبکه دو رفت.

 

امیرعباس گلاب و حضور در یک فیلم فوق حاشیه اي

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

امیر عباس گلاب از جمله خوانندگان تازه مجوز گرفته اي هست که آثارش با بخت خوبی مواجه شده هست، اما حضورش در فیلم پر سر و صدای «آدمکش اهلی» به کارگردانی مسعود کیمیایی بعنوان خواننده یکی از مهم‌ترین و داغ ترین اخباری هست که این روزها می توانیم درمورد حضور خوانندگان در تیتراژها به آن اشاره کنیم. حضور در فیلم «آیینه بغل» به کارگردانی منوچهر هادی و فیلمی از بیژن بیرنگ نیز جزو فعالیت هاي دیگر این خواننده در عرصه تیتراژ خوانی هست.

 

مسعود صادقلو

خواننده های مشهور که تیتراژهای ماندگاری خواندند

 به گزارش پارس ناز برای حضور در فیلم سینمایی «خفه گی» به کارگردانی فریدون جیرانی، علی لهراسبی برای فیلم سینمایی «غیر مجاز»، حمید گودرزی و میلاد بابایی برای برنامه تلویزیونی «من و شما»، امید آمری برای فیلم تلویزیونی «نفس شیرین»، مهدی یراحی برای حضور در فیلم سینمایی «۲۱ روز بعد» به کارگردانی محمدرضا خردمندان نیز از دیگر مواردی میباشند که در موضوع حضور خوانندگان مطرح در عرصه تیتراژها می‌توان بدان اشاره کرد.