پارس ناز پورتال

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند 

اساسا این‌که کالا رابه پول نقد تبدیل کنیم کار سختی است، گاهی حتی کالاهای باکیفیت و گرانبها هم طرفداری پیدا نمی‌کنند و شکست میخورند، از این موارد زیاد اتفاق افتاده و ما امروز سراغ بازار پر تب و تاب و داغ خودرو های داخلی و وارداتی رفته ایم که علی رقم کیفیت خوب شان استقبالی در خریدشان نشده ودر فروش شکست خورده اند.

 

هر بازاری اقتضائات خاصی دارد و شرایط زمانی و جغرافیایی باعث بروز شرایطی می‌گردد که حتی گاهی بهترین ساخته ها دریک صنعت نزد خریداران مقبولیتی پیدا نمی‌کنند. مراجعه کوتاهی به تاریخچه 10 ساله اخیر بازار خودروی ایران گویای این نکته است که بی گدار به آب زدن در زمینه تولید یا واردات خودرو میتواند گاها نتایج فاجعه باری به دنبال داشته و میلیاردها تومان ضرر به سرمایه گذاران وارد کند.

 

تعریف کردن شرایطی نامناسب برای حضور یک خودرو در بازار موجب میشود تا گاها محصولاتی از تولید کنندگان ژاپنی، کره اي را اروپایی به بدترین شکل ممکن شکست خورده و شماره فروش انها دریک دوره زمان چند ساله به کمتر از 1000 دستگاه برسد.

 

دریک گزارش جالب، به معرفی هشت خودروی ناموفق اما جذاب بازار ایران پرداخته ایم که دریک دهه اخیر پس از تولید یا واردات به سرعت زمین خورده اند و خریداری پیدا نکرده اند. جالب است که از پژو و نیسان و جیلی تا سیتروئن و سوزوکی و تویوتا دراین فهرست حضور دارند.

 

رنو لاگونا کوپه

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 200 میلیون تومان

کارکرد: 50 هزار کیلومتر

موتور: 3500 سی‌سی

قدرت: 238 اسب بخار

ویژگی مهم: طراحی گیرای بدنه

 

علت شکست:

یک کوپه اروپایی جذاب و اصیل با قلب تپنده 3500 سی سی که قدرت زیادی معادل 240 اسب بخار زیر پای راننده قرار می داد ودر کمتر از 6 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت میرسید. لاگونا کوپه که درسال 2010 جزو نخستین خودرو های رنو برای ورود به بازار ایران به حساب می آمد.

 

پارس ناز،تا بیش از 260 کیلومتر در ساعت سرعت می‌گرفت و کابین آسان و مجللی داشت؛ اگرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو درکنار عدم استقبال ایرانی ها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپورت رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکننده اش به ارمغان آورد.

 

فیات سیه نا

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 28 میلیون تومان

کارکرد: 135 هزار کیلومتر

موتور: 1400 سی‌سی

قدرت: 77 اسب بخار

ویژگی مهم: مصرف مناسب

 

علت شکست:

یک انتخاب بسیار بد برای یک سرمایه گذاری بزرگ موجب شد تا در کمتر از یکسال شرکت تاپکو به زمین بخورد و مسئله حضور گسترده برند فیات در ایران برای همیشه خاتمه یابد. سیه نا که از ظاهری به شدت قدیمی و نافرم با موتوری ضعیف، امکاناتی اندک و قیمتی گران رنج میبرد قرار بود بعنوان حریف مستقیم هیوندای ورنا در بازار ایران خودنمایی کنند اما… .

 

سیتروئن سی 5

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 110 میلیون تومان

کارکرد: 100 هزار کیلومتر

موتور: دو لیتری

قدرت: 140 اسب بخار

ویژگی مهم: تکنولوژی ساخت بالا

 

علت شکست:

موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا خیلی زود بازی رابه رقیبان واگذار کند. علی رغم ظاهر مجلل و اسپورت، تکنولوژی ساخت بالا مخصوصا در فنربندی و تعلیق و فرمان، سی 5 جدید تنها به تعداد بسیار پایینی در ایران عرضه و سپس پرونده اش برای همیشه بسته شد. فرمان این خودرو یکی از جذاب ترین نکاتی بود که توجهات بسیاری رابه خود جلب کرد.

 

جیلی امگرند 7 سدان

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 58 میلیون تومان

کارکرد: 60 هزار کیلومتر

موتور: 1800 سی‌سی

قدرت: 137 اسب بخار

ویژگی مهم: نخستین چینی باکیفیت بازار

 

علت شکست:

هم این‌که جیلی یکی از مشهور ترین سازندگان چینی خودرو در جهان است و علاوه بر مالکیت، ولوو، پروتون، و لوتوس در مجموعه دایملر بنز هم سهامدار است اما هرگز نتوانسته چنان که باید و شاید انگ چینی بودن را از پیشانی خود در ایران پاک کند. درواقع ویژگی اصلی این خودرو به نقطه ضعفش بدل شد ودر کنار قیمت گران، زمینه بی اعتباری دیگر نقاط قوت جیلی امگرند را فراهم کرد.

 

سوزوکی کیزاشی

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 140 میلیون تومان

کارکرد: 41 هزار کیلومتر

موتور: 2400 سی‌سی

قدرت: 185 اسب بخار

ویژگی مهم: طراحی گیرای بدنه

 

علت شکست:

این خودرو که پس از تولید گرند ویتارا، دومین خودروی سوزوکی در کشورمان بودو در بدو ورود به ایران قرار شد به صورتی گسترده عرضه شود هرگز نتوانست رنگ موفقیت رابه چشم ببیند. با این‌که اتاق سدان ژاپنی ایران خودرو جذابیت خاصی داشته و دارد.

 

اما چهره خشن کیزاشی که تا آن زمان در بین خودرو هاي کلاس سدان شهری متوسط باب نبود، ضربه بدی به حیثیت این خودرو زد ودر عین حال، عرضه نمونه 140 اسبی که هندلینگ ضعیف رابه مالکان خودرو ارزانی میکرد باعث شد وجهه ساخت باابهت سوزوکی در ایران تخریب شود.

 

پژوه 407

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 75 میلیون تومان

کارکرد: 100 هزار کیلومتر

موتور: دو لیتری

قدرت: 140 اسب بخار

ویژگی مهم: سواری باکیفیت

 

علت شکست: حدود 10 سال است که فروش سدان هاي بزرگ پژوه در بازار ایران به صخره قیمت گران و شرایط فروش نامناسب می‌خورد و علی رغم همه ی ویژگی هاي مثبت دیگری که دارند، نمی‌توانند فروشی مناسب هم پای ساخته هاي کیا، هیوندای، تویوتا و هوندا داشته باشند. 407 که هم دربخش دینامیک رانندگی و هم طراحی بدنه و اتاق محصولی اسپورت و جوان پسند بود، در دوره شکوفایی هیوندای سوناتا و تویوتا کمری در ایران با قیمتی بالاتر از متوسط این کلاس عرض شد و شکست را عاید خودروساز فرانسوی کرد.

 

ام جی جی اس

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 140 میلیون تومان

کارکرد: 20 هزار کیلومتر

موتور: دو لیتری توربو

قدرت: 217 اسب بخار

ویژگی مهم: موتور نیرومند

 

علت شکست:

یک کراس اوور چینی- انگلیسی با ظاهری خشن، نامتعارف و اسپورت که زیاد از حد قلدر است و علاوه بر انگ غلط چینی بودن، قربانی قیمت بالایش شد. جی اس که در زمینه هندلینگ و شتاب محصولی توانمند و حتی بهتر از رقبای شرقی خود از کره و ژاپن است، فعلاً در بازار به زحمت و سختی با 25 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

 

نیسان تیانا

خودروهایی که در بازار ایران شکست خوردند

قیمت: 175 میلیون تومان

کارکرد: 70 هزار کیلومتر

موتور: 2500 سی‌سی

قدرت: 182 اسب بخار

ویژگی مهم: ظاهر لوکس و اتاق مجلل

 

علت شکست:

هندلینگی ضعیف تر از ماکسیما درکنار قیمتی گران، خدمات فروش و پس از فروش ضعیف، مونتاژی بودن و البته خوردن به صخره سخت تحریم ها موجب شد تا ساخته زیبا و باابهت نیسان که در برخی بازارها با نام ماکسیما ودر برخی دیگر بعنوان آلتیما شناخته می شد.

 

در ایران شکست خورده و خاطره تلخی را برای نیسان از حضور مجدد در کلاس سدان هاي لوکس شهری به جا بگذارد. تیانا که هم اینک یکی از گزینه هاي خوب بازار خودرو هاي شهری و لوکس با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان است، از تجهیزاتی عالی، اتاقی مجلل و گنجایش مناسب سود میبرد.