پارس ناز پورتال

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند 

به شما خوراکی های عجیبی را معرفی خواهیم کرد که منبع سرشار از آنتی اکسیدان برای بدن ما هستند و مصرف آن ها مفید است. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از آسیب‌های ناشی از فرایند اکسیداسیون (اکسایش) در بدن پیشگیری میکنند یا از میزان این آسیب‌ها میکاهند و همچنین رادیکالهای آزاد را خنثی میکنند.

 

رادیکال‌ های آزاد عامل بیماریهای ناتوان‌ کننده و پیشرونده‌ای نظیر آرتروز، آسیب‌های مربوط به سلول‌های عصبی مغز زوال قدرت بینایی، تسریع فرایند پیری ‌و برخی سرطان‌ها هستند.آنتی‌اکسیدان‌ ها شامل مواد معدنی نظیر مس، روی، سلنیوم، و هم‌چنین ویتامین‌های A، C، و E می‌شوند. به علاوه، به اعتقاد برخی متخصصان،

 

دیگر ترکیبات غذایی نظیر مواد شیمیایی دارای منشا حیوانی در محصولات دامی و مواد شیمیایی دارای منشا گیاهی در غذاهای گیاهی نسبت به ویتامین‌ها یا مواد معدنی تاثیر آنتی‌اکسیدانی بیش‌تری دارند. این ترکیبات غذایی به عنوان آنتی‌اکسیدان‌های غیرمغذی شناخته می‌شوند و شامل لیکوپن (در گوجه‌فرنگی) و آنتوسیانین (در کرنبری) هستند.

 

منابع رایج برای آنتی‌ اکسیدان‌ ها عبارت هستند از :

– آنتوسیانین – بادمجان، انگور، و انواع میوه‌های بدون هسته (بِری)

– بتا کاروتن – کدو، انبه، زردآلو، هویج، اسفناج، و جعفری

– کاتچین – چای و آب انگور

– مس – غذاهای دریایی، گوشت کم‌ چربی، شیر، و آجیل

– کریپتوزانتین – فلفل‌های قرمز رنگ، کدو، و انبه

– فلاونوئیدها – چای، چای سبز، مرکبات، آب انگور قرمز، پیاز، و سیب

– لوتئین – سبزیجات پهن‌برگ مانند اسفناج، و ذرت

– لیکوپن – گوجه‌فرنگی، گریپ‌فروت و هندوانه

– پلی‌فنول – آویشن و اورگانو

– ویتامین C – پرتقال، انگور فرنگی سیاه، کیوی، انبه، اسفناج، کلم بروکلی، فلفل، و توت‌فرنگی

– ویتامین E – روغن سبزیجات (نظیر روغن جوانه‌ی گندم)، آووکادو، آجیل، دانه‌ها، و غلات کامل

 

اکنون که اطلاعات بیش‌تری در مورد آنتی‌ اکسیدان‌ ها کسب کرده‌اید میتوانیم فهرستی از ۱۰ خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان که بسیار عجیب و غریب هستند را به شما معرفی کنیم.

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند۱. گوجی بری

گوجی بری که با نام ولف‌‌بری نیز شناخته می‌شود، از گیاهان بومی کشور چین است؛ این میوه که از خانواده‌ی میوه‌های بدون هسته (بِری) است، با رنگ براق نارنجی مایل به قرمز‌ش یک خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است، به ویژه کاروتنوئیدهایی نظیر بتا کاروتن و زآگزانتین.

 

گفته می‌شود گوجی بری‌ دارای خواص و فواید زیادی برای سلامتی است که عبارت هستند از پاکسازی پوست، محافظت از دستگاه ایمنی بدن، ضد پیری، کاهش دردهای بدن، و کاهنده‌ی کلسترول و تری‌گلیسرید خون. این میوه حاوی تمام اسید آمینه‌های ضروری، بیش از ۲۱ ماده‌ی معدنی، آهن، پلی‌ساکارید، ویتامین B، ویتامین E، و بسیاری دیگر از مواد مغذی است.

 

۲. کاکائوی خام

کاکائو از درختی با نام علمی تئوبروما به وجود می‌آید که به صورت عامیانه به آن درخت کاکائو می‌گویند. تئوبروما به معنی “‌غذای خدایان‌” است. کاکائو ریشه در آمریکای مرکزی دارد و حاوی بیش از ۳۰۰ ترکیب مختلف است. این ترکیبات شامل پروتئین، چربی، فیبر، آهن، مس، منیزیوم، و گوگرد است.

 

کاکائوی خام نسبت به هر خوراکی دیگر حاوی بیش‌ترین مقادیر آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها عبارت هستند از الیگومریک پروسیانیدین، رسوراترول، پلی‌فنول کاتچین، و اپی‌کاتچین. کاکائوی خام هم‌چنین حاوی ویتامین C، تریپتوفان، اسیدهای چرب امگا-۶، و فنتیلامین است که مورد آخر، نوعی پیام‌رسان عصبی است

 

که باعث سرخوشی و تجربه‌ی احساس خوب در انسان می‌شود. بنابراین، برای همه‌ی عاشقان شکلات، کاکائوی خام ساده‌ترین راه برای ارضای ولع خوردن این خوراکی دوست‌داشتنی است.

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند۳. ماکا

ماکا گیاهی است که از ریشه‌ی آن به عنوان ماده‌ا‌ی خوراکی و هم‌چنین برای مقاصد پزشکی استفاده می‌کنند و قرن‌ها است در رشته کوه‌های آند می‌روید.ماکا به عنوان درمان محلی و برای افزایش بنیه و انرژی گرفته تا عملکرد جنسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.ماکا از جهت سرشار بودن از آهن، منیزیوم، کلسیم، پتاسیم، و ید از هویج و سیب‌زمینی پیشی گرفته است.

 

ماکا به دلیل توانایی‌اش در برقراری تعادل طبیعی هورمون‌ها، تنظیم چرخه‌ی قاعدگی، کاهش علائم اختلال یا سندرم پیش از قاعدگی، و افزایش استحکام استخوان‌ها میان زنان دارای محبوبیت است.از آن‌جا که ماکا حاوی گلوکوزینولات – عامل ایجادکننده‌ی بیماری گواتر – است، اگر دچار کمبود ید هستید، توصیه می‌شود در مصرف آن احتیاط نمایید.

 

۴. نارگیل

نارگیل ماده‌ای خوراکی است که به چندین شکل می‌توان از آن استفاده کرد – آب، شیر، روغن، کره یا گوشت نارگیل. نارگیل سرشار از فیبر و چربی اشباع است. در واقع، روغن موجود در نارگیل از حدود ۸۹ درصد اسید چرب اشباع با زنجیره‌ی متوسط تشکیل شده است.

 

روغن نارگیل دارای خواص ضد ویروسی، ضد میکروبی، و ضد قارچی و هم‌چنین قابلیت تولید هورمون‌های تستوسترون و پروژسترون است. آب نارگیل نارس یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی برای انواع الکترولیت‌ها است. برخی مواد مغذی موجود در نارگیل عبارت هستند از منیزیوم، پتاسیم، سدیم، منگنز، و کلسیم.

 

۵. سبزه‌ی گندم

سبزه‌ی گندم جوانه‌ی سبزی است که از دانه‌ی گندم می‌روید. سبزه‌ی گندم یک عامل قلیایی بسیار قوی است. این خوراکی با سم‌زدایی از بدن به سلامت خون در بدن کمک می‌کند. هم‌چنین به عملکرد طبیعی غده‌ی تیروئید کمک می‌کند و دارای خواص ضد باکتری نیز هست. ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی سبزه‌ گندم کلروفیل یا سبزینه است

 

که دارای قابلیت دفع مواد سمی از بدن است. فایده‌ی اصلی مصرف آب سبزه‌ی گندم این است که به آسانی و بدون صرف انرژی در معده هضم می‌شود. هم‌چنین سبزه‌ی گندم سرشار از ویتامین‌های A، B، C، E، و K است.

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند۶. اسپیرولینا

اسپیرولینا نوعی جلبک میکروسکوپی است که هزاران سال است توسط بومیان مکزیکی و آفریقایی کشت و مصرف می‌شود. اسپیرولینا به خوبی قابل هضم است، از دستگاه ایمنی بدن‌مان محافظت می‌کند، باعث کاهش کلسترول خون می‌شود، و می‌تواند به کاهش وزن، و حتی تنظیم سطح قند خون نیز کمک نماید.

 

اسپیرولینا حاوی حدود هفتاد درصد پروتئین کامل است؛ به این معنی که دارای تمام اسید آمینه‌های ضروری و ده مورد اسید آمینه‌ی غیر ضروری است. هم‌چنین این جلبک سرشار از زآگزانتین و لوتئین است. این خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان برای قوه‌ی بینایی و سلامت عمومی چشم بسیار حائز اهمیت هستند.

 

۷. آسای

آسای نوعی میوه‌ی بدون هسته (بری) است که در جنگل‌های بارانی آمازون یافت می‌شود. قرن‌ها است که از این میوه برای مقاصد درمانی، افزایش انرژی، و تقویت دستگاه ایمنی استفاده می‌شود. آسای بری به دلیل وجود مقادیر زیادی آنتوسیانین در خود، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قدرتمندی است.

 

میوه‌ی آسای به دلایل مختلفی از جمله بهبود سلامت قلب، کمک به کاهش وزن، ارتقا سلامت پوست، کمک به دستگاه گوارش، و افزایش انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این میوه حاوی مواد معدنی نظیر پتاسیم، منگنز، مس، آهن، و منیزیوم است.

 

۸. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای شگفت‌انگیز و یک خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است. قرن‌ها است که از آن در آشپزی و به عنوان دارو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ماده‌ی فعال درون زردچوبه، کورکومین، عامل ضد التهابی بسیار قدرتمندی است. زردچوبه به عنوان عامل طبیعی ضدعفونی‌کننده و ضد باکتری برای ضد عفونی کردن

 

بریدگی‌ها و سوختگی‌ها کاربرد دارد. این ادویه به عنوان سم‌زدای طبیعی کبد، داروی مسکن و داروی مهارکننده‌ی کوکس۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه به دلیل دارای بودن خواص ضد التهابی به عنوان داروی طبیعی برای درمان آرتروز و روماتیسم مفصلی به کار گرفته می‌شود. هم‌چنین پژوهشگران در کورکومین – به عنوان ماده‌ی فعال موجود در زردچوبه – خواص ضد سرطانی نیز مشاهده کرده‌اند.

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند

۹. کامو کامو

کامو کامو نیز نوعی میوه‌ی بدون هسته (بری) است که در مرداب‌های رشته‌ کوه‌های آند می‌روید. این میوه سرشار از ویتامین C است. در واقع، ویتامین C موجود در آن از پرتقال نیز بیش‌تر است. کامو کامو منبعی غنی از خواص ضد التهابی، فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدان، بتا کاروتن، نیاسین، فسفر، ریبوفلاوین، تیامین، کلسیم، و آهن است. این میوه هم‌چنین حاوی سرین، اسید آمینه‌ای برای تقویت مغز، و لوسین، اسید آمینه‌ی شاخه‌دار، محبوب ورزشکاران پرورش اندام است.

 

برخی افراد نیز برای افزایش انرژی، بهبود خلق و خو، و تقویت عملکرد مغز از این میوه‌ی مغذی استفاده می‌کنند. گفته می‌شود این میوه به حفظ سلامت لثه، چشم‌، پوست و هم‌چنین تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. برای درست کردن یک اسموتی سالم و مغذی می‌توانید از کامو کامو به عنوان مکمل یا یک افزودنی فوق‌العاده استفاده کنید.

خوراکی های عجیبی که آنتی اکسیدان زیاد دارند۱۰. لوکوما

 به گزارش پارس ناز لوکوما میوه‌ای است از درختی به نام پوتریا لوکوما که در کشورهای پرو، شیلی، و اکوادور می‌روید. این میوه را پس از آن‌که در دمای پایین خشک می‌کنند، به آرامی می‌سایند و از آن پودری می‌سازند که دارای کاربردها و خواص فراوانی است. با این‌که این میوه طعمی شیرین دارد ولی شاخص گلوکز آن پایین است؛ و همین عامل،

 

آن را به شیرین‌کننده‌ی طبیعی فوق‌العاده‌ای تبدیل کرده است. لوکوما منبعی عالی برای کربوهیدرات، فیبر، ویتامین – به ویژه ویتامین B3 – به شمار می‌رود. لوکوما سرشار از بتا کاروتن، نیاسین، و آهن است و مقدار قابل ملاحظه‌ای کلسیم و فسفر در آن وجود دارد. این میوه می‌تواند تاثیرات ضد التهابی، ضد پیری، و ترمیمی بر پوست انسان داشته باشد و یک خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان است.