پارس ناز پورتال

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و علت ها

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و علت ها

خونریزی لثه هنگام مسواک زدن و علت ها 

وقتی مسواک می زنید از لثه ها هم خونریزی مشاهده می شود.علت چیست و آیا باید نگران این خونریزی باشیم یا اشکالی ندارد؟اولین علامت وجود جرم، خونریزی هنگام مسواک زدن و همچنین تغییر فرم و رنگ لثه به صورت قرمزی و افزایش حجم لثه است.

 

در صورت مشاهده علائم زیر ، حتی بدون احساس درد و ناراحتی به پزشک مراجعه کنید:

–    تغییر در اندازه و فرم دندانها و یا نوع گاز گرفتن
–    تشکیل کیسه بین دندان و لثه
–    خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن و یا بعد از آن
–    شل شدن یا تغییر جای دندانها
–    بوی بد دهان و یا احساس طعم بد در دهان به مدت طولانی
–    لثه قرمز، متورم و حساس
–    عقب رفتن و یا تحلیل رفتن لثه ها

 

یکی از علامت‌های بیماری لثه، خون‌ریزی از لثه‌ها به صورت خودبه‌خود، هنگام غذا خوردن یا هنگام مسواک کردن است اما شدت و پیشرفت بیماری با این علامت و به وسیله بیمار قابل تشخیص نیست.هنگامی که میکروب‌ها به صورت یک لایه نرم همراه با مواد غذایی و مواد موجود در بزاق به سطح دندان (تاج و ریشه) می‌چسبند با برانگیختن سیستم ایمنی لثه‌ها را پرخون و ملتهب می‌‌کنند.

 

در این شرایط که هنوز جرم تشکیل نشده و لایه نرمی روی دندان شکل گرفته، به راحتی قابل برداشتن به وسیله مسواک و نخ دندان است و با رعایت بهداشت به حالت طبیعی برخواهد گشت اما در صورتی که زمان زیادی از تشکیل این لایه بگذرد و لایه سخت شده باشد (به عبارتی، جِرم تشکیل شده باشد) امکان تمیز کردن و برداشتن آن با مسواک وجود ندارد

 

و دندان‌ها باید جرم‌گیری شوند. لازم به توضیح است که مکانیزم ایجاد التهاب در هر دو حالت یکسان است.بنابراین کسانی که به دلیل خون‌ریزی لثه‌ها از مسواک کردن اجتناب می‌کنند، نه تنها باعث درمان مشکل و بهبود لثه‌ها نمی‌شوند؛ بلکه به تجمع میکروب‌ها و جرم‌ها کمک می‌کنند.

 

به خاطر داشته باشید مراجعه نکردن به دندانپزشک باعث می‌شود آسیب‌ها جدی‌تر و هزینه درمان بیشتر شود. در حالت طبیعی، از مجموع طول دندان، حدود ۳/۲ آن ریشه و ۳/۱ آن تاج است. ۳/۲ ریشه داخل استخوان قرار گرفته و ارتباط دندان و استخوان به وسیله الیافی به نام پریودنتال برقرار می‌شود. همچنین در قسمت بالای استخوان لثه به دندان چسبندگی دارد. در شروع بیماری، لثه اطراف دندان ملتهب می‌شود.

 

اگر شما دیر اقدام درمانی کنید، التهاب پایدارشده و لثه از حالت طبیعی خارج می‌شود. با بیمار شدن لثه‌ ممکن است استخوان اطراف دندان نیز تخریب شود. به یاد داشته باشید بسیاری از بیماری‌های پریودنتال (لثه) شدید، در واقع، ادامه بیماری ساده‌ای است که با عدم رعایت بهداشت، مسواک نکردن و جرم‌گیری نکردن شروع شده است.

 

روشهای پیشگیری از خونریزی و ورم لثه ها

۱- حداقل ۲ مرتبه در روز مسواک بزنید. تکنیک صحیح مسواک زدن در این میان حائز اهمیت است. برای کسب اطمینان د راین رابطه ، از دندانپزشک بخواهید روش صحیح را به شما آموزش دهد.

 

۲- کشیدن نخ دندان در هر روز: یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از مشکلات لثه ، کشیدن نخ دندان است

 

۳- داشتن رژیم غذایی مناسب: رژیم متعادل حاوی مقدار کافی از ویتامین C و کلسیم در پیشگیری از بروز بیماری های دهان ودندان لازم است.

 

۴- به اندازه کافی بنوشید: نوشیدن آب بخصوص بعد از صرف غذا به شست و شوی دهان و دندان کمک موثری می کند.

 

۵- عدم مصرف دخانیات

 

۶- احتیاط در مصرف نوشیدنی ها و یا غذاهای فوق العاده سرد یا گرم: افراد مبتلا به بیماری لثه در هنگام مصرف نوشیدنی یا غذای گرم و یا سرد احساس راحتی بیشتری می کنند.

 

۷- استراحت: استرس و تنش باعث افزایش هورمون کورتیزول شده که این هورمون باعث التهاب سراسر بدن از جمله لثه ها می شود.