پارس ناز پورتال

داروی پیشگیری از ایدز در نروژ عرضه شد

داروی پیشگیری از ایدز در نروژ عرضه شد

داروی پیشگیری از ایدز در نروژ عرضه شد 

بیماران ایدزی در کل کشور هـای دنیا در حال گسترش هستند و اگر مسئولین اقدامات مهمی در راستای جلوگیري از شیوع بیماری انجام ندهند اوضاع خوب نخواهد بود. مدت زمان زیادی از معرفی و عرضه اولین داروی پیش گیری از ایدز «HIV» می‌گذرد و بسیاری از کشورها تلاش دارند تا با ارائه این دارو بـه مردم، کیفیت خدمات بهداشتی و سلامت جامعه را افزایش دهند.

 

در حال حاضر فروش داروی جلوگیری از ایدز در کشورهایی همچون کشور ایالات امریکا، فرانسه، کانادا، نروژ و آفریقای جنوبی رواج دارد. اما اوایل هفته جاری، وزیر بهداشت و مراقبت‌هـای اجتماعی نروژ، آقای Bent Høie، از عرضه رایگان این دارو برای افراد در معرض خطر ابتلا بـه اچ آی وی در این کشور خبر داده است.

 

بر اساس تحقیقات انجام شده، داروی PrEP «پیش گیری قبل از در معرض قرارگرفتن» می‌تواند از انتقال ویرویس اچ آی وی تا حد زیادی جلوگیري کند. طبق نتایج یکی از مطالعات انجام شده در این زمینه، بسته بـه این که افراد چه تعداد قرص را در طول هفته مصرف کنند، میتوانند احتمال آلوده شدن خود را بین 92 تا 99 درصد کاهش دهند.

 

 

حال بـه دنبال بهبود خدمات بهداشت ملی، دولت نروژ تصمیم گرفته تا داروی جلوگیری از ایدز را برای آن دسته از افرادی که در معرض ابتلا بـه این بیماری خطرناک هستند، بـه صورت رایگان عرضه کند.طبق آخرین آمار منتشر شده از بیماران مبتلا بـه اچ آی وی، در سال 2015 نزدیک بـه 2.1 میلیون نفر در سراسر جهان

 

بـه ویرویس HIV آلوده شده‌اند و تعداد مبتلایان بـه این بیماری در دنیا نیز حالا بـه تقریبا 36.7 میلیون نفر رسیده است.  بـه گزارش پارس ناز هر چند در حال حاضر داروهای زیادی برای بیماران آلوده بـه ایدز وجود دارد که می‌تواند زندگی را برای آنها “کمی” راحت‌تر کند، اما باز هم استفاده از داروهای پیش گیری از ایدز، هم راحت‌تر است و هم ارزان‌تر.

داروی پیشگیری از ایدز در نروژ عرضه شد

قیمتی که برای داروی PrEP «پیشگیري از ایدز» در نظر گرفته شده نیز بـه کشور عرضه‌کننده آن بستگی دارد. بـه عنوان مثال در ایالات امریکا، معمولاً شرکت‌هـای بیمه بخشی زیادی از هزینه دارو را متقبل شده و بخش کمتر آن توسط بیماران پرداخت می‌شود. اما بدون بیمه، هزینه PreP چیزی حدود 24،000 دلار در سال خواهد بود.

 

اما حالا کشور نروژ، اولین کشور ارائه کننده رایگان داروی جلوگیري از ایدز برای افراد در معرض خطر بوده و انجام این کار می‌تواند دیگر کشورها را بـه پیاده‌سازی چنین طرحی تشویق کند.

 

گجت نیوز