پارس ناز پورتال

دانش آموزان و مصرف سرسام آور مواد

دانش آموزان و مصرف سرسام آور مواد

دانش آموزان و مصرف سرسام آور مواد 

وقتی دانش آموزان مواد مصرف کنند جامعه و مسئولین باید سریعا اقدام کنند و برای این درد اجتماعی راه حلی را پیدا کنند. معتادها هم می میرند،اما مرگشان متفاوت است.اغلبشان در شرایطی می میرند که قبل از آن در میان اعضای خانواده شان مرده اند.مادر و پدر خیلی از آنها، برایشان آرزوی مرگ کرده اند.

 

می میرند، آن هم در شرایطی که چهره شان قابل تشخیص نیست.در کنار جوی آب افتاده‌اند یا در پارک یا زیر پل هوایی رها شده اند.آمار مرگ و میر معتادان، به هر دلیلی باشد از مسمومیت گرفته تا چند مصرفی، رو به افزایش است و خانواده هایی را داغدار می‌کند که قبلا یک بار به علت اعتیاد فرزندانشان،داغدارشده اند.

 

در ادامه می نویسد: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت که به استناد آمار ۵ ماهه نخست امسال ۱۲۹۵ معتاد، جان باخته اند که در این میان سهم زنان ۱۲۳ نفر و معادل ۹.۵ درصد است.وی اضافه کرد: متاسفانه این آمار نشان می‌دهد، حدود 60 درصد از این مرگ و میرها به دلیل مسمومیت حاد و اوردوز رخ داده که این عامل در سنوات قبل، سهم 30 تا 40 درصد داشت.

 

افشار،سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به افزایش 10 درصدی کشفیات مواد مخدر در ٦ ماهه نخست امسال،اظهار کرد:در ٦ ماهه نخست امسال، علی‌رغم کاهش ١١ درصدی عملیات‌ درگیری با قاچاقچیان و کاهش ٨ درصدی انهدام باندهای قاچاق مواد مخدر، شاهد افزایش 10 درصدی کشفیات موادمخدر هستیم.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان اینکه ٨١ درصد مواد مکشوفه از نوع تریاک بوده،افزود: با تلاش دستگاه‌های کاشف و در صدر آنها نیروی انتظامی که ٩١ درصد کشفیات توسط این نیرو انجام شده، خودروهای توقیفی قاچاقچیان، ١٧ درصد افزایش یافته و مرگ اشرار نیز در درگیری با نیروهای مقابله‌ای، ٢٨ درصد رشد داشته است.

 

وی با اشاره به کاهش ٢٥ درصدی انهدام کارگاه‌های تولید شیشه از کاهش قیمت شیشه در کشور خبر داد و افزود: به دنبال اجرای طرح کنترل پیش‌سازهای موادمخدر، شاهد بودیم قیمت هر کیلو شیشه به 120 میلیون تومان نیز رسید ولی امروز شاهد کاهش قیمت این ماده تا 40 میلیون تومان نیز هستیم .

 

افشار اضافه کرد: کاهش قیمت این مواد و کاهش کشف کارگاه‌های تولید شیشه از یک سو، به معنای جایگزین شدن مصرف مواد دیگر به جای شیشه و از سوی دیگر به معنای واردات شیشه به کشور است.

 

ایران به دنبال اسپری درمان اوردوز معتادان
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، با اشاره به تلاش این ستاد برای کاهش مرگ و میر ناشی از اوردوز، افزود: در حال حاضر مراکز بیمارستانی برای جلوگیری از مرگ معتادان به دنبال اوردوز مصرف مواد مخدر، از آمپول نالوکسان استفاده می‌کنند و این درحالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، این دارو را به صورت اسپری در اختیار مراکز DIC، قرار داده‌اند.

 

وی افزود: در حال حاضر در تلاشیم تا برای کاهش مرگ و میر معتادان، اقدام به واردات این اسپری به کشور کنیم که متاسفانه به دلیل قیمت بالای این اسپری‌ها که هریک قیمتی بالغ بر 75 تا 80 دلار دارند، با محدودیت‌هایی مواجه هستیم؛ البته در نظر داریم تا با مشارکت شرکت‌های داخلی، اقدام به تولید این محصول با قیمت نازل‌تر در کشور کنیم.

 

افشار در ادامه این نشست، با اشاره به دستگیری معتادان خیابانی در شش ماهه نخست امسال، گفت: بر اساس آمارهای به دست آمده از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه، حدود 71 هزار معتاد خیابانی ساماندهی شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، شاهد رشد 39 درصدی هستیم.وی افزود: همچنین در شهر تهران نیز طی مدت مذکور،بیش از 13 هزار معتاد خیابانی ساماندهی شدند.

 

دو برابر شدن مصرف مواد بین دانش‌آموزان
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره جمعیت دانش آموزان معتاد نیز اظهار کرد: آمارهای سال 80 حاکی از نرخ 0.5 درصدی مصرف مواد مخدر در میان دانش آموزان سوم راهنمایی تا پایان دوره متوسطه بود که متاسفانه در حال حاضر این آمار به دو برابر افزایش یافته و با توجه به جمعیت 4.5 میلیون نفری دانش‌آموزان،

 

می‌توان گفت که حدود 45‌هزار دانش آموز مصرف کننده مواد مخدر در مقاطع تحصیلی سوم راهنمایی تا پایان دوره متوسطه وجود دارد.سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر،درباره گلایه رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر درخصوص ادامه تحریم کشورمان برای تهیه تجهیزات مورد نیاز برای مبارزه با مواد مخدر

 

از جمله دستگاه‌های ایکس‌ری و سگ‌های موادیاب پس از برجام نیز خاطرنشان کرد: شکی نیست که ما برای مبارزه با مواد مخدر، نیازمند تعاملات بین‌المللی هستیم و خوشبختانه در دوره پسابرجام، قدم‌های خوبی برای ارتقای تعاملات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها در خصوص تجهیزات مورد نیاز ما برداشته شده است.

 

افشار با اشاره به دیدارهای اخیر رحمانی فضلی با طرف‌های اروپایی و اعضای اتحادیه اروپا، از قول مساعد مقامات این کشورها برای حل این مشکل خبر داد و افزود: در حال حاضر چشم‌انداز روشنی وجود دارد و اخیرا نیز دولت ژاپن در نامه‌ای که به دست ما رسیده ، خواستار افزایش تعامل و کمک به کشورمان در حیطه آموزش و تجهیزات شده است.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره چرایی عدم انتشار نتایج تحقیقات اخیر درباره آخرین آمار معتادان و میزان شیوع اعتیاد گفت: نتایج خام این مطالعات به دست آمده ولی با توجه به اختلافات آماری میان چند مرکز مطالعاتی، هنوز آمارهای نهایی به جمع بندی نرسیده و ممکن است با توجه به اختلاف‌های آماری موجود، مطالعه جدیدی آغاز شود.