پارس ناز پورتال

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

مجموعه : مجله خبری روز
دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند 

در پی خودکشی دختران اصفهانی با پریدن از روی پل, این روزها مجدد تب نهنگ آبی در ایران زنده و پر تب و تاب شده هست. خودکشی نوجوانان و جوانان و دو دختر اصفهانی بعد از شرکت در بازی آنلاین نهنگ آبی به معضل بین المللی تبدیل شده و نخستین قربانیان این بازی نیز در ایران رخداد افتاد.

 

 به گزارش پارس ناز دو دختر اصفهانی نخستین قربانی این بازی بودند که خودشان را بالای پل چمران به پایین پرتاب کردند. دختران جذاب این بازی در کشورهای روسیه و اوکراین و هند و چند کشور دیگر نیز بیش از 130 قربانی گرفته هست. این بحران بین نوجوانان 14 تا 18 پدید آمده و دختران بیشترین آمار را دارند.

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

در ماه می دو دختر روس به اسم ورونیکا و یولیا که هردو 16 و 15 ساله بودند در مرحله پایان خودشان را از بالای پشتبام به پایین پرت کردند.

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

خودکشی ورونیکا یکی از قربانیان نهنگ آبی

 

چند روز یک دختر ۱۵ ساله دیگر به اسم اکاترینا از بالای پشتبام به پایین پرید که زنده ماند و توضیح داد به علت دستور بازی نهنگ آبی این اقدام را انجام داده هست.

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

اکاترینا قربانی بازی نهنگ آبی

 

چیتا دختر روسی در متروی قطار خود را تلف کرد و اقدام به خودکشی کرد. این همانند از خطرات این بازی هست که برای والدین منتشر کردیم تا اکثر مواظب نوجوانان خود باشند.

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

چیتا دختر روسی قربانی نهنگ آبی

 

طراح این بازی فیلیپ بودکین هست که در دادگاه اعتراف کرد و گفت هدفش پاک سازی زمین از ادم هاي بی مصرف و بی فایده هست. فیلپ بودکین در توضیح خود گفت; با طراحی این بازی قصد داشتم کسانی که وقت اضافه دارند و علاف و بیکار میباشند و این چنین بازی را انجام میدهند از روی زمین محو کند. وی همین اکنون در دستگیر به سر می‌برد.

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

تصویر فیلیپ بودکین طراح بازی نهنگ آبی

 

یک بازی مرگبار به اسم “نهنگ آبی” که دودمان انسانها را به باد داده و تمام سرمایه هایشان را از آنها میگیرد. خانواده هایشان را داغدار کرده و رفقا شان را تا ابد به عزا می نشاند. همۀ این ها زیر سر یک دانشجوی رشته روانشناسی و مهندسی صداست که میخواهد با گرفتن جان بچه هایي که از نظر روانی هنوز به رشد کافی نرسیده اند, خوی شیطانی خودش را آرام کند.

 

مدتی پیش که حکایت نهنگ آبی و ابداع کننده سنگدل آن لو رفت, دادگاهی غوغایی برگزار شده و بخش هایي از اطلاعاتی که در بازجویی ها از پسرک بیرون کشیده شده بود, در اختیار رسانه ها قرار گرفت. روزنامه “سن پترزبورگ نیوز” به جز انتشار این اسناد با “فیلیپ بودیکین”, ابداع کننده بحران “نهنگ آبی” نیز گفت و گو کرده هست.

 

همۀ چیز زیر سر یک جوان بیست و دو ساله روس هست. او این بازی عجیب را طراحی کرده تا به گفته خودش, کسانی راکه به درد جامعه نمی‌خورند از گردونه جهان خارج کند. هدف اصلی پسرک, کشتن جوانان کشور خودش, یعنی روسیه بود اما باز آن قدر اغواگر و گول زننده بوده که در کشورهای دیگر هم سراغش رفته اند.

 

جوان هاي چین, هند و انگلیس جزو پر و پا قرصترین طرفداران بحران مرگ میباشند. چالشی که نامش را از مرگ دسته جمعی نهنگ ها گرفته. این بازی مانند فرقه هاي نوظهوری که خودکشی را تشویق می‌کنند, دنبال پاداش دادن و حقوق گرفتن نیست. کسی که این بازی را ابداع کرده به فریب خورده هاي بازی نمی‌گوید

 

اگر خودشان را بکشند, رخداد خوبی برای خودشان یا خانواده شان میوفتد. ابداع کننده این بازی یا بحران, فقط با سوءاستفاده از عنوان یک بازی چند مرحله اي به طعمه هایش می قبولاند این یک بازی هست که باید تا مرحله آخرش بروند. هر مرحله امتیاز خاص خودش را دارد, مرحله پایان هم مرگ هست و تمام.

 

“فیلیپ بودیکین” از کاری که انجام داده هیچ شرم و نگرانی اي ندارد. او حتی با روزنامه “سن پترزبورگ نیوز” گفت و گو کرده و تمام انچه را درمورد اش گفته می‌شود با سربلندی گردن گرفته هست. او در این گفت و گو اختصاصی میگوید; “من نوجوان ها را در تمام جهان تشویق میکنم تا خودشان را بکشند. نگران نباشید.

 

شما سرانجام یک روز می فهمید من چرا اینکار را کره ام. همۀ می فهمند. این به نفع خود ما هست که آدم هاي به دردنخور حذف شوند, آن هم به دست خودشان. کسی که انها را مجبور به کاری نکرده هست.

 

یک نهنگ ناشناس

بازی وال آبی یا نهنگ آبی اصلا یک بحران تازه نیست. این بازی از سال 2013 در جهان آغاز شده بود اما چون مرحله پایان بازی خودکشی بود, عملا ردی از آدمکش اصلی و ابداع کننده آن به دست نمی آمد. جوانان و نوجوانانی که خودشان را سر به نیست میکردند برخلاف خیلی دیگر از کسانی که چنین کار ناپسندی را انجام میدهند,

 

هیچ یادداشتی از خودشان به جا نگذاشته بودند. حتی درمورد انگیزه مرگ شان هم با کسی حرف نمی زدند. در نتیجه, چند سال طول کشید تا ماجرا علنی شده و خبرش در جهان اکران شود.این بازی در سال 2013 میلادی یعنی حدود چهار سال پیش برای نخستین بار در جهان اکران شد. آن زمان, فیلیپ دست تنها بود و خودش سوژه ها را پیدا میکرد.

 

با آنها درمورد بازی و بحران جدیدش حرف می زد و قانع شان میکرد تا آن را مرحله به مرحله جول ببرند. مشتری هایش عموما نوجوانی بودند که اساس هایي از پرخاش داشتند و در دنیای آنلاین از اینکه درمورد فکر و گمان هاي عجیب شان حرف بزنند, ابایی نداشتند.

 

او میگفت یک بازی اخیر ابداع کرده و میخواهد ببیند چه کسی میتواند آن را تا مرحله پایان طی کند؟ بعد از انها می‌خواست تا درمورد خودشان حرف بزنند.مرحله بعد, تماس با تلفن تصویری از طریق اسکایپ بود. از این روش می توانست واکنش ها و نگاه طعمه هایش را بسنجد.

 

هر کس از نظر روانی کم بنیه و ناتوان به نظر می‌رسید یا اساس هایي از افسردگی را بروز می داد, طعمه اصلی فیلیپ بود. مرحله بعدی, تماس با اکانت کسی بود که بعنوان “ادمین” یا سرپرست بازی معرفی می شد. در آغاز کار, تمام این کارها را خود فیلیپ برعهده میگرفت اما شناسه اکانتشن متفاوت بود تا نشان بدهد یک سازمان بزرگ و مهم, پشت این بازی باچالش ایستاده هست.

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

در “نهنگ آبی” چه می‌بینیم؟

بازی نهنگ آبی 50 مرحله دارد و باید در عرضه 50 روز انجام شود. یعنی هیچ کس نمیتواند هر 50 مرحله را در یک روز انجام دهد. سرپرست بازی, روزی یک مرحله از بازی را به کاربر معرفی میکند. اگر امتیاز هر بخش به دست بیاید, بحران بعد مطرح میشود. با این حساب, هیچ کدام از قربانی ها در روز اول نمیدانند قرار هست 50 روز دیگر خودشان را سر به نیست کنند.

 

در آغاز کار, همۀ چیز شبیه یک بازی یا بحران معمولی هست به جز مجروح کردن پوست با تیغ, در مراحل ابتدایی کار آن قدرها هم خشن به نظر نمی‌رسد. مراحل بعدی, گوش دادن به آهنگ هاي شیطانی و تماشای فیلم هایي هست که برای قربانی فرستاده میشود. این ها, همان خوراک هایي میباشند که یک نفر با اساس هاي افسردگی می پذیرد و هیچ حبهه اي درمورد آن ندارد.

 

خودآزاری مرحله بعدی هست که از طریق کم خوابیدن و نیشگون گرفتن با ناخن گیر ادامه پیدا میکند. در آخرین مرحله ها, تیغ انداختن بدن نیز به ماجرا اضافه میشود و قربانی باید خودش را با بدترین واژه ها و عبارات خاطب کند. بعد از 50 روز وقتی خودباوری فرد کاملا ویرانی شد, او که از قبل نسبت به خودکشی بی علاقه هم نبوده, فقط با یک اشاره سرپرست بازی, با کمال میل عمرش را به پایان می‌رساند.

 

مراحل بازی گرچه اثبات نیستند. برخی افراد مانند کندن نقش “نهنگ آبی” روی دست و خودکشی, مشترک میباشند اما برخی مراحل ممکن هست برای یک طعمه با دیگری تفاوت داشته باشد. برای نمونه, در برخی از مراحل بازی, برخی از اشخاص به کشتن جانوران تشویق شده اند.

 

پشیمان نیستم

فیلیپ از تمام کارهای عجیبش دفاع کرده و می‌گوید هدفش این بوده که قربانیان را “شاد” کند. او ادعا می‌کند گرما و هیجانی را به این نوجوانان هدیه داده که در طول زندگی, بارها از آنها دریغ شده بود. این قربانیان در هر مرحله از بازی جرئت میکنند تا چیزهایی راکه درمورد شان فکر می کرده اند به واقعیت تبدیل کنند. مرگ هم چیزی هست که خیلی از افسرده ها به آن تمایل دارند و او به گفته خودش, تنها کاری که کرده هموارکردن راه رسیدن به این هدف بوده هست.

 

دانشجوی اخراجی چرا این کارها را می‌کرد و چه علتی داشت که از دیگران بخواهد خودشان را سر به نیست کنند؟ فیلیپ در دفاع از این بحران سیاه میگوید; “مردمی در جهان میباشند که از نظر زیست شناسی آشغال محسوب می‌شوند. انها هیچ فایده و ارزشی برای جامعه ندارند, تنها چیزی که برای جامعه می آورند, نکبت و خرابی هست. کاری که من کردم, پاک کردن جامعه از چنین موجوداتی بود.”

 

اتهامات را قبول ندارم

او در گفت و گویش با “سن پترزبورگ نیوز” اتهاماتی راکه درمورد اش مطرح شده قبول ندارد و می‌گوید به هیچ وجه خودش را در مرگ 130 نفر که در آن زمان خودکشی انها به علت شرکت در این مبارزه یا بازی شناخته شده بود گناهکار نمی‌داند و اگر خیلی تاکید دارند که وی را در خودکشی جوان ها گناهکار بدانند,

 

در نهایت آماده هست بابت نابودی 17 زندگی پاسخ پس بدهد, نه اکثر. او برای اینکه به دیگران بقبولاند چرا مرگ بقیه موارد تقصیر او نبوده, میگوید که بقیه این افراد مدتی بعد از گفتگو کردن با او و به اختیار خودشان, خودکشی کرده بودند. در حالی‌که 17 نفر مرگ شان در حین بازی رخداد افتاده بود. این همه ي در حالی هست که ادعا میشود 28 نفر دیگر قبل از رسیدن به مرحله پایان شناسایی شده اند.

 

دادستانی گفته مسئولیت زندگی این افراد با فیلیپ شیاد هست و اگر به هر علتی بمیرند, او باید بابت نابودی زندگی انها نیز پاسخگو باشد. او فعلاً بابت چند قتل اثبات شده به سه سال حبس محکوم شده هست.

 

نامه هاي عاشقانه برای آدمکش

ابداع کننده نهنگ آبی بعد از دستگیری و در جریان اعتراف ها و گفت و گو هایش, ازدحام زیادی در دادگاه به پا کرده بود. در نهایت هم وقتی دادگاهی در صربستان وی را به حبس محکوم کرد, اصلا غمگین به نظر نمیرسید. او به جز کسانی که بابت مرگ جوان ها به او انتقادهای تندی مطرح می‌کردند,

دختران زیبایی که قربانی بازی نهنگ آبی شدند

در نظر بقیه طرفدارانش- افراد آشفته حال و افسرده- به هیچ وجه انسانی نفرت برانگیز و شیطانی نبود. ماجرا کاملا برعکس بود. این فرد ناشناخته که اکنون به واسطه برگزاری دادگاه و لو رفتن هویتش در جهان شناخته شده بود به یک چهره پرطرفدار در میان افسرده ها تبدیل شده و برعکس انچه تصور می شد, خیلی زود به محبوبیتی غیر قابل یقین دست یافت.

 

او بعد از اینکه به حبس افتاد از طرف دختران نوجوان و جوان زندانی یا حتی کسانی که خارج از حبس بودند, نامه هاي عاشقانه دریافت می‌کرد. این طرفداران مجازی چند دسته بودند. گروهی میخواستند با مرد خلافکار زندگی جدیدی را شروع کنند و بی درنگ بعد از عقد, خودشان را بکشند. گروهی دیگر هم می‌گفتند طرفدارش میباشند و می‌خواهند با الهام از روشهای پیشنهادی او خودشان را از بین ببرند.

 

فاجعه دیگر این هست که مسئولان حبس می‌گویند از نظر قانونی راهی وجود ندارد که بتوانند زندانی را از دریافت و ارسال نامه هاي عاشقانه که هیچ رمز یا موضوعی غیرعادی در آن دیده نمیشود منع کنند. به گفته آنها, دختران نوجوان نشانی هاي شان را به طور واضح روی پاکت و درون نامه ها می‌نویسند

 

و از مرد زندانی می‌خواهند تا حتماً به نامه هایشان پاسخ دهد. در چنین مواقعی دست پلیس کاملا بسته می‌شود چون کسی نمی‌تواند جلوی یک اقدام غیرمجرمانه را بگیرد آن هم در حالی‌که طرف مقابل تاکید دارد چند کلمه محبت آمیز و ساده بشنود.

 

شگردهای خاص فیلیپ برای شست و شوی مغزی چیست؟

نمیگذارم بخوابند

فیلیپ چگونه می توانست روی مغز این افراد کار کند تا انها در نهایت بتوانند خیلی آسان و بدون کوچک ترین مقاومتی, به حکم هایش گوش دهند. اکنون که کار از کار قبل و او کلی طرفدار پیدا کرده, او روش کارش را هم لو می‌دهد; “هر کس قلق خاص خودش را دارد اما اکثر بچه ها را می‌توانید

 

با کم خوابی یا بدخوابی رام کنید. خیلی مهم هست که کاری کنید تا بچه نخوابد. این طوری او از نظر روانی خیلی دلنازک و تاثیرپذیر می‌شود. حرف گوش کن هست و میتوانید حسابی کنترلش را در دست بگیرید.”آنتون بریدو, افسر پژوهش پرونده که مدت ها درمورد شگردهای به کاررفته در این بازی با بحران خاص پژوهش کرده هست, میگوید “او خیلی مفید می‌داند چکار کند که رد مجرمانه اي باقی نگذارد و در عین حال به هدفش یعنی مرگ مردم برسد.

 

او در سال 2013 میلادی که کارش را آغاز کرد چیز زیادی درمورد ترغیب مردم به مرگ نمی‌دانست اما کم کم روش هایش را با رفتار آدم هاي افسرده تطبیق داد تا به یک شیطان مخوف تبدیل شود. نخستین شگردهای او برای جذب قربانی, اکران کردن فیلمهای وحشتناک در گروه هاي مجازی بود اما خیلی زود به جایی رسید که جوانان افسرده در کشورهای جهان خودشان وی را به یکدیگر معرفی می‌کردند.

 

به گفته او, مراحل بازی آرام آرام جلو می رفت اما خوشبختانه آن هایي که کاملا مغزشان شست و شو نشده بود در یکی از مراحل وحشتناک بازی, همۀ چیز را رها کرده و ماجرا را به دیگران آگاهی داده بودند. قربانی در این مرحله خطرناک باید یک جانور را کشته و تصویری از آن برای سرپرست بازی می فرستاد.

 

او کیست؟

فیلیپ بودیکین سه سال در اساس هاي مهندسی صدا و روان شناسی تحصیل کرد و در سال سوم اخراج شد. او در بازجویی هاي آغاز اش گفته بود مادر و برادر بزرگ ترش وی را تا زمانی که بزرگ شده بود, زیر کتک و ناحق می‌گرفتند. او طبق گفته خودش شخصیتی دو قطبی دارد.