پارس ناز پورتال

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

مجموعه : اخبار سینما
دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید 

والت دیزنی با داستان هاي قدیمی خود توانست در دل مردم جهان جایگاه ویژه اي داشته باشد تا با هر داستان یک پرنسس معرفی کند.شاهزاده‌هاي کارتون‌ هاي والت‌ دیزنی از جمله شخصیت‌هاي مهم کودکان محسوب می شوند که در ادامه پیشینه هر یک از این شخصیت‌ها که برگرفته از افسانه‌هاي سایر ملل است معرفی شده است.

 

کمپانی والت دیزنی را همواره بعنوان سازنده انیمیشن‌هایي می‌شناسیم که در بین کودکان جهان از محبوبیت خاصی برخوردار بوده است ولی شاید کمتر کسی بداند که منشاء الهام شخصیت‌هاي اصلی این انیمیشن‌ها از کجا بوده است؟

 

سفیدبرفی «سفیدبرفی و هفت کوتوله»

قبل از آنکه کمپانی «والت دیزنی» درسال 1937 انیمیشن «سفیدبرفی و هفت کوتوله» را بسازد، این داستان افسانه‌اي را «برادران گریم» دو نویسنده معروف آلمانی، درسال 1812 منتشر کردند.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

البته داستان برادران گریم با کارتون والت دیزنی از برخی جهات متفاوت است. داستان برادران گریم دارای برخی قسمت‌هاي منزجرکننده است که والت دیزنی زمان به تصویر کشیدن داستان سفید‌برفی تعداد زیادی از آن ها را حذف و یا تلطیف کرد.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

در قسمتی از این داستان ملکه خبیث در تصور خوردن جگر سفید برفی است و یا شکارچی که مامور کشتن سفید برفی می شود، گرازی را شکار کرده و دل و روده آنرا بیرون می کشد و جگر آن رابه جای جگر سفیدبرفی برای ملکه خبیث می برد. در نهایت نیز ملکه بدجنس در جزای کارهای بدی که انجام داده وادار است که بر آهن گداخته برقصد.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

اورورا یا رز «زیبای خفته»

انیمیشن «زیبای خفته» سال 1959 در کمپانی «والت دیزنی» ساخته و اکران شد ولی نسخه اصلی این داستان متعلق به نویسنده‌اي فرانسوی به نام «شارل پرو»، آفريننده آثاری چون «شنل قرمزی»، «سیندرلا»، «بندانگشتی» و «گربه چکمه‌پوش» است. «پرو» این داستان را سال 1697 منتشر کرد. البته کمپانی والت دیزنی برای ساخت انیمیشن «زیبای خفته» داستان «شارل پرو» رابا قسمتی از عده اي از افسانه‌هاي «برادران گریم» تلفیق کرده است.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

در نسخه اصلی «افسانه زیبای خفته»، مادر شاهزاده‌اي که «زیبای خفته» را نجات میدهد یک ماده غول است که زمانیکه شاهزاده و زیبای‌خفته صاحب دو فرزند شده‌اند تلاش می کند تا عروس و دو نوه‌اش را بخورد ولی فرزندش در دفاع از خانواده‌، وی را به درون چاله‌اي پر از مارهای سمی می‌اندازد.

 

سیندرلا

شخصیت «سیندرلا» در واقع یک پرنسس بسیار قدیمی و چند ملیتی است. اگرچه کمپانی‌ والت دیزنی انیمیشن سیندرلا را سال 1950 براساس داستانی از «چارلز پرو» – منتشر شده درسال 1697 -، ساخت ولی سابقه این شخصیت افسانه‌اي به پیشتر از این بازمی‌گردد.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

براساس افسانه‌اي یونانی که قرن‌ها پیش از میلاد مسیح وجود داشته، عقابی صندل دختری زیبا از اهالی مصر را می‌دزد و آن رابه قصر سلطان مصر میبرد، او نیز در سراسر کشور دست به جستجوی صاحب صندل می زند ودر نهایت صاحب آنرا یافته و با او ازدواج می کند.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

البته در چین باستان نیز افسانه‌اي شبیه به این وجوددارد و براساس آن دختری که مادر خودرا از دست داده، او راکه در قالب ماهی به حیات بازگشته مییابد، پس از مدتی دختر با استفاده از استخوان‌هاي جادویی ماهی برای خود لباسی زیبا تهیه‌ میکند و پس از پوشیدن آن در جشنواره سال نو شرکت میکند ولی دراین جشنواره لنگه کفشش را گم می کند و شاهزاده‌ چینی آنرا مییابد و دختر را از دست نامادری شرور و دخترهایش نجات میدهد.

 

آریل «پری دریایی کوچک»

این انیمیشن نخستین بار سال 1989 در کمپانی والت دیزنی ساخته شد. شخصیت «آریل» دراین انیمیشن نه کاملا که از برخی جهات به شخصیت داستان اصلی «پری دریایی کوچک» – که سال 1837 توسط «هانس کریستین آندرسن»، نویسنده دانمارکی نوشته شد-، شباهت دارد.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

در هردو نسخه، شخصیت‌ اصلی، پری دریایی کوچکی به نام «آریل» است البته سرنوشت این شخصیت در نسخه اصلی داستان به مراتب تراژیک‌تر از انیمیشن والت دیزنی است. در داستان «اندرسن»، جادوگر دریا آریل را طلسم کرده به گونه‌اي که هر بار می خواهد با پاهایش به خشکی برود، وادار به تحمل درد زیادی است، در نهایت شاهزاده داستان با دختر دیگری ازدواج می کند و «آریل» در امواج دریا برای همیشه ناپدید میشود.

 

بل «دیو و دلبر»

انیمیشن افسانه‌اي «زشت و زیبا» سال 1991 ساخته شد، «بل»، شخصیت اصلی این افسانه بود که مونس همیشگی‌اش کتاب بود. به عقیده برخی این شخصیت افسانه‌اي نخستین بار سال 1740 در کتاب «گابریل_سوزان بابوت دو ویلنیو» به مردم معرفی شد. گفته میشود این کتاب برای کمک به دخترانی نوشته شد که در آن دوران وادار به ازدواج با مردان ثروتمندی بودند که از هیچ نظر برای آن ها جذابیتی نداشتند.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

بل در قرن هجدهم، دختر 14 ساله‌اي بوده که پدرش تمام ثروت خودرا از دست می دهد و پدرش قول ازدواج وی را به یک حیوان درنده‌خو می دهد و بل وادار می شود به قصر او برود ولی در آنجا با قصری پر از خدم و حشم روبه‌رو میشود، خواهران بل از حسادت وی را ترغیب میکنند که قصر را ترک کند، شاید آن حیوان درنده خو خشمگین شده و وی را بخورد ولی این به ظاهر حیوان درنده خو، دل شکسته از عشق بل می‌میمرد و زمانیکه بل بازمی‌گردد، وی را در حالی می بیند که به یک شاهزاده زیبا تبدیل شده است.

 

یاسمین «افسانه‌هاي علاءالدین»

جاسمین، شخصیت مورد علاقه‌ي فمینیست‌ها است، چرا که زیر بار ازدواج عجولانه نمیرود. او می خواهد علاالدین فقط به خاطر عشق با او ازدواج کند. اساساً جاسمین به ما می‌آموزد که نباید فقط به خاطر ازدواج کردن، ازدواج کرد. بلکه عشق و احترام پایه‌هاي رابطه را شکل میدهد. او شجاع، نترس و بخشنده است. او علاالدین را برای کسیکه هست دوست دارد و نقطه ضعف‌هایش را قبول میکند.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

«یاسمین» که در اصل «بدر البدور» نام داشته، دختر یکی از امپراطورهای خاورمیانه است که با شخصی به اسم علاءالدین ازدواج می کند.

 

مولان

اگرچه مولان پرنسس نیست ولی یکی از شخصیت‌هاي زن معروف و محبوب والت دیزنی است که سال 1998 در قالب انیمیشنی بهمین نام به تصویر کشیده شد. دیزنی «مولان» را از یک شخصیت افسانه‌اي چین باستان به نام «هوآ مولان» که از سال 386 تا 534 انو دامینی «مبداء تاریخی بر پایه سال باستانی» می‌زیسته که داستان زندگی او بطور کلی در قالب یک تصنیف چینی آورده شده، البته بعد ها بین سال‌هاي 1368 تا 1644 این افسانه در قالب یک رمان منتشر شد.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

هردو نسخه، داستان دخترجوانی است که لباس پسرانه به تن می کند و به ارتش می‌پیوندد، گفته میشود نسخه اصلی داستان مولان در حمایت برابری جنس زن و مرد در چین نوشته شده است. در انیمیشن والت دیزنی تعداد زیادی از جوانب نسخه اصلی افسانه‌ مولان حفظ شده ولی دراین میان شخصیت حیوانان که همگی دوستان مولان هستند، اضافه شده است.

 

راپونزل «گیسو بلند»

راپانزل پنجاهمین انیمیشن والت دیزنی است و نخستین پرنسسی است که با پویانمایی کامپیوتری ساخته شده است. او هم چنین نخستین پرنسس دیزنی است که چشمانی سبز و کک و مک دارد. در بین پرنسس‌هاي دیزنی، بزرگ‌ترین چشم‌ها را دارد. او بانمک، دوست داشتنی، بازیگوش، باهوش و شجاع است. راپانزل مثال کاملی از باور داشتن به رویاهای معصومانه است.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

خیلی سخت است که با کسیکه از وقتی نوزاد بوده‌اي و تو رابه بازی گرفته است، مواجه شوی و سخت تر ازآن، این است که در برابرشان بایستی. اگرچه اهمیت دادن به دیگران از خصوصیات راپانزل است.

 

مریدا «شجاع»

مریدا یک شخصیت تخیلی از انیمیشن brave است. او نخستین پرنسس دیزنی است که برادر دارد. او هم چنین یکی از دو پرنسس دیزنی است که در تیراندازی با تیروکمان تعلیم دیده است. نام دومین پرنسس نیز دراین فهرست ۱۰ تایی آمده است.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

هر پرنسسی در دیزنی یا توسط والدینش لوس شده یا توسط نامادری شکنجه دیده است. مریدا از هر لحاظ با بقیه پرنسس‌ها متفاوت است، چرا که نه تنها در حد یک پرنسس، زیبا و با نزاکت نیست، بلکه هیچکس هم نمیتواند به او بگوید که چطور زندگی کند. او صادق، شجاع و نترس است.

 

آنا و السا «یخ زده»

پرنسس آنا از آرندل در پنجاه و سومین انیمیشن والت دیزنی به نام Frozen ایفای نقش می کند. آنا یک دختر عجیب‌وغریب، با نمک و وفادار است. او به خیلی از ماها نه در این‌که او یک پرنسس است، بلکه به خاطر دست و پا چلفتی و عجیب‌وغریب بودنش شبیه است. چیزی که مردم بیش‌تر درباره‌ي او دوست دارند، روش بخشش اوست.

دختران پرنسس محبوب والت دیزنی را بشناسید

السا هم پرنسس و هم ملکه‌ي آرندل بود. او خواهر آنا است. او یک پرنسس عاقل و بالغ است که وقتش را صرف رویا پردازی نمی کند و برای حفاظت از هر شخصی که برای او عزیز است، تلاش میکند.