پارس ناز پورتال

دختر افغانی خلبان هواپیماهای نظامی شد

دختر افغانی خلبان هواپیماهای نظامی شد

دختر افغانی خلبان هواپیماهای نظامی شد 

دختر افغان توانست با پشتکار و تلاش چندان در راه علم, خلبان شود و اکنون در قسمت نیروی هوایی هواپیماهای نظامی را به پرواز درمی آورد. صفیه هم زمان که حاضر پرواز در پایگاه هوایی کابل میشود, می گوید: «وقتی یونیفرم نظامی‌ام را به تن می کنم, در مقام یک زن به خودم به شدت سربلندی می کنم.» صفیه خلبان یک هواپیمای توربوپراپ C-208 هست که برای مقاصد ترابری نیروهای نظامی مورد بهره گیری قرار می گیرد.

 

شانزده سال از حمله کشور آمریکا به افغانستان و سقوط طالبان در سال 2001 می‌گذرد. زنان این کشور اکنون حضوری پررنگ‌تر در جامعه به خصوص پارلمان, دولت و نیروهای نظامی دارند. با این حال, هم چنان دشواری های ناشی از نگاه جامعه‌اي به شدت محافظه‌کار به زنان در افغانستان دیده می شود؛ به زنان فقط برای انجام امور داخل منزل نگاه می شود و مسئله خشونت علیه زنان نیز هم چنان مشکلی همه ي‌گیر در افغانستان به تعداد می رود.

 

در دوران جنگ داخلی افغانستان در دهه 90 میلادی, بانو فیروزی در کودکی به همراه خانواده منزل و کاشانه‌شان در کابل را ترک کرده و در پاکستان پناهنده شدند. آن‌ها بی درنگ پس از سقوط طالبان به کشورشان بازگشتند.

 

وی در دوران پس از طالبان, هنگامی که هنوز دانش‌آموز دوره دبیرستان بود, یک پیام تبلیغاتی تلویزیونی را دیدن کرد که در آن از زنان برای پیوستن به نیروهای نظامی دعوت می‌شد. به همین علت, او پس از آخر تحصیلی در آن آکادمی نظامی ثبت اسم کرد تا به سمت «مامور ارتباطات» نائل آید. سپس به دانشجویان آکادمی نظامی ابلاغ شد که نیروی هوایی به دنبال استخدام زنان برای گذراندن دوره‌هاي خلبانی هست.

دختر افغانی خلبان هواپیماهای نظامی شد

کاپیتان فیروزی درون هواپیما پیش از پرواز

 

زن همانند افغانی

بانو فیروزی به همراه ۱۲ زن دیگر اسم نویسی کردند, اما فقط او بود که توانست تمام امتحان‌هاي ورودی را با موفقیت بگذراند و وارد دوره تمرینی شود.او حین گذراندن دوران آموزشی در ایالت غربی هرات با کاپیتان محمد جواد نجفی آشنا شد که بعدها با وی ازدواج کرد. کاپیتان فیروزی و کاپیتان نجفی دو سال پیش با هم ازدواج کردند. شوهر بانو فیروزی در این مدت همواره از مشوقان او بوده هست.

 

 به گزارش پارس ناز صفیه سال ۲۰۱۵ دوران آموزشی خود را تمام کرد. سپس اول فرزند خود “نرگس” را به جهان آورد و مجددا به کارش ادامه داد. نرگس اکنون ۸ ماه سن دارد.گفتنی هست کاپیتان فیروز یکی از دو خلبان زن افغانستان هست اما پنج زن دیگر نیز در حال گذراندن دوران آموزشی خود میباشند.

 

کاپیتان نیلوفر رحمانی در سال ۲۰۱۳ بعنوان اولین خلبان این کشور در سه دهه قبل شروع به کار کرد که گرچه از حیث هدایت یک هواپیمای اثبات بال, اولین زن در تاریخ این کشور محسوب می شود – پیشتر چندین خلبان زن در دوران افغانستان تحت پشتیبانی شوروی در دهه ۸۰ میلادی فعالیت داشتند. گرچه کاپیتان رحمانی در حال حاضر برای گذراندن دوره‌هاي آموزشی هواپیماهای ترابری بزرگ‌تر مثل C-130 در ایالات متحده به سر میبرد.

 

صفیه فیروزی امیدوار هست بر زنان دیگر تاثیر بگذارد. او میگوید: «بعنوان یک زن با بحران‌هاي زیادی روبرو می شویم, اما باید به گونه ای با همه این دشواری های دست و پنجه نرم کنیم.»ژنرال محمد رادمنش, سخنگوی معاونت وزارت دفاع افغانستان, میگوید ۱۹۵۰۰۰ نیروی نظامی در افغانستان مشغول به خدمت میباشند

دختر افغانی خلبان هواپیماهای نظامی شد

که حدود ۱۸۰۰ نفر آنان زن میباشند. بنا به قول وی, قرار هست زنان در هفت سال آینده نزدیک به ۱۰ درصد ارتش این کشور را تشکیل دهند.