پارس ناز پورتال

درباره اوضاع مادر و جنین در هفته سی ام بارداری

درباره اوضاع مادر و جنین در هفته سی ام بارداری

درباره اوضاع مادر و جنین در هفته سی ام بارداری

امروز مراقبت هاي هفته سی ام بارداری مادران را به شما می‌گوییم تا بتوانید برترین مراقبت ها را در این دوران دلنازک به عمل آورید. عدد معکوس شروع شده؟ اکنون فقط 10 هفته تا اتمام بازی شما در فصل اول این سریال باقیمانده ، 10 هفته‌اي که در یک چشم به هم زدن می‌گذرد و شما می توانید نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

 

اوضاع جنین در هفته سی‌ام بارداری
بله چیزی نمانده تا یک زمین لرزه چند کیلویی زندگی شما را دگرگون ‌کند هرچند که این بازیگر کوچک تا همین اکنون هم مفید توانسته در برابر شما خودی نشان دهد. لگدها و شیطنت‌هایش کم نبود اکنون روز به روز بزرگتر میشود و شما سخت‌تر می توانید از پس او بربیایید. جنین همین اکنون یک کیلو و 500 گرم وزن و طول بدن او از سر تا نوک انگشتانش 45 سانتی‌متر هست. به تدریج حرکات او اکثر می شود و سرعتش هم بالاتر میرود.

 

سرعت رشد او دیگر مانند هفته‌هاي قبل چندان نیست منتها سلول‌هاي خاکستری مغزش با سرعت زیادی در حال رشد میباشند تا اندازه جمجمه و دور سرش افزایش یابد. تقریباً همۀ چیز برای خروج حاضر هست منتها جنین باید چند هفته دیگر در شکم شما بماند تا حسابی اعضای بدنش در مایع آمنیون جا بیفتد.

 

قد: 45 سانتی متر
وزن: 1584 گرم
تغذیه در هفته سی‌ام بارداری

 

گریم شما هم حسابی تغییر کرده هست رحمتان در حدود 10 سانتی‌متر بالاتر از ناف قرارگرفته و چهره‌اي پف کرده دارید. احتمالاً تصور این که 10 هفته دیگر از بارداریتان باقی باقیمانده هم استرس شما را افزایش میدهد و هم خستگی‌یتان را. پوست شکمتان کشیده شده و شما تصور میکنید که دیگر جایی برای بزرگتر شدن شکمتان باقی نمانده هست.

 

اما اینجور نیست هم چنان قرار هست که جفت، جنین و رحم شما بزرگتر شود. با این حالت‌ بدن تان سنگین‌تر، بزرگتر و بی‌تناسب‌تر خواهد شد. بزرگ شدن رحم موجب میشود که احساس کنید اعضای داخلی بدن تان به بیرون فشرده می شوند برای این که آسان‌تر باشید بهتر هست صحیح بنشنید، بایستید و هنگام بلند شدن از حالت خوابیده به نشسته به پیشنهاد‌هاي بهداشتی عمل کنید.

 

دراین زمان خلق و خوی شما هم مجدد دستخوش تحولاتی می شود. حتی اگر شما اهل نشان‌دادن احساسات خود نباشید اما در این هفته با دیدن یک خبر یا حکایت غم انگیز شروع می کنید به گریه کردن و خودتان هم نمی‌دادید چرا این‌گونه احساساتی میشوید. مفید این زمانی هست که ممکن هست شما به افسردگی مبتلا شوید مشکلی که 10 درصد از زنان حامله به آن گرفتار میشوند.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته سی‌ام بارداری

خونريزی
لکه‌هاي خون ممکن هست علامتی از يک دشوار جدی باشد از جمله جفت سرراهی «يعنی جفتی که در پايين رشد کرده و دهانه رحم را کاملا می‌پوشاند» پارگی جفت «يعنی جدا شدن بخشی از جفت از ديواره رحم» يا زايمان زودرس که میتواند سبب لکه بينی يا خون‌ريزی شود.

 

زایمان زودرس معمولاً بین هفته 22 و 37 باداری رخداد می‌افتد در صورت دیدن علائم زیر به سرعت به دکتر مراجعه کنید:

 

انقباضات منظم رحمی«4بار یا اکثر در ساعت» این انقباضات ممکن هست بدون درد باشند
دردهای شکمی امثال دردهای دوران قاعدگی
احساس فشار در داخل لگن تناسلی معده یا درد در ناحیه روده‌ها
پارگی کیسه آب « دفع مایع از مهبل»
احساس ناخوشاند جسمی

 

تغذیه در هفته سی‌ام بارداری
شما دارید خود را برای ورود کودکتان حاضر می کنید، به همین علت ممکن هست وقت کافی برای دقت به مواد خوراکی مصرف خود پیدا نکنید. اما ما در این جا مواردی را آورده‌ایم که بهتر هست به آن ها دقت کنید.