پارس ناز پورتال

درباره پاها و سلامتی بیشتر بدانیم

درباره پاها و سلامتی بیشتر بدانیم

درباره پاها و سلامتی بیشتر بدانیم 

میدانیم که پاها قلب دوم همه ما انسان ها هستند و باید به سلامت این اندام کارآمد بدن توجه کنیم.پاها ستون بدن ما هستند. مشکلات مربوط به پاها می توانند نشانه وجود مشکلاتی در دیگر نقاط بدن باشند، مشکلاتی جدی که شاید نیاز باشد با مداخله پزشکی رفع و رجوع شوند.

 

 کسانی که معتقد اند پاهای انسان می توانند پیام هایی را در مورد بدن او منتقل کنند، مدت هاست ادعا می کنند دستکاری و کار بر روی نقاط خاصی از پای انسان، می تواند موجب بهبود وضعیت سلامتی در برخی اعضای داخلی بدن او شوند.

 

شواهد اندکی وجود دارد که به کمک آن بتوانیم حرف این عده را بپذیریم، اما این هم روشن است که جنبه هایی از سلامت عمومی افراد گاهی اوقات در پاهای آنها مجال بروز می یابد.

 

در این نوشته ما به ۵ نکته در مورد پاها اشاره می کنیم که توجه به آنها، نکاتی را در مورد سایر اعضای بدنمان به ما می گوید:

 

۱)گرفتگی و اسپاسم در پاها

گرفتگی و اسپاسم عضلانی در پاها نه فقط می توانند دردناک باشند که می توانند نشانه ای از برخی کمبودها در بدن هم باشند. اسپاسم پاها می تواند نشانه ای از کمبود آب در بدن باشد. وقتی به بدن آب نرسد، ماهیچه ها اکسیژن کافی، الکترولیت و مواد غذایی کافی، مانند سدیم، کلسیم، پتاسیم و یا منیزیم دریافت نمی کنند.

 

اگر زمانی که در حال راه رفتن هستید دچار گرفتگی و اسپاسم در پاهایتان می شوید هم ممکن است دچار مشکلاتی در گردش خون شده باشید. اسپاسم عضلانی اما می تواند در اثر ورزش بیش از حد هم رخ دهد.

 

۲)متورم شدن انگشت بزرگ پا

بیماری نقرس می تواند موجب تورم، قرمز شدن، داغ کردن و بیش از اندازه دردناک شدن انگشت بزرگ پاهای شما بشود. نقرس، یکی از متداول ترین اقسام آرتروز التهابی در میان مردان است. این بیماری هنگامی رخ می دهد که میزان زیادی اوریک اسید یا مونوسودیم اورات در داخل نسوج و مایعات درون بدن جمع می شود.

 

کریستال های اوریک اسید معمولاً در انگشت بزرگ پا تجمع می کنند و به همین دلیل، درد در این قسمت نشانه ای از بیماری نقرس است. کسانی که اضافه وزن یا چاقی دارند و یا آنهایی که گردش خون در بدنشان دچار مشکل است، بیشتر در معرض این بیماری هستند.

 

افزون بر این، مصرف الکل، مصرف زیاد گوشت و برخی داروها هم می توانند ریسک ابتلا به نقرس را افزایش دهند.

 

۳)سرد شدن پاها

به گزارش ساعت ۲۴، اگر احساس می کنید پاهایتان سرد شده اند باید اندکی نگران شوید. سرد شدن پاها می توان نشانه ای از بد کار کردن سیستم گردش خون در بدن، دیابت، کم کاری غده تیروئید و یا کم خونی باشد.

 

اگر رنگ پاهایتان تغییر می کند، مثلاً سفید، قرمز و یا آبی می شود، ممکن است بیماری «نشانگان رینود» را تجربه کنید که در واقع زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در اثر واکنش بیش از اندازه اعصاب به سرما، باریک می شوند.

 

برای کسانی که در مراحل اولیه این بیماری باشند اجتناب از سرما و مصرف سیگار می تواند مفید واقع شود اما در ۲۰ درصد از موارد، این نشانه ها می توانند از بیماری های جدی تر هم خبر دهند، بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

۴)زرد شدن ناخن های انگشت پا

زرد شدن ناخن های انگشت پا بیشتر در میان زنانی شایع است که همیشه از براق کننده های ناخن استفاده می کنند اما این نشانه را هم باید جدی گرفت، چرا که می تواند از بیماری های جدی تری هم خبر دهد.

 

فردی که ناخن های پایش زرد شده است ممکن است به سل یا یرقان (زردی) مبتلا شده باشد که این خود نشانه ای است از بیماری های کبدی، التهاب در غده تیروئید و یا حتی سینوزیت. زرد شدن ناخن های انگشت پا می تواند حتی نشانه ای از برونشیت هم باشد که بیماری ای در ریه هاست که تنفس را دچار مشکل می کند.

 

۵)پاهای متورم

متورم شدن پاها می تواند نشانه ای باشد از بیماری های مختلف، بیماری هایی که برخی از آنها ممکن است در تمام طول زندگی با فرد همراه باشند. این بیماری ها ممکن است طیفی از مشکلات، از گردش خون نامناسب گرفته تا سکته های قلبی، مشکلاتی در کبد یا کلیه ها و یا ترومبوزهای وریدری عمیق و همین طور وجود لخته های خونی و نیز سلولیت باشد.

 

 اگر پایتان قرمز، گرم و متورم شده، ممکن است دچار عفونت شده باشید. تورم همراه با درد پاها نیز به این معنی است که مایعات در بدن جمع شده اند و به دلیل جاذبه، سر از پاها در آورده اند.

 

اگر می خواهید این مشکل را در خانه درمان کنید، هنگام نشستن پاهایتان را بالا بگیرید، آنها را ورزش بدهید، نمک کمتری مصرف کنید و لباس های تنگ نپوشید. در برخی از افراد هم کاهش وزن می تواند به حل مشکل کمک کند.