پارس ناز پورتال

عواقب درمان نکردن اختلال در کارکرد غده تیروئید

عواقب درمان نکردن اختلال در کارکرد غده تیروئید

عواقب درمان نکردن اختلال در کارکرد غده تیروئید 

تیروئید یکی از پرکارترین غدد بدن هست که اگر کارکرد آن با اختلال روبرو شود سوخت و ساز بدن با مشکل مواجه خواهد شد. هورمون تیروئید توسط غده تیروئید، غده اي پروانه اي شکل در قسمت جلویی تحتانی گردن هست، ساخت میشود و کاهش یا افزایش ساخت آن منجر به مریضی میشود.

 

آیا در مورد تیروئید اطلاعات دارید و می دانید این غده پُر کاری و کم کاری این غده چقدر بر سلامت بدن تان مهم هست، بنابراین مقاله پیش رو را مطالعه کنید.

 

پر کاری تیروئید:

این مریضی از ساخت چندان هورمون تیروئید ناشی میشود. ساخت چندان این هورمون عملکرد و اعمال بدن را تسریع میکند. شیوع این مریضی در زنان اکثر از مردان هست.در خصوص پرکاری تیروئید به نکات ذیل دقت کنید:

 

-فعالیت هاي سنگین علایم را بدتر میکند، به جای آن فعالیت هاي سبک تر انجام دهید و به تناوب استراحت کنید. به یاد داشته باشید که فعالیت مداوم ممکن هست متابولیسم را تسریع کند.

 

-برای جلوگیری از کمبودهای تعذیه اي از رژیم خوراکی حاوی ویتامین A و B بهره گیری کنید.

 

-در طی روز غذا هاي کاملا متعادل همراه با غذا هاي سبک نیمروزی مصرف کنید تا جذب کالری بدن متناسب با سرعت مصرف آن باشد.

 

از دریافت آسپرین و هر داروی حاوی آسپرین بپرهیزید چرا که میزان متابولیسم پایه را افزایش دهید.

 

از مصرف کافئین، غذاهایی با رنگ هاي قرمز و زرد مانند کلم قرمز و غذا هاي حاوی نگهدارنده هاي مصنوعی دوری کنید.

 

از موقعیت هاي تنش زا که تحریک پذیری را تشدید می‌کند، اجتناب ورزید.

 

-در صورت بیرون زدگی چشم ها از عینک آفتابی بهره گیری کنید، دریافت مایعات و نکم را محدود سازید تا احتباس مایعات کاهش یابد.

 

-بعد از درمان با ید رادیواکتیو تا 48 ساعت از بشقاب ها و فنجاهای یک‌بار مصرف بهره گیری کنید، مایعات چندان بنوشید تا ید رادیواکتیو از بدن دفع شود.

 

تا یک هفته بعد از درمان با ید رادیواکتیو از برخورد مستقیم با نوزادان، بچه ها و زنان حامله دوری کنید، تا 48 ساعت بعد از درمان از بوسیدن و فعالیت هاي جنسی بپرهیزید و در صورت شیردهی به نوزاد آن را متوقف کنید. در صورت تب و بی قراری 48 ساعت پس از درمان سریعا دکتر را باخبر سازید.

 

-در صورت نیاز به جراحی گذشته از آن، کالری دریافتی را افزایش دهید تا به وزن مطلوب برسید و پس از جراحی در صورتی که بلع مشکل دارد بلافاصله به دکتر گزارش دهید. نوشیدنی هاي سرد و یخ بعد از جراحی ناراحتی را تسکین می‌دهد و موقتا باید غذای نرم بخورید.

 

کم کاری تیروئید:

این اختلال مزمن در زنان اکثر از مردان ظاهر میشود و در آن میزان ترشح هورمون تیروئید کاهش می یابد. توانای بدن برای بهره گیری از انرژی کاهش می یابد، در نتیجه سلولها به طور موثر عمل نمی‌کنند و مقدار کمی انرژی در دسترس انها قرار میگیرد که منجر به خسته شدن بیمار می‌شود.در خصوص کم کاری تیروئید به نکات ذیل دقت کنید:

 

-کمبود هرمون تیروئید را می‌توان با اندازه گیری سطوح تیروکسین و ید متصل به پروتئین مشخص کرد.

 

-با محدودیت خوراکی و بهره گیری از جایگزین هورمون تیروئید میتوان کمک کاری تیروئید را درمان کرد.

 

-به واسطه کاهش میزان هورمون تیروئید توانایی بدن در بهره گیری از قندها و کربوهیدرات ها بعنوان ذخایر انرژی کاهش می یابد و تجمع چربی رخ می‌دهد. در نتیحه تا جای که میتوانید از دریافت کلسترول و افزایش ورن بکاهید.

 

-به خاطر ابتلا به یک مریضی مزمن به طور منظم نزد دکتر مراجعه کنید و علائم و نشانه هاي عفونت نظیر تب، ناخوشی، اسهال و درد عضله را گزارش کنید. کم کاری تیروئید میتواند شما را مستعد عفونت کند.

 

-بهره گیری از مواد فیبردار را در رژیم خوراکی افزایش دهید.

 

-به یاد داشته باشید کم کاری تیروئید میزان متابولیسم را پایین آورده و باعث طولانی شدن اثر داروها و خطر سمیت با انها می‌شود.

عواقب درمان نکردن اختلال در کارکرد غده تیروئید