پارس ناز پورتال

عالی ترین روش ها برای درمان استرس و اضطراب |بهترین نکات برای مقابله با استرس

عالی ترین روش ها برای درمان استرس و اضطراب |بهترین نکات برای مقابله با استرس

عالی ترین روش ها برای درمان استرس و اضطراب 

استرس می تواند برای سلامت روان و جسم مضر باشد حتی بیش از آن چه که فکرش را بکنید! استرس همه ی اعضای مهم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. کسیکه همیشه استرس دارد به سختی میتواند از زندگی لذت ببرد.

 

ممکن است نیمه شب از خواب بیدار شوید و ذهنت ان درگیر شود و دیگر خوابتان نبرد، دچار نوسانات خلق و خو شوید، سر درد بگیرید، مشکلات گوارشی پیدا کنید، عضلاتتان دچار تنش شوند، دل درد بگیرید و …. دراین پست به راه‌هاي مقابله با استرس پرداخته‌ایم، با ما همراه باشید.

 

ما برای استرس‌هاي کوتاه مدت برنامه‌ریزی شده‌ایم، هورمون آدرنالین باید در زمان خطر ترشح شود تا واکنشی مناسب نشان بدهیم و جان خودرا نجات دهیم. اما در دنیای مدرن امروزی ما با خطرات جدی روبه‌رو نیستیم اما مدام استرس داریم مثلا در ترافیک، مشکلات شغلی، دردسرهایی با بچه‌ها، مشکلاتی در روابط و نگرانی‌هاي مالی.

 

و نتیجه این که هورمون‌هاي استرس بیشتر اوقات در بدنمان میچرخند. به مرور زمان این اتفاق روی سلامت ما تأثیر می گذارد و استرس نیز موجب طیفی از بیماری‌هاي مزمن می شود از افسردگی گرفته تا بیماری‌هاي قلبی. عامل استرس شما هر چه که باشد دراین پست راه‌هاي علمی و ثابت شده‌ي نظارت آن رابه شما توصیه می کنیم تا احساس آرامش کنید.

 

1. در طبیعت وقت بگذرانید

تحقیقات نشان داده وقت سپری کردن در طبیعتی مانند جنگل، یکی از بهترین راه‌هاي التیام روحیه است.

 

2. شکرگزار داشته‌هایتان باشید

توجه کردن به داشته‌ها و قدردان بودن بابت آن‌ها کمکتان می کند تا شادتر بشوید و بهتر بخوابید. طبق مطالعات هر وقت احساس آشفتگی و استرس کردید یک قلم و کاغذ بردارید و فوراً نگرشتان را تغییر دهید و به چیزهای خوبی که دارید فکر کنید و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید و به خاطر آن‌ها از خداوند سپاسگزاری کنید.

 

3. به موسیقی گوش دهید

ورزش کردن یکی از بهترین راه‌هاي غلبه بر استرس است. مواد شیمیایی که هنگام ورزش و تحرک ترشح شده و وارد خون می شوند به احساس آرامش کمک زیادی می کنند. ورزش‌هاي هوازی ضربان قلب را بالا میبرند و ثابت شده که از فعالیت‌هاي آرامش‌بخش دیگر مؤثرتر هستند

 

حتما می دانید موسیقی می تواند روحیه‌تان را فوراً تغییر بدهد و مطالعه‌اي نیز دریافته که چیزی که این میان مهم است این است که به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید تا رگ‌هایتان باز شوند و جریان خون بهتری در بدن تان انجام بگیرد، با اینکار کمک زیادی به خونسرد شدن و آرام شدن خودتان می کنید.

 

4. تشخیص دهید که چه زمانی نیاز دارید تنها باشید و چه زمانی به بودن در بین دیگران نیاز دارید

خیلیها تصور میکنند وقتی استرس دارند باید زمانی را در خلوت خودشان سپری کنند. برای عده اي از ما یک شب آرام و ساکت و به دور از دیگران برای آرام شدن کافی است. اما اگر شما یک آدم برونگرا هستید و انرژی خودرا از بودن با دیگران کسب میکنید پس احتمالاً تنها بودن حالتان را بدتر میکند. شاید بد نباشد شام رابا دوستانتان بیرون صرف کنید تا روحیه‌ي بهتری بگیرید.

 

5. ذهنت ان را مشغول کنید

حتما در مورد فواید مدیتیشن و ذهن آگاهی شنیده‌اید؛ یکجای آسان و ساکت بنشینید و نفس‌هاي عمیق بکشید، البته رام کردن یک ذهن ناآرام کار اسانی نیست اما باید تمرین کنید تا یاد بگیرید. اگر برایتان واقعاً دشوار است می توانید راه دیگری برای سرگرم کردن ذهنت ان پیدا کنید. هر چیزی که نیاز به تمرکز شما داشته باشد خوب است، مثلا رسیدگی به گل و گیاه، پختن کیک و شیرینی یا ورزش کردن.

 

6. اسطوخودوس بخورید

تحقیقات نشان می دهد مصرف کپسول‌هاي عصاره‌ي اسطوخودوس به اندازه‌ي داروهای ضد اضطراب موجود در بازار مؤثر هستند. میتوانید دمنوش اسطوخودوس درست کنید و بنوشید یا در خانه‌تان اسانس اسطوخودوس اسپری کنید تا رایحه‌ي آرامش‌بخش آن آرامتان کند.

عالی ترین روش ها برای درمان استرس و اضطراب |بهترین نکات برای مقابله با استرس

7. تحرک داشته باشید

ورزش کردن یکی از بهترین راه‌هاي غلبه بر استرس است. مواد شیمیایی که هنگام ورزش و تحرک ترشح شده و وارد خون می شوند به احساس آرامش کمک زیادی میکنند. ورزش‌هاي هوازی ضربان قلب را بالا میبرند و ثابت شده که از فعالیت‌هاي آرامش‌بخش دیگر مؤثرتر هستند. به هرحال هر تحرکی که ازآن لذت میبرید می تواند مفید باشد. حتی میتوانید طناب بزنید یا با حلقه‌ي هولا هوپ تمرین کنید.

 

8. کمتر کافئین مصرف کنید

وقتی سرتان شلوغ است و احساس میکنید نیاز دارید تا متمرکزتر و هوشیارتر باشید ممکن است وسوسه شوید که سراغ کافئین بروید اما کافئین زیاد میتواند شما را عصبی کند ودر نهایت روزبعد مضطرب‌تر شوید. بجای قهوه میتوانید دمنوش‌هاي آرامش‌بخش بنوشید مانند دمنوش بابونه

 

اگر استرس زیادی را تحمل می کنید ، اگر نمیدانید چاره چیست بشما توصیه می کنیم که با یادداشت كردن، اضطراب خودرا كاهش دهید.روانشناسان میگویند اگر نگرانی‌هاي خودرا روی كاغذ بیاورید و آن ها را بنویسید، می توانید بر اضطراب خود غلبه كنید.

 

این روانشناسان دریک مطالعه گسترده تایید كردند كه نوشتن اضطراب‌ها و نگرانی‌ها قبل از قرار گرفتن دریک موقعیت تنش زا و استرس آور مثل شركت در آزمون یا ارائه سخنرانی میتواند تا حد زیادی از استرس شما بكاهد ودر عین حال امكان موفقیت و بازده شما را افزایش دهد.

 

روانشناسان معتقدند: نوشتن بشما امكان میدهد كه ذهن خودرا پاكسازی كرده و بتوانید بهتر روی كاری كه در دست انجام دارید، تمركز كنید.این تكنیک به اندازه‌اي نیرومند است كه اگر دانشجویان پیش از نشستن سر جلسه امتحان آن رابه كارگیرند، بازده انها افزایش یافته و نمرات تحصیلی كه كسب می‌كنند 20 درصد بیشتر می شود.

 

پروفسور سیان بیلوك، استاد دانشگاه شیكاگو دراین باره تاكید كرد: مردم اغلب در آستانه یک وضعیت استرس زا دچار نگرانی‌ها و پیامد های آن می شوند. این نگرانی‌ها روی منابعی كه باید در حین انجام كار از آن ها استفاده كنیم تاثیر می گذراند و با مداخله عملكرد ما را كاهش میدهند اما اگر از روش حلقه كاغذ استفاده كنیم نگرانی‌هایمان روی كاغذ جاری می شود و ذهنمان پاك خواهد شد این ذهن اكنون آماده تمركز كردن است.

 

اضطراب عبارت از یک احساس ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشا ناشناخته است كه به فرد دست می دهد و پیامد های آن شامل عدم خاطرجمعی، درماندگی و برآشفتگی فیزیولوژیكی است. هم چنین وقوع مجدد اتفاقاتی كه قبلا باعث بروز استرس و آسیب به فرد شده‌اند، میتواند عامل ایجاد اضطراب باشد.

 

اغلب افراد در دوران حیات خود دچار اضطراب میشوند اما اضطراب مزمن، شدید و دائمی می تواند مشكل ساز و بیمار گونه باشد. بنابر این گزارش، بروز اضطراب در زنان، ‌افراد كم درآمد و افراد سال خورده و میانسال بیشتر است.

 

روانپزشكان توصیه می كنند كه برای جلوگیري از حملات اضطرابی از خوردن كافئین مثل قهوه، چای، كولاها ‌و شكلات خودداری كنید چون كافئین شما را دریک حالت تحریک پذیر قرار می دهد.از كشیدن سیگار خودداری كنید چون نیكوتین موجب تشدید تحریک پذیری فیزیكی و فیزیولوژیكی میشود و با تشدید انقباض عروقی، فعالیت و كاركرد قلب را افزایش می دهد.

 

انجام تمرینات ورزشی روزانه نیز در جلوگیری از اضطراب بسیار موثر است بطوری كه حتی یک پیاده‌ روی كوتاه در اطرف آپارتمان می تواند شما را آرام نگه دارد. به علاوه درمانهای شناختی رفتاری تا حد زیادی در كنترل اضطراب و حمله‌ هاي ترس موثر هستند.

 

درمان استرس و اضطراب |بهترین نکات برای مقابله با استرس