پارس ناز پورتال

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو 

گروه سلامت پارس ناز ،معمولاً اسهال به دلیل وجود ویروس یا باکتری بروز میکند و مشکلاتی برای فرد به وجود می‌آورد. برای متوقف کردن سریع این مشکل میتوان به مواد غذایی، دارو و عده ای از داروهای پیشنهادی مادربزرگ‌ها اعتماد کرد.با ما باشید تا روش‌هایی را برای درمان سریع مشکل بیرون‌روی بازگو کنیم.

 

مواد غذایی: انتخاب‌های‌ مناسب

از همان روز اول شروع اسهال از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری کنید.سوپ‌ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب‌های‌ مناسبی است.

 

روز دوم علاوه بر این مواد غذایی، گوشت‌های‌ سفید، ماهی و تخم‌مرغ را دریابید.ماست نیز گزینه‌ي خوبی است به خاطر این‌که میتواند تعادل فلور روده را حفظ کند.

 

به مدت چند روز این‌ها را نخورید

محصولات لبنی به غیر از ماست، مواد غذایی چرب، مواد غذایی خیلی شیرین، مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی مانند سبزیجات سبز خام، مواد غذایی پر ادویه و تند و آجیل‌ها که باعث حساسیت روده‌ها میشوند.

 

به طور مرتب مایعات بنوشید

مایعاتی مانند آب، سوپ و دمنوش‌های‌ شیرین را دریابید.به میزان کم و به طور مرتب از این نوشیدنی‌ها بنوشید.برای تنظیم کار روده‌ها لازم است که به طور مرتب آب، قند و نمک به بدن تان برسد.

 

توجه داشته باشید که بیرون‌روی به خصوص اگر شدید باشد میتواند آب بدن را از بین ببرد.این مسئله به خصوص برای بچه‌ها و افراد مسن بیشتر رخ میدهد.برای همین لازم است که به فکر تامین آب و املاح از دست رفته‌ي بدن تان هم باشید.از نوشیدن زیاد قهوه و چای بپرهیزید.

 

از همان روز اول شروع اسهال از مصرف مواد غذایی حاوی فیبر خودداری کنید.سوپ‌ها، برنج و به خصوص کته، پاستاها و سیب‌زمینی کاملا پخته شده و موز کاملا رسیده انتخاب‌های‌ مناسبی است.

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

روش‌های مادربزرگ‌ ها برای درمان بیرون‌ روی

مادربزرگ‌ها نوشیدن نوشابه‌ي کولا را توصیه میکنند.این نوشیدنی خیلی شیرین است و باعث تامین دوباره‌ي آب بدن شده و قند لازم را برای حفظ تعادل بدن تامین میکند.البته این نوشیدنی‌ها فاقد نمک هستند.بدن ما هنگام بیرون‌روی به نمک نیز نیاز بیشتری پیدا میکند.به نظر می‌رسد به جای کولا خوردن یک لیوان آب به همراه چند حبه قند و چند عدد بیسکویت شور نیز تأثیر خوبی در رفع مشکل داشته باشد.

 

یکی دیگر از توصیه‌های‌ مادربزرگ‌ها برای درمان اسهال خوردن یک قاشق چای‌خوری خاک رس حل شده در یک لیوان آب است!!! به عقیده‌ي متخصصان این روش نه اثبات شده و نه مضر تشخیص داده شده است.اگر دچار این مشکل شده‌اید حتماً به طور مرتب قبل و بعد از غذا دست‌هایتان را بشویید.دست‌شویی‌تان را به طور مرتب با آب ژاول ضدعفونی کنید.

 

داروهای مفید

کافی است سری به داروخانه‌ي محله‌تان بزنید تا کلی دارو و شربت در اختیارتان بگذارند.داروهای ضد اسهال لوپرامید مانند ایمودیوم ضد اسهال‌های‌ خوبی هستند که علاوه بر رفع اسهال باعث افزایش جذب مایعات میشوند.

 

مایعاتی مانند آب، سوپ و دمنوش‌های‌ شیرین را دریابید.به میزان کم و به طور مرتب از این نوشیدنی‌ها بنوشید.برای تنظیم کار روده‌ها لازم است که به طور مرتب آب، قند و نمک به بدن تان برسد

 

علاوه بر این تیورفان برای تنظیم کار روده‌ها مفید است و آب ترشح شده از روده‌ها را کنترل میکند.اگر دل درد هم داشته باشید میتوانید از داروهای ضداسپاسم استفاده کنید.در صورت حالت تهوع و استفراغ نیز به سراغ موتیلیوم بروید.

 

البته توجه داشته باشید که بدون تجویز پزشک نباید بیش از دو روز خوددرمانی کرد و دارو خورد.باید بدانید که مصرف بیش از اندازه‌ي این داروها نیز مشکل‌ساز شده و باعث یبوست می‌شود.در صورت داشتن تب یا مشاهده‌ي خون در مدفوع از مصرف این داروها خودداری کرده و حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

اسهال: کی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیرون‌روی معمولاًً یک‌باره شروع میشود و خودبه‌خود بعد از یک تا پنج روز از بین میرود.اما اگر اسهال به همراه تب، حالت تهوع، استفراغ یا سردرد بود حتماً باید به پزشک مراجعه کنید.وجود خون در مدفوع نیز یکی از مواردی است که باید تحت نظر پزشک باشید.امکان دارد این علائم نشان‌دهنده‌ي مشکلی در روده باشد که از وجود عفونت باکتریایی یا انگلی خبر می‌دهد که نیاز به درمان فوری دارد.

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

دلایل اصلی اسهال

تا به حال به این فکر کرده‌اید چرا اسهال می گیرید؟ این امر میتواند چندین دلیل داشته باشد. عده ای ازآن‌ها در زیر می‌بینید:

 

1- حساسیت غذایی

گاهی اوقات آدم‌ها محصولاتی را مصرف می‌کنند که بدن‌شان نمی‌پذیرد. بدن تمایل دارد تا حد امکان این محصولات خوراکی را آزاد کند و همین امر باعث ایجاد اسهال می‌شود.

 

2- آب آلوده

تابه‌حال پیش آمده است جای جدیدی بروید و با خوردن آب دچار اسهال شده باشید؟ گاهی اوقات لازم نیست آب آلوده باشد که اسهال بگیرید. کافی است که خارجی باشد تا باعث شل شدن مدفوع شود.

 

3- بیماری‌های روده

انواع مختلفی بیماری‌های‌ روده‌ای وجود دارد که آدم‌ها ازآن‌ها رنج میبرند. یکی از شناخته‌شده‌ترین نوع آن‌ها آی‌بی‌اس یا سندروم روده‌ي تحریک‌پذیر است. ابتلا به یک بیماری روده میتواند منجر به اسهال گاه و بیگاه شود.

 

اگر کنجکاوید بدانید اسهال چه مدت طول میکشد. معمولاً به فردی که به آن مبتلا شده است بستگی دارد. اگر افراد به سرعت دست به دامن درمان‌های‌ خانگی شوند، ممکن است آن‌قدرها طول نکشد. پس لازم است با درمان سریع اسهال که موثر و سریع باشند آشنا شوید. ای درمان ها با مواد مغذی و در دسترس در خانه و بدون مصرف داروهای شیمیایی با همان اثربخشی عمل میکنند با این تفاوت که عوارض جانبی ندارند.

 


حتماً بخوانید :  اسهال و گیاهان دارویی موثر در درمان آن


 

محصولات غذایی مایع

ممکن است برای برخی افراد کمی عجیب باشد زیرا مدفوع بدن به شکل مایع خارج میشود، پس چطور امکان دارد با مصرف مواد غذایی مایع سفت شود؟ یادتان باشد غذای مایع میتواند بهتر جذب شود، بنابراین مواد مغذی آن به هدر نخواهد رفت.

 

انچه نیاز دارید

* غذاساز
* مخلوط‌کن
* محصولات غذایی مختلف
* سوپ‌ها

 

دستور العمل

خاطرتان باشد که برای خرد کردن برخی موارد خیلی سخت میتوانید از غذاساز استفاده کنید. اگر غذاساز کافی نیست، از مخلوط‌کن استفاده کنید.

 

برای افرادی که نمی خواهند خیلی به خود زحمت دهند، درست کردن سوپ می‌تواند ایده‌ي خوبی باشد به شرط آن‌که مواد مغذی کافی داشته باشد تا آب بدن افراد را در طول روز تامین کند.

 


 

ماست

خیلی‌ها میدانند ماست ترش است اما بسیاری تعجب میکنند اگر بدانند ماست باکتری‌های‌ مفیدی دارد که به درمان سریع و موثر اسهال کمک میکند.

 

آن‌چه نیاز دارید

* ماست
* موز «میوه‌های‌ دیگر»

 

دستور العمل

هنگام خرید ماست از فروشگاه یادتان باشد بهتر است دنبال ماستی باشید که طعم‌دار نباشد، چرا که بهتر علیه اسهال عمل میکند. میتوان آن را با میوه‌هایی چون موز مخلوط کرد تا مزه‌ي بهتری داشته باشد.

 

توجه: مصرف ماست دو بار در روز به بهبود موثر اسهال کمک میکند. اضافه کردن یک موز به آن هم ایده‌ي خوبی است.

 


 

رژیم مبست

شاید عده‌ای راجع به این رژیم چیزهایی شنیده باشند اما هرگز آن را امتحان نکرده‌اند. اگر قبلا اسهال داشته‌اید و آن را متحان کرده‌اید، نظرتان چیست؟ فکر می‌کنید واقعا موثر است؟

 

اگر نمی‌دانید مبست به چه معناست، باید بگویم این کلمه مخفف کلمات موز، برنج، سس سیب و نان تست است. اگر هنوز هم نفهمیده‌اید، باید بدانید این چهار خوراکی تنها چیزهایی هستند که باید در رژیم‌تان بگنجانید.

 

انچه نیاز دارید

* موز
* برنج
* سیب
* تست

 

دستور العمل

آن‌چه میتوانید انجام دهید ترکیب کردن سهم‌های‌ کوچکی از هر کدام این محصولات غذایی در هر وعده‌ای است که می خواهید مصرف کنید. یادتان باشد اشکالی ندارد برنج را با سوپ‌های‌ مختلف مخلوط کنید تا کمی مزه بگیرد.

 

به نان تست‌تان کره نزنید زیرا این کار ممکن است مشکل‌تان را بدتر کند. خوردن دسرها خیلی ساده‌تر است زیرا موز و سس سیب در کنار هم خیلی خوش‌طعم است.

 

توجه: یادتان باشد همیشه سهم‌های‌ کوچکی بخورید تا معده‌تان را بیش تر آزرده نکنید.

 


 

زنجبیل

در حالی که بسیاری از افراد میدانند زنجبیل برای برخی مشکلات گلو و صدا استفاده میشود، بیش‌تر آن‌ها نمی دانند برای مشکلات شکم هم به کار می‌رود. علاوه‌بر اسهال، میتواند برای تسکین گرفتگی و درد شکم هم استفاده شود.

 

آنچه نیاز دارید

* زنجبیل
* رنده
* عسل

 

دستورالعمل

آن‌چه باید انجام دهید این است که ابتدا یک تکه‌ي کوچک زنجبیل برداری. می‌توانید آن را رنده کنید، خیلی خوب رنده می‌شوند. آن را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید و بخورید.

 

یادتان باشد گرچه ممکن است طعم آن کمی برایتان قوی باشد، از نوشیدن آب خوددای کنید تا اثرات مثبت آن را به راحتی احساس کنید.

 

توجه: برای کسانی که زنجبیل تند نمی خورند، پودر زنجبیل هم میتواند استفاده شود. بعد از مصرف مقدار کمی از این پودر آب ننوشید.

 


 

نعناع فلفلی

خیلی‌ها نعناع فلفلی را فقط به خاطر استفاده در آبنبات‌ها می‌شناسند. گاهی اوقات می‌توان برای مزه‌دار کردن نوشیدنی های‌ مختلف هم ازآن استفاده کرد. نعناع فلفلی ماده‌ي خوبی است که به تسکین مشکلات شکمی کمک می‌کند.

 

آنچه نیاز دارید

* برگ‌های‌ نعناع
* آب داغ

 

دستورالعمل

قبل از هر چیزی مطمئن شوید برگ‌های‌ نعناع مورد استفاده تمیز باشند. می‌توانید مقداری برگ نعناع را چند دقیقه در آب داغ غوطه‌ور کنید. وقتی احساس کردید دمای آب به حدی نیست که زبان‌تان را بسوزاند، می‌توانید آن را بنوشید.

 


 

دانۀ شنبلیله

دلیل اصلی آن‌که دانه‌های‌ شنبلیله گزینه‌ي خوبی برای رهایی از اسهال شناخته میشوند آن است که سرشار از لیزاب است. حتماً می گویید لیزاب چیست، لیزاب ترکیبی است که میتواند اثرات بد اسهال را سریعا متوقف کند.

 

آن‌چه نیاز دارید

* دانه‌های‌ شنبلیله
* ماست
* دانه های‌ زیره

 

دستور العمل

اگر مواد دیگر در دسترس نیستند که اثر بهتری داشته باشد، میتوان دانه‌های‌ شنبلیله را به تنهایی جوید و خورد؛ می‌توان یک قاشق چایخوری ماست را با دانه‌های‌ شنبلیله ترکیب کرد. کمی دانه‌ي زیره هم میتواند به بهبود مزه‌ي کلی آن کمک کند.

 

هشدار : یادتان باشد این ترکیب را باید سه بار در روز مصرف کرد تا سرع از دست اسهال خلاص شوید.

 


 

چای بابونه

گرچه تمام انواع چای روی بدن اثرگذار هستند، یک نوع چای برای تسکین دردهای ناشی از اسهال استفاده میشود و آن چای بابونه است. نکته‌ي عالی درباره‌ي این چای آن است که بخش‌های‌ ناراحت دستگاه گوارش را تسکین می‌دهد و هرچه سریع‌تر اسهال متوقف می‌شود.

 

آن‌چه نیاز دارید:

* چای بابونه
* لیمو
* آب تمیز

 

دستورالعمل

ظرف چند دقیقه چای بابونه را با آب داغ دم کنید. برای آن‌که طعم بهتری بگیرد، مقداری آب لیمو به ان اضافه کنید.

 

هم چنین، در صورتی که دوست ندارید در چای بابونه‌ تان آب‌ لیمو بریزید، شاید بهتر باشد آب لیمو را در یک لیوان آب بریزید و بخورید. این کار به تسکین دردهای اسهال کمک میکند.

 


 

درمان سریع اسهال با سرکه سیب

بررسی درمان های‌ خانگی همیشه به سرکه‌ي سیب ختم می‌شود. این ماده به خواص فراوانش معروف است و می‌توانید برای درمان مشکلات مختلف بدنتان ازآن استفاده کنید. همین حالا می‌توانید از سرکه‌ي سیب برای کمک به درمان اسهال کمک کنید. این ماده با باکتری‌هایی مبارزه میکند که احتمالا مسبب این مشکل هستند.

 

آن‌چه نیاز دارید؛

* یک لیوان سرکه سیب
* یک لیوان آب

 

دستورالعمل

میتوانید یک قاشق چایخوری سرکه‌ي سیب بخورید، و اگر از طعم آن خوش‌تان نیامد بعد ازآن یک لیوان آب بنوشید. هم‌چنین ممکن است بخواهید یک قاشق چایخوری ازآن را با یک لیوان آب ترکیب کرده و بنوشید.

 

توجه: باید دو بار در روز این ترکیب را استفاده کنید تا وقتی که شرایط‌تان بهتر شود.

 


 

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

درمان سریع اسهال با برنج سفید

برخی افراد مثل طاعون از مصرف برنج سفید می‌گریزند زیرا طعم خیلی متمایزی ندارد. برنج میتواند با محصولات خوراکی دیگر خیلی خوب باشد اما هنگام اسهال، ترکیب کردن آن با مواد دیگر شاید عاقلانه نباشد.

 

آن‌چه نیاز دارید

* برنج سفید ساده

 

دستور العمل

دلیل اصلی که برنج سفید میتواند در درمان اسهال مفید باشد، آن است که احتمالا برنج می‌تواند به سفت شدن مدفوع کمک کند. برنج سفید را بدون هیچ سس دیگری یا ادویه‌ي دیگری مصرف کنید تا مطمئن شوید بعدا مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

توجه: با بهبود اسهال، سعی کنید بیش‌تر و بیش‌تر برنج سفید ساده بخورید.

 


 

سوپ هویج

هویج به داشتن بینایی واضح و بی‌نقص چشم کمک می‌کند اما به جز این، خواص دیگری نیز دارد که می‌تواند برای بسیاری از افراد مفید باشد.

هویج، نه تنها به درمان سریع‌تر اسهال کمک میکند، بلکه بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای بهبود سریع‌تر تامین میکند.

 

آن‌چه نیاز دارید:

* هویج
* نصف فنجان آب
* نمک

 

دستورالعمل

باید هویج‌ها را با نصف فنجان آب بپزید. در حین پختن هویج‌ها، کمی نمک به آن‌ها بزنید تا سوپ‌تان مزه‌ي بهتری بگیرد.

توجه:‌ برای گرفتن نتایج بهتر، این سوپ را باید تا چند روز پس از اسهال مصرف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با مایعات شفاف

گاهی اوقات آدم‌ها فراموش میکنند نوشیدن آب چقدر در آغاز اسهال مهم است. توصیه میشود افرادی که چیزی حس نمیکنند روزانه ۸ لیوان آب بنوشند و کسانی که از اسهال رنج میبرند باید روزانه حدود ده لیوان آب بنوشند تا از کم‌آب شدن بدن‌شان پیش گیری کنند.

 

آن‌چه نیاز دارید:

* آب
* سایر مایعات شفاف

 

دستورالعمل

برای آدم‌هایی که خیلی آب نمی‌نوشند، سایر مایعات شفاف به صورت سوپ و آب‌گوشت هم مفید است و میتوان در خانه تهیه کرد.

 

هشدار: یادتان باشد مواد سالم به آن بیفزایید تا علائم اسهال را برطرف کند و آن‌ها را بدتر نسازد.

 


 

درمان سریع اسهال با سیب

سیب ترد و خوشمزه است و یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در سراسر جهان است. این میوه غنی از مواد مغذی گیاهی و عده ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌توانند وضعیت سلامتی بدن را بهبود بدهند و از برخی بیماری‌ها مانند اسهال جلوگیری کنند. سیب را میتوانید برای تهیه‌ي سرکه استفاده کنید، به صورت خام بخورید یا با آن خوراکی‌های‌ خوشمزه تهیه کنید. این میوه دارای فیبر فراوانی است و بخشی از رژیم مبست که در بالا ذکر شد، است.

 

سیب تازه واقعا در تامین فیبر و تسکین درد معده مفید است. شما می‌توانید سیب را به راحتی هضم کنید و قندهای طبیعی، مواد مغذی و پکتین بیش‌تری دریافت کنید. بهتر است ۲ تا ۳ سیب در روز برای سرعت بخشیدن به روند بهبود و خلاص شدن سریع از شر اسهال مصرف کنید.

 

درمان سریع اسهال با موز

قبلا هم ذکر کردیم، که موز با مواد دیگری ترکیب میشود تا مشکلات شکمی از جمله اسهال را برطرف کند. اگر هیچ کدام از مواد ذکر شده در بالا را ندارید، خوردن یک عدد موز میتواند مفید باشد زیرا پکتین فراوانی دارد که به توقف اسهال کمک میکند.

 

آنچه نیاز دارید:

* موز

 

دستورالعمل

می‌توانید موز را به تنهایی و به عنوان میان وعده بخورید یا آن را با مواد دیگری مثل ماست ساده یا تعدادی از مغزها ترکیب کنید. یادتان باشد موز باید رسیده باشد تا کاملا تاثیرگذار باشد.

 

هشدار: موز نارس می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای دستگاه گوارش شود.

 


 

درمان سریع اسهال با پرهیز از لبنیات

آدم‌های‌ زیادی عاشق محصولات خوراکی لبنی مثل شیر، کره و پنیر هستند اما با وجود آن‌که مزه‌ي خوبی دارند، بهتر است در آغاز اسهال ازآن‌ها پرهیز کرد چراکه وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند. به خصوص افرادی که از عدم‌تحمل لاکتوز رنج میبرند، باید ازآن‌ها دوری کنند.

 

موادی که باید از آن‌ها پرهیز کنید

* شیر
* کره
* پنیر
* دیگر محصولات لبنی

 

توجه: پس ازآن‌که به حالت عادی برگشتید و مشکل اسهال‌تان برطرف شد میتوانید دوباره محصولات لبنی را مصرف کنید.

 


 

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

درمان سریع اسهال با آب انار

انار یک میوه‌ي مقوی برای سلامتی است. این میوه به میزان فراوانی دارای ترکیبات فیتوشیمیایی، پلی‌فنل‌ها و فلاونوئیدها است که می‌توانند بیماری قلبی را درمان کنند و از سرطان به خوبی پیش گیری کنند. انار در مقایسه با بلوبری، کرنبری، ‌چای سبز و آب انگور قرمز آنتی‌اکسیدان بیش‌تری دارد و برای بهبود سلامت قلب و بهبود رگ‌های‌ خونی مفید است.

 

علاوه بر این، انار فشار خون و کلسترول را کاهش میدهد، خطر بیماری‌های‌ قلبی عروقی را کم میکند، روند پوکی استخوان را کند میکند و حتی افسردگی را کاهش می‌دهد.

 

خیلی سادن=ه، هر روز 3 تا 4 عدد انار را برای تسکین علائم اسهال مصرف کنید. با میتوانید انار را بشویید، آن را با کمی آب در یک مخلوط‌کن بریزید، سپس صافش کنید و بلافاصله آن را بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با سوپ مرغ

زمانی که مبتلا به اسهال هستید، مواد مغذی و آب بدنتان را از دست می‌دهید. در نتیجه، باید مایعات بیش‌تری به بدنتان برسانید برای این‌که انرژی و قدرت بیش‌تری به‌دست بیاورید و سریع‌تر با بیماری مبارزه کنید.

 

با این حال، شما نباید از مرغ در غذا های چرب استفاده کنید زیرا ممکن است اسهال شما وخیم‌تر شود. سوپ مرغ بسیار خوشمزه و سالم است و برای همه ی ي، از جمله کودکان و بزرگسالان مناسب است.

 

این روش درمانی بسیار ساده است و شما میتوانید این سوپ را در خانه میل کنید. برای به‌دست آوردن بیش‌ترین فایده از این سوپ، میتوانید هویج هم به آن اضافه کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با سیب‌ زمینی

سیب‌زمینی به دلیل خواص ضد التهابی شگفت‌انگیزی که دارد، یک ماده‌ي خوراکی مفید است. این ماده‌ي غذایی همچنین بدن را به خوبی قلیایی میکند و باعث کاهش درد پشت، درد مفاصل و اگزما میشود، فرآیند از دست دادن وزن را پشتیبانی میکند، کلسترول را کاهش میدهد، سلامتی را بهبود میدهد، نقرس را درمان میکند و سبب سم‌زدایی بدن تان میشود.

 

سیب‌زمینی مقدار فراوانی نشاسته دارد و سیستم گوارشی را بهبود می­بخشد، مدفوع را غلیظ میکند و از اسهال پیش گیری می‌کند. برای استفاده از سیب‌زمینی جهت درمان اسهال مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

 

* دو عدد سیب‌ زمینی را شستشو دهید، ‌آن‌ها را پوست بکنید و سپس به صورت مکعب‌ های‌ ریز خرد کنید.

 

* سیب‌ زمینی را با کمی آب می‌جوشانیم.

 

* سپس ترکیب را صاف کنید، اجازه بدهید به طور طبیعی خنک شود، کمی نمک اضافه کنید و نوشیدنی حاصل را در طول روز بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با ترکیب نمک و شکر

در هنگام این‌که به دنبال کشف داروهای خانگی برای اسهال هستید، باید شکر و نمک را نیز به لیست‌تان اضافه کنید، چرا که این محلول میتواند به فرآیند هضم کمک کند. محلول آب و شکر و نمک می‌تواند آب بدن را حفظ کند، و الکترولیت‌ها را در زمانی که دچار اسهال هستید، متعادل نگه دارد. چه‌طور میتوانی= با استفاده از شکر و نمک اسهال را درمان کرد؟ برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

 

* یک لیوان آب را بجوشانید و اجازه بدهید در دمای اتاق سرد شود.

 

* 1/2 قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری شکر را به این آب اضافه کنید.

 

* خوب ترکیب را هم بزنید تا زمانی که نمک و شکر حل شود.

 

* محلول به‌دست آمده را بلافاصله بنوشید و روزی چند بار ازآن استفاده کنید.

 


 

درمان سریع اسهال دمنوش پوست پرتقال

این دمنوش دارای فواید زیادی است و میتواند اسهال را درمان کند و همچنین سبب میشود که سلامتی و طراوت بیش‌تری را احساس کنید. نوشیدن یک فنجان دمنوش قبل از کار، به شما کمک میکند تا به طور موفقیت‌آمیزی کار کنید و همچنین میتواند به درمان عده ای از مشکلات مانند اسهال کمک کند. این دمونش یک درمان قدیمی برای اسهال است که مدت‌ها قبل توسط بسیاری از آدم‌ها استفاده میشد.

 

شما باید مقداری پوست پرتقال در خانه ذخیره کنید تا هر زمان که دچار اسهال شدید بتوانید با استفاده ازآن مشکل را سریعا رفع کنید. روش استفاده از پوست پرتقال به ترتیب زیر است:

 

* پوست پرتقال را به صورت قطعات کوچک خرد کنید و آنها را داخل یک قوری بریزید.

 

* یک فنجان آب جوش روی پوست‌های‌ پرتقال داخل قوری بریزید و در قوری را بگذارید تا آب خنک شود.

 

* ترکیب را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید تا یک نوشیدنی شیرین داشته باشید.

 

* نوشیدنی به‌دست آمده را بلافاصله بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با آرد

آرد یک ماده‌ي خوراکی قدرتمند است و میتوان آن را از ریشه‌ها، دانه‌ها و دانه‌های‌ غلات تهیه کرد. این ماده به طور شایعی در درست کردن انواع غذاها، کیک‌ها استفاده می‌شود و تقریبا در تمام قسمت‌های‌ شمال افریقا، هند، خاورمیانه، امریکای شمالی و اروپا و غیره استفاده میشود.

 

در واقع، آرد به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای اسهال محسوب میشود و سلامتی شما را بهبود می‌بخشد. اما این ماده باید پردازش شود. برای استفاده از آرد جهت درمان اسهال باید مطابق با دستورالعمل زیر پیش بروید:

 

* یک فنجان آب را با کمی آرد مخلوط کنید. کمی نمک به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

 

* بلافاصله آن را بنوشید تا علائم اسهال کاهش بیابد.

 


 

درمان سریع اسهال با روغن سیاه‌ دانه

گاهی اوقات روغن سیاه‌دانه برای درمان مشکلات گوارشی دیگر استفاده میشود. تعجبی ندارد که می‌تواند برای کمک به برطرف شدن اسهال هم استفاده شود.

 

آن‌چه نیاز دارید:

* روغن سیاه‌دانه
* ماست ساده

 

دستورالعمل

انچه باید انجام دهید ترکیب کردن مقدار اندکی روغن سیاه‌دانه با یک فنجان پر ماست بدون‌طعم است. یادتان باشد که باید کاملا باهم مخلوط شوند.

 

توجه: باید روزی دوبار مصرف شود تا وقتی‌که علائم اسهال تا حدود زیادی برطرف شود.

 


 

غذای‌ تان را به صورت وعده‌ های کوچک بخورید.

برای این‌که معده‌تان شادتر باشد، باید وعده‌های‌ غذایی خود را به وعده‌های‌ غذایی کوچک‌تر تقسیم کنید، ‌به این دلیل که وعده‌های‌ غذایی بزرگ به معده‌تان فشار وارد خواهد کرد و باعث ناراحتی دستگاه گوارش خواهند شد.

 

خوردن وعده‌های‌ غذایی بزرگ ممکن است باعث استفراغ یا بروز حالت تهوع شود و ممکن است معده‌تان را بیمار کند. به منظور این‌که سریعا و به طور طبیعی اسهال را درمان کنید و علائم این بیماری را کاهش بدهید، باید وعده‌های‌ کوچک غذایی را در زمان‌های‌ مختلف در طول روز بخورید و از خوردن غذا نزدیک به زمان خواب پرهیز کنید.

 


 

از خوردن میوه‌ های غنی از فروکتوز پرهیز کنید

گرچه میوه‌ها مقدار قابل‌توجهی آب برای بدن تامین میکنند، اما هنگامی که دچار اسهال هستید نباید هر نوع میوه‌ای بخورید. دلیل این امر این است که میوه‌های‌ غنی از فروکتوز سیستم گوارش شما را بیمار می‌کنند. تعدادی از میوه‌های‌ غنی از فروکتوز عبارتند از آلو خشک، هلوی خشک، کشمش، مویز، زردآلو، گیلاس، گلابی، انگور، کیوی، تمشک، هندوانه، کارامبولا «میوه‌ي ستاره‌ای» و غیره.

 

به هر روی، شما باید یک لیست از سالم‌ترین غذاها برای خود داشته باشید. بدیهی است، هر زمانی که دچار هر گونه اختلالی از جمله اسهال شدید، نمی‌توانید هر چیزی را که میل دارید، ‌بخورید. به خواندن این مقاله ادامه بدهید و داروهای خانگی بیش‌تری را برای درمان اسهال کشف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با رعایت نظافت

برای پیشگیري از اسهال، رعایت نظافت بسیار مهم است و در واقع این یکی از ساده‌ترین درمان‌های‌ خانگی برای اسهال است. اسهال میتواند توسط باکتری‌های‌ موجود در غذاها ایجاد شود.

 

اطمینان حاصل کنید که غذا های آلوده نخورید و غذا های خام مانند سبزیجات خام، غذا های دریایی و غذا های خیابانی را نخورید. قبل از خوردن غذا و بعد از رفتن به دستشویی دست‌های‌‌تان را بشورید و هر روز از آب تازه برای پختن غذاها استفاده کنید.

 

اسهال یک بیماری مسری است بنابراین شما باید از انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها از فردی به فرد دیگر پیشگیري کنید. اگر مشکل شما کاهش نیافت، باید بلافاصله و قبل از این‌که دیر شود، به پزشک مراجعه کنید.

 


 

درمان سریع اسهال با استراحت کردن

احتمالا استراحت کردن، اصلی‌ترین کاری است که افراد باید برای درمان اسهال انجام دهند اما به دلیل زندگی‌های‌ پرمشغله گاهی فراموش میکنند چطور باید استراحت کنند.

 

اگر همین همین حالا از آدم‌های‌ زیادی بپرسید معمولاً چند ساعت میخوابند، بسیاری از آن‌ها می‌گویند خواب کافی ندارند. نداشتن خواب کافی بدن را در برابر مشکلات و شرایطی که می‌توانند بدن را تضعیف کنند، آسیب‌پذیرتر می‌سازد. استراحت کردن همیشه لازم است به ويزه وقتی از اسهال رنج مي‌برید.

 

آن‌چه نیاز دارید:‌

* مکانی آرام برای استراحت

 

توجه: وقتی افراد استراحت میکنند، بدن شانس آن را دارد که خود را احیا و درمان کند. استراحت، همراه با درمان‌های‌ خانگی ذکرشده به برطرف شدن اسهال افراد کمک میکند.

 

چیزی که باید به خاطر داشته باشید آن است که اسهال فقط چند روز طول میکشد و اگر بیش از ۳-۴ روز طول کشید، بهتر است با پزشک‌تان صحبت کنید.

 

باید دلایل احتمالی اسهال‌تان را یادداشت کنید تا پزشک‌تان بهتر بتواند داروهای موردنیاز را تجویز کند.

 

یادتان باشد که گاهی اسهال نشانه‌ي مشکلات بنیادی است. باز هم با کمک پزشک ممکن است در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

 


 

درمان سریع اسهال : آب و هیدراته نگه داشتن بدن

کم آب شدن بدن یکی از عوارض اصلی اسهال است. برای پیشگیري ازآن، شما باید مایعات سبک بنوشید نوشیدنی‌هایی مثل آب گوشت رقیق، آب انگور سفید و آب. برای پیشگیري از کم شدن الکترولیت بدن، میتوانید نوشیدنی الکترولیتی بنوشید. از دادن نوشیدنی‌های‌ شیرین پرهیز کنید، زیرا اسهال ممکن است بدتر شود.

 


 

درمان سریع اسهال : چربی و فیبر

در مواقع اسهال، باید میزان چربی و فیبر را در رژیم غذایی افزایش دهید. شما میتوانید لوبیا، غلات، نان کامل، سبزیجات تازه، میوه‌ها و غیره مصرف کنید.

 


 

درمان سریع اسهال سیب‌زمینی

سیب‌زمینی نیز یک ماده‌ي غذایی موثر دیگر است که برای مبارزه با اسهال استفاده میشود. خوردن سیب‌زمینی آب‌پز برای بازیابی مواد مغذی از دست رفته مفید است. سیب‌زمینی همچنین معده‌ي تحریک‌شده را آرام میکند.

 


 

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روش ها

درمان سریع اسهال با پرهیز از برخی غذاها و نوشیدنی‌ها

همراه با غذا های سالم مانند موز، برنج، سیب، هویج، که میتوانند به بهبود سلامت شما کمک کنند و مشکلات گوارشی از جمله اسهال را درمان کنند، باید از نوشیدنی‌های‌ الکلی، نوشیدنی‌های‌ دارای کافئین و خوردن عده ای از غذاها مانند غذا های چاشنی‌دار، غذا های چرب، غذا های دارای فیبر زیاد و محصولات لبنی پرهیز کنید.

 

مطمئن باشید که اسهال یک مسئله‌ي حساس در سیستم گوارش شما است و میتواند در اثر آلرژی به عده ای از غذاهایی که هر روز مصرف میکنید ایجاد شده باشد. بعضی از مواد غذایی دیگر که باعث شدیدتر شدن اسهال می‌شوند، عبارتند از گل کلم، پنیر نرم، شیر، نخود، پیاز، کلم برگ، بستنی، کره، کلم بروکسل، لوبیا و نوشابه‌ي رژیمی.

 


 

درمان سریع اسهال با نوشیدنی‌های ورزشی را انتخاب کنید.

نوشیدنی‌های‌ ورزشی در طعم‌های‌ مختلف در دسترس هستند و برای درمان اسهال موثر هستند به این دلیل که این نوشیدنی‌ها حاوی نمک و قند هستند و به این ترتیب میتوانند آب بدنتان را جذب کنند.

 

شما میتوانید با ترکیب آب سیب و یک قاشق چایخوری نمک نوشیدنی ورزشی تهیه کنید. نمک به جذب مایعات بدن شما کمک میکند و همچین طعم نوشیدنی‌ها را بهبود می‌دهد. شما می‌توانید نوشیدنی‌ها را در دمای اتاق نگه دارید. بهتر است نوشیدنی‌های‌ گرم را بیش‌تر از نوشیدنی‌های‌ خنک استفاده کنید.

 

اگر می خواهید با استفاده از نوشیدنی‌ها مایعات بیش‌تری به بدنتان برسانید، نوشیدنی‌های‌ ورزشی را انتخاب کنید و با انها از شر اسهال خلاص شوید.

 


 

درمان سریع اسهال با بلوبری

بلوبری میوه‌ای است پر از مواد مغذی و واقعا برای درمان اسهال بسیار عالی است. این میوه مزایای شگفت‌انگیزی برای بهبود سلامتی دارد و میتواند بسیاری از بیماری‌ها از جمله اسهال را درمان کند.

 

درمان اسهال با بلوبری بسیار ساده است. شما فقط باید هر روز از این میوه بخورید تا بتوانید معده‌تان را تسکین بدهید زیرا بلوبری منبع خوبی از آنتوسیانوزیدها است. بلوبری دارای آنتی‌اکسیدان و خواص ضد باکتری و تانن‌هایی است که میتوانند به طور موفقیت‌آمیزی با اسهال مبارزه کنند.

 


 

درمان سریع اسهال با گواوا

میوه‌ي گواوا به طور معمول برای درمان درد معده و اسهال استفاده میشود و برای کودکان و بزرگسالان مناسب است.

 

* هر زمانی که دچار اسهال شدید، می‌توانید برگ‌های‌ خشک گواوا، پوست نارنگی خشک، برگ چای سبز و زنجبیل تازه را آماده کنید، انها را در آب بجوشانید و نوشیدنی حاصل را چندین بار در روز بخورید.

 

* شما همچنین میتوانید پوست ماندارین خشک، برگ خشک گواوا، زنجبیل برشته شده را آماده کنید. آنها را در آب بجوشانید و نوشیدنی به‌دست آمده را دو بار در روز بنوشید.

 

* روش دیگر این است که برگ‌های‌ تازه‌ي گواوا را بشویید و انها را بجوید. این درمان میتواند بدن تان را هیدراته نگه دارد و اوضاع معده‌تان را به سرعت متعادل کند.

 

* خوردن میوه‌ي گواوا نیز انتخاب خوبی برای درمان اسهال است.

 


 

درمان سریع اسهال با سرخالو

سرخالو یک درخت میوه در مناطق نیمه گرمسیری و گرمسیری است که در تابستان میوه‌ي بسیار شیرینی میدهد. سرخالو در ساخت داروها برای درمان بیماری‌های‌ مختلف از جمله اسهال استفاده میشود.

 

این نوع میوه در بسیاری از کشورهای جهان رشد میکند. سرخالو را نه تنها میتوانید به عنوان میوه برای بهبود وضعیت سلامتی‌تان استفاده کنید، بلکه میتوانید آن را برای از بین بردن مشکلات سلامتی به طور طبیعی به کار ببرید. برای بهبود اسهال، میتوانید مقداری از دانه‌های‌ خشک سرخالو را بردارید، انها را آسیاب کنید و بعد داخل آب بجوشانید و نوشیدنی حاصل را بنوشید.

 

این درمان ساده میتواند برای کودکان و بزرگسالان استفاده شود. بدیهی است، هنگام خوردن میوه‌ي سرخالو نباید دانه‌های‌ آن را بیرون بریزید. این میوه را امتحان کنید و با دیدن مزایای این میوه حتماً شگفت‌زده خواهید شد.

 


 

درمان سریع اسهال با ترگیل

ترگیل یک درخت گرمسیری بومی اندونزی، جزایر سوندا است. این درخت در بسیاری از کشورهای آسیا و مناطق جنوب امریکا رشد میکند. ترگیل فیبری، آبدار، دارای مزه‌ای قوی و خوشایند و شیرین است. نام علمی ترگیل گارسیانیا مانگوستانا ال است و برای تولید میوه پرورش داده میشود. میوه‌ي ترگیل برای سلامتی مفید است. برای استفاده از میوه‌ي ترگیل جهت درمان اسهال می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

* ما میتوانیم پوست درخت ترگیل را برداریم، آن را خرد کنیم، و درون قوری بریزیم و آنها را با چند فنجان آب به مدت 20 تا 30 دقیقه بجوشانیم.

 

* برای رسیدن به بهترین نتیجه نوشیدنی حاصل را چند بار در روز بنوشید.

 


 

درمان سریع اسهال با چیکو

استفاده از داروهای خانگی برای رفع اسهال واقعا بی‌خطر و موثر است و شما حتماً باید انها را امتحان کنید. میوه‌ي چیکو شیرین، تازه و ملین است که میتواند برای درمان اسهال استفاده شود. شما میتوانید از این میوه برای درمان مشکلات معده هنگام مصرف پروتئین و چربی بیش‌تر استفاده کنید. برای استفاده از این میوه مطابق با روش‌های‌ زیر عمل کنید:

 

* 15 گرم میوه‌ي سبز چیکو را بردارید و انها را در آب قرار دهید. ترکیب را بجوشانید و سپس صاف کنید. نوشیدنی حاصل را دو بار در روز بعد از غذا بخورید. مصرف این نوشیدنی را به مدت 3 تا 5 روز ادامه بدهید تا نتایج مورد نظر را به‌دست آورید.

 

* شما میتوانید به جای میوه‌ي چیکو از پوست درخت آن استفاده کنید. به این ترتیب که آن را با آب شستشو بدهید و به مدت 15 دقیقه بجوشانید. برای از بین بردن اسهال، نوشیدنی به‌دست آمده را دو بار در روز بنوشید.

انواع درمان سریع اسهال بدون استفاده از دارو | درمان اسهال کودک با این روشها